Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Blå tunger i væddeløbssporten
Forfatter: 
Dato:  28-09-2015 21:55

Billede

 

Billede

 

Jeg undrer mig ofte over den store fokus der er på dressursporten og brugen af kandaren. Ikke fordi jeg ikke er enig i at mange ryttere misbruger kandaren og at der skal strammes op, men mere at det kun er dressursporten der er i fokus hos bl.a. Epona TV.

Jeg er sjældent på væddeløbsbanen, men når jeg er, så væmmes jeg ofte ved brugen af diverse bid, tunger der er bundet fast og et bid der tilmed er bundet fast til ryggen så hesten ikke kan sænke hovedet. Det undrer mig at denne sport ikke kommer i fokus.

i dag stødte jeg tilfældigvis på dette billede på en hjemmeside til væddeløb. Et billede der var sat på som arkivfoto og altså ikke et foto der på nogen måde var til debat på siden. Jeg tvivler stærkt på at dette er et sjældent syn i sporten. Men hvorfor kommer denne del af hestesporten ikke i søgelyset? Og nej... Jeg har ikke lyst til selv at gå ud og lege politi, for jeg er ikke fan af Epona - en af grundene er nok netop at deres journalistik virker meget interesseorienteret fremfor egentlig at være "all-round" i hestesporten og også være til stede på væddeløbsbanen, til westernstævner og islændershows...

bare en tanke....

 


*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



2
3
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2015 23:53

Det spørgsmål har de faktisk svaret på inde på deres facebook :)

 

Jeg har heller ikke til meget overs for travsporten, men jeg synes ikke, at din kritik af Epona er fair. For mig lyder det som om, at du kun forholder dig til Epona, når de "endnu-engang-hetzer-en-stakkels- hestemishandler". Din sidste sætning, især, for mig i den tanke.

 

Prøv at google Epona TV og reining...

 


I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

4
2
Svar på denne tråd
 
 Blå tunger
Forfatter: 
Dato:  29-09-2015 07:43

Det du spørger om har der været mange tråde om.

Der bliver talt meget om hestevelfærd, hvad definitionen så end er. Der er ikke noget, der er nemmere end at kritisere på tekst. Det er straks sværere når der skal kritiseres direkte.

Hvis der er ting, man ikke bryder sig om eller synes virker forkert, eller ikke har en viden om, hvorfor ikke spørge, hvorfor der anvendes eller gøres ditten og datten?. Bagefter er det tilladt også at spørge, hvad konsekvensen er, hvis der ikke anvendes eller gøres ditten og datten.

Så tilbage til din tråd. Har du nogensinde spurgt, hvorfor nogle travere har tungen bundet fast eller har et bid, der gør, at den ikke kan sænke hovedet - og hvilke konsekvenser det ville have hvis hesten ikke havde disse ting på?


 

Emile

The lovelist horse ever borne

1997 - 2011

You will never be forgotten

2
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-09-2015 11:14

Man kan tydeligt se på din tekst, at du ikke rigtig ved hvad epona.tv er.

De fleste materialer fra arragementer de udgiver, kommer ikke fra dem, men fra folk som sender det til dem. Og hvis dem der sender ind fokuserer på dressur, så er det hvad der bliver udgivet. Det skal dog siges at de også går efter springning, western, distance, TWH osv.

 

Men hovedsaligt er det en side der fokuserer på positive måder at træne heste, det bliver desværre bare ikke delt ligeså meget som det andet.


 

Midtjydsk Jagtrideklub

www.midtjydskjagt.dk

jagtprogram for 2015 kan findes på siden

Jagt i Kompedalen 13/9

Besøg MJJR på facebook

 

Vil du have et indblik i jagtrytteres hverdag?

Så kan du følge jagtrytte ...

5
2
Svar på denne tråd
 
 Epona.....
Forfatter: 
Dato:  29-09-2015 12:08

Det er muligt at jeg har misforstået Eponas princip. Det beklager jeg. Dog synes jeg stadig deres journalistik er præget af interesse. Men lad nu det ligge.

Mit indlæg var egentlig ikke ment som en udelukkende kritik af Epona, men måske kom det til at fremstå sådan.

Om det er Epona eller hestemennesker generelt, så undrer det mig bare at der er den uligevægt der er mellem kritik af disciplinerne. I min optik er der flere discipliner end dressuren der har brodne kar, men hvorfor er det aldrig dem vi hører om? Det er ikke de andre discipliner der diskuteres stort herinde, på Facebook og andre sociale medier, men hvorfor?

Det var egentlig det der var min pointe - og billederne i tråden er blot et eksempel på at folk reagerer med bål og brand på dressurbilleder med tilbagetrukne mundvige, hjælpetøjler, skarpe bid, en hård hånd, blå tunger osv., men tilsyneladende er der rigtig mange mennesker der, på tværs af disciplinerne, kan slippe af sted med det samme uden at blive offentligt udstillet eller slæbt i rettet.

Billedet i tråden ligger endda som foto på en dansk væddeløbs-hjemmeside som om det er det mest naturlige i verden. Det svarer til et forsidebillede på DRF's side af en dressurhest med vandret kandarstang og blå tunge. Forestil jer et ramaskrig der ville blive over det....

 


*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-09-2015 12:35

Selvfølgelig er Epona præget af interesse - det er alle medier. Jeg ser deres interesse på f.eks. den foregående sag med AH som værende en interesse for, hvorfor der ikke bliver gjort noget i FEI eller DRF, når tingene er så åbenlyse.

 

Altså, lige pt. kører de her billeder rundt på nettet fra et spring-arrangement for ungheste (tror jeg, det var

www.facebook.com/media/set/ ?set=a.145922116437182...amp;type=3):

Billede

 

Billede

 

Der vil altid være sager, hvor man tænker "hvorfor fokuserer de ikke mere på det her? Eller det her?"

 

I min optik, kommer man bare ikke rigtig nogen veje, hvis man altid leder efter det, der kunne være værre eller noget der er ligeså slemt og lader det andet stå til.


I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

2
2
Svar på denne tråd
 
 fokus...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2015 18:16

Så vidt jeg kan se beder TS da ikke om at man helt dropper fokus på dressur. Som jeg læser det, skrives der OGSÅ og ikke ISTEDET FOR.

Og det kan jeg da kun tilslutte mig. Jeg synes det er fint at de problemer der er i dressuren tages op... men jeg synes det er ærgerligt at man ignorerer de problemer der er andre steder... jo jo, spring kommer da lejlighedsvis til overfladen og jeg mindes osse en enkelt sag om reining.

Men i det store hele er det dressuren fokus ligger på -og lige netop en side som epona der har SÅ meget at sige om hvad andre gør, kunne vel godt sige lidt om andre end dressurfolket.

-hvis ønsket er bedre hestevelfærd generelt og ikke bare at promovere egne interesse-områder self.

 

Men selv hvis ikke epona skal nævnes, kan jeg da undrer mig over at det fokus der er kommet på den slags i dressuren, ikke har bredt sig til andre dele af hesteverdenen... men måske man bare skal glædes over det, for skønt jeg værdsætter når grimme sager tages op, så er jeg ikke altid så begejstret for måden det gøres på.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-09-2015 20:16

Jeg tænker, at det skyldes, at i forhold til f.eks. reining, at der ikke bliver gjort noget i dressursporten.

 

I reining blev fencing i det mindste forbudt.

 

I dressur har man valgt en anden "strategi". Udover at man med hænderne i lommerne har set til imens sporten er skredet fuldstændig af banen ang. reglement og etiske reglsæt, så har man også valgt at holde hånden over dem, der bliver taget på opvarmningsbanerne år efter år samt forsøge at feje skidtet ind under gulvtæppet med forsøget på, at give rollkur et andet navn i den tro "at det opdager de nok ikke".

 

Derudover, så tænker jeg, at hvis man synes, at der skal fokus andre steder, at man også gerne selv må komme lidt på banen. Send billedet ind til dem, der står bag hjemmesiden med tilhørende spørgsmål, send evt. til Epona eller andre hestemedier, eller EB så de kan tage det op - vær selv med til at skabe fokus på det. :)


I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

6
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-09-2015 21:40

Nå,- men ang optømningen indenfor travsporten så løser problemet nok sig selv, da Bertel Haarder er i fuld sving med at aflive den danske væddeløbssport ,med banelukninger og hesteslagtninger til følge...!!

1
1
Svar på denne tråd
 
 Travsporten
Forfatter: 
Dato:  03-10-2015 16:04

der foregår rigtig meget knap så pænt i væddeløbssporten.

Det billede er taget lige inden start hvor alle hestene ligger hårdt på biddet for at komme frem så snart bilen slipper.

Du kan se disse billeder i hvert eneste løb.

Man kan ikke sammenligne det med dressur da der er langt højere tænding og stress på i væddeløb.

Travfolk behandler deres dyr pænt og meget professionelt men generelt er det altså med indtjening og prestige for øje. Og hestene bliver presset meget hårdt.

Et hårdt bid, stram næserem, tungebånd ( hvis det er sat korrekt genere det så ikke)og tjekrem er helt normalt i væddeløb.

Og du KAN ikke ændre det. Et blødere bid eller slap næserem vil blot gøre det sværere at holde hesten tilbage og med evt uheld tilfølge. Tungebånd skal forhindre at hesten bider sig i tungen eller ligger tungen tilbage og lukker for luftvejene eller tager tungen over biddet så den ikke kan styres.

Tjekrem er udelukkende for at hesten kan hjælpe sig selv til at holde travet. De fleste heste træner med lang eller helt uden tjek så den bruges oftest kun de få minutter hesten er på banen til løb.

 

Væddeløbssporten er hård ved dyrene men der bliver da taget lidt hensyn. Dem der tager rigtig meget hensyn kan ikke være med i toppen. For der skal der altså trænes igennem og også lige lidt mere end hesten har godt af.

Sørgeligt men sandt.

 

Venlig hilsen en forhenværende amatør, opdrætter og kusk igennem 20 år.

Ps nu har vi sat vores fem travere på pension, i erkendelse af at dyrevelfærden ikke kan være god nok ( efter min mening) i aktiv væddeløbssport nu om dage.

 

Og ja det ser meget sort ud for væddeløbssporten i dk.


Det er ikke den stærkeste der overlever.

Det er den, der er bedst til at tilpasse sig.

5
1
Svar på denne tråd
 
 Travløb
Forfatter: 
Dato:  03-10-2015 16:20

Billede

 

Se evt dette billede fra løbene i går. Seletøjsuheld så hesten trækker kusk og vogn i munden via tjekrem og linerne.

Ingen på trav facebook gruppen kunne se noget galt i det.

Det var så heldigvis kun 100 meter før mål og jo jo hesten blev nr 2.

Både kusk og ejer er flinke folk og behandler hestene pænt. Men altså stakkels hest :-( mon ikke den har lidt ondt i mund og nakke idag.


Det er ikke den stærkeste der overlever.

Det er den, der er bedst til at tilpasse sig.

0
2
Svar på denne tråd
 
 Anette...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2015 21:00

Lige med hensyn til seletøjsuheldet tænker jeg at den slags jo KAN ske, og jeg forestiller mig at det måske kan være farligere at prøve at stoppe hesten midt under løbet end at vente til de øvrige osse stopper(?)

-ikke at jeg har forstand på væddeløb, men en hest der løber i flok, laver jo ofte et større spektakel hvis man pludseligt prøver at stoppe den... kunne den sælags være årsagen?

 

Bortset fra det kunne man jo så godt ønske at man ikke kunne blive placeret, hvis sele/vogn/ekvipage kommer i mål i "ureglementeret tilstand"



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider