Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 bidløs dressur til stævner, måske snart
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 17:44
Så hn'er

Så er rideforbundet igang med at undersøge efterspørgslen på bidløs optømning ved stævner.

Herunder er link til spørgeskema, det tager 30 SEK
2
2
Svar på denne tråd
 
 Ups...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 17:58

Linket kom ikke med over.

 

Det er her:

 

www.rideforbund.dk/da/Information/ Nyheder/2015/11-%20November/ Vilduridebidloesdressur.aspx

 

Jeg har selv en 5 års meget følsom DV hoppe, som er tilredet bidløst og rides nu også med bid, men er stadigvæk meget besværlig at få til at tage bidet, så derfor kunne det være skønt at kunne starte stævner på en bidløs trense :)

 

Håber der er mange der vil udfylde skemaet :)

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 18:05

Hej.

 

Jeg håber da godt nok, at det bliver vedtaget! :)

Jeg har helt mistet interesseren for dressurridning, fordi jeg simpelthen ikke bryder mig om måden, den fremvises på ude på stævnepladserne.
Det her ville åbne for nogle helt nye muligheder og måske ville det pludselig blive sjovt at komme derud igen! :)

Heidi

1
5
Svar på denne tråd
 
 God ide.....
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 19:49

Det er da en rigtig god ide, især også det at der laves testklasser på d-plan i 2016 - dejligt at DRF er lydhør.

 

Mht grim ridning, så ser man jo desværre også grim ridning med bidløs optømning - og her kunne det nok være en fordel, at nogle bidløst ryttere som tror de gør det bedste for deres hest, får en vurdering af en dommer, om det reelt så er så godt, som rytteren tror.

 

Personligt kunne jeg ikke finde på at starte bidløs, men jeg synes det ville være godt at andre fik muligheden. Og det ville jo også åbne op for at flere kunne deltage i det sociale og udviklende del af træningen, som et dressurstævne kan være. Og dejligt at man ville kunne vise, fx på de lokale rideskoler, at der er andre mulige måder at ride sin hest på udstyrsmæssigt.

 

mvh Charlotte

14
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 21:56

da som en fremragende idé - ikke at alle partout skal ride uden bid nu, men hvis det fungerer bedst for en, så skal man da helt klart have lov

 

(og hvis man har balance som hende her, så er sadlen vist også ligegyldig: www.horsecollaborative.com/watch- jessica-von-bredow-werndl-perform-a- freestyle-in-only-a-snaffle-and-a- saddle-pad/ ?utm_source=facebook&u...gn=jessica- snaffle - NB: Link ikke sat ind for at vi skal diskutere hendes ridning i øvrigt, men hendes balance er sgu da i orden )


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 11:05

Ideen er fin uden tvivl, men jeg håber så samtidig, at de har det som skal til for samtidig at forbyde ryttere, der ikke har rytterlicens at ride med Hackemore, da denne i ukyndig hånd kan fungere som decideret torturinstrument. Der har tidligere været forbud imod Hackemore, fordi det er så let at brække næseryggen på en hest ved forkert anvendelse af en Hackemore.

 

Mvh

Tina

4
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 11:17

Jeg ville synes, det var fint, hvis det blev muligt at ride med bidløs - og at kandaren ikke var obligatorisk i de højere klasser. Jeg antager, at fordringerne ikke ændres af den grund...

 

Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være tilladt. Det er jo ikke ligefrem fordi det giver en usportslig fordel eller lignende. I bedste fald giver det ingen forskel i forhold til at starte med bid (eller på kandar i de højere klasser), i værste fald er det nærmere en ulempe. Hvis det fungerer bedre for ekvipagen, så lad dem da.

Og jeg har aldrig helt forstået, hvorfor det er tilladt at starte på hackamore (og andre bidløse?) i spring, terræn og til jagt, når det ikke er i dressur.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hver gang
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 12:51

jeg forsøger at besvare skemaet, kommer der bare en besked om en tak for deltagelsen! Har overhovedet ikke skrevet et eneste bogstav eller set skemaet trods flere forsøg. - andre der har problemer?


Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

<3 Mor til Merle Karoline 23/1-14 <3

 

Heste er livskvalitet for mig

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 12:51

At man skal ride med kandar i højere klasser er fordi det er en sværhedsgrad.

 

At ride med en kandar skal vise at hesten er let, smidig og stabil fortil (det er faktisk ikke let at ride med kandar, har i prøvet det?) De fleste heste bliver jo mere følsomme og reagerer hurtigere på to bid. Man skal på en kandar vise at hesten er smidiggjort korrekt igennem uddannelsen ellers får man problemer på kandaren.

 

Der udover skal hesten vise en lukket, tillidsfuld mund på kandaren, vise at den står korrekt i nakken og suger korrekt frem til biddene. Det skal siges at kandarstangen ikke skal vinkle mere end 45 grader og gør den det (som man desværre ser en del) er det fordi man har for meget fat i stangen eller man har spændt kæden under hagen forkert.

 

En kandar som bliver brugt rigtigt, kan man få rigtig meget ud af i de højere klasser. Det er et godt hjælpemiddel og udover det er det jo som sagt, en ekstra sværhedsgrad at vise hesten står korrekt i nakken.

 

Jeg er ikke fan at bidløs dressur hvis det foregår på hackamore. Det er meget nemt at trække hesetn ned på hackamore. Hvis det skal være bidløse man skal ride på til stævner, skal det være sidepull.

 

Jeg synes tiltaget er fint og jeg glæder mig bestem til at se hvor det fører hen.


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

7
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 15:12

Jeg har skam redet kandarklasser. Og jeg er bestemt ikke uenig i dine betragtninger omkring kandaren - jeg er bare fortaler for valgfrihed i nationale klasser, som de har det i Sverige. Et must for mig i forhold til at ride med kandar er, at hesten går lige så korrekt på trense som på kandar - og gør den dét, så kan jeg ikke rigtigt argumentere for andet end at man skal have muligheden for at vælge at starte på trense.

 

Og Andreas Helgstrand (ja... nogen skulle jo være den første til at nævne ham ) sagde jo i øvrigt i forbindelse med billederne fra Falsterbo, at Stamina gik på babykandar og at han faktisk gerne ville starte den på trense i stedet.

3
0
Svar på denne tråd
 
 dejligt med så mange konstruktive indlæg
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 21:42
Jeg er faktisk enig med alle synspunkter i tråden. Jeg tænker også at det vil være godt med flere valgmuligheder. Jeg går både ind for at ride med bid, bidløs og med kandar og har selv redet klasser med både trense og kandar.

Jeg tænker bare man skal ride med den optømning som fungerer bedst for hesten, variation er også altid godt.

Når jeg rider bidløs bruger jeg sidepull da den fungerer nogenlunde som en almindelig.trense. Min hest går nu lige godt på sidepull og trense og jeg mærker ikke nogen egentlig forskel. Hun er bare ikke meget for at tage bidet og hvis hun kunne bestemme ville hun da vælge at gå uden bid. I forhold til bedømmelse i dressur tænker jeg heller ikke der som sådan skal ændres noget. Med sidepull suger hesten vel bare frem til hånden istedet for frem til bidet ;)

Selvom jeg nu sagtens kan ride på bid og vi snart er på LA4 niveau så tror jeg aldrig jeg får min hest til at tage to bid i munden, tror simpelthen ikke hun har plads heller, og derfor kunne det også være fedt hvis vi følger Sverige og grand Prix klasser kan rides kun på trense evt. Bidløs med tiden . Jeg er godt med på kandaren er med til at forfine hjælperne, men det hjælper jo intet hvis krikken ikke bryder sig om det.og den har helt klart kapaciteten, så nu skal der bare komme lidt flere muligheder ;)
2
0
Svar på denne tråd
 
 Tina...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 21:46
Jeg er helt enig. Hackamore kan være noget så grusom i de forkerte hænder, men den kan man heller ikke ride med støtte med på samme måde som en sidepull, så håber / tror ikke den bliver aktuel i dressur.

Frøken mademoiselle, prøv evt en anden browser evt Chrome
2
0
Svar på denne tråd
 
 spændende tiltag
Forfatter: 
Dato:  21-11-2015 21:44

Det bliver rigtig spændende at se teststævnerne til foråret, og synes det er fantastisk at der nu bliver kigget på bidløs optømning i dressuren - især fordi det giver mulighed for at flere kan være med i dressuren :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-11-2015 00:40

Det er så mega fedt at de åbner op for denne mulighed og jeg håber der kommer teststævner i nærheden af jeg og Lotus, så vi kan vise flaget!!

Vi knokler ihvertfald på pt med undervisning for at vi begge kommer i "dressur form"

 

Vil elske at få lov til at stille ham i den sidepull han fungerer til ug på i det daglige!

Billede

 


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
4
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-11-2015 17:47

Hahahahahahaha... 2 af dem her

For der er jo vildt meget at syntes "ikke godt om" ved mit indlæg!

 

 


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-11-2015 18:13

Ja jeg ser en hest i dyb smerte, det er det rene mishandling du viser Jeanette

 

Jeg synes det er en fin idé. Kravene er jo de samme uanset om man bruger trense eller ej, så der er forhåbentligt ingen der føler sig truede over, at der nu er mulighed for flere slags optømning. Det er da kun dejligt, så flest muligt kan deltage.

Kan ikke se at det skulle slå nogle skår af nogen :)

 


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-11-2015 19:02

Sophie: Mmm... Han bør da overhovedet ikke vises frem for offentligheden... Vi er helt tabt! Og jeg er da en idiot at høre på fordi jeg elsker at muligheden måske kommer for at starte dressur bidløs.... Slemme slemme mig!

 

Godt nok har vi lang vej endnu, mennnnn, tror nu nok vi skal være klar i 2016 til teststævnerne

Billede

 

Og underviser Stine Joy hjælper, både fra jorden og ryggen

Billede

 


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
2
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider