Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 1,5 HA jordstykke
Forfatter: 
Dato:  18-05-2016 12:51

Hej alle :)

 

I mangel på et landbrugsforum håber jeg at der er et par kloge mennesker herinde.

 

Jeg har købt en lille ejendom med en smule jord.

Dette vil jeg gerne bruge til græs da der skal gåes spor med hunde.

 

Lige nu er det en blanding af brændenælder, tidsler og en lille smule græs.

 

Derfor var planen at få det pløjet op nogle gange (hvis nødvendigt) og få sået græs.

Men hvordan sørger jeg for at holde ukrudtet væk?

Kan der bruges noget gift eller kan man så noget kraftigt græs som simpelthen kvæler alt andet?

 

Håber i har nogle gode råd :)

 

Tak

 

Michael Overgaard

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kun græs kan slås
Forfatter: 
Dato:  18-05-2016 13:31
Hvis du ikke er så sart, så slå græsset en gang om ugen.

Græs er en unik plante, som er den eneste der ikke bare tåler men ogogså trives med at blive slået ofte.

Må der være lidt ujævnheder og ukrudt er ovenstående nok fint.
Alternativt kan du få det harvet, tromlet fladt og så så igen.
Meget mere arbejde og en smule pænere.
1
1
Svar på denne tråd
 
 Super tak
Forfatter: 
Dato:  18-05-2016 13:37

Tak for det!

 

Jeg ville nu ikke selv gøre det, men jeg kan læse mig til at man bør pløje et jordstykke med 2-3 års mellemrum så det burde vel gælde os alle?

 

Og hvis jeg vælger at få en bondemand ud og gøre det hvad burde der så gøre?

Pløjes/harves (hvad er forskellen) og sås igen?

 

Er der græssorter der er bedre end andre så det formål?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den anbefalede...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2016 17:19

omlægning er - med mindre man er omfattet af krav i forbindelse med f. eks. hektatstøtte, hvilket du næppe er, arealets størrelse taget i betragtning - udelukkende af hensyn til udbytte ved slet eller græsning, så der er næppe grund til at omlægge, når du har fået etableret et græsareal...

 

Jeg ville bare betragte - og behandle - det som en (stor!) græsplæne; du bliver jo formentlig under alle omstændigheder nødt til at holde græshøjden nogenlunde under kontrol, og som skrevet ovenfor, er jævnlig slåning en af de mest effektive ukrudtsbekæmpere.

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskellen ...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2016 17:53

på at pløje og harve: pløjning er en grovere bearbejdning af jorden f.eks. når en gammel græsmark skal lægges helt om. Det svarer til at man graver køkkenhaven igennem om efteråret (hvis man gør det)

 

Harvning er den efterfølgende finere bearbejdning svarende til at du bruger en kultivator og en rive til at jævne forden ud.

 

Hvilken slags græs du vil så kommer vel an p hvad du vil bruge marken til. Der er forskel på om du vil have højtydene malkekvæg eller nøjsomme får eller heste ;)


Mvh. Sanne

 

Jaaaa nu rider vi udenfor igen :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ud fra hvad
Forfatter: 
Dato:  19-05-2016 08:42

ud fra hvad du skriver, der bare skal være græs så du kan gå spor vil jeg blot starte med at slå marken.. hverken brændenælder og tidsler kan lide en jævnlig slåning.. evt kan der eftersås med græs..

 

Jeg har før omlagt en mark.. og efter såning, kom tørke og derved masser af ukrudt.. så der skulle alligevel slås et par gange før græsset fik fat..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor slemt er det?
Forfatter: 
Dato:  19-05-2016 09:47

 

Hvis du bare skal bruge stykket til spor arbejde så er det nok at slå det, hvis bunden er jævn. Er der huller og gamle køre spor så kunne du med fordel rådføre dig med en nabolandmand (en god anledning til at lære naboen at kende. ) og høre om han kan / vil hjælpe dig med at lægge marken om hvis det er nødvendigt.

 

Brændenælder og tidsler kan du med fordel slå med le, (skræpper skal du trække/grave op med rod!) nu stykket ikke er større. Du kan også hegnet det ind og få et par geder, de æder alt og du kan slappe af mens de klare det hårde arbejde.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Landbrug nord/øst-jylland, sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider