Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Mugning. Hvor lang tid?
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 20:36

Hej :)

Ja, hvor lang tid, tror i at det tager og muge dét, der ville svare til 2 trillebøre? :)

Og hvor mange bokse, tror i at det ville svare til? :)

Jeg spørger, da jeg måske har fundet en part, hvor man skal gøre det.

Vh Caroline :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 21:14

2 Børfulde tager ca. 15 min. incl at finde trillebør, greb mv. frem, muge ud, feje bagefter og sætte redskaberne på plads igen.

 

Det svarer til knap en halv boks, selvfølgelg afhængig af boksens og hestens størrelse, der er noget mere at muge ud efter en stor hest end der er efter en shetlandspony.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
1
Svar på denne tråd
 
 Udmugning
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 22:33

Det kommer da vist helt an på strøelse, størrelse på hest, størrelse på boks og hvor ofte, der ellers muges ud.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2016 12:50

... Svarer to børfulde ikke til en halv boks, hvis det er et halvt år siden, der sidst er muget ud.

 

Min hest står på halm i en standard 3x3m boks. Jeg muger i bund en gang om ugen, ca 3 trillebøre, og midt på ugen, tager jeg de allerværste klatter, ca. 2 trillebøre, i alt omkring 5 om ugen.

 

Tidsforbruget er regnet ud fra, at det tager mig ca. en halv time at muge boksen i bund.

Den tid, der går til at hente trillebør mv. feje efter mig, strø med nyt halm og sætte redskaberne på plads igen, er den samme, uanset om jeg muger i bund eller kun tager klatter, så derfor sætter jeg omkring et kvarter af til at tage 2 trillebørfulde, alt incl.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-05-2016 13:38

Jeg står på tørv/træpiller og hesten står nogenlunde pænt i boksen. Jeg fylder mellem en 1/2 og 2/3 dele af en trillebør med klatter hver dag, og det tager mig 15-20 min. at muge boksen.

 

Så det kommer an på mange forskellige ting- om hesten er et svin i boksen, hvilken strøelse den står på, hvor nemt det er at komme til møddingen (nogle skal f.eks. smide det op i en container, det tager altså lige lidt længere tid at skovle altsammen derop, end at vippe det ned i et hul i jorden eksempelvis.

 

Men hvis man ikke er så kritisk med hø-rester og små klatter, og bare skal grovsortere i udmugningen, så kan det vel gøres på 15-20 minutter med to fulde trillebøre.


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Udmugning
Forfatter: 
Dato:  17-05-2016 22:05

jeg tager ca 1 bør i hver boks. Der bliver muget dagligt.

det tager ca 10min at ordne en hel boks.

0
0
Svar på denne tråd
 
 !!!!!1111
Forfatter: 
Dato:  18-05-2016 12:40

For mig:

 

Spåne hest -

ca 1 trillebør pr hest pr dag. det tager ca 15 minutter.

 

Halm hest -

muger hver ca 10 dag. der er der ca 5 trillebør, og det tager mig 20/25 minutter inc at strø..

 

 

Men man kan ikke beregne tiden på denne måde ! da der er mange ubekendte.

Hvor stor er boksen ?

Hvilke bund er der ?

Hvordan er mødnings forholdene ? ( tipper man det bare eller skal det smides op )

Er heste renlig eller et bokssvinm ?

Hvordan er forholdene for afhentning af strå/bund ? ( er det i stalden, på loftet eller i en anden bygning ec ec )

 


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider