Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 At forsøge at skade andre
Forfatter: 
Dato:  27-05-2016 20:41

Hej alle sammen.

 

Sagen er den at det sted jeg halvpart og naboen til stedet ikke enes alt for godt. Og i den forbindelse har naboen forsøgt at skræmme heste der blev redet.

Hun klager over at ridebanen støver ind i hendes hus (de har lige fået bygget en udbygning, der ligger tre meter fra ridebanen). Det har ikke støvet meget når der rides på ridebanen, men hun har ligesom set sig sur på den og dem, som bruger den.

 

Det resulterede i at hun op til flere gange har hentet grydelåg som hun slår sammen og skræmmer hestene med. Hun sagde at hun ikke agtede at stoppe før der var en der faldt af. Det skal lige siges at det var børn der red den første gang hun gjorde det og da hun meldte ud at hun ville have at de skulle falde af.

 

Så mit spørgsmål er om det ikke er strafbart, bevidst at skræmme heste, med det formål at skade rytteren? findes der ikke en paragraf der siger at når man bevidst forsøger at foresagde personskade så kan man straffes? jeg vil ikke politianmelde hende (endnu) men man kunne måske give hende paragraffen og minde hende om at det er strafbart det hun har gang i.

 

Håber der er nogen der kan hjælpe.

 

Mvh Anja.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-05-2016 20:47

Det lyder langt ude, men på den anden side tror jeg at naboer skal høres i forbindelse med anlæggelse af ridebaner, og det lyder da som om hun ikke er blevet spurgt.

0
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-05-2016 20:58

Ridebanen har ligget der i mindst 15 år, det er naboernes udbygning, der er ny. Og bygget kun tre meter fra ridebanen.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd
 
 At udløse uheld?
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 06:50
Det kan godt være at det er ulovligt at gøre ting som kan /skal udløse uheld.

Jeg er ikke jurist, så juraen må du tage med andre.

Jeg er derimod læge. Elsker en fredelig vagt, for det lægger i baghovedet at så er folk ikke svært syge!

...
Jeg tror ikke på, at naboen har indset hvordan det ser ud hvis en hest panikker lidt og rytteren smides af og folk kommer til skade.
Men jeg har en klar ide om hvor dårligt hun vil have det med sig selv hvis en hest panikker, rytteren slår nakken og en ambulance kommer med fuld udrykning.

Havde jeg min omgang i det kvarter, havde jeg skrevet et håndskrevet brev og skrevet, at jeg ikke harhar forstand på hvad der er gået forud. Og at jeg ikke blander mig i det.
Men hvis hun ønsker at protestere, så skal hun overveje IKKE at gøre det på en måde der kan skræmme livet af heste. Ikke for hestene, men for rytteren og også for hende selv. Fordi alle med empati får det skide dårligt indeni, hvis man tænker "udløste jeg lige den skade?"
Sæt en æske chokolade ved brevet, så hun ved at det er sødt ment.

...
Jeg tror at det er pisse ulovligt at fremprovokere uheld.
Det er ulovligt at chikanere.
Men hovedpersonerne skal selv mægle sig ud af det.

Hvis det er ulovligt, ring til politiet i kontortid. Fortæl historien. Måske får de lyst til at køre forbi mens i rider.
Det virker fantastisk at folk i uniform siger nej.

... Jeg er ikke sikker på at hun har fattet hvilke uheld der kan udløses.
Jeg tror hun bare gør det for at genere. Ingen ved sine fulde fem prøver at gøre heste paniske..
1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 12:41

Det er ikke nogne helt dum ide du kommer med Doctor who. Jeg håber du har ret i at hun ikke ved hvilke konsekvenser hendes handlinger kan have. Jeg vil lige prøve at formulere et brev, der ikke er anklagende, men bare oplysene.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

1
0
Svar på denne tråd
 
 sådan en
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 13:17

Sådan en nabo har jeg også oplevet et sted jeg havde opstaldet.

 

Vi havde så ikke ridebane op af deres grund, men blot flyttet springene over på den mark, for at springe der i en periode.

 

Men næ nej, vi skulle ikke ride rundt der og lure ind ad vinduerne ( som om - vi kunne da ikke se noget som helst)

Så der stod også en vrissen gammel mand og hamrede med grydelåg.

Der blevet skrevet til ham om evt konsekvenser af hans handlinger - det rørte ham ikke.

 

Nogle af de omkringboende forsøgte at mægle, men hældte også mest til at det var synd for det gamle par, som havde boet der længe.

 

Optakten havde i øvrigt været at naboen havde klaget til kommunen over både det ene og det andet. Kommunens svar var at netop det opstaldningssted nok var det mest regelrette og godkendte af sin art - så det kom han jo ingen vegne med og så valgte han chikane-metoden.

 

Da det ikke handlede om en anlagt bane, blev springene blot flyttet igen.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heldigvis..
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 13:18
Jeg så denne tråd, da vækkeuret ringede og prøvede at jage mig på arbejde.
Havde en travl dag i går og forudså en travl dag igen.


Jeg nægter at tro på at nogen vil udløse uheld med vilje. Der er nok mennesker med sygdom. Det sidste, at der er nok folk der har det skidt nok, sad lige under overfladen på mig, så jeg frygtede at jeg havde været lige spids nok i min formulering.

Du kan foreslå hende at male Heino Hinterseer på hendes nye gavl og starte en butik med souvenirs hvis hun vil gøre noget der er grimt at se eller høre?
Spøg til side, jeg er meget lettet over at det blev taget konstruktivt.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Knald i låget!
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 13:27

 

Hvis det var mig, så filmede jeg i al ubemærkethed den ... nabo og sendte filmen til politiet og spurgte hvad i skulle gøre med hende. Du må indse at en sådan adfærd nok udspringer af en meget snæversynet og uintelligent personlighed.

 

Jeg har en gang oplevet at blive generet af en person og gud være lovet, at jeg havde et kamera med batteri i nærheden da det bankede på min dør. Blev kraftigt opfordret til at melde episoden til politiet, hvilket jeg gjorde. De ringede til personen og forklarede at dén opførsel var fuldstændig uacceptabel. Jeg fik et direkte nr. til min "nye gode ven", men der har ikke været brug for det siden. (Y)

 

Tænker at ofte er nok at en i uniform forklarer sagen for den småt tænkende.


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Landbrug nord/øst-jylland, sælges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 minder...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2016 17:23

Øv hvor det lige frembragte minder af den dårlige slags, fra en historie a la din, hvor naboen også kastede med tunge ting osv. for at skræmme - og da hestene ligesom var blevet så vant til al de postyr, at de ikke længere reagerede, så begyndte han at kaste ting (store brædder m.m.) efter os (og vi var børn dengang!), mens vi red på banen!!!

 

Og der var børn der faldt af.. Der indtraf ikke nogen dårlig samvittighed og ændring af adfærd.

 

I dag har man rykket ridebanen. Ikke fordi den ikke måtte være hvor den var, men fordi det ikke var det værd - man ville aldrig vinde kampen alligevel, og der skal ikke gambles med børns sikkerhed.. Så er der i stedet en lille jordfold til sygefold i dag.

 

Jeg synes klart det er vejen frem at prøve at mægle i god tone, ro og orden først.. Men må også sige, at min egen oplevelse desværre har gjort, at jeg tænker - har man lyst til at skade børn for at få sin vilje, så må det være fordi der er en kortslutning i toppen et sted, og så er det sjældent nemt at nå til fornuftig enighed.

 

Jeg håber jeg tager fejl og at det hele går i orden - så opdater endelig tråden! :)

 


 

 

- Julie (med Milagro og Mimira altid i hjertet <3 )

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-05-2016 14:09

straffelovens paragraf 266 siger:

Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer med at foretage en strafbar handling, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år."

 

det er ikke just strafbart at slå grydelåg sammen, men hvis hendes erklærede hensigt er at volde angst ( i det her tilfælde at gøre rytterne og hestene bange for at være på banen) så falder den ind under det man kalder objektive betingelser, nemligt at

at truslen er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres:

  • Liv
  • Helbred eller
  • Velfærd

"Egnet til" er en objektiv, konkret vurdering (efter omstændighederne kan tidligere omgangstone blandt parterne være relevant). Truslen behøver ikke rent faktisk at have denne virkning og ej heller at ville have været egnet til at fremkalde alvorligt frygt hos gerningsmanden selv.

 

Så alt i alt, nej det er ikke ulovt at slå grydelåg sammen, og hun bliver ikke bange af det, men hendes hensigt at fremkalde frygt og faktisk bevidst frygt for at komme til skade med den formål at få folk væk fra ridebanen. Så hun kan se på op til 2 års fængsel hvis i har dokumenteret denne adfærd og folk følger sig truede.

2
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  31-05-2016 14:49

Jeg ville ikke tøve med at ringe til politiet og kan faktisk ikke helt forstå i ikke har gjort det endnu.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

Og til slut er det ikke mængden af år i dit liv, der tæller - det er mængden af liv i dine år

4
3
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  04-06-2016 15:11

Leonidas: Tak for svar. det var sådan noget jeg ledte efter. Det kan måske bruges hvis det bliver nødvendigt.

 

Sandra: Jeg er enig med dig. Men det er ikke noget der er blevet gjort mens jeg der så jag kan ikke så godr ringe om anmelde det. Og naboen har ikke gjort det siden,hvilket selvfølgelig er rigtig positivt.

 

Til gengæld er der lidt nyt. Naboen har meldt stalden til komunen fordi det støver ind i deres hus. Der har været en repræsentant fra komunen og talt med både nabo og stald. Så nu får vi at se hvad de siger. Jeg har bare svært ved at se at naboen skal kunne "vinde" den her sag. Det er jo trods alt en nyopført tilbygning og ride banen har ligget der rigtig længe.

 


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  04-06-2016 21:54

Undskyld, men hvis man ikke gider støv, larmende børn og heste, hvorfor i hegoland køber man så et hus ved siden af en rideskole?

 

Er spændt på hvad kommunen siger.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

3
0
Svar på denne tråd
 
 støvsky
Forfatter: 
Dato:  04-06-2016 23:16

Men man kunne måske også lette stemningen med at love naboen, at

man vandede ridebanen i tørre perioder. Og på den måde undgå krig.



...FJORDHEKSEN MED GULDHESTEN...




Jeg springer dagligt over 2 Berner Sennen!



2
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 22:37

Sophie: det forstår jeg heller ikke. De har boet der i 15 år og det er først efter de har bygget en tilbygning at der opstår problemer med støv i deres hus. Men ja det bliver spændende hvad kommunen siger.

 

Fjordheksen: personligt ville jeg ikke betale for vanding af 800 kvm fordi naboen klager over støv fra en ridebane der har ligget der længere tid end de har boet der. I denne her varme kan man jo også vande en gang i timen og stadig have en tør bane. Det er også et frygteligt spild af vand. Vinden er også stort set altid væk fra deres grund og banen støver nærmest ikke så problemet er opstået fordi de to naboer har en on going fight


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 19:51

Ja, jeg havde heller ikke ventet med at kontakte politiet.

 

Uanmindelig hensynsløs adfærd.

 


Heste lyver aldrig

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 21:49
Bare fordi... Er I sikre på, at ridebanen er lovligt anlagt?

Uanset hvad, er hendes opførsel selvfølgelig ikke iorden, og forhåbentlig kan I løse det med hjælp fra kommunen.
Nogle kommuner har faktisk en mægler, der kan komme og mægle i nabokonflikter, så man undgår at de optrappes.

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 Støv fra ridebane
Forfatter: 
Dato:  07-06-2016 19:38

Uanset, hvor længe ridebanen har ligget der, har naboen fået tilladelse til at bygge på sin grund. 3 meter til en ridebane er ikke meget og efter min mening skulle der ikke have været givet tilladelse til etablering af ridebanen fra starten, når den ligger så tæt på en anden grund.


 

Emile

The lovelist horse ever borne

1997 - 2011

You will never be forgotten

1
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-06-2016 14:43

Der er lidt nyt i sagen. Naboen havde jo anmeldt støveriet til kommunen og de har så været forbi og kigge. Jeg tvivler på at naboen er særligt stolt af situationen, for kommunen fandt adskillige fejl ved hans tilbygning, som kan resultere i at han skal rive den ned og bygge forfra. Der blev ikke fundet nogle ulovlige forhold ved ridebanen eller dens placering.

Naboen er nu meldt til politiet fordi han ved adskillige lejligheder filmer børnene mens de rider, uden at have bedt om tilladelse af deres forældre. Det er uvist hvad han regner med at få ud af at filme dem, men han er noget IT noget så mange er bekymrede over om de film kan bruges til noget knap så venligt.

 

Solveig: Nabohuset er en gammel tjenestebolig til gården hvor stutteriet ligger. Så ridebanen blev i sin tid opført mange meter fra skel. Da gården blev købt af nuværende ejer, blev huset med lidt grund solgt fra. Naboen (dem, der brokker sig) købte det for ca 15 år siden.

For god ordens skyld skal det nævnes at gården ere i landzone og med grønt bevis.

 


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

9
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-06-2016 18:46

Jeg kan ikke bidrage med noget fagligt til den her sag, men nøj, hvor jeg håber naboens røv må klø og armene være for korte

 

Hun lyder til at være 5% dummere end en pakke havregryn når man med fuld overlæg laver handlinger, der kan skade andre mennesker.


- Sascha

Kjærgaards Golden Champ & Roosgårdens Celica <3

Pegasus Rideudstyr - når kun det bedste er godt nok!

Dream it. Wish it. Do it.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Griner .......
Forfatter: 
Dato:  22-06-2016 20:39

> for kommunen fandt adskillige fejl ved hans tilbygning, som kan resultere i at han skal rive den ned og bygge forfra.

 

HA HA HA HA ha ha .... jeg ved det er en lav og hævngerrig opførsel men nøj hvor jeg griner af det her.

 

Og det med at filme børnene - no go :(

 

Men godt at kommunen tager det alvorligt


Mvh. Sanne

 

Jaaaa nu rider vi udenfor igen :)

7
0
Svar på denne tråd
 
 Karma...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2016 08:37

karma is a bi....


 

----------------KATJA-----------------

Ejer af Fredriksborg vallak Junker Søndergård :-)

Os 2 for altid, du vil altid være i mit hjerte...R.I.P. min ven <3

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-06-2016 13:38

Jeg indrømmer gerne at da jeg fik at vide at det var faldet tilbage på dem selv, så grinede jeg højt. Og ja karme is a B*tch.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-06-2016 18:43

"Naboen havde jo anmeldt støveriet til kommunen og de har så været forbi og kigge. Jeg tvivler på at naboen er særligt stolt af situationen, for kommunen fandt adskillige fejl ved hans tilbygning, som kan resultere i at han skal rive den ned og bygge forfra. Der blev ikke fundet nogle ulovlige forhold ved ridebanen eller dens placering."

 

Av av av, der bliver klukket herhjemme også

Nej man må ikke være skadefro, men for pokker da. Min første tanke var netop som i skriver, "karma is a b*tch".

 

Ej undskyld, men det er da grinagtigt. At opføre sig sådan for at skade andre, og så har man selv ikke styr på tilbygningsregler osv.

Netop derfor skal man feje for egen dør, inden man brokker sig over andre..

 

At de filmer børn er i øvrigt helt uhørt. Det er slemt nok hvis man filmer voksne, men at filme børn uden forældres viden er fuldstændig grotesk. Håber de får politiet på nakken!


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider