Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Boligmarkedet i København?
Forfatter: 
Dato:  19-09-2015 13:28

Hej med jer,

 

Jeg står i den situation, at jeg skal finde et nyt sted at bo. Jeg har boet i København siden januar sammen med min veninde, som snart at færdig på universitet og derfor gerne vil have sin egen lejlighed. Det kan jeg jo ikke fortænke hende i, men det betyder jo så desværre for mig, at jeg skal finde noget andet.

 

Jeg har været skrevet op i et boligselskab siden januar, men står typisk som nr. 1000-11.000 i køen - så det kan jeg vist godt skyde en hvid pil efter.

 

Jeg er mildest talt lidt i chok over boligmarkedet i København. Det er simpelthen så svært at finde et værelse at leje, og der stilles ofte vilde krav til lejer om alt fra interesser, seksualtitet og jeg har sågar set på et værelse, hvor jeg skulle gøre rent i hele huset og lave mad tre gange om ugen.

 

Ofte skrives der hverken kontrakt, og jeg oplever også ofte, at det ikke er muligt at have sin folkeregisteradresse registreret på stedet. Prisen for et 10 m2 værelse kan hurtigt blive 5.000-6.000 kr. Hvis værelset er nogenlunde og det er muligt at få en kontrakt, er der 17 andre konkurrenter til værelset.

 

Jeg er blevet student for 2 år siden og flyttede væk fra Aalborg herefter. Jeg har været så heldig at få et rigtig godt job i København. Jeg har skrevet kontrakt frem til næste sommer og er simpelthen så glad for det her job. Jeg ville være så ked af at måtte sige op for at flytte hjem til mindre forældre igen.

 

Jeg har søgt i Taastrup, Farum og Albertlund. Jeg vil virkelig gerne høre nogle input fra folk, som har søgt bolig i København og omegn.

 

Hvordan fandt i jeres bolig? Var det igennem jeres netværk?

 

Skal man bare lære at finde sig i, at man ikke kan bo et sted med kontrakt og adresse, hvis man vil bo i nærheden af København?

 

Jeg håber at høre fra nogle, der har stået i evt. samme situation. Hver 2. ung her i vel nærmest uden bolig, så der må være en del, der også har stået med håret i postkassen

 


Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon
...

0
0
Svar på denne tråd
 
 boligmarkedet
Forfatter: 
Dato:  19-09-2015 14:16

Jeg står i samme situation som dig. Mit indtryk er efter at have fået svar fra fire om at de gerne vil se mig (og ti andre) at udlejere på fx boliportal får over 250 henvendelser på under 24 timer.

Jeg har heldigvis både tidligere og i denne omgang været heldig at finde noget gennem mit netværk. Det virker som om det er vejen frem. men der er jo selfølgelig også nogen der er heldige at finde noget gennem boliportal etc.

 


..

A daydream believer

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-09-2015 18:11

Boligmarkedet er præcis, som du beskriver det. Et sandt helvede.

Folk der slår værelser op til leje får 100 henvendelser på få minutter. Mine veninder fra studiet, der skulle finde et sted at bo, sad og opdaterede diverse boligsider konstant, fordi hvis du ikke skrev det SEKUND annoncen kom op, så fik du ikke værelset.

 

Jeg flyttede til København i 2011 for at studere. Jeg havde været skrevet op til en masse kollegier et år i forvejen gennem KKIK, og fordi jeg kom fra en anden landsdel, kom jeg foran i køen, og fik et værelse en måned før jeg skulle starte på uni.

 

Kollegiet fungerede af mange årsager ikke, så efter et år flyttede jeg i egen lejlighed, som min far betalte.

Fordi lejemarkedet var og er umuligt, og fordi priserne var på sit laveste på det tidspunkt.

 

Den mulighed har du jo ikke (går jeg ud fra), og priserne er steget meget siden, så det ville også være dyrt at skulle købe nu.

 

Kan forstå på mine veninder, at det handler om netværk. Min veninde bor til leje i Vanløse, et lillebitte værelse, deler et lille badeværelse med husets andre beboere (3 stk), har en hylde i køleskabet og en skuffe i fryseren.

Hun skal hjælpe med at gøre rent samt passe hunden, når ejerne er ude.

Det giver hun knap 4.000 kr for. Og sådan er boligmarkedet bare, det er frygteligt, især for alle de nye studerende der kommer hvert år.

 

Så du er nødt til at trække på dit netværk. Fortæl venner og familie, at du søger et sted at bo. Har du prøvet ude omkring Lyngy?


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-09-2015 18:31

Kontrakt og adresse er bare et must - accepter ikke den slags snyd...

 

Du må kigge hele vejen rundt om Kbh, samt aktivere alt tænkeligt netværk + opslag i FB-grupper. Hvor lang tid er der til du skal være ude af din nuværende lejlighed?


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Netværk og bolig
Forfatter: 
Dato:  19-09-2015 21:24

Atothe: Mit indtryk er også at folk på fx. boligportalen får mange mange henvendelser.

 

Sophie: Det lyder også ret vildt med din veninde.

 

Jeg har desværre hverken mulighed for at flytte på kollegie eller at få min forældre til at betale for en lejlighed. Jeg har ingen børn, er ikke gravid og er ikke blevet skilt, som jeg kommer virkelig aller bagerst i køen i boligselskabet

 

Jeg fik faktisk tilbudt at leje en lejlighed af min mors, venindes søn, men så viste det sig, at det var en kollegielejlighed, og da jeg ikke studerer, måtte de finde en anden lejer.

 

Jeg har helt indtil jul til at finde noget, så min deadline ligger heldigvis 3 måneder fremme, men det kunne nu alligevel være rart snart at finde et sted.

 

I starten tænkte jeg egentligt heller ikke, at jeg ville acceptere "snyd". Jeg ville i hvert fald have en kontrakt, men nu fornemmer jeg lidt, at der er mange, der bor uden, og så kan jeg jo stå tilbage og fable nok så meget om kontrakt

 

Jeg havde tænkt mig at printe nogle sedler ud og hænge dem op på diverste opslagstavler i supermarkeder, men det ville måske også være lidt mærkeligt?


Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon
...

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-09-2015 21:37

3 mdr er ikke særlig lang tid - så jeg ville printe sedler ud og hænge op, lave opslag i diverse FB-grupper om boliger i københavnsområdet, og undersøge boligselskaber i byerne rundt om Kbh :)


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-09-2015 00:23

Ja nemlig, at du ikke er studerende gøt det sværere, for så er kollegier ikke en mulighed :/

 

3 måneder er ikke længe. Øv en træls situation. Ja hæng sedler op, fortæl det til ALLE du falder i snak med, det handler om at kende nogen der kender nogen.

MANGE bor uden kontrakt, betaler sorte penge osv. Det er helt normalt (desværre), og det er bare en del af markedet.

 

Men pas på med ikke at blive snydt! Der er skruplere der ved, at der er boligmangel. Hvis du kommer ud og ser en lejlighed og synes det virker suspekt, så spring hellere fra. Folk mister mange penge på at blive snydt.

 

Jeg VED godt der er langt, men hvad med tæt på Roskilde St? Toget går lige til hovedbanegården. Det kan blive en nødløsning, så hav det med i baghovedet, det er meget nemmere at finde bolig der, selvom du selvfølgelig skal med toget ind på arbejde osv. Men det tager ikke SÅ lang tid igen, hvis du bor tæt på Roskilde st.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Budget
Forfatter: 
Dato:  20-09-2015 08:32
Det kræver bare masser af arbejde. Evt overarbejde på job så din indtægt boostes.


Sæt opslag op alle vegne. Inklusiv Riget, universiteter og alle store arbejdspladser.

Spørg alle.
Og se på dit budget. Kan du være lejer for en størrer bolig, og leje et værelse ud?
Hvor arbejder du?
Alle vil bo på brokvartererne, men det bliver 10 gange nemmere, hvis du ser på Glostrup med videre. Ser du på ydre Storkøbenhavn fx Køge, Roskilde og så videre, så finder du nemt noget. Især hvis du har bil.
Tænk ud af boksen eller betal mere.
En andelslejlighed koster nemt 9.0000 eller mere for en toværelses at bo i, så folk kan ikke overholde reglerne for maximal husleje og dække deres udgifter ved fremleje. Derfor prøver de at få mere. Og et eller andet sted er det vel fair, at du skal betale halvdelen af drift på en toværelses eller en tredjedel af drift på en treværelses? Det er sådan udlejer tænker.

Jeg bor nu i Jylland i en stor provinsby. Daglig transport er 10 min på cykel og vi giver 1000 kroner mindre for et parcelhus end vi gav for en billig toværelses andelslejlighed på 42 m2.
Det er her en ulempe at du har lært provinsbudgetter at kende. For så gør det mere ondt at se på priserne.


Der er en netto tilflytning på ca 30.000 årligt i København.

Var jeg diktator, ville jeg bygge en håndfuld mellemstore kollegier, så boliger til studerende er afsat - og folk landede godt i min region, og kommende gode skatteborgere knyttede sig til mit område. Men jeg er ikke diktator.

Jeg krydser fingre for at du pludselig har fundet noget godt
1
0
Svar på denne tråd
 
 Kbh....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2015 09:57

Det er efterhånden en del år siden jeg studerede i Kbh, jeg boede i en 2 vær lejebolig med min kæreste, en lejlighed min kærestes far fandt frem til gennem sit netværk - vi boede i Kjøbenhavns Skomagerlaugs ejendom i Hellerup, hvordan det fungere med lejere idag ved jeg ikke, men vi fik selv et vennepar ind da vi boede der. Vi boede ovenikøbet til en god lejepris, vi havde bad i lejl. og vaskekælder, tørreloft og loftrum - de har lejl fra 1 vær og op. Så prøv at søg på Kjøbenhavns skomagerlaug og ring og hør om de stadig lejer ud.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  21-09-2015 12:55

Jeg flyttede til København fra udlandet i juni. Første værelse jeg fik fingre i var korttidsleje - 3 måneder. Det tog 3 henvendelser på en facebookside før det var i hus.

 

Herefter skulle jeg ud og lede igen. 5 henvendelser og en enkelt fremvisning gav pote. Da jeg fik tilbudt værelset havde jeg dog allerede anskaffet mig noget andet via netværk (facebookopslag, som venindes søster reagerede på).

 

Jo jeg kunne da godt mærke der var rift om værelserne, men på trods af tidskrævende fuldtidsjob lykkedes det mig at finde 3 forskellige værelser på 3 måneder, uden det helt store eftersøgningsarbejde.

 

Lad alle i dit netværk vide at du leder efter et sted og bo og reager kun på meget(!) nye opslag (inden de drukner i henvendelser).



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider