Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 SRP - Valg af fag/emne; Hestens genetik
Forfatter: 
Dato:  20-09-2015 12:12

Hejsa HN :)

 

Jeg springer bare ud i det: Det hænger sådan sammen at jeg skal til at skrive min SRP (Studieretningsprojekt) i forbindelse med 3.g i Gymnasiet. Her kunne jeg selvfølgelig rigtig godt tænke mig at skrive om heste, da jeg, hvis jeg skal skrive 25+ sider, helst vil skrive om noget jeg rent faktisk finder interessant.

Indtil videre har mine idéer kredset om hestens genetik, især genetikken bag farver og mønstre, da jeg finder det vældig interessant og jeg har biologi på A-niveau.

Mit problem er, at en SRP skal omfatte 2 fag; et studieretningsfag, som for mit vedkommende er enten biologi A, eller Matematik A (Her har jeg valgt biologi), samt et minimum B-niveau-fag, som giver mig følgende valgmuligheder:

Matematik

Dansk

Mediefag

Historie

Engelsk

 

Jeg aner simpelthen ikke hvilket andet fag jeg skal indrage som nr. 2... En SRP skal være problemorienteret, hvilket betyder at der skal kunne udarbejdes en konkret problemformulering, som jeg skal svare på. Jeg har overvejet noget matematik, og se på genetikken og forekomsten af forskellige ting med statiske briller på, men primært fordi jeg ikke rigtig kan komme på andet.

Derudover har jeg også overvejet historie, se på mutationer der er opstået gennem tiden, betydningen af hestens farve, avlsarbejde osv. Der er dog ikke synderligt meget problematik i hverken den ene eller den anden mulighed.

Er der nogen er jer der ude, der sidder med en god idé? I så fald vil jeg hjertens gerne høre den! :)

 

Hilsen pigen, der bare gerne vil indrage heste i sin SRP ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-09-2015 12:39

Jeg skrev selv i biologi (A) og historie (A) i sin tid :)

Mit emne var Darwins evolutionsteori versus intelligent design (den ligger lige til højrebenet for de to fag).

 

Jeg synes det fungerede fint at skrive de to fag sammen, men jeg kan godt se hvad du tænker ift. dit emne.

Ved du, hvem der skal være din biologivejleder? Man må meget gerne gå op til en underviser i pausen, og lige høre hvad de tænker om det emne. De kan måske give dig idéer til at inddrage hesten på en anden måde, som gør det nemmere at vælge et passende fag.

For selvom genetik er spændende (jeg skrev selv om farve-genetik hos paint horses i min bacheloropgave), så kan der sagtens være andre emner der også er spændende, hvor det er nemmere for dig at indarbejde et andet fag.

 

Så jeg synes egentlig du skal høre din biologilærer ad, hvad vedkommende har af idéer :) De ved hvordan en SRP skal bygges op, så det er en fordel.

 

Og ja, jeg ville også ønske man kunne skrive i ét fag dengang, men sådan er det ikke desværre ;)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2015 23:52

Hvad med fremavling af åndssvagt uhensigtsmæssige kvaliteter hos dyr? Min AT-eksamen var mellem historie of biologi, og jeg skrev om kolera (det gik skii' godt!).

 

Fx. lavbenede hunde, flatnæsede hunde med vejrtrækningsproblemer, heste med alt for fladt et kryds og lige haser? Biologi + historie; hvordan racerne har ændret sig gennem tiden, genetikken og deres fysiske udvikling og følgende handicap?


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  21-09-2015 09:11

hvad med de 5 gendefekter, der testes for i Quarter-regi. Google 5-panel, det er godt dokumenteret og blodlinierne er kortlagt for en del af dem.

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider