Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvordan man laver en Grand Prix hest
Forfatter: 
Dato:  26-04-2016 23:51
Indsat fra nyheden Hvordan man laver en Grand Prix hest:

Start med at finde en treårs, eller en fireårs tidligt på sæsonen. Han ser vågen og klog ud. Han skridter, traver og galoperer under rytter. Han går frem for schenklen og bremser for vægt og tøjle. Han kan bindes på staldgangen, læsses i trailer, og står stille ved skamlen når du stiger op.

Han er afbalanceret og overraskende fattet. Godt bygget og med tørre ben. Det er kærlighed ved første blik, hvilket er godt, for to uger senere har han sparket stalden i stykker, skåret sit ben op, er vokset tre cm over krydset og kan ikke længere dreje til højre. Du elsker ham alligevel.

 

En måned senere: Han har fattet pointen med at sænke halsen, måske lidt for godt, tid til at løfte fronten lidt.
To måneder inde: han har nu glemt hvordan man sænkede halsen.
Tre måneder inde: Han kan stilles til venstre, ikke til højre. Tid til at lære ham at stilles til højre.
fire måneder inde: Han har nu glemt hvordan man stiller til venstre. Arbejd på at komme i tanke om det igen.

 

Tag ham med på udebane førstegang. Han er perfekt både i longen og under rytter. Meld til stævne.

Ved første stævne: forsøg desperat at holde ved den hesteformede drage der flyver rundt for enden af longen. Vis changementer i Lc1 på dag et, og hav så træt en hest på dag to, at han slet ikke er i stand til at vise galop.

 

Han bliver fem. Den søde, nemme hest vil vokse 7 cm, nægte at stå ved opstigningsskamlen og vil bide din mor.

 

Du rider kursus på ham ved en verdensberømt træner. Træner vil opfordre dig ti at sælge, at det ikke er tiden værd. Græd i bilen på vej hjem.

Han bliver seks. Uanset om hans liv afhang af det kan han ikke gå kontragalop, det resulterer hver gang i store, gennemsprungne changementer. Når du giver hjælp til changementerne, kommer de sent hver gang i seks måneder.

 

Du arbejder med begyndende samling til piaffe. Det viser han ingen talent for, overhovedet. Derefter lader du det ligge.

 

Han er nu syv år gammel og begynder at hænge lidt sammen. Du starter ham i Mb og den verdenskendte træner fra dit kursus ser dig starte. "Måske er der håb for denne her alligevel." Du klarer dig rimeligt. Ikke noget vildt, men udemærkede karakterer. Du føler du er på rette vej.

Næste dag i folden går han i hegnet. Han får kæmpe sår og må indlægges til mange tusind kroner, og et halvt år ude af arbejde.

 

Otte år gammel vender du tilbage til piaffen. Han viser intet talet for det, overhovedet. Du lader det ligge.

 

Ni år gammel. Du prøver lidt Prix St. Georges. Han bliver mere moden, begynder at trække vejret på banen, og gennemskuer hvad livet handler om. En dag du er i skoven på ham (noget der ville have slået dig ihjel da han var 5, 6 eller 8) møder du en lokal træner, der spørger om han er til salg. Der bliver budt et højt beløb og du svarer at du vil vende tilbage.

 

Du ligger vågen om natten og overvejer hvor god en hest du har. Den er sød i skoven, øvelsesstærk og har virkelig forbedret sig under din kyndige ridning, så meget at du har en god ridetur hver eneste dag. Måske ville han være en rigtig god amatørhest.

 

Tirsdag morgen ringer du tilbage til den lokale træner: "Tak, men nej tak."

 

Torsdag morgen bukker din skønne, potentielt dyre amatørhest dig af, da et blad blæste forbi porten i ridehallen.

 

Du arbejder videre med piaf. I løbet af tre dage har han fem til seks skridt til at sidde bedre end mange andre heste. Du aner ikke hvad du gjorde anderledes end da du prøvede sidste gang og forrige gang.

 

Han kæmper med etterne. Han kæmper med etterne. Han kæmper med etterne. Din træner sætter sig op og får 15 ettere anden gang han forsøger. Du sætter dig op og han kæmper med etterne. Græd på vej hjem i bilen.

 

Ti år gammel og han har nu etterne helt på plads. Du melder til i din første Grand Prix - og laver fejl i toerne.

 

Men du arbejder videre. Han bliver mere sikker, får mere rutine og sammen rider i programmer uden større fejl.

 

Han bliver 11 år. Et øjeblik går alting ned ad bakke igen. Men tilbage til basisarbejde i to uger og i leverer jeres bedste ridt til dato. Stille og roligt bliver pointene bedre. Du slår Verdensberømte Træner der sagde du skulle sælge.

 

Og så rammer virkeligheden.

 

Original

6
0
Svar på denne tråd
 
 Det er så sandt .... :-)
Forfatter: 
Dato:  27-04-2016 09:05

Man skal aldrig give op, fordi hesten har en dårlig dag eller der er perioder med nedture. Det er en del ef vejen frem .... :-)

 

God oversættelse i øvrigt :-)

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jo...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2016 10:50

Det er jo stof til eftertanke....

 

Lige der hvor jeg er nu, er jeg ved at kaste håndklædet i ringen, synes IKKE at der overhovdet er noget der virker.

 

Bare lige fordi at den lille hest kom til at tabe mig, så jeg ikke har kunne ride i flere uger.

Nu er vi så igang igen, men sørme om ikke at hesten har glemt ALT i mens.

 

Hvor er det bare dejligt. at have en unghest


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Been there, done that
Forfatter: 
Dato:  27-04-2016 18:41

Mohaaaaahaha :-)

 

Nogle gange forstår jeg ikke mig selv, og "at jeg gider" - og så får krikkedyrene fri.....For jeps jeg forstår ikke altid mine heste :-)

 

Søde sorte Pinot er lige kommet hjem fra en uge's ophold hos min underviser - hvor han gik sine første 3 i rap ettere.... :-)

Han kan så ikke et enkelt ch' til venstre med mig !!!!????

 

Caspian fik en psykisk nedsmeltning forleden dag i "den ridehal han kender igennem 5 år" - det hul i barrieren, som har været der i 4 måneder var LIVSFARLIGT !

Men i går slæbte jeg ham så med hen i en total fremmed ridehal, med huller i barrieren, porte ect - og det var HELT i orden.... Altså lige til han efter undervisningen så "skraldespanden".... Møj farlig - suk....

 

Jeg satser på at de bliver voksne en gang som 10-12 årige...

 

Nå men de bliver da nok GP heste.....en dag....måske....hvem ved.... :-)

 

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 Heller ikke som 12 års
Forfatter: 
Dato:  28-04-2016 13:20

Min er 12 år - og hun er så heller ikke GP hest og bliver det aldrig ;)

 

Men en cavaletti, der står på skrå i hjørnet ...... og som man aldrig ALDRIG ALDRIG!!!!! har set før - altså i hjørnet. Men hun fik sprunget over den og skiftet retning på en yderst uderholdende måde....Barrieren stod i vejen

 

Og da hun så blev udsat for bum bum bum en cavaletti på skrå i hjørnet .... på den ANDEN volte. Jeg behøver nok ikke sige mere.

 


Mvh. Sanne

 

Pt. er det mest arbejde fra jorden .... INDE ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-04-2016 00:40

Som en skrev på en kommentar til mit indlæg da jeg lå den op på min facebookside...

 

"Haha den gennemsnitlige hesteejer har opgivet og købt ny hest inden da"

 


 Golden Fabia - Min stjerne

Another Prince Skovbo - Mit røde lyn

Fernando - Min bette mand

 

Golden Destiny 3.3.95-17.11.08 - Elsket og savnet <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 GP hest...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2016 10:14

Ha ha, vi er nok tættest på "Du rider kursus på ham ved en verdensberømt træner"-delen (eller deromkring) Han var dog flink nok til ikke at anbefale salg, men sidste gang vi var der mente han at det da var gået fremad (ja, nu er det så 1½ år siden vi var der første gang og der gik begge dag ud på at vise hvor hurtigt vi kunne galopere -både indedør og udenhørs.... )

 

Nå men pony-dyret er også kun 14 i år, så vi når det nok

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider