Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hyldeblomstsaft gærer ?
Forfatter: 
Dato:  17-06-2016 21:32

Hey søde mennesker.

Jeg har forsøgt at lave hyldeblomstsaft, men nu efter 1 1/2 uge er det begyndt at gære. ?

 

Jeg kogte alle redskaber inden brug, tilsatte 1/2 tsk atamon og 1/2 kg sukker til 1 L vand. kogte patensflaskerne og skyllede dem med atamon inden brug. Hvad kan jeg have gjort galt, og kan man nå at rede dem ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan gjorde du?
Forfatter: 
Dato:  18-06-2016 00:27
Hej.

Jeg ved ikke hvordan du har gjort.


Her er min metode, så kan du sammenligne :

Køb en rulle af de store fryseposer.
Gå ud, klip blomsterne af, så de og kun blomster kommer i posen. Skærmene skal ikke med. Undgå snavs, bladlus mv.
Blomsterne bliver omhyggeligt IKKE vasket.

Tag 1 pose citronsyre, saft og det yderste gule lag af skrællen af et par usprøjtede citroner. 7-800 g sukker. Brug hvid sukker, erstat højst 100 g med moscovadosukker. Hæld ca 1-1.5 l kogende vand overover, rør til sukkeret er opløst. Når du kan stikke fingrene i væsken uden at brænde dig hælder du væske i fryseposerne med blomster, og ryster et par gange efter du har bundet knude på.
Put poser i køleskabet.
Ryst poserne dagligt.
Lad trække 4-7 dage, sigt blomster fra.
Sigt gennem kaffefilter for at fjerne de sidste urenheder.
Hæld på små fryseposer og frys.
Glem atamon, det er overflødigt.



Jeg ved ikke hvor du har gjort noget andet. I teorien er der nok sukker i til at det kan holde sig i køleskabet.
Men jeg er doven, tænker ikke og fryser det.
Hvis din hyld smager godt ville jeg bare fryse det og ikke dele!
God undskyldning for ikke at dele hyldedrik!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Henkoge saften
Forfatter: 
Dato:  18-06-2016 12:33
Du kan også henkoge saften, så slåes alle mikroorganismer ihjel.
Der er en god vejledning til det her...

https://lonelandmand.wordpress.com/2013/06/17/den-allerbedste-hyldeblomstsaft-opskrift-samt-en-rigdom-af-nyttige-oplysninger-om-sagen/

"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

0
0
Svar på denne tråd
 
 i fryseren
Forfatter: 
Dato:  18-06-2016 14:59

jeg pakker det i frostposer der passer til 1L færdigblandet saft - så er det lige til at snuppe en klump - tilsætte vand og vupti......


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men pas på...
Forfatter: 
Dato:  19-06-2016 21:31
Pas i øvrigt på, for lige nu har du små bomber stående.

Jeg har nemlig prøvet at komme træt hjem en sen aften og åbne køleskabet for at finde lidt rester at spise. I lågen stod en, ellers solid patentflaske halvt fuld af hyldeblomstdrik, den havde stået der et par måneder højest....

I det jeg åbner eksploderer flasken. Heldigvis ikke i hovedhøjde, men jeg fik faktisk et lille stykke glas i armen.

Chokket var større end skaden, og jeg vågnede bestemt fra min træthed, men det kunne have været ret farligt, set i bakspejlet...

"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

1
0
Svar på denne tråd
 
 vvvvvvvvv
Forfatter: 
Dato:  20-06-2016 09:41

Hej. Vi laver ca. 50 l. hyldeblomst om året. Alle bliver frosset ned i plastflasker. Den eneste måde vi kan have saft til et helt år, uden at det begynder at gære.

Mvh. Dorte


Klinik For Kranio Sakral Terapi.

kraniosakralterapi.eu

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider