Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Undring - forventet levelængde?
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 09:33
Hej alle.


Jeg har den fantastiske overspringshandling at jeg ser på heste annoncer og dagdrømmer.

Og ind imellem undres jeg.
Unge heste, rå og uafprøvede sælges til højere pris end ældre heste, som er erfarne og har demonstreret at de kan.
Somom at 12-15 år er et varsel om, at herfra går det kun nedad og i graven??

Indrømmet, hvis jeg nogensinde selv køber hest igen, så vil jeg gå efter en læsehest, som jeg kan lære af. Og få en god tur på hver gang.

Men, pointen kommer her:
Er der nogen, som har adgang til statistik / kilder, der fortæller om heste og deres forventelige levelængde og holdbarhed?

På forhånd tak.
0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 09:37

Jeg mener en gang der lå nogle statistikker, men finde dem kan jeg ikke lige.

 

14 år måske?

www.hestemagasinet.dk/viden/ vis.asp?id=395421

 

 

Det er jo helt en smagssag hvad man ønsker. Om man ønsker en lærehest eller ej. Jeg ville fx aldrig købe en ældre lærehest fordi jeg foretrækker at gøre arbejdet selv :) Men ved nogle ryttere kan erfarne læreheste være en rigtig god ide. :)


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sælger drømme
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 09:45

Når man sælger en unghest, så sælger man drømme/forventninger/håb.

 

Hvis man sælger en ældre redet hest, så sælger man i højere grad viden, og hvis ikke hesten er aldersvarende uddannet så mister den værdi for hver dag der går. Uretfærdigt måske men det er facts.

 

Vi har nogle bekendte der solgte en super ridelig 5-års pony der havde startet LA/LA1 med over 70% for en ganske fornuftig pris. Samme pony starter nu op til PRI men med i omegnen af 60%, så den har faktisk mistet rigtigt meget værdi, lidt trist da det skyldes manglende seriøsitet hos rytteren.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er ikke....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 10:31

Der er ikke noget som forventning og håb, som kan få folk til lommerne :-)

At købe en lærerhest er jo at "indrømme" at man ikke selv ser sig som den ypperste ypperste indenfor ridning......

 

Og sjovt nok hænger forventninger og håb til fremtiden ofte ikke sammen med realiteternes brutale virkelighed efterfølgende.

 

Der er rigtig mange gode ungheste, som "forsvinder" i mængden, når de først er blevet solgt. Ikke fordi hestene ikke har talent og kapacitet, men fordi ridning og mangement af hesten gør, at den ikke kommer længere og/eller går i stykker.

 

Det er tusind gange svære, at holde en unghest glad for at gå til ridning, sund og skadesfri samt aldersvarende uddannet, end at holde en 12 års muskulæropbygget, rutineret lærerhest både skadesfri og glad for træning.

 

Vi har en avl af rideheste, som laver oftest smukke elegante stort gående ungheste - og med efterhånden stor fokus også på ridelighed. Og det er lige før, at den kombination er det værste for en unghest - for så kan man som uvidenende virkelig komme til at ride en dejlig hest total i smadder, for nu siger den ikke en gang fra når den bliver presset :-(

 

Jeg har lært (i en høj alder), at dressur er til for at forbedre hestens gangarter og gøre den så fysisk og psykisk stærk, at den kan holde til dressur på højt plan.

Ofte ser man tværtimod, at gode ungheste mister sving, gang og bæring, mister lysten til "at danse" og lysten til at "samarbejde" - fordi de guddødemig SKAL have rosetter, og gå alle ungdomsklasser selv med den mindst rutinerede amatørrytter på ryggen, fordi kræet har jo kostet xx kr, så nu skal den altså leverer !

 

Jeg er stor fortaler for lærerheste - men endnu større fortaler for at man får ordentlig undervisning !

Hvorfor betale 150.000 kr for en 4 års, når man så ikke vil bruge 250 kr til en halv times undervisning ?

Og en 12-15 års lærerhest er jo heller ikke bare en lærerhest i mængden - jeg har da selv to heste som nu er "i toppen af deres alder", og de bliver jo nok 12-15 år en gang håber jeg :-) Men jeg ved da godt, hvem af dem som ville være en fantastisk lærerhest for en forholdsvis urutineret rytter, og hvem som ville være en fantastisk lærerhest for en forholdsvis rutineret rytter - så bare fordi de kan dit dat dut, så er der jo også forskel på lærerheste - og de gode af dem, koster stadig penge, og er oftest et mere sikkert kort at købe, end en unghest - men så har du jo indrømmet, at DU stadig er under oplæring, og det er jo et stort skridt at tage som menneske........ :-)

 

mvh Charlotte

5
0
Svar på denne tråd
 
 Drømmes værdi
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 11:07
... Er høj

Men grundlæggende har jeg altid drømt om at blive bedre.
Og jeg skal være langt bedre end jeg er nu, før jeg har ret meget at tilbyde en unghest.

Men, er der nogen der har set statistik for hvornår i livet hestes helbred svigter?
Jeg har selv den fordom, at meget kan gå galt i tiden efter, en hest sælges til en ejer med flere visioner end beskedenhed. (Men det er jo ikke hestens skyld).
Men, er der overhovedet noget "knæk" i kurven? Eller falder x procent fra hvert år?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke alderen
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 11:53

Jeg har også en fornemmelse af at hestens risiko for at få en uoprettelig skade er størst det første år efter den er handlet, da den nye ejer ofte forsøger at ændre på hestens "form" dvs rider den på en anden måde end den har været vant til og dermed belaster den. Det uanset alder ved handel.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Undring...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 13:57

Den der "læsehest" - finder du den på Markedspladsen


Ønsker du et vægttab med Forever Livings C9-program, så kontakt mig for yderligere info.

 

Transport til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland, evt. incl. billetter - www.karkon.dk

4
0
Svar på denne tråd
 
 LineG, nu skal du ikke drille
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 20:44

Doctor Who - som nok bare skal have en lidt større mobil - Det er da klart at en læsehest har langt mere viden at bibringe rytteren, end et bæst af en ubelæst hæst.

Har du måske nogen idé om hvor meget tid en unghest skal bruge alene på trailerlæsning??

 

 

Miss Who:

 

De eneste tal omkring levealder/ridetid jeg har set, er fra en af BB's bøger, men der var, så vidt jeg husker, ingen klare kilder i litteraturlisten til lige netop dette. Der var megen polemik om det nogle år tilbage, og jeg så flere danske og engelske opgørelser omkring det med kilder, men det var små og begrænsede undersøgelser der kun lige kradsede i overfladen (og man fik ind i mellem en mistanke om at tallene skulle bruges til at underbygge personlige eller ridestilsmæssige kæpheste).

 

Men en ting er den gennemsnitlige alder som altid er det vi får at høre om, en anden er den typiske alder - måske opdelt på brug / type af ridning - og en tredie er måske hvor længe hesten kan bruges (forsvarligt) som ridehest. Jeg vil tro forsikringsselskaberne er de eneste som kunne ligge inde med de tal (men kun på de livsforsikrede heste hvilket vil skævvride billedet), og de vil nok ikke så gerne offentliggøre dem, medmindre en forsker kunne samle samtlige selskabers tal og anonymisere dem - og selv da ved vi ikke hvad der ligger bag levetiden, selv om man måske vil finde mere generelle mønstre som at en svensk læsehest vil passe bedre til klimaet end en mere spinkel araber.

 

 

/skrivehesten

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ahh. Læsehest
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 21:25
Tastatur fejl.

Jeg er en læsehest.
Jeg har aftalt med mig selv, at når jeg bliver færdig som speciallæge, ca september 2019,så må jeg købe mig en hest som belønning!
Jeg tænker på en lærehest.
Men, I mellemtiden fatter jeg ikke prissætningen af heste.

Jeg forstår på jer, at der ikke er kendskab til dokumentation for at modne heste pludselig dør? Eller pludselig bliver mere syge?
1
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke dødsfald
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 21:36

Det er jo ikke forventningen om pludseligt dødsfald der afgør at en ældre hest er billig. Men en ældre hest der ikke har opnået noget særligt kan heller ikke forventes at ville gøre det senere hen. For at være en værdifuld lærehest, så skal den have startet minimum M og gerne mere. LA er jo kun en begynderklasse som enhver hest kan gå med kun grundlæggende uddannelse.

 

Jeg morer mig tit over at der i salgsannoncer for heste på 12+ står kapacitet til mere. På det tidspunkt er det både tvivlsomt og uinteressant om den kan opnå mere.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 22:22

Den eneste valide statstik på hestes gennemsnitlige levealder, jeg har kunnet finde, er den Sandra linker til.

 

I dag skal vi jo melde ind til SEGES når vores heste dør, så de kan relativt nemt opgøre hestes gennemsnitlige levealder her i Danmark.

Jeg har så ikke set nogen tal nyere end dem fra 2010.

Dengang var gennemsnitsalderen på de indberettede heste 14-15 år.

Det interessante, synes jeg, var at tallet var det samme på tværs af alle avlsforbund, hvilket vil sige, at den gennemsnitlige levealder var den samme, uanset race.

 

Man kunne ellers godt forestille sig, at f.eks. DV som en decideret ridehesterace ville leve kortere tid end f.eks. shetlandsponyer, som bliver opfattet som en mere hårdfør race, plus at mange af dem ikke er i ridning på samme niveau som en DV. Det er tilsyneladende ikke tilfældet.

 

SEGES må have et relativt stort talmateriale, og det kunne være interessant, hvis der var en, som ville gå i gang med at forske lidt i tallene.

Ikke bare finde gennemsnitsalderen, men også lave statistik på, hvor gamle, de fleste heste er når de dør, og om det er det samme indenfor de forskellige racer.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 10:40

En halvgammel hest er jo ikke en lærehest bare pga sin alder.

En eksempelvis 12-års hest, der trasker rundt i LB-LA kan ikke mere end en på 4-5 år. Er det fordi, den ganske enkelt ikke har kapacitet til mere eller er det fordi den har (haft) kapaciteten, men bare ikke har udlevet den? Og hvis den virkelig har den kapacitet, sælger oftest påstår, hvorfor er den så ikke blevet "opdaget"?

Hvis den rent faktisk har kapaciteten, så er der jo ikke noget i vejen for, at den med rette rytter kan udleve den. Men den har færre år at gøre det i - og dressur er jo, som Morgan skriver, i bund og grund styrketræning af både krop og sind. Problematikken er dermed i høj grad ikke kun, om hesten kan lære de ting, den skal lære, men også om den kan opnå styrken til at gøre det ordentligt. Og det skal man naturligvis være bevidst om.

 

En anden sag er naturligvis en hest, der rent faktisk er uddannet og har udlevet sin kapacitet. Sådan én er i mine øjne en rigtig lærehest - og den er naturligvis flere penge værd end ovenstående hest. Men også her skal man selvfølgelig have gjort sig det klart, at det er for en begrænset årrække.

0
0
Svar på denne tråd
 
 SEGES - begrænset materiale
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 12:16

Det bliver på den korte bane meget begrænset hvor meget materiale om hestens levealder SEGES kan samle sammen. SEGES får ganske rigtigt indberetninger fra slagtere om heste der er slagtet, men det er stadig begrænset hvor mange hesteejere der indsender pas på deres heste der er aflivet af dyrlægerne og det er jo med de nuværende konsumregler flertallet.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-07-2016 12:18
Nu lader vi lige som om, at jeg er mere naiv, end jeg egentlig er... ;-)

Vi har en lov, som siger, at man skal afmelde sin hest hos SEGES, når den er død.
Så det går jeg selvfølgelig ud fra, at alle ansvarlige hesteejere gør. Det kan smutte for et par stykker her og der, men ikke nok til, at det vil påvirke statistikken nævneværdigt.

*naivitet off

På sigt må de kunne få nogle tal, der er rimeligt troværdige - og ihvertfald de bedste, vi kan fremskaffe her i landet.
Forsikringsselskaberne dur ikke, mange heste er ikke forsikret, plus at forsikringen ophører når hestene bliver gamle.

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider