Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 ny stor minkfarm som nabo
Forfatter: 
Dato:  19-04-2016 18:19

Hej.

 

Vi står i den situation at vores nabo har søgt om tilladelse til at opføre en helt ny minkfarm blot 500m væk fra os.

 

Vi er lige flyttet i vores første hus aug2015 og valgte denne fine gård på baggrund af at der ikke befandt sig noget landbrugsmæssigt (kø, grise, mink ovs. i nærheden).

 

Minkfarmen som der er opsøgt skal ligge nord for os og placeringsmæssigt op af en bakke så vi ville ligge lavere end farmen. Dette vil medføre øget støj fra minkene, samt større risiko for lugt gener.

 

Vi ønsker selfølgelig ikke at denne minkfarm bliver opført, da vi ikke ønsker alle generne der følger med, samt en umulig opgave at få vores hus solgt igen på et tidspunkt. Egendomsmægler er kontaktet og de mente ikke huset/gården ville falde i værdi, men der vil jeg mene han tager fejl for en optentiel køber vil altid overveje et køb nøje med tanken om hvad en minkfarm har af gener.

 

Vi har selv kaniner og frygter at hvis minkene slipper løs så vil de dræbe mine udstillingskaniner, så har været et livsværk igennem de sidste 10 år. :S

 

Nogle der kan give nogle gode råd omkring indsigelse, hvad man kan notere, som også vil have en ret god indflydelse på bedømmelsen om etableringen skal finde sted eller ej.

 

Håber på det bedste.

 

Mvh Joan.

2
2
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-04-2016 23:48

Kan ikke forstå ejendomsmægler ikke mener huset mister værdi, alle ved da hvordan sådan nogle minkfarme kan lugte helt forfærdeligt.

Jeg har desværre ingen råd, vil bare sige jeg har rigtig ondt af jer, hvor ER det surt at købe sit drømmehus, og kun nå at bo der et halvt år før der kommer lugt- og støjgener :(

Øv hvor er det surt. Synes det er mærkeligt at man bare kan få lov at opføre den slags, uden at omkringboende kontaktes af kommunen, der laves høring eller andet.

Endnu værre er det, hvis naboen har søgt om tilladelse længe, og i ikke er blevet informeret om dette ved køb af huset.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

3
0
Svar på denne tråd
 
 ejendomsmægler....
Forfatter: 
Dato:  20-04-2016 08:52

Sikke en gang vås. Selvfølgelig falder huset i pris, ellers er det nok landets dygtigeste ejendomsmægler.

Jeg ville gøre alt for at undgå denne farm, hvis det var mig, også selvom naboskabet ryger sig en tur.
- måske man kan finde en advokat som kan formulere en sådanne indsigelse, eller en landbrugskonsulent?
(det det ville koste, må være godt givet ud, hvis det lykkedes jer af få den enten flyttet eller helt væk).
-og ja, det er synd for dem som gerne ville have farmen, men dette er nu engang det, landzone-høringer er til for.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  20-04-2016 09:51

Hvor langt væk skal stalde, opdræt og andre lugtende virksomheder ligger fra beboelse for at der ikke eller næsten ikke er lugt-gener??

 

Jeg har boet små 100 meter fra et svineopdræt uden lugt-gener. Pånær hvis vinden stod stærk, det allermest uheldige sted.


VH Pernille

 

"Du er et spørgsmål, der endnu ikke er stillet"

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

3
0
Svar på denne tråd
 
 advokat
Forfatter: 
Dato:  20-04-2016 10:51

få advokat til at se på sagen, et er at i skal bure kaninerne helt inde og leve i frygt og stank og larm, men huset falder drastisk i pris, ellers må mægler underskrive at det ikke gør

 

jeg ville aldrig bo nær sådan et svineri ALDRIG



3
3
Svar på denne tråd
 
 en detalje
Forfatter: 
Dato:  20-04-2016 12:55

hvor langt bor i fra den påtænkte minkfarm i meter? og har i selv landbrug?

Hvis jeres ejendom blot er et paracel hus vil jeres indsigelse vægtes højere end hvis det er fra et landbrug.. (det er den forventning om at landbrug jo selv lugter og derved må tolere lugt, frem for et paracelhus uden dyrehold jo gerne vil have fred og ro)..

Er der ikke også noget med en 300 meters grænse for et eller andet!!


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Rolig nu..
Forfatter: 
Dato:  20-04-2016 12:59

nu skal det jo heller ikke gøres værre end det rent faktisk er.!

 

Jeg bor under 500 meter fra midt vores grund til midt af minkfarm med 6.000 tæver.. Vi bor nordvest for minkfarmen..

 

Vi har i de fire år vi har boet på ejendommen aldrig set undslupne mink, ej har naboen der bor 250 meter fra farmen og han har endda høns og de eneste der har smagt på hans høns er ræven, vi har ingen fluer, vi kan svagt høre når de muger, men det er vitterligt ikke noget vi føler os generet det fjerneste af.. Til daglig hører vi aldrig noget..

 

Vi lugter minkfarmen 5-10 gange om året..

 

Men derfor syntes jeg dog alligevel I skal klage, men jeg mener virkelig ikke at problemet bliver så stort som I gerne vil gøre det til og jeg mener ikke nødvendigvis jeres hus bliver usælgeligt..

 

Hvor mange mink søger han til.?


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

8
2
Svar på denne tråd
 
 Minkfarm
Forfatter: 
Dato:  20-04-2016 15:01

Hej.

 

Vi er i sagen i gang med indsamling af indsigelser og de skal sendes til kommunen inden d. 17 maj, men ud fra hvad jeg læse af tidligere sager på nettet, har vi som naboer ikke meget at skulle have sagt, når man bor mere end 200m. fra minkfarmen, men alle ved at ens værdi på hus/gård vil falde så længe der er en minkfarm bare 1 km. væk.

 

Andre der bor op og ned af en minkfarm, som vil dele deres oplevelse med gener, lugt og støv, samt undsluppet dyr? Gerne noter vindretning og afstand på.. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 minkfarm
Forfatter: 
Dato:  20-04-2016 15:10

Der søges om 6000 tæver og ingen af de nærliggende huse/gårde driver landbrug.

 

Området er et meget dyreri område med fasaner, hjorte, gæs og harer fra naturens side af, samt en del fredet område.

 

Ca. 100 m fra hvor de vil bygge ligger en naturlig vandkilde som forsyner de nærliggende byer og mange af os har egen vandbrønd, som vi så ikke ved om bliver påkrævet tilsluttet det offenlige rensningsanlæg.

 

Det dyreliv og de fredede områder vil vi gerne bevarer, men blot en enkelt undsluppede mink vil kunne ødelægge naturen.

1
2
Svar på denne tråd
 
 Mink fodres
Forfatter: 
Dato:  20-04-2016 16:12

med npget fiskenoget som opbevares i sådanne tårne og det stinker helt forfærdeligt hvilke deres afføring også gør...men bare det at vide at der sidder 6000 dyr i micro bure underkummerligeforhold er ikke til at holde ud!

 

 

Kæmp imod

4
1
Svar på denne tråd
 
 Bliver altså..
Forfatter: 
Dato:  20-04-2016 17:51
Lidt sur når folk der tydeligvis ikke ved ret meget om det skriver noget der ikke stemmer med virkeligheden.!

Selvom vi går lige forbi farmen så lugter det kun lige hvis vi kommer forbi når de pumper gylle og foderet bliver leveret hver morgen og kørt ud til dyrene i løbet af formiddagen.. Heller ikke det kan lugtes..

Vi har et rigt dyreliv.. Både rådyr, ræve, hare, adskillige fasaner og to agerhønse par der hvert år får kyllinger..

Vi kan hurtigt blive enige om at det er en unødvendig produktion, i manges øjne også mine egne, men det er altså ikke begrundelse nok til at klage..

 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

3
2
Svar på denne tråd
 
 Det er da
Forfatter: 
Dato:  20-04-2016 18:34

træls at få sådan en overraskelse som ny husejer. Men pas lige på med at pakke jeres klage ind som en vildt og natur beskyttelse.

Minkfarme har ret gode hegn, så netop udslip undgåes. Mon ikke de skal overholde en del regler. Det er vist mere når dyreaktivister sætter kræene fri, at det går galt. Det kan naturen ikke klare.

Vi bor ca 500 m fra en en gård med 180 malkekøer. Se det lugter en gang imellem. Men sådan er det at flytte på landet. Vil man være helt uforstyrret, så flyt på en øde ø. Den får man for sig selv Der mangler så bare lidt andre bekvemmeligheder.

Anyway, jeg kan godt forstå jeres bekymringer om videre salg. Og brug da jeres mulighed for at klage. Det bør da afprøves. Jeg er heller ikke stor fan af pelsindustrien.

 

 

Mhh til kaninerne, så ville jeg nok være mere bekymret for ildere, ræve eller løse hunde. Men der er så en anden sag. Få lavet nogle sikre bure og eller indhegninger, der er gravet ned med plader eller fliser rundt. Sæt stødhegn op i lav højde uden om. Det holder ræven væk.

 

Ønsker jer en god løsning på sagen.


Do not corner something that you know is meaner than you.

...

4
0
Svar på denne tråd
 
 Vindretning...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2016 21:13

...her i DK er oftest vest eller sydvest. Nord er den mindst fremherskende, så I får næppe lugtgener andet end højst nogle få dage om året og det hører med til at bo på landet. Mht. støj og støv vil der ikke være noget som helst på så lang afstand og næppe heller fluer, som oftest er den største gene fra minkfarme. Og nej, en undsluppen mink (eller to) laver ikke mere skade end andre rovdyr (ræv, mår, ilder, o.lign.)

 

Når det er sagt, vil jeg heller ikke selv bryde mig om en minkfarm som nabo. Ikke fordi den vil genere mig det mindste, når den ligger så langt væk, men fordi folk og dermed også potentielle købere til min ejendom er så uvidende og fordomsfulde (hvilket mange indlæg i denne tråd også bærer præg af), hvilket selvfølgelig vil gøre en ejendom vanskeligere at sælge. Og så bryder jeg mig slet ikke om at man opdrætter et dyr i fangenskab, hvis det ikke er nødvendigt for at vi ikke-vegetarer kan opretholde livet, og det kan man vel næppe argumentere at det er, når der findes så meget andet man kan iklæde sig end lige mink.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

10
1
Svar på denne tråd
 
 Min nabo har mink
Forfatter: 
Dato:  22-04-2016 10:43

For nogl år siden var der en del lugtgener, vasketøj uden for var i flere år umuligt, og det at sidde uden for en lun sommeraften var også meget svært uden lugten af rådden fisk.

Det har hjulpet en del, at de byggede hestestald og vores træer og buske i læhegnet fik lov at gro en del i højden.

Nu er det få gange om sommeren at der lugter af rådden fisk.

 

De tidligere ejere havde en del problemer med at holde deres mink inden for, mine avlskaniner fik besøg og jeg mistede en hel stald med angorakaniner. Efter to besøg af mink, opgav jeg at fortsætte med at ha kaniner.

 

De nuværende ejere har meget mere styr på det og vi har kun 1 gang haft besøg af deres mink og den blev fanget med det samme.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indput
Forfatter: 
Dato:  22-04-2016 15:10

 

Vi talte med en ejendomsmægler for nylig som sagde at hade nabo nr. 1 var minkfarme, dernæst svinestalde og kvægstalde så kom vindmøller. Men okay, det var så bare en enkelt mægler. :)

 

 

Vi har en svinestald ca. 500 m, Syd for ejendommen men ud over synet så genere den os stort set ikke. (den tog lige vores fjordudsigt. ) Der er godt nok plantet et læhegn, men det er faktisk ikke blevet højere siden det blev sat for + 10 år siden (måske de skulle have givet lidt mere og fået planter med rod på..).

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

2 Welsh heste sælges.

Den ene er 2 år og den anden er 6 år.

 

Landbrug nord/øst-jylland, sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-04-2016 20:58

Jeg har 3 minkfarme i en radius af hhv. 600m, 1,0km og 1,5 km fra ejendommen, de ligger mod vest og sydvest, dvs. vinden kommer jævnligt den vej fra. Det er begrænset hvilke lugtgener vi har. Vi hører mere til dem ('larm/skrig'), især i parrings- og pelssæsonen, end vi lugter til dem. Ubetinget er vi mest trætte af dem der slipper fri for dem. Vi har fast en fælde stående op af hønsehuset, og 10-12 gange om året er der mink i fælden, igen markant flere i efteråret (igen i, og lige efter pelssæsonen). 7-9-13, så har de kun været i hønsene en gang!

Jeg tror også at det er mest fordomme (de sidste år er minkfarmene blevet markant bedre/mere bevidst om fx foderopbevaring, gyllehåndtering mv, for at minimere generne hos naboerne, og måske miljøet), samt et holdningsspørgsmål om minkindustrien.


Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

 

www.facebook.com/sejlstrup/

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vi....
Forfatter: 
Dato:  25-04-2016 17:11

...bor i et område med mange minkfarme. Den nærmeste ligger ca. 1,5 km væk, og det er få gange om året, vi mærker noget til lugten. De, der bor tættere på, er knap så heldige, for lugten er markant tættere på farmene. Nogle gårde lugter dog værre end andre.

 

Vi har også høns, men har hidtil ikke haft problemer med undslupne mink.

 

Personligt ville jeg være meget ked af at få en minkfarm som nabo. Det er klart noget, der trækker ned, hvis ejendommen senere skal sælges. Dertil kommer, at mink virkeligt lugter dårligt. Væsentlig værre end kvæg.

 

Naboen kører minkgylle på sine marker, men det giver ikke anledning til problemer. Der er ret strenge regler for nedfældning, og han varsler næsten altid i forvejen. Gudskelov har han dog ikke selv mink, kun jordbrug.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Minkfarm
Forfatter: 
Dato:  05-05-2016 11:34

Vi har en minkfarm ca. 1,5 km nord for vores stuehus.

 

Vi har aldrig haft lugtgener.

 

Fluegener er reduceret til næsten ingenting, efter nærmeste landmand indstillede sin svineproduktion og næstnærmeste reducerede sin til få velfærdssvin frem for traditionel svineproduktion.

 

Kører næsten dagligt forbi minkfarmen, og har redet forbi mange gange uden de store store lugtgener.

 

Minkfarmen ligger tæt på vejen. Der blev for flere år siden etableret læhegn mellem farmen og vejen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider