Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ponymål versus konkurrence?
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 08:25
Der er noget som jeg næsten livslangt har undret over.

Hvad er det med ponyer og aldersgrænser?
Som jeg forstår det, så er der ponyklasser for ponyer med rytter under aldersgrænsen.

Men hvis jeg har forstået det korrekt, er der intet til hindring for at man kan deltage i konkurrencer, bare fordi rytteren holder fødselsdag.
Man må bare ikke deltage i klasser for børn og teenagere, men ryger op og konkurrerer mod voksne?

Hvorfor sælger folk ponyer med aldersgrænsen som argument?
Har det overhovedet betydning om hesten er 145 cm, 155 cm eller for den sags skyld 175 cm?

(Indrømmet, jeg er selv en dværg på 162 cm, 33 år. Hvis jeg en dag tager ud og leder efter egen hest, vil jeg gerne forstå hvad et par centimeter har af betydning)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ambitioner
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 08:40

For det første er det kun kategori 1-ponyer der kan klasses op til at starte mod heste.

 

Nu følger vi et par konkurrenceponyer efter vores egne hopper, og der vil jeg sige at langt de fleste ponyer ganske enkelt ikke har gangarter til at være med i konkurrencer for heste. Derudover mister de noget på her-kommer-jeg-kontoen, da de bare ikke fylder så meget på banen. Men selvfølgelig kan de bedste da være med.

 

Så jeg vil sige minimum 160 hvis man vil starte dressur for heste.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ponydyr
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 10:03

Det kommer jo an på, hvad man vil med sin ridning.

 

Hvis man vil vinde, så skal man købe en hest, der passer i højde og gangformåen med konkurrenterne - men det hænder nu altså, at der er ponyer, fx fjordheste, der banker de store brune alligevel.

 

Hvis man bare vil hygge sig med at starte stævner og er ligeglad med rangklassering og rosetter, så kan man sagtens fortsætte på sin pony.

 

Jeg er selv i 'ponystørrelse' og afviser ikke at købe en pony, hvis jeg skal have nyt ridedyr. Det er tit prismæssigt nemmere at komme til en erfaren og rutineret pony end en hest på samme niveau, og de er navnlig ofte redet mere all-round end heste. Sidst men ikke mindst er de redet af børn og har dermed fået en no-nonsense tilgang til tingene

 


Nu med skovtursquarter

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Når man...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 12:47

...har passeret de 16 år, konkurrerer man på lige fod med de voksne - uanset størrelsen på ens hest. Der er som sådan ikke noget i vejen for, at man kan opklasse sin pony og starte den som hest, når man har passeret grænsen.

 

Hvis man er meget ambitiøs og gerne vil ligge til placering, når man starter, så kan det være svært at være med, hvis man sidder på en pony. Hvis man gerne vil være med på C-plan og højere, så er hestene dog ofte så gode, at man kan få det svært på en almindelig god hest.

 

Ovenstående er selvfølgelig, hvis man starter dressur. I spring får ponyerne det svært efterhånden som højderne stiger. Afstandene er også indrettet efter større heste, så det kan i sig selv være en hindring.

 

Hvis du ikke er stævnerytter og har størrelsen til det, så kan en pony eller en lille hest være præcis lige så godt eller måske endda er bedre valg.

 

Jeg rider selv fjordhest, selv om jeg er 35 år. Jeg vil også mene, at jeg træner seriøst, men jeg starter stort set aldrig stævner. Faktisk har jeg haft flest starter til distancestævner, hvor ponyer og småheste er helt almindelige.

 

Kun den ene af mine holder ponymål, den anden er formentlig en lille hest. De har en håndterbar størrelse og vægt (ikke uvæsentlig, når man skal transportere to) - og så er de taknemmelige at fodre på. :)


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

2
0
Svar på denne tråd
 
 voksen ponyrytter
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 14:47

jeg er voksen på pony og lige haft stævnedebut på ponyen i dag i dressur.

 

Jeg regner med at vi kan følge med i de små klasser, men at ride de højeste vil vi ikke kunne med placeringer, og jeg vil rigtigt gerne ride klasser som ikke starter med L.

 

Jeg føler mig ikke tilpas på heste, derfor blev det en pony, desværre glemte pony bare at vokse sig stor, så endte med en lille 1.er pony i stedet for en stor 1.er pony.

 

Jeg har dog en lille plan om at når pony er redet op, så finde en god ponydressur erfaren stævnerytter til at starte de høje ponyklasser.

 

Og grunden til at købe en der burde have været en stor 1.er pony i stedet for en lille hest, er simpelthen af den grund at hvis en dag skal sælge, så er en velgående ponye mere værd end en velgående lille hest.


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 de bliver bare store springene
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 20:53

Hvis man rider military på pony er de største forhindringer man kommer til at møde i terrænet 105 cm på den faste del. De må være 130 cm i bredden i toppen og dybe landinger må være 145 cm dybe. Det er det niveau man rider EM for ponyer i. CCIP2*.

 

Vil man gerne ride EM for junior (U18) så skal man kunne springe 110 cm på den faste del, de må være 140 cm bredde i toppen og nedspring 160 cm.

 

Vil man ride EM for young rider (U21) så bliver den faste del 115 cm. Bredden bliver 160 cm og de dybe landinger bliver 180 cm. Det er altså STORE spring for en pony.

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 23:06
Jeg tror at jeg er glad for at det ikke er mere kompliceret end det, reglerne er.

Jeg er ikke ude efter at ride M klasser i dressur på konkurrence niveau.
Jeg vil nok forfalde til et evigt mål om at blive bedre rytter og bedre til hestekundskab...

Jeg gør det for livsglædens skyld...
Hvis andre har en fordel af at deres hest er 10 cm højere end min er det ok.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jo det.....
Forfatter: 
Dato:  17-05-2016 17:39

Man skal købe hest efter, at man vil glædes sammen med den hver dag i træningen - ikke fordi den en sjælden gang skal gå stævne, eller fordi en flok barriereryttere synes, at en " god" hest skal være et "tårnhøjt helved" :-)

 

Jeg er (desværre) selv 180 cm høj, og ja jeg bør for at føle mig tilpas på en hest have det alle andre vil have 170 +/- et par cm.

Da jeg har købt mine heste som 1 års, ja så er jeg endt ud med lidt for meget +/- cm - den ene er på en god dag 165 cm i stang, den anden 174 cm i stang. Og ja jeg ser nok mere "elegant" ud på den "store", men nøj hvor glemmer jeg alt om ollebollefedme og små korte ollebolleben, når jeg sidder på den "bette" :-)

 

Smukke langbenede Caspian

Billede

Fantastiske bette Pinot

Billede

Havde jeg været 160 cm i højde så have jeg kastet lange blikke efter især welch cop og fjordheste - man får smukke heste med udemærkede gangarter.

 

Jeg kan godt forstå, at hvis man overvejer at hesten måske skal sælges en dag, ja så er en maks kat I selvfølgelig mere værd end en forvokset pony på 153 cm i stang.

Men igen detvigtigste er, at man føler glæde med den hest man arbejder sammen med - uanset højde, drøje eller farve - bare den er fantastisk i ejerens øjne :-)

 

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ser godt ud
Forfatter: 
Dato:  17-05-2016 20:33
Charlotte..
Helt ærligt, så kan jeg altid godt lide dine indspark.

Du er velformuleret og deler viden.
Og jeg synes faktisk at du altid ser godt ud på dine hestebilleder.
Men det er nok fordi jeg forbrændes af smukke dyr og kropssprog der udstråler arbejdsglæde.

Men.. Shh.. Sig det ikke til min mand.
Jeg leger med tanken om, at når jeg er færdig som speciallæge om 2,5 år kunne jeg finde på at købe mig en hest, for at fejre jeg er færdig uddannet.
Jeg mistænker at jeg lander på str 150-155 cm, men det er rart at vide at en pony er "tilladt".
Eller måske har han gættet det?
😊
1
0
Svar på denne tråd
 
 Man skal selvfølgelig...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2016 13:39

... købe efter at det er en hest man får glæde af i dagligdagen - og selv på en stor pony eller en "småhest" på 155, kan man sagtens være med i de små klasser.

 

Men vil man på højere niveau i spring eller dressur, kræver det oftest en hest på den "rigtige" størrelse (eller forkerte størrelse, for os der glemte at blive over 165 cm høje selv) ;)

Vil du ride Trec, kan du sagtens starte på pony - i nogle af forhindringerne er det endda en fordel at hesten ikke er for stor - det ER immervæk nemmere at komme rundt i labyrinten, eller gennem en smal passage på en pony end på en kæmpe stor hest.


Og ellers kan man jo altid drømme - der ER jo ponyer der kan være med hele vejen ;) Når en pony kan få olympisk sølv i ridebanespringning, er der jo håb (sådan da)


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider