Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 VILLE I turde
Forfatter: 
Dato:  11-07-2016 23:07

sætte jeres heste ud på fold med brændbærer og vild pastinak



0
0
Svar på denne tråd
 
 Kort svar
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 00:11

 

Brændenælder - Ja

 

Vild Pastinak - Nej

 

 

 

\\ Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kort rettelse
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 00:18

 

Fik læst brændbæger som brændenælder. Her vil svaret også være nej. :-)

 

 

 

\\ Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 02:05

Der er masser af brandbæger og heste på vores folde. Vi har aldrig haft en der reagerede på dem. Ikke fordi de er imune, men fordi de lære at gå udenom.
For nogen år siden fik en af føllene taget noget ved et uheld og fik de klassiske symptomer, men kom sig i løbet af en uges tid og siden var der aldrig problemer igen.
Jeg er ret sikker på at jeg også har set vild pastinak i ny og næ, men kun fordi jeg lige har Googlet det. Så uden at være kender - aner det ikke.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja da.......
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 07:24

...Hestene rører dem ikke og skulle de nippe til dem vil der være tale om så små mængder at det ikke har nogen betydning.

 

Jeg ville dog få sprøjtet marken. Det betyder imidlertid at man ikke kan bruge den i noget tid. Sletmarker bør man altid sprøjte, så man undgår større mængder af giftige planter i hø og wrap. Sprøjtning kan ikke fjerne alt ukrudt, men dog holde det nede på et fornuftigt niveau, hvis man gør det regelmæssigt.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 08:12

 

Hvorfor ikke bare luge dem bort?

 

En ting er at de er giftige, en anden er at de de uønskede planter tager plads for afgrøden på marken = udbyttet falder / mindre græs til hestene. Det samme gælder for brændenælder, tidsler og skræpper. Væk med dem. :)

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Umiddelbart nej
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 08:12

Umiddelbart nej det ville jeg ikke gøre.

 

Jeg er ikke sart mht farlige planter ect - har både eg og ask langs mine fold. Og hørte lige om en forleden dag, som i ramme alvor ikke turde købe en gård, fordi der var træer langs foldene ?

 

Min oplevelse er, at de fleste heste, når de vel og mærke har græs til rådighed ikke går og æder gifte planter/træer.

 

Der hvor jeg kunne blive bekymret er, når man ser nogle fuldstændig afgnavede folde, ofte med en masse skrammel på også - og så en lille flok tynde heste - dem ville jeg være bekymret for at de begyndte at æde de giftige planter.....og så ville jeg være bekymret for om de trådte skrammel op i hovene og fik sår af skramlet med mulighed for blodforgiftning ect.

 

mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 
 Ukrudt...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 08:29

Det hedder altså brandbæger

 

Du må tage et par handsker på, og ud med en sæk. Riv elle de planter op (med rod) som du kan komme afsted med - luk sækken og kør den på Revas i containeren med brændbart materiale.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Luge dem bort?
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 08:31

Hvis man overvejer at luge brandbæger bort, så har man aldrig haft dem på sine folde.

 

Vi var også optimister og gik i gang med at luge, men da jeg opdagede at der stod 5 cm høje planter i blomst nede i græsset som var meget svære at få øje på så opgav vi og sprøjtede dem væk. Hvis det bare havde været de 3-500 som vi umiddelbart kunne se, så havde det ikke været noget problem.

 

Jeg ville aldrig overveje at lade dem blive stående, mit motto er "Better safe than sorry".


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 11:49

Vi plejer at lægge græsset om på foldene med nogen års mellemrum. Første år sprøjter vi så det nye stykke så græsset kan få mulighed for at dominere.
At luge sig fra brandbæger er stort set umuligt med mindre man går hjemme og ikke har andet at lave. De formere sig ved rodskud og er der bare en lille stump rod tilbage så kommer de igen.
En anden måde at blive ukrudtet kvit på er at bruge marken til wrap-hø et år eller to ved at tage tre til fem slet hø og gøde kraftigt. Så ender det også med at græsset vinder. Vores naboer der har økologisk landbrug har mindre ukrudt i deres græsmarker end vi har i græsplænen... og de luger altså ikke flere hundrede tønder land. :)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Formering
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 11:55

Brandbæger formerer sig da grundlæggende ved frø, fuldstændig ligesom mælkebøtter.

 

Brændbæger trives specielt på brakjord og kalkfattig jord. Derudover skal frøene ramme jorden for at spire så græsset skal være sået tæt og slået tit i starten så det danner mange rodskud.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Giftige planter
Forfatter: 
Dato:  15-07-2016 13:40

Jeg hiver brandbæger op, når jeg finder dem. F.eks. når jeg alligevel går folden rundt for at lede efter grimer..... Jeg er ret sikker på, at mine heste går uden om dem, sålænge der er græs nok. Jeg ville derimod ikke bruge hø eller wrap med giftige planter i - der er det meget sværere for hestene at skelne mellem spiseligt og ikke-spiseligt. En gammel bonde, jeg kender, luger dem ud før han slår hø, fordi "kalvene bliver gale"! Aka skader på nervesystemet.

Vild pastinak er jeg først for nylig blevet opmærksom på. De skulle have samme effekt som bjørneklo - risiko for forbrændinger ved kontakt med huden. Så der skal man huske at bruge handsker og tøj, der dækker helt.


 

 

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har vild pastinak
Forfatter: 
Dato:  18-07-2016 17:26

og hestene rører det ikke. Jeg tænker det skylder at der er tilstrækkeligt andet at æde derude.

 

Til gengæld fik jeg selv ganske alvorlige forbrændinger, da jeg gik i gang med at rydde dem væk for et par år siden. Trods handsker og lange ærmer/bukser blev hele min ene arm voldsomt forbrændt med brandvabler og blærer - bare af at bære stænglerne væk. jeg blev behandlet i 2 uger med med binyrebarkhormon, og havde så lange ærmer på resten af den sommer, for at undgå ar.

 

Så hvis I går i gang med at rydde - så skal i virkelæg sørge for at have det rigtige tøj på.

 

MVH Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vissevasse!
Forfatter: 
Dato:  18-07-2016 20:36

 

Brændbærer og vild pastinak kan sagtens luges bort. (Vild pastinak såvel som den almindelige vil brænde ved berøring)

Uanset hvor mange man har så skal man tænke på at hver plante generere 1000-vis af nye planter vha. frø, så jo færre planter med frø, jo mindre befængt vil marken blive. AT lade stå til og ignorere problemet er i min verden fudlstændig tåbeligt! Vi luger hvert år hvad der svarer til en enkel sæk, men også fordi vi holder øje og rykker dem op. Marken lægges om jævnligt.

Det optimale tidspunkt for at sprøjte marken er i August.

 

Indimellem forstår jeg godt at min planteavlskonsulent overhovedet ikke gider arbejde med hestefolk....

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 brandbæger
Forfatter: 
Dato:  19-07-2016 12:28

hvis man vil af med brandbæger og vil sprøjte dem, skal man ikke give sig i kast med at sprøjte de "voksne" planter. Ofte dør de alligevel ikke helt.

For at bekæmpe dem effektivt skal næste års planter bekæmpes i kimbladsstadiet, som er i august måned.

De små kim spirer frem og går i dvale vinteren over, og inden dvalen er de nemme at komme til livs med sprøjtemidlet Harmony.

Hvis man luger/rykker dem op og ikke sprøjter, skal man holde sig for øje at man kan risikere at det "eksploderer" året efter, for man rykker frø og kim op til overfladen, og giver dem endnu bedre betingelser for spiring/vækst.


Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Brandbæger
Forfatter: 
Dato:  19-07-2016 14:27

Man skal så også være obs på at der er to arter nemlig vår-brandbæger og eng-brandbæger, de blomstrer på forskellige tidspunkter.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selv om ...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2016 15:00

... hestene ikke direkte spiser planterne, græsser de jo rundt om - og kan sagtens få f.eks. saften fra Vild pastinak på mule og koder - og derfor blive forbrændt.

Derudover spreder planterne frø, der bare forværrer problemet i de kommende år og ridikerer at ende på de marker hvor man høstr wrap - hvor hestene IKKE kan sortere det fra.

Så nej - jeg vil ikke have det skidt der hvor min hest græsser - og fjerner også gerne hvad jeg ser uden for folden. Vores marker er ret velplejede - og har ikke den store forekomst af grimme ting - men det betyder ikke at vi ikke holder øje og netop tager skidtet FØR det bliver et større problem. Jeg har f.eks. lige fjernet en masse brandbæger omkring ridebanen - så ender deres frø ikke ude på marken.


£isbeth & Baloo


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider