Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hø - hvad vælger I efter?
Forfatter: 
Dato:  06-04-2016 20:32

Hej HN'ere

 

Jeg skal selv til at købe hø til min hest og er helt grøn ( ) i faget. Har bladret lidt igennem høannoncer på DBA, og ved ikke helt hvad jeg skal vælge ud fra. Så håber jeg kan få nogle gode tips og råd fra jer der er vant til at købe grovfoder til heste.

Min spørgsmål har hobet sig lidt op, så nu får i dem bare fra en ende af:

 

1) Hvilke krav har I til høet? Er der noget man skal lægge mærke til i annoncen eller spørge ind til, når man ringer?

2) Er det vigtigt at der er analyse?

3) Tager I ud og ser på hø flere steder før i køber?

4) Hvad er den hyppigste grund til at I vælger noget fra?

5) Hvor finder I steder at købe hø? Gennem naboer, lokale landmænd, opslag i rideudstyrsbutikker, DBA, gul og gratis?

6) Hvilken pris er acceptabel?

 

På forhånd tak for jeres hjælp :D

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis jeg skal købe....
Forfatter: 
Dato:  06-04-2016 21:43

...tørt hø, vil jeg gerne vide følgende:

 

  1. Er høet nu også tørt nok? Dette er det allervigtigste, men det er desværre sjældent tilfældet. Hø der ikke er tørt nok, vil opformere svampesporer og begynder ofte at støve efter kortere eller længere tid, også selv om det ser fint ud og dufter godt lige efter det er presset. Lagerfast hø må max. indeholde 15% vand. Hvis sælger ikke kan svare eksakt på dette spørgsmål (om vand%), har han ikke har målt den og aner derfor ikke om høet er i orden og vil vedblive med at være støvfrit og velduftende hele vinteren igennem.
  2. Hvilken slags græs er der tale om? og hvornår er det slået? Dette kan have betydning, hvis man har en hest med lidt specielle foderbehov. F.eks. er tidligt hø af kløver og rajgræs ikke velegnede til trivelige heste pga. høj foderværdi, omvendt kan en avlshoppe, en hurtigtvoksende plag eller en højtydende konkurrencehest næppe holde tilstrækkeligt huld på enghø, der er slået sidst på sæsonen. Hø der er slået før 1. juli er i øvrigt sjældent tørt nok.
  3. Er græsset sprøjtet mod ukrudt? Økologi er skønt, men der er også ulemper, såsom risiko for farlige mængder af giftige planter, der ikke altid kan ses, f.eks. brandbæger, der er meget udbredt. Derudover er ukrudt som tidsler, skræpper og kørvel træls, da det ofte giver anledning til skimmelvækst i høet, fordi deres tykke stængler ikke kan tørre tilstrækkeligt inden presning.
  4. Er høet lagret korrekt? Det er særligt relevant hvis man køber om vinteren eller i foråret, da for fugtig lagring giver skimmelvækst på overfladen. Det kan dog forhindres ved at dække høet over med halm.
  5. Er der analyse på høet? Det er rart, men igen: Det har størst betydning, hvis man har heste med lidt specielle foderbehov, f.eks. for tyk, for tynd, forfangen, el. lign. En analyse giver heller ikke altid et repræsentativt svar for hele slettet, idet der kan være stor variation i sammensætningen af græsser på høje og lave områder på en mark, samt områder med sol og med skygge (langs læhegn).
  6. Hvis man spørger grundigt ind til pkt. 1,2, 3 og 4 behøver man næppe at besøge mange, før man finder det man søger. Bed altid sælger om at kontrollere vand%, når du besøger ham og kør videre, hvis den ikke er lav nok. Og kontrollér at høet er grønt, dufter godt og ikke lugter jordslået.
  7. Man kan finde hø mange steder, men DBA er da et godt sted.
  8. Prisen afhænger helt af varen - man får som regel det, man betaler for. Er høet for vådt, får man dog ofte mindre, da man så også skal bruge tid på at køre høet bort igen og måske en gang dyrlæge eller to, fordi hesten begyndte at hoste af det.

Overvej også om hø eller wrap er det bedste valg til netop dit hestehold, da det er fordele og ulemper ved begge dele:-)


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
0
Svar på denne tråd
 
 laver selv
Forfatter: 
Dato:  07-04-2016 09:10

jeg laver selv hø, så har ikke helt samme problem..

 

Men skulle jeg ud og købe har jeg ikke helt samme kriterier som DJensen.. jo hø SKAL være tørt, velduftende og UDEN støvsky hvis du rører det.

Jeg vil hellere have hø fra en engmark frem for en nysået rajgræsmark..

At en eng ikke er sprøjtet betyder ikke der er brandbægere i.. en usprøjtet eng kan godt være velpasset.. det værste er som regel skræpper, de er trælse men hestene spiser dem bare ikke.. Jeg vil gerne have brændenælder og tidsler i mit hø, det er sundt til hestene men pokkers træls at røre ved uden handsker..

med skræpper og tidsler i høet kræves det at det tører mindst en dag ekstra.. har bonde ikke den viden ødelægges høet..

 

Så hvis jeg skal købe hø, vil jeg køre ud og hente.. Hvis jeg sælger en balle hø jeg har til overs, så beder jeg køber TJEKKE Høet inden de tager det med..

 

Når høet er lavet og pakket, har jeg lært at med en jernstang kan høet tjekkes inde i ballen om den er ok.. den må nemlig ikke udvikle varme..

Jeg kan bedre lide at fodre med hø frem for wrap, idet pletter i wrap først opdages når der er åbnet og man ikke kan se hvor mange baller der er dårlige.. hø kan tjekkes når det er kommet ind og opbevares det ordentligt, det vil sige tørt med LUFT omkring og under, så kan det godt holde sig..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-04-2016 13:32

må ærlig sige at jeg vælger efter beliggenhed, og lidt pris

men bor på en ø, og her er ikke så mange som lave hø/wrap

selvfølgelig kigger jeg også på kvaliteten - det må ikke støve.



1
0
Svar på denne tråd
 
 kvalitet
Forfatter: 
Dato:  08-04-2016 13:00

Først og fremmest leder jeg efter noget tørt, groft hø. Gerne med analyse, men får jeg på fornemmelsen, at - udfra græssort/høsttidspunkt - at dette kunne passe til mine heste, så køber jeg 10 baller og laver en analyse og håber at det er godt. Med godt mener jeg (til nøjsomme heste) : Høj tørstof over 85%, lavt sukker, middel/lav protein.

 

Derved kan jeg også undersøge det nærmere. Skille det ad. Slå på det, ryste det osv. Støver det. Så starter ny hø-jagt.

 

Godt, tørt og groft wrap er nemmere at have med at gøre. Det er meget svært at opbevare hø korrekt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi....
Forfatter: 
Dato:  09-04-2016 19:08

...bruger wrap af god, tør kvalitet. Vi har fundet en leverandør, hvor kvaliteten er i top. Dvs. at der ikke er baller, som må kasseres pga. fejlgæring, mug mv.

 

Vi har ikke nogen traktor eller de store opbevaringsmuligheder, så vi har små baller, som er tilsvarende dyrere og lettere at håndtere.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider