Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 optaget på 2 kandidater
Forfatter: 
Dato:  18-06-2016 15:01

dagens lynspørgsmål som Google ikke umiddelbart kan svare på:

 

Hvis man er optaget på 2 kandidater på 2 forskellige universiteter og man siger ja til dem begge - hvad sker der så? Kan man blive optaget på 2 kandidater på samme tid? man søger jo direkte hos universitetet så de ved vel ikke at man også er kommet ind andetsteds?

 

For lige at forklare min situation lidt nærmere: i julen søgte jeg RUC og fik betinget optagelse til start i september. Det sagde jeg "ja tak" til og har i foråret taget supplerende fag for at komme ind på kandidaten.

 

15 juni kom resultaterne for sommeroptag på andre universiteter og der blev fik jeg tilbudt en plads på CBS.

 

Jeg har lidt svært ved at vælge mellem uddannelserne men hælder dog mest til CBS - men hvordan fungerer det når jeg samtidig også har sagt ja til en plads på RUC for flere måneder siden


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tag et valg
Forfatter: 
Dato:  18-06-2016 15:42
Man må kun være optaget et sted.


Og når du er færdig med din bachelor og en kandidat kan ikke komme ind på flere videregående uddannelser, men kan naturligvis tage en master eller PhD.

Jeg har leget med tanken om at tage en bachelor fra DTU oveni min lægeuddannelse. Nix, det er lukket land og jeg kan ikke tage en anden uddannelse medmindre jeg forlader DK.
forbuddet imod dobbelt uddannelse er en konsekvens af at samfundet betaler. Det er kun hvis man mister evnen til at blive i branchen at man kan få dispensation til uddannelseuddannelse nr 2.(Fx læger med latex allergi kan gå i anafylaktisk chok ved kontakt med latex. Latex kan man ikke undgå som læge, så der må man få en uddannelse så man kan arbejde i latex fri brancher)

Universiteterne tjekkede i gamle dage kun om man forsøgte at tage uddannelse på andre kandidater på eget universitet.
Hvad er det ham tv lægen hedder? Han er berømt for at han tog imod en plads på både journalist skolen og København Universitet. Siden ham slår uddannelse institutioner op på andre institutioners optag.

Kan du ikke vælge, så tag en terning.
(Kan du ikke acceptere at en terning afgør det, så har du valgt)
Eller, spørg en studievejleder på mandag.
4
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har vlagt
Forfatter: 
Dato:  19-06-2016 17:48

Jeg har valgt og det blev CBS.

 

Jeg skal alligevel ned og tage en eksamen på RUC på onsdag så bagefter går jeg op forbi administrationen og spørger hvordan og hvorledes ift. at jeg har sagt ja til CBS.

 

Bortset fra det, er det så ikke kun et lovforslag at man ikke må tage andre uddannelser som er ligestillet med den man har i forvejen? Eller der det blevet indført nu? Kan huske jeg læste om det på politikken.dk forleden - og det er ret fesent! Hvis man har lyst til at skifte branche skal man da have lov. SU rækker jo kun så langt og de fleste ville være nødsaget til at finansere et karriereskift selv alligevel så hvorfor ikke bare få lov!?

 

Regeringen og deres fremdriftsreformer altså... Måske de selv skulle tage og gennemføre nogle uddannelser inde på Borgen altså...!


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere uddannelser
Forfatter: 
Dato:  19-06-2016 20:57
Som jeg har forstået det kommende lovforslag, så må man fremover tage en uddannelse gratis, flere på lignende niveau skal man betale for af egen pung.
Har du fx en bachelor, må du ikke læse flere gratis.


Helt generelt, så har jeg det ret ambivalent med de nuværende regler.
Jeg synes naturligvis ikke at samfundet skal betale for ubeslutsom planlægning eller hygge studier.
Men omvendt, en persons muligheder for at følge en drøm kan få en ende der kræver man investerer i en ny uddannelse.
Måske ville det være mere logisk, konsekvent og let at administrere, hvis alle tog et lån for at tage uddannelse. Og kunne trække dette lån fra indkomst skat fx indenfor en periode på 10 år.

Så kan folk tage de uddannelser de tror vil tjene sig ind igen, men folk kan stadig skifte spor hvis det er nødvendigt. Uden samfundet får en regning for ukritiske studiestartere.
1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-06-2016 22:27

Godt du fandt id af hvad du ville. Glæd dig til CBS, det er et godt universitet! ;) Jeg er i hvert fald yderst tilfreds med at læse derinde :)

 

I forhold til det med, at tage flere uddannelser, så har de jo nærmest lukket hullet. Man får SU til 5 år + 1 år, og har du ikke mere SU tilbage, ja, så vil jeg mene, at de færreste kan og vil fortsætte på et fuldtidsstudie.

 

Jeg er mere bekymret for de vil fjerne SU fra kandidaten må jeg indrømme

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-06-2016 01:33

@schweizerosten: glad for at høre at du er glad for cbs! Min kæreste har også en BA og en kandidat derfra og var også fint tilfreds med skolen. Jeg er spændt og nervøs for at starte dog, da jeg kommer med en professionsbachelor i baglommen og universitetet er jo en smule anderledes. Men det skal nok blive godt og sjovt! :)

 

Jeg har desværre ikke SU til hele uddannelsen (fordi jeg traf nogle lidt dumme valg da jeg var yngre) men har hørt at man kan søge om ekstra klip - ved dog ikke om der er særlige omstændigheder for dette men vil i hvert fald undersøge det. Og hvis ikke det er en mulighed har jeg en økonomisk back-up plan så det skal nok gå :)

 

@Doctor Who: du har ret, jeg havde glemt det der ved at man skal betale for sin uddannelse hvis man feks ønsker en ny bachelor og allerede har en. Ideen er i og for sig fin for på den måde, tænker jeg, at man kan få ryddet ud i de evighedsstuderende... Men det er noget fis for dem som ønsker at ændre karriere og det burde der altså også være plads til i et samfund som vores!

 

Men lad os nu se hvad det hele ender med...

 

Og jeg håber heller ikke at SU'en bliver fjernet fra kandidaterne (ikke at det vil røre mig personligt dog) men for at gøre et langt argument kort, tror jeg det vil skabe for meget ulighed.

Man burde måske overveje at fjerne SU fra ungdomsuddannelserne i stedet og måske kun give det til dem som feks er flyttet hjemmefra mens de læser på en ungdomsuddannelse. Eller noget i den retning

Jeg kan da huske at for mig og mine klassekammerater var SU i gymnasiet ikke andet end gratis café penge... :/


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-06-2016 10:39

Det med at man kun kan tage en bacheloruddannelse, og selv skal betale hvis man vil tage en mere, er altså kun et lovforslag. Det er endnu ikke gennemført, bare lige så i ved det

De evighedsstuderende har de vel fået fjernet gennem SU-reformen? Man kan jo kun få SU til en uddannelse.

 

Mht. ekstra SU klip, så skal du have en ret god begrundelse - ikke for at være negativ, men det er vist ikke så nemt. Jeg skal selv søge om ekstra klip, da jeg er tvunget til at udvide min bachelor til fire år, pga. en skade. Til trods for der ligger en lægeerklæring på det, er jeg ikke sikret, at jeg får de ekstra klip jeg bliver forsinket med.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-06-2016 11:04

@schweizerosten: ja,det er stadig kun et lovforslag, ligesom det med at fjerne SU fra kandidaten. Håber de lovforslag bliver finkornet lidt inden de bliver sat til tælling dog!

 

Mht ekstra klip så giver det ret god mening at man skal have en god begrundelse som feks sygdom el. lign. Ifølge SU hjemmeside skal man tale med sin studievejleder så jeg vil da lige svinge forbi dennes kontor når jeg starter. Man kan jo altid forhøre sig... Men kan jeg ikke få SU (hvilket vil være ganske fair) så har jeg planer om et slutlån til de sidste 12 måneder af uddannelsen og så må det være sådan :)

 

Jeg håber dog for din skyld at din ansøgning om ekstra SU går igennem! Én i stalden har en datter som også er blevet forsinket på sit studieforløb pga gigt og hun har ikke mere SU. Kender ikke datteren men sagde til hendes mor, at hendes datter burde tale med en vejleder og få søgt om mere SU pga særlige omstændigheder. Så det håber jeg hun har gjort... ?


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ekstra klip
Forfatter: 
Dato:  20-06-2016 12:00

Trådstarter: Hvis du kommer fra en professionsbachelor der har varet mere end 3 år og skal læse en kandidat, så er du af den vej berettiget til flere SU-klip.

Lad os sige du har læst til lærer, så er du vist berrettiget til 11 ekstra klip (juli tæller vist ikke med), idet lærer uddannelsen tager 4 år.


Med Venlig Hilsen

Nanna


0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-06-2016 15:20

NannieFine: jeg har godt læst lidt om ekstra klip men troede faktisk kun det gjaldt hvis man feks læste til læge som er nomineret til længere tid end de standard 70 måneder man normalt får SU til.

 

En professionsbachelor tager 3.5 år men skal da helt klart lige tjekke op på det,tak :)

 


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Proffessions bacelor
Forfatter: 
Dato:  22-06-2016 10:38

Cecilie A P, ikke alle proffessions bachlorer tage 3,5 år. Lærer uddannelsen er også en proffessions bachelor og den tager altså 4 år. Der er rigtig de feste gør men ikke alle.


Hilsen

Line

kreativblog moeldrup-design.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Givibckvkvovlb
Forfatter: 
Dato:  22-06-2016 14:43

Myten om evighedsstuderende er en skrøne, som måske var sand for et årti eller to tilbage. Idag er det praktisk talt nærmest umuligt

 

1: Man har kun su svarende til 'en kandidatuddannelse + mulighed for et år der ud over.

Det kan derfor ikke svare sig at læse flere uddannelser.

 

2: Idag er der strenge krav om hvornår en uddannelse SKAL være afsluttet. Er den ikke det, kan den ikke færdiggøres.

man kan ikke længere læse deltid, med mindre man har lægelige dokumenterede årsager.

Man skal nu læse min 45 ects pr år. Og på flere studier skal man læse min 60 etcs. (Det svare til et fuldt semester) man må meget gerne læse mere, men man kan ikke få lov, at læse mindre. Man bliver simpelthen fag og eksamenstilmeldt uanset om man ønsker det eller ej.

 

Så derfor kan man ikke læse for evigt, som skrøner ellers så pænt antyder.

 

Så de personer der rammes af det politiske forslag, er folk som har været så fornuftige og skyndt sig igennem uddannelsessystemet ( altså dem politikerne elsker)

for det er dem der har valgt i en ung alder og indser, at de heller ville noget andet. Disse mennesker vil vi nu straffe !

 

Det er sku ikke i orden ! De skal i forvejen selv sørge for indkomst under studiet og skifter måske retning fordi de ikke kunne holde til deres nuværende fag

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-06-2016 15:41

Fuldstændig enig med Madsen. De nye regler er hovedløse! Og rammer de helt forkerte mennesker!

 

Man KAN ikke være evighedsstuderende. Du bliver tvangstilmeldt både fag og eksaminer ved hver semesterstart, og du får ikke lov at afmelde, og der er ikke noget der hedder halv tid (fx ved personlige problemer, små børn osv), medmindre du har en lægeerklæring.

 

Jeg tror de søde politikere tænker på deres egen studietid, hvor man kunne dase og slappe af og være 12 år om sin uddannelse. Og nu hvor de selv er voksne og er færdige med den fede studietid, SÅ skal der strammes an!

De glemmer bare der i mellemtiden allerede er strammet an, man kan ikke være evighedsstuderende, og deres nye ændringer rammer fuldstændig skævt.

 

Og det er ikke kun den nye regering jeg er møgsur på, det er skam også den gamle. Den kære hr Østergaard har ikke mange point i min bog, en mand der advokerede voldsommme stramninger, mens han selv lallede igennem studiet og var 12 år om det :)

Og mener os studerende, der er blevet pacet siden 8. klasse med "hurtigere, hurtigere, hurtigere", at vi er dovne og skal have stramme regler for ikke at udnytte systemet. Ih ja.

 

Tal om dobbeltmoral.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider