Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad spiser i på en dag?
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 20:21

Hej allesammen, Jeg går tit og føler jeg spiser ALT for meget mad i forhold til andre, men sagen er den at jeg virkelig ikke ved hvor meget mad andre folk egentlig spiser, jeg føler jo jeg konstant propper mad i hovedet Men ved ikke om det måske bare er mig. Så hvor meget og hvad spiser i på en dag? Jeg kan starte med min mad idag, og så imorgen skriver jeg min mad der (formentlig meget af det samme)

Mad idag.

Morgenmad: En lille pære banan yoghurt med musli og en muffin (når jeg skriver muffin mener jeg en sund muffin baseret på havregryn/mandler/dadler/æbler, intet usundt i og de er små)

Middagsmad: 2 havregrynsboller med pålæg, 1 muffin, og et lille stykke banan kage. (Var meget sulten efter at have været i stalden hele formiddagen)

Eftermiddag: 2 mufffins, omkring 20 vindruer, 1 havregrynsbolle, 7 sunde dadelkugler.

Aftensmad: En pågen javist (brød) med roastbeef (jeg var doven)

Aften snack: har jeg ikke fået endnu men bliver nok en bolle eller muffin

Som man kan se spiser jeg meget ensartet! da jeg selv bager boller og muffins og de skal jo spises før det bliver trælse+ har ikke så meget andet at spise

Nå men håber nogen andre vil fortælle hvad de spiser så jeg kan se om jeg er så stor en grovæder som jeg føler eller om jeg spiser ret normalt (af en 18 årig som ikke har så nemt ved det med mad) at være

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 21:27

Jeg er igang med projekt vægttab her inden sommeren (ja er startet i god tid :P )

 

Min mad er derfor styret af, at jeg spiser 1200 kalorier dagligt som standard.

Hertil har jeg en FitBit der måler min aktivitet, så hvis jeg dyrker motion får jeg lov at spise ekstra kalorier afhængigt af hvor meget jeg laver.

 

Normalt vil det falde mig naturligt at spise mere end dette - og netop derfor har jeg brug for at tælle kalorier haha ;)

Jeg spiser ikke usundt, bare for store portioner, så jeg har måttet indse at mit begreb for en "normal portion" åbenbart er forkert, og derfor tæller jeg kalorier.

Når jeg når mit mål vil jeg fortsætte med at tælle i en periode, så jeg får maven indstillet på en "normal" mængde mad, altså de der 1600-2000 man skal have om dagen.

 

Nok snak!

 

I dag fik jeg:

Morgenmad: havregrød (2 dl solgryn med 1 dl minimælk, rørt op med 1 tsk Sukrin Gold, hertil 15 mandler)

 

Frokost: 2 skiver Wasa Sport+ knækbrød (har ekstra fibre og protein) med kyllingepålæg

 

Aftensmad: vegetar-wok bestående af løg, hvidløg, squash, en halv dåse majs (lille dåse), tomatpure og en halv dåse kokosmælk. Hertil 60 g (tørvægt) spinatnudler.

 

Aftensnack: en kop the, jeg elsker the og kan ikke leve uden :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 21:31

Hov, jeg ved ikke om du ville have et par tanker om din mad? :)

 

Det eneste jeg tænker er, at du mangler lidt protein og grøntsager :) Noget du kan blive sund og stærk af, når nu du er aktiv (du er i stalden)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til Sophie.
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 21:47

Jeg har ikke lyst til at begynde at tælle kalorier, kan simpelthen ikke finde rundt i sådan noget, og vil heller ikke gå alt for meget op i det må jeg indrømme Jeg kan næsten ingen grøntsager lide, og kan ikke købe så meget grønt for det bliver ikke spist og så får jeg for meget madspild (i løbet af en uge er jeg 3 forskellige steder og kan jo ikke transportere store mængder mad rundt) men nej jeg søgte ikke madråd med hensyn til hvad jeg spiser, tænkte mere om jeg spiser meget mad i forhold til andre

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fra en ende af
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 22:44
Her er min dag. jeg kunne godt have spist mere, hvis ikke det var fordi der ikke var mange muligheder til madpakken i dag

Morgenmad 7.30. Yoghurt 2,5 dl med frugtmusli og vand til
Kl 10. En kop kaffe, en banan, en mandarin
Kl 12. 2 skiver rugbrød med smørreost
Kl 15.30 et stykke knækbrød med smør og mørk pålægschokolade
Kl. 17. To stykker knækbrød med ost og en kop kaffe
Kl 19.45 aftensmad. Chili con carne og ris, en stor tallerken fuld. Vand og et halvt glas rødvin.
Kl 21 snack. En stor håndfuld bananchips og og to stykker 85% mørk chokolade. Plejer at få en kop te også, men fik den aldrig lavet.

Godnat :-)


"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

1
0
Svar på denne tråd
 
 Meget....
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 22:46

Jeg synes bestemt ikke det lyder af for meget mad du får. Jeg spiser fx ca hver 2 time.

 

Jeg kan ikke lige huske alt hvad jeg har spist idag.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg elsker mad.....
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 22:57

Jeg har ikke helt styr på, hvad jeg har indtaget, da det ikke er noget, jeg går så forfærdelig meget op i (længere). Mit liv er squ blevet sjovere efter at jeg stoppede med at tælle kalorier og smed min vægt ud

 

Jeg tror, at jeg har indtaget noget i stil med:

 

- Kaffe

- Jordbæryoghurt (den bedste fra Netto) med chokolademüsli

- Kaffe

- En pære
- 2 rugbrødsmadder og dertilhørende (rigeligt) med tilbehør dvs. pesto, humus, laks og avocado.
- Kaffe

- En pære

- Mere kaffe
- En rugbrødsmad med leverpostej

- En halv liter fadøl

- En rugbrødmad med hytteost og kidneybønner

- Chai Latte

 


Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon
...

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad spiser i på en dag?
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 22:58

Først og fremmest rigtig flot, at du får spist så regelmæssigt

 

Derudover vil jeg sige, at du får for mange kulhydrater og for få proteiner. Din kost er lige pt baseret på primært kulhydrater (havregryn, musli, brød, frugt) - derefter fedt (dadler, mandler) og sidst proteiner (kødpålæg). Det bør være proteiner der er i hovedsædet, da de mætter og giver kroppen noget at arbejde med.

 

Din morgenmad skal gerne bestå af en del kulhydrater, fordi dit depot er blevet tømt over natten. Men også af en del proteiner, fordi din mæthed skal holde længe. I stedet for din muffin, så prøv at spis yoghurt og to f.eks. to æg (de kan koges på forhånd, hvis du vil have, at det skal være nemt).

 

Din middagsmad bærer præg af, at dit blodsukker er lavt. Dette afhjælpes bl.a. af mere protein til morgenmaden. Derudover kan du overveje at spise en af dine muffins til formiddag inden frokosten.

Så vil jeg foreslå, at du får nogle grøntsager med i frokosten sammen med dine to havregrynsboller med pålæg (helst kødpålæg). Her gerne nogle grove grøntsager, alt efter smag. Det mætter og giver din krop det brændstof den har brug for, for at klare sig igennem eftermiddagen. Din frokost bør du betragte som dit vigtigste måltid sammen med morgenmaden.

 

Til aftensmad og aftensnack vil jeg foreslå færre kulhydrater. Din krop har ikke brug for den ekstra energi fra kulhydrater, når du alligevel snart skal sove. Sundt fedt, grove grøntsager og proteiner Din aftensnack kan f.eks. bestå af lidt yoghurt med nødder.

 

 

Selv spiser jeg nogenlunde sådan her:
Morgenmad: Omelet med to æg og nogle æggehvider. Et knækbrød med kødpålæg.

Formiddag: En portion yoghurt med nødder eller en proteinbar eller lidt frugt.

Frokost: Varm mad, der primært består af kød og grønt.

Eftermiddag: Proteinbar eller frugt.

Aftensmad: Varm mad, der primært består af kød og grønt.


1
0
Svar på denne tråd
 
 Mad med mindre
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 23:20

Ah, mit yndlingsemne: mad

 

Om du spiser for meget, kommer jo helt an på, hvad du laver, og hvad du spiser. Hvis du er normalvægtig og stabil i vægten, spiser du jo passende.

 

Jeg spiser præcist, hvad jeg har lyst til. Nogle dage er det meget og andre dage lidt. I dag var det:

Morgenmad: en grovbolle med smør

Anden morgenmad: en scone med chokolade

Frokost: kantinemad - en lille tallerken med melonsalat m. feta, æble/sellerisalat, grønkålssalat med peanuts og en portion bagte rodfrugter. I alt 285g (jeg ved det, for vi betaler efter vægt)

På vej hjem i bilen: ca. 100g nødder

Aften: en hjemmebagt fastelavnsbolle

 

Det er jo lige til at give en diætist hovedpine...

 

Som regel spiser jeg nok lidt mere, men lige nu, hvor jeg kan nyde godt af en kantine, hvor de laver spændende og lækre salater, så er det faktisk mest det, jeg lever af, og så ostemadder til morgen og aftensmad. I weekenden spiser jeg så måske en bøf og noget mere salat. Jeg elsker salat!

 


Nu med skovtursquarter

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 10:03

Morgenmad: Ingenting.

Formiddag: En kop kaffe med mælk.

Frokost: hvad arbejdets kantine nu end serverer. Som regel tager jeg 1 skive kød/1 stykke fisk og fylder resten af min tallerken med grøntsager og salat. Hvis der er suppe vælger jeg 9 ud af 10 gange suppen + salat.

Aftensmad: 2 skiver ristet rugbrød med ost og kyllingepålæg. Og sennep!

 

Det virker ikke af voldsomt meget, men jeg lider ingen nød. Med fuldtidsjob + hest for mit vedkommende og en lederstilling med rigtig mange arbejdstimer for mine kærestes, er der ikke rigtig tid til at lave mad i hverdagene - vi kommer sjældent hjem før kl. 20. I weekenden bruger vi gerne lidt mere krudt på madlavningen eller spiser ude.

 

Jeg gik tidligere og småspiste i løbet af aftenen og spiste boller i stedet for rugbrød. Ved at skifte til rugbrød og i øvrigt droppe småspisning har jeg tabt mig 13 kg det sidste halve år. Og jeg føler virkelig ikke, jeg har gjort noget særligt for det.

1
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 10:21

Synes bestemt ikke du spiser meget overhovedet. (nærmere lidt, men jeg spiser også hele tiden) :D

 

Morgenmad er som regel en banan eller en bolle med ost på.

Formiddag spiser jeg frugt - fx æble, blomme, banan, knækbrød eller noget

Frokost spiser jeg meget forskelligt. Men enten tre stk halve rugbrød (højbelagte), en eller anden ret med varm mad og noget salat på (fx lasagne, boller i karry osv da jeg spiser i kantinen på jobbet)

Eftermiddag når jeg kommer hjem igen ved kl. 17 tiden spiser jeg igen et eller andet. Kan være nogle jordbær/tomater, knækbrød, noget slik eller andet mærkeligt.

Aftensmad: Alm. aftensmad, enten varm eller koldt.

Sen aftensmad: Spiser igen et eller andet. Kan være slik, kan være noget kage, kan være noget frugt eller grønt eller andet.

 

Så ja, jeg spiser da en del mere ;) Jeg skal bare konstant have noget at spise, især når jeg keder mig. I mine skoleperioder spiser jeg endnu mere.

 

Skal siges at jeg er helt normalvægtig og slank pige.


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til cille.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 10:28

Jeg ville godtnok aldrig til at tælle kalorier, og tænker ikke over hvad jeg spiser ud over at jeg siden midt januar har droppet det daglige indtag af sodavand, chokolade og kage (men kun mandag-fredag weekenden må jeg spise hvad jeg vil) men ellers lægger jeg ikke meget tanke i min mad, vægten kan jeg tilgengæld ikke smide ud, har problemer med at blive undervægtig så har brug for at holde øje med vægten

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til TheNobody
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 10:39

Nu søgte jeg ikke råd til hvilken slags mad jeg skal spise da det desværre ikke er noget jeg har mulighed for at ændre på, når man lægger min autisme (som gør jeg er meget kræsen) og min kvalme (som jeg har hver dag uden at kende grunden) og min bo situation (2-3 nætter på min skole, 2 nætter hos min kæreste, 2 nætter hos mor og far) og så min økonomi sammen så er der virkelig ikke plads til at tænke over hvad jeg burde spise, jeg spiser få grøntsager da jeg ikke kan lide de fleste+ de bliver for gamle før de bliver spist da jeg jo ikke vil transportere dem fra det ene sted til det andet. Og jeg kan kun lide 1 slags kødpålæg og det bliver lidt for ensformigt i længden, men nu var min mad igår påvirket af at jeg var i praktik (i en stald) så jeg havde ikke tid til formiddags snack og da jeg selv har madpakke med bliver den sådan lidt kedelig og nem. Når jeg er på min skole/eller hos mine forældre ved middagstid er det somregel en mad med raostbeef eller tun, eller nogengange æg og bacon. Så desværre spiser jeg så godt som jeg kan, og det er en stor forbedring i forhold til hvordan jeg har spist tidligere i mit liv

3
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til Kirstine
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 10:45

Jeg er normalvægtig, men min vægt har aldrig været noget jeg har haft kontrol over må jeg indrømme.Og jeg er begyndt at tage på siden jeg stoppede med sodavand, chokolade og kage.. hvilket ikke lige var meningen men jeg spiser bare så meget mere mad nu at min vægt den stiger lidt for meget til min smag Og jeg er ikke altid så voldsomt aktiv som jeg var igår, desværre når jeg er på skolen eller hos kæresten bliver det aldrig til mere mortion end en lille gåtur, dog er jeg begyndt at træne lidt et par gange om ugen men det er jo stadig ikke så meget aktivitet i forhold til hvor meget mad jeg spiser

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til Sandra.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 10:51

Igår spiste jeg også lidt i forhold til nogen andre dage, da jeg havde noget at give mig til hele formiddagen og lidt af eftermiddagen, men en dag som idag hvor jeg har fri og bare kan lave hvad jeg vil (hvilket ofte bliver til ingenting) så spiser jeg jo hver time næsten fordi jeg keder mig.. når jeg har noget at give mig til er jeg en del bedre til at holde det til hver anden eller tredje time at jeg spiser

0
0
Svar på denne tråd
 
 gggggggggg
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 14:21

For at vise hvad jeg indtil videre har spist i dag ;)

 

Morgenmad: Banan og en blomme

Formiddag: En crossaint

Frokost: Halv pizza med skinke og ost

Efter frokost: To kyllingespyd + en kanelsnegl

Eftermiddag: En bakke jordbær + nogle tomater

Aftenmad: (kommer vi til) Består i dag af en tykstegsbøf, grove grøntsager i ovnen og lidt kartofler til

Efter aftensmad: Lidt chokolade eller kiks eller lidt lakrids

Sen aftenmad: En gulerod, en banan, en pære, lidt flere jordbær, en fignestang eller noget andet let.

 

Det er hvad jeg ca spiser på en dag. Synes jeg spiser HELE tiden :D Ikke det sundeste i dag faktisk, men jeg spiser hvad jeg vil så længe det ikke er usundt hver dag er det fint med mig :D


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 18:10

Tro mig Emilie og Cille, jeg HADER at tælle kalorier

Nå nej Emilie det er ikke fordi jeg synes du skal. Jeg sagde bare hvad jeg gjorde :)

 

Det er dejligt i kan holde jer slanke uden, det kan jeg desværre ikke.

 

I perioder har jeg tænkt NU har jeg en god forståelse, og så dropper jeg at tælle kalorier.

Niks, jeg mister grebet og laaaangsomt sniger vægten sig op igen. Mega frustrerende.

 

For jeg gør nemlig præcist hvad folk her skriver, nemlig jeg spiser når jeg keder mig, og hvis jeg føler mig stresset (hvilket jeg desværre lidt for ofte gør :P )

 

Alt det småspiseri gør at jeg får for meget. En håndfuld nødder der, en kop kakao der, et stykke kage på studiet.

Det hober sig op, og jeg glemmer alle de småting jeg får kørt indenbors.

 

Så ja, kalorietælling er super mega nederen, men indtil nogen opfinder en bedre metode/ mirakelkur, så er det altså det, der virker for mig :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Maden idag.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 18:31

Jeg spiser altid når jeg keder mig og det er rigtig svært ikke at kede sig når man er på kollegiet eller ovre hos kæresten (der somregel har travlt med lektier hele eftermiddagen) så det bliver til meget små spiseri, idag har faktisk ikke været så slemt da jeg vågnede sent, så min morgenmad blev først spist klokken 10 og så tog jeg hen til kæresten efter middag og sørgede for kun lige at tage 2 muffins og en havregrynsbolle med men her er hvad jeg har fået idag, lidt mere spændende end igår!

Morgenmad: yoghurt med musli.

Middagsmad: Røræg af 2 æg og 2 små havregrynsboller.

Eftermiddag: Vindruer, 1 havregrynsbolle (med chokolade) og en muffin.

Aftensmad: karrysuppe med nudler og kylling.

Aften snack: Bliver nok til en muffin mere og et glas te.

Så er selv lidt stolt af at jeg ikke har spist konstant idag, men det har også været meget svært ikke at gøre og jeg har følt mig sulten ret meget

0
0
Svar på denne tråd
 
 Proteiner
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 22:12

Følger lige med her da jeg har svært ved at få proteiner nok...spiser ikke kød, er der nogle der har et bud på dagligt proteinintag som ikke indeholder kød eller æg,-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mad og livsglæde!
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 22:54
Kære Trådstarter.
Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men jeg fornemmer at du er ret ung. Er din krop ikke færdigudviklet, så kræver det et par kilo endnu, at få bryster og hofter. Ligner du en fotomodel er du nok for tynd! Og muskler er tunge.
Se dig i spejlet og er vægten nogenlunde stabil er det nok ok mængde.

Hvis du vil have noget billigt og langtidsholdbart vil jeg foreslå havregryn. Husker jeg rigtigt er det 9 g protein pr 100 gram, og så er der langsomme kulhydrater og ret godt vitaminindhold. Spis det med mælk eller tykmælk eller som grød.

Grøntsagssuppe er genialt til billig, nem og lækker aftensmad. Løg indeholder fx igen et overraskende højt indhold af protein osv.
Tag en pose løg. (Ja, vær grådig!) Skrald dem og snit dem i skiver. Svits dem ved ikke for høj varme så de bliver bløde og gennemsigtige (må ikke brunes!), jo længere de svitses = jo blødere de bliver, des bedre bliver suppen. Hæld bouillon eller lige dele bouillon og mælk til det dækker. Lad simre. Smag til med salt og peber.
Porre og alt andet løglignende + græskar med videre kan laves til suppe ved at skære ud, svitse for at få smagen frem og så simre lidt.
Alle andre grøntsager, blomkål, gulerødder og så videre kan skæres ud, koges i bouillon og blendes med stavblender. Husk krydderier!

Jeg spiser langt mere end mange andre.
Havregryn med tykmælk til morgen.
Frokost i kantinen, blanding af varm mad og salat, vi vejer, spiser hurtigt 400 g.
Nåja, og som hospital læge store mængder kaffe. Der er slik overalt. Alle på arbejdet ved at jeg har en sød tand, der ryger nok en håndfuld ned om dagen? Mellemmåltid når jeg kommer hjem. Rugbrød? Rester? Frugt? Grønt? Hvad som helst.
Aftensmad.
Men jeg cykler på arbejde. Rider et par gange om ugen og går med hunden/ træner 1-3 timer dagligt og der er en rigtig god grund til at læger elsker løbesko på arbejdet.

Jeg ville ønske der var mere fokus på evnen til at lave god mad og glæden ved at spise det og bevæge sig. Og så mindre bekymring.

2
1
Svar på denne tråd
 
 Kost..
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 08:58

Admiral 2/ Jeg har været vegetar i 26 år så for at få protein nok så skal du spise nogle bønner. Bønner udblødes i koldt vand i 1 døgn og koges inden de spises i feks. en gryderet eller kommes i en paté. Du kan fryse udblødte bønner og derved forkortes kogetiden + du har altid bønner klar til brug. :)

 

Vær opmærksom på dit B12-vitamin indhold i blodet. B-12-vitamin får man fra kød men som vegetar kan man være nød til at få det vha. indsprøjtninger hos lægen. For mit vedkommende var det hver 3 måned dengang jeg fik det.

 

MEN jeg har været tiltagende syg i de sidste 10 år og som man først troede var trætheden fordi jeg havde fået børn. Men børnene er i skolealderen nu og klarer mange ting selv så hvad var der så galt med mig!

 

Har prøvet VILDT meget, motioneret og spist efter alle mulige gode og velmenede råd. På et tidspunkt fik jeg en step maskine ting som jeg godt nok tabte 10 kg på, men samtidig øgede jeg livviden enormt... Nå men den trampede jeg i stykker så rykkede en kondicykel ind i stuen, men den røg ret hurtigt ud igen.

 

Så springer jeg lige nogle år frem, idet jeg havde fundet ud af at jeg havde alle tegn på lavt stofskifte og endte hos en privat læge som foreslog jeg spiste efter min blodtype.. . Han foreslog at jeg i een uge undlod hvedemel, kartofler, mælkeprodukter og kaffe og havde jeg det godt med det så kunne jeg jo overveje at fortsætte.

 

 

Er du vimmer der er hvedemel i mange ting.

 

 

Det betød også at jeg burde sige farvel til livet som vegetar, men efter den første uge så havde jeg ingen sure opstød men følte mere velvær. Det var spændende og jeg bestemte mig for at spise kød igen (dog ingen gris).

 

I modsætning til andre jeg kender der har lagt hvedemel på hylden så tabte jeg mig overhovedet ikke det mindste; Men jeg skrumpede om livet og blev mere 'fast' i betrækket.

 

Hvad får jeg så..

På en typisk dag får jeg

Morgen:

1 glas vand og en masse piller.

1 glas vand og en hjemmebagt spelt bolle med 2 forskellige slags ost.

Middag:

1 glas vand og 2 skiver hjemmebagt stenalder brød m. feks. oksespegepølse, æg, kyllineleverposteg eller lign.

Kaffepause:

1 glas vand

Aftensmad:

Vand adlib. og feks. en bøf med lidt salat muligvis evnt. en kold øl.

 

Aftenkaffe:

1 glas vand og evnt. et stykke mørk chokolade

 

Jeg er aldrig sulten (og jeg ruster ikke).

 

 

 

(Ps: Jeg har fundet ud af hvad gør mig syg, men det er en HELT anden historie.)


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

2 Welsh heste sælges.

Den ene er 2 år og den anden er 6 år.

0
1
Svar på denne tråd
 
 svar til Doctor who
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 10:46

Jeg er 18 (snart 19) så ja jeg er ret ung, hvor min vægt ligger har ofte ikke så meget at gøre med min mad men nærmere min psyke, og nu var det ikke vægt mæssigt men bare nysgerrighed der gjorde jeg spurgte, det er ikke fordi jeg går og tænker jeg burde spise mindre eller anderledes for at tabe mig. Nu har jeg nævnt længere oppe at jeg ikke kan lide de fleste grøntsager, det ændre sig bestemt kun til at jeg ikke kan fordrage dem hvis man først begynder at tilberede dem så nej det er ikke en god ide Og havregryn får jeg jo i forvejen meget af, (musli er der havregryn i, jeg spiser havregrynsboller og havregrynsmuffins).

Og så slutter du af med at skrive at du ville ønske der var mindre bekymring om hvad man spiste og mere fokus på at lave god mad og bevæge sig, hvilket ja det er der mange der ikke har fokus på, jeg er bare ikke en af dem, jeg laver (efter lægens opfordring) mad som jeg finder glæde i at spise og prøver at spise ting der er lækre og motion er et par gange træning om ugen, og så ellers bare de normale ture i stald eller når jeg går ud og handle eller over til min kæreste. Men ja jeg spurgte ikke decideret efter madråd for jeg har nogenlunde styr på hvilken slags mad jeg spiser, kan bare ikke finde ud af om jeg spiser for store mængder i forhold til hvor meget andre spiser

0
1
Svar på denne tråd
 
 Svar til Anette
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 10:52

Det er godt du har fundet ud af hvad der gjorde dig syg, det håber jeg også jeg kan finde ud af med mig selv på et tidspunkt.. har snart været syg i 2 år uden nogen kendt grund, men tror lidt lægerne har givet op. Men ja håber ikke jeg nogensinde skal opgive mad med mel i for det virker meget besværligt at være nødt til at ændre sin kost efter det, men er det hvad der skal til for at man fungere bedst så er det selvfølgelig det værd

0
0
Svar på denne tråd
 
 mammammammam
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 16:55

Jeg spiser meget fordi jeg godt kan lide mad. Og så træner jeg næsten hver dag :D Jeg er veganer.

I dag:

Morgenmad: En skål havregryn/speltgryn/alt mulig gryn med havremælk på og 1 glas vand.

"Formiddag": Smoothie med broccoli, frosne bær, kakao, dadler, havregryn, sojayoghurt, havremælk, vand, vaniliepulver, bananer

Middag: Sojafløde-kartofler/gulerødder med pastahorn.

 

Til aftensmad skal vi have tortillas med "blomkålskød" og alt muligt grønt fyld ;)

 



Isabella Vivi Nielsen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mad
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 21:14

idag har jeg spist følgende

morgen: skyr med 1 spsk Rugflager, et halvt æble, en lille banan og en håndfuld blåbær

frokost: 1 Skive rugsandwichbrød med 1/2 avocado, 2 små skiver røget laks og en håndfuld rejer, 1/2 æble til

eftermiddag: en kop grøn te og en lille kanelgiffel (fordi min 4 årige datter gav mig den)

aftensmad: 1 Skive rug knækbrød med 1 hårdkogt æg og en håndfuld rejer

aftenssnack: krydrede ristede kikærter og et æble og en kop grøn te


Hilsen Signe med prinsesserne Karolina, Josephina og Vicktoria

og guldheste bassen Safran

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 21:46

Jeg spiser sædvanligvis tre gange om dagen - det fungerer bare bedre for mig end småspiseri. Jeg kan godt lide at spise meget på én gang og sådan er det altså bare... Jeg laver rigtig meget mad til fryseren, så jeg bare kan tage en pose op og putte i ovnen. Har fx pizzabunde, lasagne, blåbær, alt muligt frossen grønt og suppe.

 

Morgenmad er oftest havregrød lavet på vand med drys af chiafrø og blåbær. Det var det også idag...

 

Middagsmad er sædvanligvis rugbrød, favoritten er nyt nordisk serien, med tomat eller kartofler og hjemmelavet æg-fri mayo og rødløg og dild (mums!), eller bønne/ svampepostej og rødbeder.

Nogle gange bliver det i stedet til en sandwich med peber, løg, agurk og en oftest hjemmelavet sandwich-dressing

Idag havde jeg gæster, og så blev det til oreos og chips i stedet for - sch!

 

Aftensmadsfavoritterne er

- grøntsagslasagne med hjemmelavet mælkefri ostesovs,

- hjemmelavet pizza - ligeledes med den rare hjemmelavede ostesovs

- ovnkartofler m. lidt olie og dild/paprika + diverse frysegrønt + hjemmelavet æg- og mælkefri bearnaise. Er meget ensidig i mine sovse-præferencer

- ris + quinoa + frossen "amerikansk blanding" af grøntsager + sød chili-sovs evt. m. små mini grøntsags-forårsruller

- grøntsagssuppe med hjemmebagt brød. Det fik jeg idag.

 

Admiralen: Jeg madlogger min mad, og kan se, at jeg ikke har svært ved at få proteinbehovet dækket ved bare at spise "almindeligt". Jeg spiser jo ikke engang mejeriprodukter, som jo ellers normalt er noget folk bruger som proteinkilder. Jeg kan dog se, at hvis jeg kommer i vane med at spise a) meget hvidt brød og derfor tilsvarende færre grøntsager, bønner etc eller b) meget snacks og slik og kager og derfor tilsvarende færre grøntsager osv, så kan jeg have problemer med at få dækket behovet helt jf. alm. sundhedsråd på de der 0,8-1,2 g pr kg kropsvægt.
Men jeg tænker ikke umiddelbart at mængden af protein er det største issue, hvis man spiser fornuftige mængder grønne grøntsager, bønner, havregryn, kartofler etc, som alt sammen indeholder protein. Tænker måske mere, at det kan være problematisk, hvis man glemmer, at man har brug for varierede proteinkilder, når man ikke spiser kød og æg

1
0
Svar på denne tråd
 
 Spise for meget...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 21:48
Hvis du trives, har det fysisk godt og holder vægten, så spiser du ikke for meget.

Nogle mennesker slår over på fedtrige, sukkerrig junkfood, men det er et åbent spørgsmål om det skal kaldes for meget, eller overspringshandling.

Du kan næppe finde ud af om du spiser for meget eller lidt ved at sammenligne med andre.
Der varierer efter alder, aktiviteter og så videre hvor meget man har brug for.
Men jeg håber at du har fået en smag for hvor stor variationen er fra person til person.

Jeg ville være sur og meget sulten hvis jeg kun spiste det du beskriver.
1
0
Svar på denne tråd
 
 svar til Doctor who.
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 10:21

Nu er det jo egentlig sådan at jeg ikke har det godt fysisk og jeg har ingen kontrol over min vægt, har aldrig været typen der kan tænke, nu gør jeg det her for at tabe mig, eller tage på for det kommer an på hvordan jeg har det psykisk desværre. Og selvfølgelig kan man ikke sammenligne helt men man kan sagtens få et billede af det, for spiste jeg dobbelt så meget som alle andre så spiste jeg nok for meget eller spiste jeg kun halvt så meget kunne jeg jo godt se at det nok var lidt for lidt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen problem
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 20:05

 

Emilie N (2)/ Lige et svar til det du skrev. Jeg kan ikke tåle hvedemel. Det betyder at jeg "bare" erstatter det med spelt mel. Bager 2 x i ugen boller, franskbrød og flutes + pizza, pølsehorn osv hvis det er på menuen. :) Det er ikke et problem og feks. pasta laver jeg selv fra bunden med spelt mel (det smager super godt!). Kan forstå at du også bager boller og muffis. :) Jeg køber spelt mel i Lidl og det fungere super godt.

Det 'rugbrød' jeg spiser er denne opskrift:

www.madforlivet.com/opskrifter/ sundt-broed/stenalderbroed/

Ét brød rækker i 2 - 3 uger og smager super lækkert + det mætter.

 

Jeg syntes ikke du overspiser, men din kost lyder noget ensidigt, som du selv nævner. Om et ½ år er det måske noget helt andet du spiser. :)

Hvis du får en vitamin piller dagligt og evnt. en D-vitamin og du er veltilpas så skal du ikke bekymre dig om din kost.

Dengang jeg var fuldtidsansat landmand så spiste jeg VÆSENYLIG mere i retning af en STOR potion havregryn med cornflakes, puddersukker og roisner med sødmælk til morgenmad. 2 - 3 rundnum til frokost (gerne med puddersukker og rosiner. ) og MIN. 2 potioner aftensmad og helst med efterret....

 

 

 

Forresten så tak for den tump, kryster, der mangler faktisk lige en forklaring!


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

2 Welsh heste sælges.

Den ene er 2 år og den anden er 6 år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til Anette
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 20:20

Nu har jeg aldrig fået at vide at jeg ikke kan tåle hvedemel, har fået tjekket at jeg ikke har gluten allergi, men det kunne da være jeg skulle prøve, måske det er lidt sundere, for jeg bager nemlig ret meget.. hver weekend er jeg i køkkenet og sørge for jeg har nogen relativt sunde ting at spise hele ugen, derfor det bliver meget ens for har ikke overskudet til at bage 5 forskellige ting hver uge så nogen gange er det boller, nogen gange muffins, nogen gange knækbrød.. somregel 2 af tingene sådan jeg har lidt at vælge i mellem, bager også til tider pølsehorn eller pizzasnegle.. elsker at spise noget jeg selv har lavet frem for bare at købe det Jeg forsøger at huske mine vitaminer, men er ikke altid så god til det, selvom de egentlig er nødvendige, især d vitamin har jeg somregel mangel af Men nu bliver min næste uge lidt mere spændende mad mæssigt nu hvor jeg er hjemme hos forældrene i vinterferien, så kan man nemmere variere sin mad, og jeg tager nok lidt på for i ferie overholder jeg ikke helt mine regler om sodavand/chokolade/chips/kage

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gluten?
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 22:25
Hej Emilie.

Du må hjertens gerne bage uden gluten, men hvis du er testet er sandsynligheden for at det gør forskel for dig bare lille...
... Nåja, der er smagens skyld, og det er jo også en god begrundelse.

Men, sig mig, spiser du på følelser? Det er der intet galt i, især hvis det kun er en ud af mange redskaber vi har til at arbejde med følelser. Men er der få andre redskaber til at arbejde med følelser, kan følelser være svære at styre - og så er svaret ikke tanker om mad, men at lære flere teknikker til at håndtere følelser?
0
0
Svar på denne tråd
 
 svar til Doctor who
Forfatter: 
Dato:  19-02-2016 21:12

Jeg spiser ikke rigtigt ud fra mine følelser.. jo der var da en del år hvor hele min familie nærmest trøstespiste konstant fordi der var så mange problemer og det sker da stadig at jeg trøstespiser. Men det er nærmere at når jeg er deprimeret eller stresset så taber jeg mig, ikke fordi jeg spiser anderledes tror jeg ikke men bare min krop der reagere på stress ved at jeg taber mig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min kost...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2016 14:42

Morgen kl 8: 2 æg med 1 peberfrugt.

Nogle gange juice af fx gulerødder, agurk, bladselleri, citron, ingefær, broccoli mm til.

 

Frokost kl 13: Varierer meget - i dag rispapirsruller med lidt æg, friske urter, peberfrugt, mango og avocado. Andre dage salat med lidt kød. Eller stenalderbrød med serranoskinke og pesto, eller fx røget hellefisk.

 

Aften kl 19: Som regel enten en slags gryderet af grøntsager (kål, selleri, peber, porre mm) og en smule (200 g til 4 personer) økokød i tern, oven på fx blomkåls/græskarmos - eller et stykke stegt fisk/kød med tilbehør som fx græskarmos, råstegt blomkål m mandler. Uanset hvad, altid noget friskt grønt til også, fx agurketern eller en frisk tomat-koriandersalat. Nogle gange en anelse brune ris.

 

Bytter nogle dage om på frokost og aftensmad, hvis det passer mine planer bedre.

 

 

- Jeg spiser ordentlige, voksne portioner tre gange om dagen. Får tit at vide at jeg spiser meget. Det er jeg stolt af - min krop skal have gode ting og nok af dem! ;)
Mellemmåltider siger mig intet - mit blodsukker crasher ikke, fordi jeg holder mig fra kornprodukter, sukker osv., så har ikke den der trang til at 'holde det stabilt'.

 

- Hvis jeg skal snacke sødt, tager jeg et stykke frugt med fx fløde eller 100% chokolade. Ved ekstremt festlige lejligheder er det en dadel :D - men det er for sødt for det meste.
Hvis jeg skal snacke salt, tager jeg nødder eller manchego-ost.

 

- Jeg drikker omkring 2L vand - og ikke imens jeg spiser. Derudover lidt kaffe eller grøn the. Drikker ikke andre ting end det.

 

Den her no-crap kost har - sammen med en række kosttilskud - fået både min gigtsygdom og min hudlidelse til at gå helt i ro, på nu 4.år.

 

TS: Din krop mangler sikkert grøntsager, protein og nok også fisk, men det vigtigste lige nu tænker jeg er at få et afslappet forhold til mad. Så kommer det andet lige så stille.

 

 

I

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til Issina
Forfatter: 
Dato:  25-02-2016 15:05

Jeg har brug for at fordele mit mad over hele dagen, får det fysisk dårligt hvis jeg ikke spiser i løbet af eftermiddagen og spiser så heller ikke så meget aftensmad når jeg har det dårligt. Og jeg har et afslappet forhold til mad, jeg spiser hvad jeg kan lide og tvinger ikke mig selv til at spise ting jeg ikke bryder mig om, hvilket jo så udelukker grøntsager og fisk fra min kost for ud over en tun mad eller en fiskefilet en gang imellem kan jeg ikke fordrage nogen former for fisk. Og synes nu jeg får protein, selvom jeg ikke helt har styr på hvad der er protein i men jeg spiser da kød af en eller anden slags hver dag (somregel kylling) så tror nu ikke jeg mangler så meget der. Men nu har jeg heller aldrig sat mig ind i hvad det forskellige mad jeg spiser indeholder fordi jeg ved at jeg ville blive 'bange' for at spise næsten alt usundt men når det så smager godt ville jeg spise det alligevel og så få det dårligt med mig selv, så derfor ændre jeg ikke på mine madvaner mere end at sodavand, slik, kage osv. høre til fredag-søndag kun :) Og det er halvt for at være lidt sundere og halvt fordi det er for dyrt at drikke sodavand og spise slik og kage hver dag når jeg ikke har så mange penge at gøre med :P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grøntsager
Forfatter: 
Dato:  26-02-2016 11:11

OK. Det ved du bedst selv :)

 

Men noget af det fysiske ubehag, du beskriver, kan jo altså godt komme fra kosten og især blodsukkeret.

 

Ang. at tvinge sig selv til at spise noget man ikke kan lide - så er 'grøntsager' ikke én ting og derfor er der ikke noget der hedder 'jeg kan ikke lide grøntsager'. For grønt er SÅ meget forskelligt med meget forskellig smag - og alt efter tilberedning.

 

Og frem for alt er 'smag' ikke statisk - man kan sagtens vænne sig til noget, og ligefrem lære at være glad for det. Og selv hvis det måske aldrig bliver ens livret, så er det alligevel noget, kroppen har brug for.

Jeg er helt sikker på at der findes opskrifter på ting du ville kunne lave og holde af og at det ville give dig rigtig meget energi. Men det skal selvfølgelig være når du selv vil, og det lyder ikke som om det er lige nu.

 

Held og lykke med det hele :)

 

 

I

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-03-2016 11:28

Jeg spiser ikke nok mad - men spiser til gengæld det forkerte, og det har jeg altid gjort :-P

 

Jeg går pt hjemme, da jeg først har arbejde fra den 1. april

Så lige nu ser min mad således ud

 

Morgenmad (kl. 10 ca):

En skål youghurt med müsli og et æble, og 2 kopper kaffe

 

Ingen frokost da jeg kører i stalden ca kl 12.00

 

Hjemme igen kl 16.00 ca, og her spiser jeg et æble og drikker en kop te..

 

Så får vi aftensmad ca. kl 19.00, og her spiser jeg én potion - i går var det pasta (125 g) med en kyllingefilet i noget flødesovs (4%) med svampe.. og et glas vand til..

 

Jeg elsker faktisk grøntsager, men hader at lave mad, så det skal bare gå stærkt..

 

Det sundeste er at spise en 5-6 gange om dagen, små potioner da blodsukkeret så er stabilt hele tiden.




SigneKryger

Quando omni flunkus moritati

?

0
0
Svar på denne tråd
 
 mellemmåltider eller ej?
Forfatter: 
Dato:  04-03-2016 21:00

Det er faktisk en myte, det der med at det er sundest at spise mange gange på en dag :-)

 

Der er ikke entydig forskning på området.

 

MEN det er absolut sundest at have stabilt blodsukker, det er helt rigtigt. Hvis man spiser fødevarer som får blodsukkeret til at stige kraftigt og så falde, så kan jeg godt forestille mig at mange små portioner er godt (ja faktisk nødvendigt - man bliver jo glubende sulten når blodsukkeret crasher). Men man kan også spise måltider som ikke eksploderer blodsukkeret - og så er tre nok (eller hvornår man faktisk er sulten - I ved, sulten på den måde hvor maven rumler, og ikke hvor blodsukkeret er lavt)

 

Men der er altså ingen grund til at slå sig selv i hovedet med at man ikke spiser mellemmåltider, hvis man ellers trives med sin kost. :)

 

Hos mig fungerer det bedst at spise når jeg spiser - dvs når der er sat tid af. Ikke sidde og snacke alt muligt hele tiden. Så jeg spiser 3, max 4 gange om dagen - men mit blodsukker crasher heller ikke, for jeg spiser ikke måltider der får det til at eksplodere. Og ja det lyder meget pudseglorie-agtigt, men det har virkelig gjort en forskel for mig at begynde at spise efer glykæmisk indeks - pludselig er jeg ikke længere en frygtelig tornado når jeg er sulten, og hovedpiner mm er også et særsyn :)

 

 

I

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider