Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Rytterangst
Forfatter: 
Dato:  12-04-2016 08:40

hvad er det rigtige når man skal videre, der er så mange tilbud psykolog hypnose mindfuldness og mange andre tilbud men findes der noget der nulstiller ens angst ?

Eller skal man bare leve med at sådan er det selvom man vil noget mere.

Det er ikke fordi jeg ikke rider for det gør jeg men mest alene hvor jeg kan styre tempo, men ikke i større grupper for det tør jeg ikke, og ofte trækker jeg de steder hvor jeg ved der er en fare for min hest vil reagerer

Har i været ude i noget lign og har fundet den rigtige behandlingsform må i godt melde tilbage

jeg ved godt hvordan jeg kommer videre i forhold til at ride selv, men vil jeg nogensinde nå dertil hvor jeg kan deltage i fællesture opvisninger eller bare at kunne gå ud i stalden og sadle hesten op uden at have alle de tanker om hvordan turen vil gå, om vejret er det rigtige om et dyr vil flyve ud bag en hæk O.s.v

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er ...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2016 11:54
... mange måder - og det gælder jo om at finde den måde der passer til dig og din måde at fungere på.

Jeg har ikke som sådan været bange for at ride - men meget bange for at springe, og lidt nervøs når vi skulle galoppere.

Baloo og jeg havde et par kedelige oplevelser da jeg red ham til, så det med galop blev aldrig rigtigt til noget - andet end at løbe ham i gang i skoven, på bestemte strækninger hvor jeg følte at det var "nogenlunde sikkert". Sprinangsten stammer fra da jeg havde Monty, og fik springundervisning med ham. Ingen af os var gode til det - og jeg endte midt i et spring, der var solidere end mine ribben.

Men nu vil jeg ride trec - og der skal vi galoppere - og ind i mellem springe.

De første par år, hvor det har været på breddeniveau, har det fungeret for mig at jeg skridtede over de forhindringer der er - de er som regel ikke så store. Men det er ikke en metode der gav det store i stilpoint - og nu da der er sportsreglement, SKAL der springes over - ikke klatres ;)

Sidste forår besluttede jeg mig til at nu var det FGM nok med at føle den mindste pind på jorden som en nærdødsoplevelse - nu skulle jeg komme videre.

Så jeg valgte at få hypnose. Jeg regnede med at der skulle et par gange til - men allerede efter en gang, satte jeg mig op og sprang et par små forhindringer - denne gang med jubelhyl, frem for "angstskrig" ;)

Desværre fik Baloo kort efter en forvridning, så der blev ikke mere springning før her i februar, hvor vi igen prøvede et par små hop i ridehuset. Stadig med en god mavefornemmelse. Og siden har vi ikke rigtigt haft lejlighed til at springe

For nogle uger siden opdagede Baloo en meget stor vandpyt på den skovsti vi travede på - og sprang den. Og til trods for at jeg var alene i skoven og uden min sikkerhedsvest på, blev jeg mere begejstret end forskrækket - faktisk skulle jeg lige holde fast i lidt fornuft for ikke at vende om og hoppe den igen.

Siden har vi sprunget et par gange - og jeg har brugt en uge på at overveje om jeg turde hoppe den hæk der ville være med ved det trecstævne der var i søndags i Hareskoven. Jeg kender den hæk, og selve holderen er ikke så stor, men kommer der fyld i, er den over mit maximum - og hvad nnu hvis Baloo tog et kæmpe elevatorspring og hvad nu hvis jeg faldt af og hvad nu hvis og hvad nu hvis....

Jeg besluttede mig til at se det an når jeg så forhindringen - og da jeg kom ud af labyrinten VAR den der - med RET meget fyld i - KÆMPESTOR ( i min verden - ca 50 cm i virkelighedens verden)... Men da jeg nu var på hesten og var på vej hen mod den, var tanken bare "det der, det kan vi godt"....

Og det kunne vi selvfølgelig sagtens!!!Sikkert uden stilpoints - men vi gjorde det!! (og jeg er stadig helt høj bare ved tanken) :) Det var lige ved at jeg ikke kunne fokusere på den tilbagetrædning der var lige bagefter, da jeg stadig bare var begejstret over at vi havde sprunget hækken. :)

Uden hypnosen havde jeg ikke turdet springe den hæk - og sådan noget som vandpytten i skoven havde også skræmt livet af mig, frem for at lokke mig tilbage på den samme sti igen og igen ;)

£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

6
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider