Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Jobsøgning, CV og ansøgninger
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 15:59

 

Milde himmel hvor er jeg snart godt og grundigt rundforvirret og godt gammeldaws træt af det hele lige nu!

 

Jeg blev færdig på uni i februar og har så været i gang i jobsøgningsmøllen siden marts. Jeg har selvfølgelig udarbejdet et CV og en ansøgningsskabelon, så jeg ikke skal starte på en blank side hver gang.
Men hold nu op hvor er der mange meninger om hvordan et CV og en ansøgning skal se ud.

 

- Min sagsbehandler på JobCentret vil have det på en måde

- Min konsulent hos a-kassen vil have det på en anden måde

- Min coach hos AS3, ja hun vil have det på en tredje måde

 

Jeg er nået frem til, at hvis jeg kombinerer de tre, og sætter det op så JEG kan stå indefor det - så må det vel i sagens natur være fint? Ja, nej!? Jeg synes selv jeg er ret god til at sætte ting op skriftligt (i hvert fald når det er af faglig/professionel karakter) - men nu er jeg dælme nået der til, hvor jeg er blevet helt usikker på om det er godt nok .. Det betyder faktisk at den her proces har skabt mere forvirring end fornuft.

 

Nu har jeg så været inde og læse på henholdvis a-kassens hjemmeside og AS3 om ansøgninger og CV. AS3 coachen synes overordnet min opsætning var fin selvom man hverken kunne definere mit CV som klassisk kronologisk eller som et direkte kompetence CV. Det synes hun var fint, for jeg er nyuddannet så det ene kan ikke stå alene uden det andet - gav det mening?

Men på a-kassens hjemmeside står der så - man kan/må ikke blande da det skaber forvirring og mudre overblikket.

Det er jo to ret modsigende udsagn ...

 

Jeg har møde med AS3 coachen på torsdag hvor vi skal gennemgå mit rettede CV, ud fra det vi talte om i sidste uge.

Og om 1½ uge har jeg så møde med a-kassen. Det får jeg, bare ved tanken om det, ondt i maven af. Jeg søger de jobs jeg skal om ugen/måneden - men da jeg ikke har fået et endnu, så er jeg helt bange for hvordan den samtale kommer til at gå.


Jeg vil rigtig gerne gøre det "godt nok" og leve op til de krav de forskellige instanster stiller. Men jeg synes faktisk ikke det er så let når tingene, især lige med CV og ansøgninger er så forskellige. Samtidig så vil jeg bare så gerne ud at arbejde - jeg er simpelthen ikke skabt til at gå hjemme. Og jeg ved jeg er dygtig, jeg ved jeg er en gave til den afdeling jeg havner i! (Ja, jeg er ikke fan af Janteloven! )

 

Min kæreste er sk!deirriterende, han er sådan en der ikke behøver at skrive et CV - hans tidligere stillinger har gjort at headhunterne flokkes om ham som gribbe - at han så er glad for den stilling han har, og ikke har planer om at skifte job, det er en anden sag.

 

Jeg er godt nok også ved at være rigtig, som i rigtig meget, træt af at læse stillingsopslag, hvor man gerne vil have nyuddannede, som helst har et par års erfaring med det område de er uddannet indenfor. Give me a break

Aaah... Dagens brok!

 

 

Der må være andre der har været gennem møllen - hvordan holdt I jer positive? Lærer man at bide tænderne sammen midt i al forvirringen?

 


\\ Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Møllerier
Forfatter: 
Dato:  13-07-2016 08:34

Her er mine tanker omkring det du skriver :)

 

For mig lyder det lidt som du stadig er i "studerende-modus" altså at du griber opgave med ansøgninger og CV som en opgave, der kun giver afkast, hvis den er "rigtig". Der er bare ingen facitliste.

 

Det er bare sådan at de færreste virksomheder faktisk tænker over om dit Cv er det ene eller det andet. Tværtimod så ved jeg fra forskellige virksomhedsejere/chefer der skal ansætte, at de meget ofte synes det er relativt kedeligt at man følger en bestemt skabelon.

 

Det du får job på er ikke at være som alle andre, men at skille dig ud, specielt på nuværende tidspunkt hvor du endnu ikke har decideret erfaring at gøre godt med.

 

Jeg har en gang i mit liv skrevet ansøgninger "efter bogen" og sjovt nok var det, den eneste gang jeg har været uden job, eller nærmere ikke fik de job jeg gik efter, så det er bare min erfaring omkring alt det der job-halløjs :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er enig...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2016 11:56

...med Karen - er er ingen "rigtig måde" at lave et CV.

Modtager bestemmer hvad der er rigtigt - og du kender ikke modtager, så du må bare følge egen intuition for hvad der mon passer.

Jeg plejer at skele MEGET til jobopslaget og virksomhedens hjemmeside når jeg skriver ansøgninger.

Stiller de op i punkter, gør jeg det samme, sætter de ting i bokse, kan jeg finde på det samme.

Og det der er deres fokus i opslaget er også MIT fokus.

F.eks. har jeg lige skrevet en ansøgning hvor langt det meste af opslaget handlede om hvem ansøger skal være som person, frem for arbejdserfaring og uddannelse - så min ansøgning handlede mest om MIG, ikke om mit nuværende arbejde. Til gengæld havde jeg i mit CV fremhævet med fed på alle de punkter der på nogen måde var nævnt under kommende arbejdsopgaver - og endda tilføjet to referencer der ville kunne kontaktes om henholdsvis arbejde og "andet"


Men det ER svært at holde sig positiv når man går ledig og får afslag på afslag. Jeg er i uopsagt job nu, så jeg har det noget nemmere - men derfor vil jeg jo alligevel have et positivt svar ;)

Jeg husker dog stadig - med gru - dengang jeg søgte elevjob. Der var jo ikke SÅ meget at skrive på mit CV - og vi var forfærdeligt mange om buddet.

Den måde JEG indstillede mig på afslagene var, at jeg huskede på at der var 3-400 ansøgere til hvert elevjob - så jeg satte mig det mål at få job før jeg ramte de ca 350 ansøgninger.
Jeg fik job på min ansøgning nr 280!


(og jeg kan tilføje at ansøgninger OG cv blev skrevet på en gammeldags skrivemaskine, så EN slåfejl betød at det var en ommer... (Rettelak ser ikke pænt ud i en ansøgning) )

 

Jeg valgte - efter et stykke tid - også at jeg nægtede at være nervøs til samtaler. I begyndelsen var det jo ganske nervepirrende - som en mundtlig eksamen!! Men efter 20-30 stykker tog jeg det ret roligt - hvilket nok gav mig en bedre mulighed, for man viser jo langt bedre hvem man er, og hvad man kan tilbyde hvis man er åben og positiv, frem for at være et rystende nervevrag ;)

 

Og jeg ved jeg er dygtig, jeg ved jeg er en gave til den afdeling jeg havner i!

HUSK den del - og få det med i ansøgningerne!!!!

 

 

Held og lykke :)

 


£isbeth & Baloo


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

4
0
Svar på denne tråd
 
 ansøgning og cv
Forfatter: 
Dato:  13-07-2016 13:30

Der er rigtig mange måder at lave ansøgninger og cv på alt afhængig af branche og jobtype, og nogle gange er den standard skabelon mange forsøger at trække ned over en bare ikke den rigtige.

 

Jeg har siddet og gennemgået rigtig mange ansøgninger og cv'er over de sidste 5 år og mit allerbedste råd vil være at du sikre dig et velskrevet og letoverskueligt cv uden alt for meget fyld, medmindre det er en kreativ stilling du søger. Cv'et er oftest det allerførste, der ses på når man åbner en ansøgning, derefter ses der på selve ansøgningen, og denne må meget gerne skille sig ud fra de sædvanlige kedelige hvide ansøgninger.

 

nu ved jeg ikke om du har gjort det, men en standard ansøgning skriger standard ansøgning til den der læser, et råd jeg fik da jeg sidst selv skulle søge job var at læse jobannoncen godt, kreere ca. 3 spørgsmål som jeg ville stille firmaet, og derefter ringe til dem og stille disse spørgsmål, herefter når jeg lavede ansøgningen så refere til telefonsamtalen og takker for denne, inden jeg kastede mig ud i hvorfor de skulle ansætte lige præcis mig.

fik jeg afslag, ringede jeg til enkelte virksomheder og spurgte ind til hvorfor jeg fik et afslag og hvad de tænkte kunne være godt for mig at have fokus på i mine fremtidige ansøgninger, og selvom det tog mig noget overvindelse at ringe og spørge på den måde, så blev jeg faktisk overrasket over hvor positivt de fleste virksomheder svarede på min henvendelse, det vigtigste i det forløb er at virke opmærksom og fokuseret på selv at blive bedre og ikke anklagende overfor virksomheden over ikke at have ansat en.

I min nuværende stilling giver vi også gerne telefoniske forslag til hvordan en ansøger kunne have skabt bedre muligheder for succes, også selvom ansøgerens afvisning sker på baggrund af manglende erfaring.

 

mvh

Mie


Life is what we make it.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilke branche kender rådgiverne?
Forfatter: 
Dato:  13-07-2016 21:18
Jeg sidder og spekulerer på, hvilke brancher, de som rådgiver dig, er vant til at begå sig indenfor.

Jeg er læge.
Der er chokerende stor forskel på hvordan jeg satte ansøgninger op, sammenlignet med en ven der søgte en post doc som kemiker, de ansøgere mine brødre efterspørger som ingeniør og det min svigermor, som altid har arbejdet indenfor handel.

Dine rådgivere giver nok forskellige råd, for de forskellige brancher som baggrund.

Men, lyt til folk fra din branche og knæk og bræk.
Nogen skal nok være heldige og få dig
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider