Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 De svære beslutninger
Forfatter: 
Dato:  08-05-2016 14:16

Jeg står i en situation omkring mit hestehold og mit liv, hvor jeg tænker det er tid til lidt reflektioner.

 

Jeg har pt. 3 heste.

2 ponyer som jeg bruger til kørsel. Jeg køre blandt andet stævner på klubplan.

1 4 års pre-vallak som er igang med sin tilridning og videre træning.

 

Mit problem er tid og overskud.

 

Jeg er folkeskolelærer og har en ugentlig arbejdstid på 40 timer.

Det betyder jeg ofte er sent hjemme og er træt når jeg kommer hjem.

 

Desuden har jeg min hund, som jeg gerne ville bruge mere tid med.

 

Mit store problem er min unge ridehest.

Han er jo ung og kræver en del træning, for ikke at blive for frisk og for at få lært det han nu skal lære.

 

Vi træner meget at slappe af, da han er meget opmærksom på alt muligt.

Han er en rigtig dejlig og lækker hest. Jeg har aldrig haft så lækker en hest, men jeg synes der er 90 % arbejde og kun 10 % fornøjelse, når jeg træner med ham.

 

Da min fritid er knap, synes jeg jo ikke at jeg har helt så meget tid at bruge på noget, der mere føelse som pligt end som fornøjelse.

I virkeligheden burde jeg måske have en hest på over 15 år, som bare gav en god tur hver gang, så jeg kunne lade op fremfor at være på hele tiden.

 

Mine ponyer kan jeg slappe af med at arbejde med og jeg er glad hver gang vi har været igang.

 

Det lyder jo som om, jeg bare skulle sælge ham, men mit problem er at han jo egentlig er min drømmehest, og jeg ved han bliver megalækker om nogle år.

 

Hvad ville I gøre, hvis i stod i mit sted?

 

Jeg føler mig i syv sind.

 

Jeg har lige nu en der kommer og hjælper mig med ham, og der går fint fremad, men så pludselig går alt baglæns igen, og han begynder at hoppe af skræk for sære ting og bliver super opmærksom, og det magter jeg simpelthen ikke.

 

Det skal siges, at jeg er en kvinde på 47 år, så jeg er ikke så smidig og fitt. mere og jeg tror, jeg vil slå mig en del, hvis jeg tumler af.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaaa......r mig
Forfatter: 
Dato:  08-05-2016 19:07

Som det lige lyder, så ville du og hesten nok være bedst tjente med, at I kom hver til sit.

 

Ungheste er "hårdt" arbejde - ikke fordi man behøver at ride dem særlig tit eller meget, men de bliver ikke bare lige drømmehesten med et snuptag.

Begge mine heste har jeg haft siden de var et år - de er nu 8 og 9 år, og det er først nu de begynder at være "voksne". Og jeg har altså to heste, som folk er benovet over er så nemme, velopdragne og rare fx når de tages ud fremmede steder i ridehaller og på nye skovture - men det er jo ikke bare kommet af sig selv.

 

Jeg elsker at ride dressur, og har syntes at det har været en fantastisk oplevelse at tage dem fra nytilredet til nu hvor de begge er B-hest i dressur.

Men nøj hvor har jeg også brugt tid på især min brune Caspian, på at han "døde" over noget nyt i ridehallen, på udendørsbanen, i skoven. Og han har stadig sine "nedsmeltninger", de bliver heldigvis færre og knap så voldsomme, nu hvor han er blevet 8 år.

 

Caspian er så stort gående, at jeg de første par år, da han var 4 og 5 år ikke kunne galoppere på en 20x40 bane - så enten måtte jeg kører til en 20x60 bane, ellers kunne jeg kun galoppere ude i skoven og på marken.

 

Begge heste har jeg oplevet, at når de lige er blevet styrket og "god" til et eller andet jeg havde arbejdet med - vupti så "gik det ned af bakke" i træningen efterfølgende. Og jeg har fundet ud af, at det drejer sig oftest om, at jeg føler vi er ved at finde noget balance/styrke, og så i en periode er det svært for hesten, og så skyder den måsen, eller skulderen eller finder farlige ting - ren overspringshandlinger. Og efter 2-3 uger - vupti så er de "gode" igen, fordi nu kan de bærer og gøre det jeg beder dem om.

Så det er enormt langsigtet arbejde man ligger i dem, og enormt krævende med hensyn til "at holde ud" , også i perioder hvor det er svært/går ned af bakke.

 

Her har jeg heldigvis haft en supergod berider, som har kunnet støtte mig i, at jeg gør det rigtige, at det er korrekt, at jeg skal fortsætte - og hvis det var helt slemt, så fik hun "kræet i ridning" en uge eller to uger. Og så var alt godt igen.

 

Så det jeg vil sige med det, det er at det bliver ikke "let" eller "nemt" i morgen, eller om et halvt år, eller.... Og man skal have lysten og "stædigheden" til at blive ved, selv når det er "surt" - at finde noget at glæde sig over i træningen.

Jeg har fx brugt skovture, som "slap af", hvis jeg virkelig ikke havde lyst til dressur en dag - så red jeg i skoven med en veninde. Men jeg er så også så stædig, at selvom det regner, sneer ect, og jeg egentlig talt helst gad at ligge i sofaen efter at have redet en hest, ja så hiver jeg mig op ved nakkehårene, tager afsted, og finder ud af at det var fedt at komme afsted :-)

 

Hvis du kan mærke, at træningen med køreponierne, og med hunden og være sammen med familie, trækker mere end at ride en unghest, som er lidt for vimmer til at det er sjovt - ja så er det hårde odds for at det skal blive godt - er min erfaring.

 

Og jeg er som ældre rytter 43 år, også meget mere pyller end da jeg var ung ! Jeg vil ikke komme til skade, når jeg rider en hest - i hvert fald ikke hvis jeg ved at det meget vel kunne ske pga en nervøs unghest. Og nervøsitet ved rytteren avler utryghed ved en unghest - så det er lidt en ond cirkel.

 

Hvad du end vælger, så held og lykke med det.

 

mvh Charlotte - som skal ud og ride hest nr to..... :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-05-2016 19:19

som jeg ser det, så bør du overveje hvad det endelig er du vil i fremtiden vedr heste. Er det ridningen, kørsel eller noget helt anden?

så vil du også få noget mere tid til det andet i livet

 

er selv 40 år, og har i flere år gået og overvejet hvad det var jeg ville med mine to heste. men mit problem var nu mest fordi mit helbred ikke er det bedste mere. så jeg er endt med at have to foldbumser i stedet for at gå og overveje tilridning af to nu 15 årige heste. Så nu er det bare hygge, og ikke andet

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  08-05-2016 20:15

Noget af problemet er nok, at jeg vil for meget.

Jeg kan nok ikke både kører stævner og have to ponyer i stævneform og træne unghest.

Eller jeg ved det ikke. I dag havde jeg min underviser på besøg og hun startede med at ride ham, og til sidst gik han som en drøm og jeg var på ryggen af ham.

 

Han er jo rigtig lækker og bliver helt sikkert en god ridehest.

Måske var løsningen at få ham opstaldet et sted med andre ryttere og mulighed for undervisning jævnligt. Min underviser har desværre ikke tid til at komme så tit.

Jeg kan mærke stor forskel på ham, når hun har været her.

 

Jeg er ikke rigtigt klar til at sælge. Jeg vil gerne have en ridehest, da desværre ikke giver noget motion at køre hestevogn.

Jeg har også overvejet at låne ham ud til en dygtig rytter for et år eller to, så han kunne komme ud og opleve mere end jeg har tid til.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-05-2016 09:58

Nu ved jeg ikke hvor du er opstaldet eller om du har dem derhjemme og evt har børn.

Men enhver som arbejder fuldtid OG har hest OG har hund, har ikke meget fritid at rutte med.

 

Hvis der er nusning i stalden og det arbejde som følger med, kan man med fordel have heste derhjemme, men vil man nå at ride skal man til at bruge sin tid effiktivt.

 

Nu har jeg selv en gammel hest, som "bare" blvier brugt til skovtur, så jeg kan godt leve med at stå i en selvpasserstald hvor jeg skal fodre, lukke ind/ud, hjælpe med høindkørsel, hegsreperation ect..Men fik jeg en ung ridehest, så skal den altså trænes næsten hver dag- som Charlotte skirver, en nem hest kommer af god opdragelse og god opdragelse opnår man kun via meget træning.

 

Hvis det var mig, så flyttede jeg hesten hen på et ridecenter- gerne der hvor min gode træner holdt til. Så kunne jeg tilmed købe mig til at hesten blev reddet proffessionelt 1-2 gange om ugen og det hjælper altså gevaldigt på motivationen at man kan se det går fremad.

Hvergang jeg bruger 2 timer på staldarbejde, ja så er det de 2 timer min hest ikke bliver trænet..Når hesten er ældre og mere erfaren, kan man jo altid tage den hjem igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  10-05-2016 18:45

Leonidas

Jeg har hestene hjemme og det er tit at min hestetid/fritid går med at reparere hegn, hente hø, muge ud, ja jeg kunne blive ved.

 

Jeg har selv tænkt tanken at flytte ham til et større sted. Så er der også nogen at ride sammen med.

Et problem er også at jeg helst rider, når der er nogen hjemme, og jeg har en meget aktiv familie.

Jeg har engang været i en rideulykke, hvor jeg var alene hjemme indtil sent, men heldigvis blev samlet op af nogle forbipasserende.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider