Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Bil - angst?
Forfatter: 
Dato:  02-02-2016 20:57

 

Hej.
Jeg har et lille problem når det gælder at køre bil..

jeg er ikke sikker på om jeg har angst eller er bange for at køre bil, men når jeg sidder bag rattet , spænder jeg, og min vejrtrækning er tung, kort sagt; jeg slapper ikke af!

Koblingen kan være et problem sommetider, da jeg har svært ved den ( kan hverken føle koblingspunkt eller det andet)
- Hvis jeg bliver tilbudt at kører bil, mærker jeg en knude i maven, og kan (uheldigvis) gå i baglås og begynde at tude..
Har aldrig været ude for færdselsuheld - Jeg aner ikke hvad denne reaktion skyldtes, for har intet imod at kører bil, men går bare i stå / baglås noget, når der bliver spurgt om jeg vil kører....

Nogle gode råd?
Har haft kørekort siden var 18 - ca.4 år og har ikke kørt regelmæssigt

 

God aften

 


En gang ridetøs - altid ridetøs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rutine
Forfatter: 
Dato:  02-02-2016 21:25

Det er for sjældent du kører, ganske enkelt. Hvordan du skal bære dig ad med at komme til at køre bil noget oftere, kan jeg desværre ikke hjælpe dig med - men det er veken frem.

Du skal have opbygget noget rutine, og det kommer kun ved at køre bil. Hver enestw gang du kan komme til det, og gerne flere gange om ugen.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 00:43

Det lyder meget som en reaktion, der kommer når man ikke køre ret tit.

Og simpelthen fordi du er usikker på dig selv.

Så jeg tror, at måden at slippe af med det på, er ved at komme ud og køre ne masse bil.

 

Da jeg startede med, at køre bil, altså inden jeg fik kørekort.

Havde jeg det på samme måde.

Men det gjorde så osse, at da jeg begyndte til kørekort, havde jeg INGEN problemer, nærmere overskudskørsel, tiltrods for Århus myldertid.

 

Så ud og øve dig.


HorsePhotoHolic

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 08:26

Det lyder ikke som om du har fået den sikkerhed du skulle have da du tog dit kørekort. Havde du en dårlig kørelære og bestod du mon alligevel for hurtigt din køreprøve?

 

Jeg tog ekstra køretimer, jeg havde det nemlig som dig ;) Knude i maven, stress, pulsen kørte op - hver gang jeg skulle ud og køre.

 

Min kørelære gav sig rigtig god tid og gode råd til at slappe af. Jeg tog derfor ekstra køretimer indtil JEG følte at NU slappede jeg så meget af at køreprøven skulle kunne klares. Men udover at køreprøven skulle beståes ville jeg ikke bestå før jeg følte mig sikker på vejen uden min kørelære.

 

Jeg dumpede derfor første gang, var slet ikke klar. Tog et par køreprøver mere og pludselig følte jeg mig sikker og knuden begyndte at gå væk. Jeg fik helt styr på det. Gik op igen med meget større selvsikkerhed og bestod. Siden da har jeg elsket at køre bil.

 

Så jeg vil råde dig til at køre noget oftere, men find en god køreskole og få nogle køretimer til du igen, føler dig rolig og sikker i trafikken alene.


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 11:55

Jeg tror, rigtig meget af det handler om rutine. Jeg fik kørekort som 18-årig, men brugte det faktisk ikke. Jeg har måske kørt 100 km i alt de første 12-13 år jeg havde kortet.

 

Pludselig stod jeg som knap 31-årig og skulle køre dagligt. Jeg havde ikke kørt i 6 år på det tidspunkt og slet ikke i København - jeg er fra en lille by i Jylland oprindeligt - så jeg startede med at få 2 køretimer. Min kørelærer sagde hurtigt, at jeg sådan set var fint kørende og klar til at komme ud i trafikken. Men i starten syntes jeg virkelig ikke, det var rart at køre. Og jeg måtte virkelig tage mig sammen inden jeg satte mig ud i bilen for at køre ud til hesten.

Nu elsker jeg friheden ved at have egen bil. Og det er ganske enkelt kommet ved at jeg har fået kørt en masse. Med rutinen kommer sikkerheden og trygheden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 :-) 0000
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 18:40

Hej :)
tak for jeres svar, det kan godt være jeg skal have fat i enten ekstra køretimer eller ud at kører noget mere, regner med at komme til at kører igen, bare lidt æv når denne fornemmelse kommer, men hvis det er øvelse, må jeg jo i gang.. :)


En gang ridetøs - altid ridetøs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan har jeg det også
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 21:02

og der er ikke andet for end at få mere rutine.

 

Jeg ser det som et tegn på intelligens, at være bange for at køre bil. Det er trods alt en meget mere rationel frygt end at være bange for edderkopper, at flyve eller andre sjove fobier. For det er altså mere risikabelt at færdes i trafikken på landjorden. Ikke for at skræmme dig, men for at bifalde dig for at være et rationelt menneske, der tager dit eget og dine medmenneskers liv seriøst.

 

Det du skal øve dig i, når du får fat i nogle biler at øve dig i, det er at tage tingene i dit tempo. Det kan godt være, at det er tilrådeligt at følge trafikken, men de andre bilister, er ikke nødvendigvis klogere end dig, så hvis du ikke føler for at køre stærkt, så sænk farten til hvor du føler dig tryg. Så er det op til de andre bilister at styre deres farttrang når der bliver plads til at overhale. De har deres ting de skal nå, men du har dine ting du skal have det ok med. Med andre ord, lad dig ikke stresse af dine medtrafikanter. Ja, det er træls at køre bagved en der kører langsomt, men det er mere træls at overse noget og køre ind i/over det. Hvis medtrafikanterne er kommet for sent af sted, er det deres problem, ikke dit.

 

Hvis det er lige så slemt for dig, som det er/har været for mig, så vil jeg anbefale dig at starte med at låne den samme bil, og køre et bestemt sted hen indtil det ikke er udfordrende mere. Det kan være at du skal køre til den lokale bager hver gang du besøger dine forældre.

 

Jeg bruger selv bil dagligt men bliver stadig (meget, med dårlig mave og det hele) nervøs hvis jeg skal køre i midtbyen, eller af bestemte motorvejsafkørsler omkring Århus eller hvis jeg skal køre i andre biler end min egen. I øvrigt blev jeg også meget meget nervøs en dag hvor jeg skulle tilbage til den by, hvor jeg tog mit kørekort. Der havde jeg ikke kørt siden køreprøven (som jeg selvsagt bestod). Det var bare alle følelserne der kom tilbage, selvom det var flere år og rimelig meget erfaring senere.

 

En helt anden ting omkring at blive så nervøs, over noget man egentlig godt kan finde ud af, er at man måske har et for højt stressniveau i sit liv generelt. Jeg har i hvert fald lært, at skal jeg ud i nogle af ovennævnte situationer, så er jeg nødt til at lade være med noget andet. Jeg skal ikke have travlt, og jeg skal være udhvilet.

 

Til sidst vil jeg berolige dig med, at selv bangebuksen her er blevet glad for at køre bil efter jeg har fået min egen.

 


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  04-02-2016 09:04

Sådan havde min mand det også da jeg mødte ham. Forklarinen var ligesom andre skriver, at han ikke havde fået rutinen. Jeg lod ham køre hver eneste gang vi skulle noget og efter kort tid var han tryg.


Besøg min blog http://www.worthredoing.com

 

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  04-02-2016 13:29

Det lyder godt at du har taget råddene til dig.

 

Og som du kan høre er du ikke alene. Jeg fik kørt så meget jeg kunne efter jeg fik kørekort, men da jeg flyttede til København med min cykel, ja så gik der meget meget længe mellem jeg fik kørt.

 

Det gjorde mig hunderæd, jeg føler at jeg sætter mig ind i en dræbermaskine, jeg er SÅ bange for at gøre noget forkert eller køre ind i noget.

Det er faktisk blevet værre efter jeg selv blev påkørt af en bilist, for det mindede mig om hvor farlige biler er (som om jeg havde brug for at blive påmindet om det..... )

 

Det hjalp mig meget at køre rundt både i USA og Irland, da jeg var derover. Det gav mig en enorm selvtillid, at jeg havde kørt i den "forkerte" side af vejen i Irland, og kørt uden problemer på de store highways i USA.

Så KUNNE jeg jo godt, det gav meget selvtillid.

 

Jeg får stadig kørt alt for lidt, da jeg er bosat i Hovedstaden. Jeg prøver at låne mormors bil når jeg er på Fyn, men det er sjældent.

Når jeg er færdig med at bo her, så regner jeg med at tage et par køretimer, bare lige for at få banket støvet af, inden jeg (forhåbentligt) får et job og derfor skal køre i bil hver dag :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider