Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Sandkolik operation
Forfatter: 
Dato:  07-04-2016 19:25

Er der nogen der har fået en hest opereret for Sandkolik der har lyst til at dele erfaringer.

 

Min hest har via røntgen fået konstateret 20 kg sand og jord i tarmen, formentlig samlet sammen over flere år. Sandet er fast og kommer ikke ud efter gentagen behandlinger med Sandxpell de sidste 3 måneder.

 

Jeg overvejer p.t operation, men har hørt flere fortælle om heste der efterfølgende ikke blev sig selv igen.

 

Hvad er jeres erfaringer gode som dårlige ?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 har du prøvet..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2016 21:11

Har du prøvet andre produkter ?.

 

Jeg brugte midlet "husk" som kan købes i de fleste supermarkeder. Det er lavet af loppefrøskaller.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja desværre uden resultat
Forfatter: 
Dato:  07-04-2016 22:11

Ja desværre uden resultat. Sandxpell indeholder loppefrøskaller,
Kaolin og Lignosulphonate. De to sidste ting skulle gerne kunne bryde sand der er blevet hårdt, men i vores tilfælde virker det ikke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fandt dette indlæg
Forfatter: 
Dato:  07-04-2016 23:32


1
0
Svar på denne tråd
 
 Operation tømning af sand i maven
Forfatter: 
Dato:  16-04-2016 14:38

Er der slet ingen der har prøvet sådan en operation ?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 God bedring med hesten
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 19:01

Jeg kender ingen heste, der er opereret på grund af det, men kendte en unghest, der fik tarmslyng netop på grund af 20 kg sand. Den overlevede ikke operationen for tarmslyng, men i den forbindelse fandt man sandet. Den havde gået rigtig længe med sandet, åbenbart, havde været lidt for sløv af en ung hingst at være, og til sidst var det så for sent.

 

Så jeg tænker: Du har vel ikke rigtig noget valg?

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-05-2016 15:42

Som en anden skriver kan sandkolik lede til værre tilstande som er sværere at fikse, fx tarmslyng.

20 kg sand er meget - har din dyrlæge ikke foreslået operation?

Hvis jeg var dig ville jeg tage en snak med dyrlægen. Det er selvfølgelig bedst at prøve at få sandet ud selv, men det har ikke virket tydeligvis, og så synes jeg godt man kan overveje operation. Sandet kommer ikke til at forsvinde af sig selv, og jo længere du venter, jo større risiko er der for, at sandet laver "ulykker".

 


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 erfaring med operation
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 11:33

jeg har fået en 17årig vallak opereret på hospitalet i tåstrup og alt gik som det skulle.....samme døgn blev to andre også opereret en 24 årig og en 19 årig og de var udskrevet efter 14 dage...min måtte blive der i 25 dage pga et andet problem,-

 

Alle tre heste kom sig og blev helt normle ridedyr som sør operationen..... kvl i tåstrup er de bedste til denne type operationer og udfører dem ofte,-

 

Hospitalet i tåstrup vurderer og mener de din hest er egnet til operationen ville jeg gøre det,-(der var også en pony de aflivede da den ikke var egnet til operation- de er meget ærlige),-

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jord i tarmen
Forfatter: 
Dato:  14-10-2016 08:12

Hej

 

Jeg står muligvis i samme situation med min ene hoppe... Nogle gode råd/erfaringer/behandlinger for at forsøge at undgå operation? ? Og hvordan er det gået med din hest?

 

Bedste hilsner

Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvordan opdagede i sandet
Forfatter: 
Dato:  14-10-2016 11:16

kunne være interessant at vide inden hesten en dag bare er akut syg som min blev,-

 

og hvordan gik det trådstarters hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sand i maven
Forfatter: 
Dato:  30-01-2017 13:37

Tak til alle jer der svarede på mit opslag. Her kommer lige et par supplerende kommentarer og informationer. Det viste sig, at min vallak spiste sand, men der var muligvis for at beskæftige sig med noget andet, da han havde ondt i øjnene.

 

Efter jeg købte min vallak begyndte han at slå lidt med hovedet når man forsøgte at samle ham, og jeg har også oplevet at han stoppede op for at klø mulen på barrieren. Dengang fik vi behandling mod allergi. Kan begyndte endvidere at spise barken på træerne, men det er der nogle heste der gør.

Senere begyndte han at vende bagparten ind i volten på højre volte. Jeg har haft flere dygtige dyrlæger til at se på ham, han har været redet af forskellige dygtige undervisere, og han har været sat i ridning 4 mdr. hos dygtig berider, men ingen kom på, at det var schenklen på venstre ben der trykkede ham, så han smed bagparten ind. Rimelig desperat ringede jeg til Nicolai Jarløv som kom ud og så på ham. Jeg havde lavet en liste over alt det vi har prøvet med dyrlæger, kiropraktorer etc. (Listen var på 2 sider). Nu var der jo en del ting vi kunne udelukke, så han fandt ret hurtigt ud af at det kunne være sand. Et tryk på venstre side viste at han havde ondt. Han var lige ved at rejse sig. Røntgen bekræftede at der var 20 kg sand i tarmen. Derefter gik vi igang med Sandxpell, da det skulle være med til at løsne det sand der var blevet til sandsten. Husk at følg vejledning på pakken da maven har brug for pause mellem behandlingen. Da jeg lavede mit indlæg, havde han været i behandling i 2 mdr., men det virkede ikke som om det hjalp. Hesten blev mere og mere vild. Til røntgenkontrol af maven, dvs efter ca 3 mdr., var mængden af sand halveret. Så behandlingen virkede, men da hesten var blevet mere og mere hidsig, blev han på klinikken til observation, og Jarløv endte med at fastslå, at hestens tryk i øjet var forkert, og han havde mege ondt i øjnene. Desværre var der ingen behandling for det han fejlede, og min dejlige vallak fik endelig fred.

 

Mange heste går og spiser rødder på folden her om vinteren, og det kan ikke undgåes, at der kommer sand med i tarmen. Lav løbende sandprøver.

En veninde har en hest der ligeledes vender bagparten ind i volten. Den er blevet sat på loppefrøskaller og det synes at hjælpe.

 

Efter det jeg har oplevet, bør alle heste have en kur med loppefrøskaller en gang årligt.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider