Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Har høje heste ulemper?
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 15:08

Hej hej

Jeg går med overvejlser om at købe en hest.
Jeg er klart mest til de høje herrer (vallak). Jeg er 179cm og har temmelig lange ben. Den jeg rider lige nu er vist 180cm og ham passer jeg fint.
Men er der ulemper ved en høj hest? tænkte 175-185 cm? Tænker fysiske og helbredsmæssige?

Håbe nogle kan hjælpe :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 15:51

Tja... de er store. Og spiser meget. Og fylder meget.

Fysisk og helbredsmæssigt kan jeg næppe forestille mig der er den store forskel fra små heste.


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

1
0
Svar på denne tråd
 
 Stor hest
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 16:46

Udstyr kan drille lidt på de rigtig store.

Når man har en DV-vallak på 190 så er der ikke meget udstyr som man bare hente i rideudstyrsbutikken - det skal bestilles hjem.

 

Gemascherne kommer aldrig til at sidde helt perfekt fordi de bare er lidt for korte - uanset mærke.

 

Ellers er der en masse dejlige fordele :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Flot fyr!
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 18:25

Han er fantastisk flot Tina B!!! Jeg kan godt leve med udstyr skal bestilles hjem;)

Må jeg spørge hvor høj du er? I ser flotte ud sammen!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 18:54

Jeg har hørt fra flere (fagfolk) at høje heste lever kortere, fordi der er større pres på knogler og led og de derfor står af, før mindre hestes knogler og led gør. Lidt ligesom med mennesker - der er det sjældent høje mennesker bliver rigtig gamle, fordi de får problemer med knæ, hofte og ryg pga vægten :-)

 

Jeg ville derfor ikke have en hest over 175 cm selvom jeg selv er 176 med lange ben.


- Sascha

Kjærgaards Golden Champ & Roosgårdens Celica <3

Pegasus Rideudstyr - når kun det bedste er godt nok!

Dream it. Wish it. Do it.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Fordele / ulemper
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 19:14

 

Fordele/ Kan ikke lade være med at tænke på at udsigten er fantastisk, men undgå lavthængende grene.

 

Ulempen er at der er langt ned...

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

7
0
Svar på denne tråd
 
 Høje heste...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 20:50
Jeg tror at det er et spørgsmål om præferencer.


Vi er andre, som er mindre..
Eller... Vertikal udfordret.
Jeg er 162 cm høj. Jeg forstår virkelig ikke fidusen i en hest, hvor jeg ikke kan se ryglejet, eller ikke kan komme op uden en stige... For slet ikke at tale om det umulige at at give den hovedtøj på, medmindre den bøjer hovedet til bringehøjde...

Jeg kommer næppe til at købe en hest i den størrelse. Ovenstående problemer vil simpelthen være for pinlige!
Men så er der andre, som ikke vil konkurrere med mig om heste omkring str 150-155, som jeg anser for at være omkring perfekt.

Jeg tror, at kernen er at smag og behag er forskellig.
Omend min fordom er, at der oftere er helbredsmæssige problemer, hos ekstremt store eller små dyr.

Bortset fra det, jeg har ikke set kilder der omtaler at høje mennesker lever kort, så enten er det en myte, eller også er det en påstand, som bare mangler dokumentation?
2
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 20:54

der skulle vidst være længere imellem store heste med flotte røngten billeder end der er på de små... Min den nye hest der sagde dyrlægen i hvertfald at den havde flotte røngten billeder trods sin størrelse...


Isabella af mindet... I hjertet gemt og aldrig glemt!! 28/3/2002 - 18/5/2016

1
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 22:28

"Ulempen er at der er langt ned..."

- Og langt op


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Linedams85
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 00:12

Tak for din besked :) Jeg er 175.

 

Mht de fysiske og helbredsmæssige udfordringer, så tror jeg Sascha har ret - jeg har ikke selv oplevet det, men jeg rider også med en meget stor bevidsthed om hans størrelse. Kun dressur to dage om ugen, en masse tur og generelt med hans størrelse og måske mere tilbøjelighed til skrøbelighed i baghovedet. Eks. så springer vi ikke - hans løsspringes over bittesmå spring, men hans vægt og størrelse holder ikke til det. Men ellers har han ikke haft problemer med ben eller ryg som skyldes hans størrelse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Høje heste
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 07:21

jeg er 178. Jeg har dressur heste lige nu 4. De er 158, 160, 170, 175 cm.

der er fordele og ulemper ved dem alle.

det er tydeligt at ham de er størst er udfordret pga størrelsen. Han skal bruge mere tid på at sætte muskler og har generelt sværere ved at samle sig, da der er flere kg som skal flyttes. Derudover er en sværere at være på for mig, han lægger mere pres på tøjlen hvis han har brug for støtte i bidet. Selvfølgelig bliver han lettere med tiden, men det slider meget mere på mig i uddannelsen af ham. Nu hvor han er 6 år kan jeg mærke at han nok skal blive nem at være på, men det tager tid og kræfter.

Når det så er sagt er han mega dejlig at være på. Han er bygget ok til dressur og har et godt temperament.

 

den største af mine er dog ikke den sværeste det er hende på 170, men det er pga bygningen og hendes temperament.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Størrelsen.....
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 08:29

Jeg er selv 180 cm høj, og har altid valgt heste på +170 cm, og fravalgte heste på under 170 cm......

MEN så gik jeg ud og købte to 1 års plage - og endte op med to forskellige størrelser og type hest :-)

 

Lille søde Pinot var knap 160 cm som nytilredet 4 års - så han skulle bare lige tilrides og sælges - for sådan en "undermåler" var jo ubrugelig for mig :-)

Billede

 

Han viste sig så at give den lækreste ridetur, og have det bedste temperament som dressurhest for en amatørrytter, som skal ride sin første unghest :-)

Så som 8 års blev han B-hest i dressur og gik sin første MA til stævner, er nu som 9 års lige meldt til PSG til B-stævne - ikke en vinderheste, men hesten med det helt rigtige hoved og vilje.

Billede

 

Så har jeg fætter højben - smukke elegante Krones Caspian. Som har brugt uanet tid på at vokse, og som er teknisk svær for en amatørtulle som mig at ride. Til gengæld kan vi på en god dag tage rosetter hjem på c-plan - og han blev så b-hest som 7 års, men tager meget længere tid om at udvikle sig end Pinot.

Her som 170 cm nytilredet 4 års

Billede

 

Og her med mig på ryggen som 6 års.

Billede

 

Har lige haft ham til dyrlæge til det årlige tjek, og lige som alle andre mente dyrlægen han nok var 180 cm i stang - det mente jeg nu ikke, og et stangmål sagde så 172 cm ! Han har bare laaaaange ben og smal krop, så han ser lang og elegant ud, samt er højt stillet, så det snyder.

 

Hver hest har sine fordele, hvor de er stærke hver især. Fx har pinot kunnet galopper samlet næsten siden han blev tilredet, mens Caspian kunne lave verdens bedste fri trav. Pinot er super til seriech'er, Caspian er kanon til galoppiuretter.

 

Morale - det er fuldstændig ligegyldig hvad højde hesten har - det vigtigste er at den giver en god ridetur.

 

mvh Charlotte

3
1
Svar på denne tråd
 
 dejligt med alle jeres svar :D
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 08:36

1000 tak for alle svarene, det er dejligt at høre om jeres erfaringer med de store heste :D
Jeg er nok også kommet frem til, at hvis han giver en god ridetur, og kemien passer, så "tør" jeg godt tage chancen med en høj fyr ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 trailer
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 10:23

jeg har ikke så meget erfaring med meget store heste, men tænk lige over at trailerbudgetter nok skal være et andet til en hest på 180 end 170, hvis du skal have din egen trailer ;)


Sagde Johanna

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Kæmpeskuden....
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 11:42

Hej TS

 

Min hest er en DV efter Vemmetofte Rainman, han er 181 cm/stg. Jeg har selv tilkørt og tilredet ham og han går jagter.

 

Han er...................en kæmpe stor hest! Fylder meget, æder og skider meget og bruger XXXXL i alt udstyr. Fortøjet er forlænget med 2 karabinhager, tøjlen er forlænget med en lang rem.....

Der er efter min mening mere vedligehold ved en stor hest end en mindre hest, på jagter, er de mindre heste også lige lidt "smartere" da de kan vende rundt hurtigt.

 

Men gør hvad du synes, der er ikke nogen bestemt opskrift for eller imod store heste!.

Billede

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Høje heste
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 19:32

Jeg har selv ejet en på 180 - han var bygget som en almindelig hest - bare i overstørrelse. Som flere andre har nævnt, så kan det koste ekstra på udstyrssiden fra alt mellem dækkener til trailer med ekstra loftshøjde. Min kørte pænt og ofte, men man kunne ikke lukke den øverste klap bag ham, så fik han klaustrofobi selvom det var en stor trailer - og det kan være svært at få dem ind i en lastbil.

 

Fysiske problemer har andre også nævnt - og det er rigtigt at man dels skal være opmærksom på at få givet dem ekstra tid til at bygge muskler til at kunne holde - og at det er tilsvarende svært at få dem på højkant igen, når de først er blevet sat ud med skader.

 

Og så er der hvis man nu gerne vil ride dressurkonkurrencer, så kræver det noget mere, at få sneget en 180 cm. hest rundt i en 10 meter volte end en fiks model på 165. Så man gør det ikke ligefrem nemmere for sig selv, så at sige.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Op og ned.
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 20:06

 

Bissen/ Ned kan man altid komme siger man jo. ;-)

Ja, langt op, men du har mange muligeheder som en sten, en træstub, en stige (har selv brugt en med 5 trin!), parkere hesten ved en vold osv.

Mine noget mindre heste er opdraget til at stå ved en stendysse når jeg vil af og så er det jo ingen sag. ;-)

 

Britt/ Glemte du ikke at nævne hvor "ung" din Basse hest er?

Så vidt jeg erindre så er han jo ingen årsunge.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stor hest
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 21:14

Enig, de store er fysisk udfordret mht. skader og holdbarhed. Min dyrlæge siger altid at min har størrelsen imod sig og at det ingen hjælp er at han er noget af et legebarn.

Han var i salgsstalden hvor han er købt, sendt i røntgen inden tilridning. Som de sagde deroppe, han er ren i røntgen vi fik ham fotograferet for at se om det kunne svare sig at poste en tilridning i ham - de store er ofte pilrådne i benene.

 

Den dyrlæge, der udførte handelsundersøgelsen var også meget opmærksom på balance, fri bevægelse af halsen m.v. i longen. Dette fordi de store ofte er udfordrede mht. balance og korrekt brug af kroppen.

 

De udsagn er jo nok meget sigende og giver noget at være opmærksom på.

 

Derudover kræver det altså også bare noget mere og andet, at tumle sådan en klippet af en hest. Min er 176,5 cm, 160 i dækken og omkring de 700 kg som han står nu her muskelfattig efter 4 måneders skadespause. Gider den ikke gå med dig, så bliver den stående og det helt ud at anstrenge sig, bukker den er der bare lige lidt flere kræfter bag og lidt længere ned osv.

 

Når det er sagt så elsker jeg at ride og være omkring ham, føler mig perfekt tilpas på ryggen af ham og føler ikke han er stor i den daglige omgang. Han er en super behagelig hest at være omkring og på. Hvilket jo altså er vigtigere end størrelsen!

 

Mht. udstyr, enig det kræver godt nok lidt eftersøgen på nettet, bestillingsvarer og alt sjovt udstyr i farver osv. findes bare ikke i de størrelser og så er min jo altså ikke specielt stor i forhold til mange andre nævnt her i tråden.

 

Store heste har også større chance for at udvikle staldkrampe (equine shivers på engelsk).

 

Som de andre nævner, så æder den altså også lige lidt mere end gennemsnittet. En sidste ulempe jeg lige kan komme i tanke om, når den er mudret, får man jeg ved ikke hvor meget støv i næse, mund, ansigt og ned i blusen. Det er bare ikke praktisk at børste støv ned fra over sin egen hovedhøjde ;)

 

Så ud og prøv og er den lige dig, så få den undersøgt grundigt og vurder ud fra resultatet af den handelsundersøgelse.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-08-2016 10:20

Jeg har 175 cm hest, og jeg synes egentlig ikke, det er så slemt med højden. Heller ikke udstyrsmæssigt - den bruger dækken i 155 cm, trense i full/x-full og gamacher og klokker i full/x-full. Min dressurgjord er 75 cm lang. Det er jo ikke udstyr, der er vanskeligt at få fat i.

Og jo, det er da lidt svært at komme op og ned. Men så lærer man hesten at indparkere og klatrer op og af ved opstigningsskammel. Ridemæssigt er det ikke højden, men længden på min hest, der er udfordringen. Der er meget hest at samle.

 

Til fordelene tæller, at når man er mange om vinteren i ridehuset, så får man god plads når man kommer buldrende med sin kampvogn - og kigger folk sig ikke for, lærer de det hurtigt Når foldene er vintervåde er hesten også kun mudret på benene og ikke helt op på maven.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-08-2016 13:43

Jeg mener det er vigtigt at man tilrider høje heste senere end andre da deres vækstlinier lukker senere og de vokser i længere tid end en mindre hest.

 

Jeg har ikke indtryk at høje heste er mere sarte end små, men man skal give dem ro til at vokse. Min vallak på 175 blev først sent i ridning da han var 4½.

 

Jeg valgte at få ham i røngten da han var 2-3 år og der var ingenting i vejen selvom han var/er høj.

 

Nu bliver holsteneren som jo er en høj hesterace brugt meget i spring og det ville den nok ikke hvis høje heste var mere sarte end mindre, tænker jeg.

 

Min vallak er efter Trakehneren Gribaldi som var 172 som 3 års(hingstekåringen), så han var nok i virkeligheden højere end 172 da han nok voksede efter han var 3. Gribaldi var en af de fineste avlshingste og han var stor.( har jeg fundet ud af troede ikke at min ville blive så høj da hans mor er lige 160)

 

Nå, jeg tror at avlen og fodringen af føllet/plagen/hoppen betyder meget om heste får mus eller ej.

 

Så find du din drømmehest, der findes mange gode store heste.

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd
 
 Som ejer..
Forfatter: 
Dato:  13-08-2016 14:04

som ejer SF en stor dreng på 182, vil jeg sige at.. Det er oftest ret besværligt...

boks der er stor nok, grene på ridebanen, trailer der er stor nok, udstyr der er stort nok...

men! Jeg ville ikke bytte ham for noget andet, men med ambitioner indenfor springning er jeg klar over at en mindre hest har bedre muligheder for at komme rundt på banen.. Smidighed skal trænes i høj grad..


- Clarina Pilegaard

60227462

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 10:23

Hej.

Jeg red i et halvt år en skøn varmblodshest på 177 cm - jeg er selv 163 cm høj. Han var rimelig spinkel af bygning og faktisk er han en af de heste, jeg har følt mig bedst tilpas på. Han virkede ikke så høj, når man sad på ham.
Hans spinkle bygning gjorde også, at han kunne passe normalt udstyr.

 

Selvom ham her var meget høj, så synes jeg faktisk ikke, at der er så stor forskel på hans 177 og Madicken, som jeg passer nu, 170 cm (hun er også meget fyldig) - men når man er så bette, som jeg er, så skal hesten heller ikke være særlig høj, før man får svært ved at nå op og strigle dem på krydset :D

 

Det eneste tidspunkt, hvor jeg har oplevet højden som en ulempe, er, når hesten er utrænet. Så kan det være et helvede at håndtere dem fra jorden!


Men i bund og grund har jeg aldrig oplevet en god højde som en ulempe. :)

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 14:24

Jo mere hesten vejer, desto mere press på sener og ledbånd og dermed større risiko for overanstrengelse. Og så er større heste og dermed længere ben tit lidt mere udfordret i forhold til at styre lemmerne og kan dermed have en forhøjet risiko for forvridninger, selvskade mm. Det er i hvert fald hvad mine erfaringer fortæller mig :)

0
1
Svar på denne tråd
 
 store heste
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 12:07

store heste tager vel bare længere tid til det hele for at få styrket knoler, sener og sat muskler..

Har man det i mente kan man vel få en ligeså holdbar hest, som en mindre..

 

Da Hasse Hoffmann havde Mistral er han citeret for at have udtalt at så stor en hest ikke må trænes andet end 60% af hvad den kan for at styrke den...

 

jeg har selv en stor herre på 176 cm i stang.. han har ikke haft skader siden jeg tilred ham som 3 års og han er nu 7 år.. at han som føl/plag rendte og legede en del og lavede en masse ikke smarte ting og nu nærmest usælgelig er så en hel anden sag.. men han rides i dag som vil jeg træne en hvilken som helst anden hest.. stævner har han da også været til.. og det har nok mest været chaufføren der har væren den begrænsede faktor.. men når det lykkedes at få ham løs, lækker og samlet total fed fornemmelse af al den power man kan mærke hesten har i sig...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 hove og ben
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 12:50

Set ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt, så vil en stor hest uden tvivl have øget risiko for slitage og man skal være obs på rette type træning -hvilket man skal med alle heste, men de meget høje og dermed tunge, vil i højere grad blive påvirket af forkert brug.

Derudover skal man virkelig gå efter en hest med et godt fundament -igen gælder det alle heste, men store heste på små hove er en rigtig dårlig kombi! Da jeg i min læretid (aom beslagsmed) befandt mig i kbh-området/nordsjælland hvor koncentrationen af store rideheste er ret høj, var der en stor andel af dem der havde hove der slet ikke matchede resten af hesten, hvilket skabte problemer i større eller mindre grad. "Ingen hov, ingen hest" er et ordsprog der i den grad stadig er meget aktuel og du skal være opmærksom på om hovene er sunde, store og runde, uden vinger og generelt nogenlunde lige ben.


Mirain Titan (Welsh Sec.B )Vedkiær´s Rufus (Welsh Cob)

Hedin´s Il Divo XX (Fuldblod)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider