Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Sommergræs og skygge
Forfatter: 
Dato:  12-05-2016 23:22

Jeg undre mig og må lige hører jeg ad om det er mig der har misforstået noget.

 

Kigger man rundt i det danske land, så er det mere reglen end undtagelsen at der ikke er skygge overhovedet på de danske sommerfolde, hvor heste går på sommergræs, jeg kan uden problemer nævne mange folde her i lokal området, hvor hestene står i stegene sol.

 

Desværre er jeg havnet i samme situation, der hvor mine to står opstaldet, er der ikke så meget som en skyggeplet, der er en flad fold og ingen træer, eller skur eller andet der giver skygge.

 

Sidste år havde jeg dem opstaldet et andet sted ( er flyttet i mellemtiden ) og der var der bakket terræn, træer og skure på folden som alt sammen gav skygge, så tænkte ikke over det.

 

Men nu tænker jeg over det ! Det virker tilsyneladene ikke som noget andre i stalden bekymre sig om, de mener at heste sagtens kan tåle at gå i solen, fordi pelsen isolere mod hedeslag ! Er det sandt ?

 

Ud fra hvad jeg kan se når jeg kommer rundt i landskabet så ser det hellere ikke ud til at mange andre bekymre sig om det, jeg ser mange mindre firkantet flade folde hvor der ikke er skyggen af skygge....

 

Om ikke længe plager insekterne og særligt min ene er nød til at gå med insekdækken, sådan et zebrastribet et, da han er hårdt ramt, MEN det tør jeg ikke give ham på, nu hvor han står hvor han gør, jeg er oprigtig bange for at han dør af hedeslag når han ikke kan gå i skygge.

 

Hvad gør i andre ? Har i skygge på jeres fold ? Går jeres hest i skygge hvis den har mulighed for det ? Har i oplevet en overophedet hest ? Går jeres heste med insektdækken, selvom de ikke har mulighed for at søge skygge ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 træer..
Forfatter: 
Dato:  13-05-2016 09:16

jeg har haft mine heste til at gå på en mark med både skygge og bakke. Her valgte hestene klart at stille sig på toppen af bakken når insekterne "drillede" for at få mest muligt vind..

 

Når det hedder juli måned og klægene kommer, så tilstræber jeg kraftigt at hestene så vidt muligt kommer væk fra området og over på ovenstående mark. I år er det anderledes, jeg har ikke længere denne mark til rådighed og min egen skal først sås med græs her i weekenden.. så jeg har ikke noget valg..

Så løsningen i år er klart planlægning hvordan jeg kan få afgræsning til at passe nøjagtigt med klægene og græsset er bedst på den mark der er en lille klynge træer, så kan hestene stå i skygge om dagen (hvilket de også gør ellers bliver de ædt)..

 

SÅ min erfaring med mine heste er.. de søger umiddelbart ikke skygge for solen, men de søger skygge når der er insektplage..

Så har man en åben mark med masser af vind og ingen insekter (nok MEGET svært at finde en varm vindstille sommerdag) så vil jeg ikke være så hysterisk.. men ja det optimale vil klart være der bliver mulighed for skygge..
jeg har også en mark til rådighed der ikke er skygge på. Den bruger jeg primært i starten af sæsonen og slutningen af sæsonen.. for at undgå insekter og de ikke står og bager i solen..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skygge på fold
Forfatter: 
Dato:  13-05-2016 21:25

Mine to har både adgang til skygge og deres læskur.

 

Om sommeren når insekterne er værst, så er de i skuret fra tidlig morgen til sen aften. De bruger det næsten mere om sommeren end om vinteren.

 

Skyggen fra træerne er ikke deres første prioritet. De bliver mest brugt som læ mod vind og regn.

 

Vores nabo har deres heste på fold om natten og på stald om dagen. På den måde undgår de insekter og bagende sol.

 


Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fold med skygge
Forfatter: 
Dato:  15-05-2016 21:05

Jeg har ofte tænkt helt det samme som dig når man ser alle de heste der står og hænger i bagende sol på en åben mark uden nogen form for skygge.

Mine folde har store træer og adgang til en stor løsdriftboks. Hestene bruger begge dele ofte, både sommer og vinter.

 

Sommer går de ind når der er insekter og i bagende sol stiller de sig lige der hvor det lufter under de store træer og tager deres formiddagslur :-), det er tydeligt at se de udvælger sig en helt bestemt plads i skyggen afhængig af hvor meget vind der er..

Ved stærk blæst og regn bruger de dem også..

0
0
Svar på denne tråd
 
 ville aldrig
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 12:19

byde min hest at ikke kunne komme i læ især ik efter hun fik muligheden her det sidste sted hun stod og jeg så hvor MEGET hun bruger læ i løsdrift stalden ja mere om sommeren end om vinteren faktisk


hilsen jeanett

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider