Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Lånekontrakt urimelig?
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 11:15

Jeg er netop blevet tilbudt at låne en pony, hvoraf det i lånekontraktens § 16 om erstatningsansvar fremgår at

 

Ved hestens død skal låntager betale 22.000 kr. til ejer. Disse skal være ejer i hænde max 14 dage efter hestens død. Ved skade, der betyder at hesten er uridelig i årevis eller for evigt, skal låntager betale en erstatningssum til ejer på 15.000 kr. Bliver hesten umulig eller meget svær at håndtere i følgende situationer, skal låntager betaler ejer en sum på 15.000 kr: At læsse, at trække, at ride, at beskære/rense hove på, at sadle op. Disse penge skal være ejer i hænde når låneperioden udløber, hvad enten perioden udløber på ejers eller låntagers ordre. Får hesten tydelige ar eller varige men skal låntager betale ejer en erstatningssum på 5000 kr.

 

Jeg kan måske forstå, at ejer ønsker en erstatning, hvis hesten dør, men så må ejer vel forsikre hesten? Og hvad med sidste linje med ar eller mén? Jeg kan jo ikke gøre for at hesten evt. bliver sparket eller bidt på folden og får et ar af det... Er det ikke lidt den risiko man løber, når man vælger at låne ud? Selvfølgelig vil jeg passe på hesten som var det min egen, men jeg vil da hellere købe min egen end at skulle være erstatningsansvarlig i det omfang, der lægges op til her.

 

Hvad vil i synes er rimeligt set fra både låntager og udlåners syn?

3
1
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 12:01

De vilkår ville jeg ALDRIG gå ind på - uheld sker og det er jo derfor man kan tegne en forsikring. Forsikring afholdes som regel af udlejer (ejer) med mindre andet aftales.




Sometimes I pretend to be normal
- but it gets boring so,
I go back to being ME...
17
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 12:01

Ville gå laaaaangt udenom :)


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

9
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 12:56

Hold dig langt væk fra den pony.

Det kan kun ende i en dårlig situation for dig.

Mht. Håndtering og erstatning hvis den pludselig ikke kan læsses, have smed etc, hvordan vil de nogensinde kunne afgøre det??

Det vil blive påstand mod påstand, og så pengefikseret ejer lyder, tænker jeg at der er store chancer for de vil malke enhver mulighed for erstatning på det ene eller andet urimelige grundlag.

 

Næ du, det er skam deres eget ansvar som ejere at forsikre dyret ordentligt.

 

Jeg har selv udlånt en hest i 3 år, og det kunne da aldrig falde mig ind at sætte krav på den måde, man aner jo ikke om den falder uheldigt på folden en dag, og det kunne den jo ligeså vel gøre i min egen varetægt. Det er en chance man tager som ejer til et levende dyr.

 

Vi havde en aftale om at de ved større skader skulle dække 10% af dyrlægen. (Og mig de andre 10%, forsikringen tog 80%) det blev dog aldrig aktuelt.


Mvh Mie

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 13:46

Det må være en joke...

der er da ingen der er så dumme at gå med til det..

du kan jo lave en tilsvarende..

Hvis pony smider rytter af 10000kr

hvis pony bider eller sparker en af de andre heste 8000kr

hvis pony bider eller sparker rytter 10000kr

hvis pony ikke vil læsset 500kr pr påbegyndt time

hvis pony ændre adfærd kræves opstaldning og alle udgifter i forbindelse med lån af pony refunderet.

skulle pony dø i låneperioden kræves udgifterne også¨dækket plus svie og smerte for at skulle håndtere et grådkvalt barn

sikker på de går med det den også.. :)

 

26
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 15:30

"hvis pony ikke vil læsset 500kr pr påbegyndt time"

 

Hahahha jeg græder af grin!

 

Nej, det er alt for risikabelt, det lyder helt skørt. Hvem skal afgøre, hvornår pony er uridelig eller dum ved smed?

Og hvem skal afgøre, om det er jeres skyld? Det kan være underliggende sygdom eller andet, der får pony til at ændre adfærd, og så skal i hoste op med 15.000? Niks.

 

I risikerer at komme i klemme. Ærgerligt for det er sikkert en sød pony, men det ville jeg ikke turde.

 

Urimelig lånekontrakt, kort og godt.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Der er så meget man ikke forstår
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 18:03

Jeg har set og hørt meget i årenes løb, men dette her er nyt, selv for mig. Det MÅ være en joke, da ingen udlåner ved deres fulde fem da regner med at en låner går ind på blot ét af disse vanvittige vilkår !!!


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

5
0
Svar på denne tråd
 
 Den er
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 19:19
lånt ud på disse vilkår tidligere, vildt nok! 😊 Men jeg har fået ejer til at ændre vilkår, så der i stedet tegnes forsikring på ponyen.
2
0
Svar på denne tråd
 
 Nej Nej Nej..
Forfatter: 
Dato:  18-11-2015 21:58

Gå langt udenom den pony!

 

Kunne måske forstå erstatning hvis hesten dør/bliver ubrugelig pga uansvarlighed eller andet groft misligehold, men der er jo altid en riciko for at den bliver syg/dør uden at man kan placere skyld.

 

I forhold til hestens opførsel er det der står er jo ren fortolkning - det kan jo selvfølgelig være ment "godt nok" som i, at hvis hesten udsættes for traume/mishandling i forbindelse med fx læsing og derfor bliver svær at håndtere - men altså hellere være på den sikre side - for som det står der kan det også anvendes til ren griskhed.

 

 

 

 

M.v.h

Sheila

 

Passion for fashion, horses & technology

 

New project:

horseshop.dk/hesteudstyr/pad- underlag/

1
0
Svar på denne tråd
 
 NYT NYT
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 09:05

 

Jeg har haft hest i 45 år, men har ALDRIG nogensinde set en kontrakt som denne!

 

Hvor er det godt at lucky 1, får sat ballance i tingene!

 

(mon HN får deres kontrakt tilpasset de nye tider? )

 

At udlåner nu er villig til at ændre på kontrakten, syntes jeg er fint, men jeg ville fortsat ikke turde binde mig til en aftale.

 

Har du undersøgt, hvilke andre muligheder der er på markedet?

Der er garanteret en anden sød pony der venter på en rytter.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Super SMUK Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges, evnt. bytte.

2
0
Svar på denne tråd
 
 ikke tale om
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 10:34

Jeg ville slet ikke "låne" noget af disse mennesker. Det lyder til, at det kan blive dyrt - på den ene eller den anden måde og at ejerne ikke har overvejet at der er en vis risiko ved at låne et levende dyr ud.

Jeg kan godt forstå at ejer forsøger at forudse enhver tænkelig situation, men det er bare nærmest umuligt med et levende dyr og med mindre det er en direkte "ond" låner, så kan vel altid diskutere hvorfor hesten har ændret adfærd. Flokken? Foldtid? Håndtering? Utryghed ved nye rammer? Osv.

 

Netop derfor jeg heller ikke forstår at så mange vælger at låne deres hest ud.

 

Og ja, ejer har ændret vilkår nu, men nej, jeg ville være for bekymret.........

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pyhhh- LAD VÆRE
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 10:57

Uhu- DET tror jeg du skal bakke ud af - uanset hvor gerne du vil låne ponyen. Har alrig set/hørt om sådan en kontrakt - Det kan jo kun gå GALT - uanset HVAD du gør vil du skulle betale - Jeg ville ALDRIG turde indgå i sådan en aftale -

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider