Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kan stå i ugevis....
Forfatter: 
Dato:  28-04-2016 17:23

Hej Alle sammen,

 

Jeg bliver nødt til at spørge... Når jeg sidder og kigger salgs/part annoncer igennem, falder jeg ofte over denne sætning, i forskellige formulleringer:

....kan stå i ugevis, selv uden ret meget fold, uden at blive frisk og dum, er stadig den samme søde hest/pony...

 

Betyder det virkelig, at ejer har ladet hesten/ponyen stå i ugevis (flere dage) uden at det har været på grund af en skade eller andet der har krævet boksro?

 

Jeg synes lige så tit i de samme annoncer der står hesten aldrig har fejlet noget - er det blevet en almindelig sætning at putte ind, og oven i købet noget som skulle være positivt at fremhæve?

 

Personligt synes jeg det lyder tæmmelig negativt at man ved at ens hest/pony kan efterlades i en boks i længere tid og derefter blot fortsætte hvor man lige slap, når tiden igen er der..

 

Andre der er faldet over dette?

 

/Jette, som tænker om en sådan sætning bør læses anderledes?


Stritmaner er bare et hit!

0
1
Svar på denne tråd
 
 Det ER positivt
Forfatter: 
Dato:  28-04-2016 18:09

...så hvorfor ikke fremhæve det?

 

Enhver der har prøvet at hesten i en periode ikke kunne rides eller komme meget ud, f.eks. pga. skade/sygdom hos den eller rytteren, dårligt vejr, manglende tid eller andre årsager, ved hvor frustrerende det er, hvis den er ved at sparke boksen (og sig selv) i stykker eller sparke trækkeren ned, hvis man skal føre den for hånd.

 

En hest der er rolig på stald og er ens under rytter/håndtering, også selvom den har en fridag eller to, tror jeg de fleste foretrækker. At det så¨måske ikke er optimalt for den at blive redet on-off er en helt anden sag, men dem der holder heste på den måde, har næppe de største ambitioner, så det går nok alligevel.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har aldrig
Forfatter: 
Dato:  28-04-2016 18:10

set, at der stod "uden ret meget fold". Det synes jeg absolut ikke er i orden.

 

Hvis der derimod bare står, at hesten ikke bliver dum af ikke at blive redet hver dag/kan stå i en uge uden at blive uridelig, så synes jeg faktisk, at det er en god ting at vide for den nye ejer - mange har ikke tid til at ride/motionere hesten hver dag. Og det synes jeg egentlig ikke, at der er noget galt i, så længe hesten kommer på fold.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

8
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har så....
Forfatter: 
Dato:  28-04-2016 19:46

Jeg har så heller aldrig set, at der dissideret stod "uden fold".

Og jeg læser det da også som positivt, at hesten ikke bliver ganske knald i kahytten, hvis den har fri tre dage i træk :-)

 

Jeg er så heldig at have sådan en ollebolleblanding, som er frisk og glad, hvis han har holdt fri nogle dage - men han kravler ikke på væggene.

Til gengæld har jeg så også dv'eren, som helst bør rides/longeret ect hver dag, for ikke at bliver overfrisk og spooky.

 

Mht at hesten ikke har fejlet noget, så må det tælle som meget positivt - udfra at hovedparten af amatørryttere på skovtursplan til la1 forlanger heste til 25.000 kr, som er i kat 1 i Rgt af nakke, ryg, ben og hovseneben, samt aldrig må have haft fejlet noget.

 

mvh Charlotte

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 måske er det også bare mig
Forfatter: 
Dato:  30-04-2016 13:17

Jeg læste direkte en annonce 5 min inden jeg skrev indlæget hvor det netop var skrevet: kan stå i ugevis uden ret meget fold, uden at blive dum.

Jeg blev blot så overrasket over at det skulle være en god ting...

 

men okay, det kan være jeg læser noget andet ind i det, eller måske blot ville formullere det anderledes om det var mig som var sælger:)

 

Vi er enige i at det er positivt at hesten har et temp. der gør at den i forbindelse med skade/ferie osv. ikke bliver uhåndterlig, men ofte er det blot ikke den fornemmelse jeg får når jeg læser det på en annonce hvor hesten aldrig har været skadet/syg.

 

For mig som køber, når jeg læser at en hest til 30.000+ som går stævner osv. men som aldrig har været syg, men tilgengæld kan læse atden kan stå i flere uger uden at blive dum, så læser jeg det lidt mere som om man ikke nødvendigvis har vedligeholdt hestens kondi, men at det er uden betydning.... jeg kan sagtens overfortolke det:)


Stritmaner er bare et hit!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vores heste
Forfatter: 
Dato:  09-05-2016 18:29

Har tit fri. De går distance og rides max. 4 dage på en uge og har fri det meste af ugen op til et stævne og som regel en uge eller to fri efter stævnet an på hvor langt de har gået.

Når sæsonen er færdig i efteråret får en måned eller to helt fri.

 

Men de går til gengæld på store folde uden mudder året rundt og har meget foldtid.

 

Når de er i god kondition og rør sig meget på folden skal de ikke have lang tids genoptræning igen for at komme i god form.

 

Vi har aldrig haft en hest som vi ikke har kunnet sætte os op og ride på uden problemer lige meget hvor længe den har haft ferie.

 

Den nyeste hest vi har, startede med at have 1,5 måned fri før vi red på den så den kunne vænne sig til stedet og os.


Ridebaner:www.egeland.dk


vores private hjemmeside: www.team-egeland.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 ridehest
Forfatter: 
Dato:  13-05-2016 18:11

Nu er jeg selv i gang med at kigge lidt på ny hest og for mig er det et STORT plus, når der står, at hesten ikke bliver dum af, ikke at blive redet en uges tid eller længere.

Jeg har hest hjemme og har ikke adgang til ridebane eller ridehus, så i vinterhalvåret foregår ridning som regel kun i weekenderne. Her er det altså vigtigt for mig, at jeg bare kan sætte mig op og ride afsted på en hest der er rolig og afbalanceret, selvom den har haft en uge eller 14 dage fri.

 

Det der med folden, synes jeg også lyder underligt.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider