Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Medicin = kolik
Forfatter: 
Dato:  17-09-2015 02:04

Hejsa.

Kan en hest udvikle forstoppelse/kolik/tarmslyng som følger af medicin? Hesten har ALDRIG fejler noget med kredsløbet. Tirsdag aften får hesten akut dyrlæge pga dybt sår. Her får hesten smertestillende, antibiotika i såret og et ordentligt skud penicillin i halsen. I morges lå hesten med store kolik-smerter og dyrlægen sendte os akut til Ansager, hvor den var så dårlig, at de ville operere...

Her er min tanke..... Mennesker kan da godt få diverse bivirkninger ved sådan medicin.. Kan heste ikke også det? Dyrlægen i morges mente bestemt, at det var et tilfælde. Men det skal hun måske sige, når der var tale om hendes kollega? Det må man selvfølgelig ikke tænke om en kvalificeret dyrlæge, men synes bare det er underligt, hvis alt det medicin ikke skulle kunne forårsage ondt i maven.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Medicin
Forfatter: 
Dato:  17-09-2015 07:09
Antibiotika forstyrrer egne bakterier, kan give grødet afføring hos mennesker.
Smertestillende, var det morfika baseret? Det kan virke stoppende, men en enkelt dosis gør ikke det store, dagligt forbrug derimod giver træg mave...


Som menneske læge synes jeg det lugter af tilfældigheder, påvirkning fra medicin er ikke stærk nok.

Gad vide om skæbneguderne ikke bare har brugt din kvote for uheld på en dag.

God bedring
0
0
Svar på denne tråd
 
 mavesår?
Forfatter: 
Dato:  17-09-2015 10:04

Med mindre det kan have været smerter fra mavesår pga det smertestillende (hvis det var NSAID)? Men en enkelt dosis er nok alligevel for lille til at kunne gøre noget (med mindre den måske har haft tendens til mavesår i forvejen).

Giv gerne en update på, hvad de fandt ved operationen!

 


Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-09-2015 12:41

Alle biologiske væsner kan få bivirkninger af medicin, også vores elskede heste.

 

Man kender mavesår fra mennesker efter længere tids behandling med NSAIDS (det de fleste kender som hovedpinepiller).

Det samme kan ske ved heste - men det er heldigvis sjældent, og det kræver LANG tids behandling.

NSAIDs forringer maveslimhinden, så mavesår nemmere udvikles (de giver faktisk ikke mavesår i sig selv, de gør bare slimhinden mindre modstandsdygtig).

Og det sker ikke ved én gangs behandling, der skal mange behandlinger til.

 

Antibiotika er lidt mere tricky, men igen synes jeg ikke det lyder plausibelt efter kun én behandling. Vil næsten sige der er større sandsynlighed for, at det faktisk bare er tilfældigt.

 

Nogle former for antibiotika skal man absolut være opmærksom på. Vi er ihvertfald blevet undervist meget i behandling af Rhodococcus lungebetændelse hos føl. Her giver man en cocktail af makrolid (typisk Erythromycin) og Rifampicin. Begge to er stærk antibiotika. Der udskilles rester med føllets fæces, og hvis hoppen så går og nipper til pærerne indtager hun små dele antibiotika.

Det kan give hende rigtig slem diarre, da den lille mængde er nok til at ændre hendes tarmflora markant.

 

Men jeg har altså aldrig hørt om dette ved penicillin. Jo man kan da få lidt "øv" med maven ligesom hos mennesker, men full-on kolik og nede at ligge, det ved jeg ikke helt med.

 

Det skal siges jeg er ikke uddannet dyrlæge endnu!

Men bare mine tanker omkring det, når nu du spørger. Jeg synes vi skal se hvad Ansager siger. Uanset hvad vil medicin altid have bivirkninger, og nogle rammes bare mere uheldigt end andre. Jeg synes bare det lyder vildt at den skal få så voldsom kolik af ét skud penicillin, som jo er smalspektret antibiotika.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-09-2015 13:02
Nogle heste kan få kolik af bedøvelse, så hvis hun også fik en bedøvende sprøjte, KAN den være årsag til kolikken.

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jjjjjj
Forfatter: 
Dato:  17-09-2015 19:03

Når vejret er dårligt, snevejr eller lignende, og hestene bliver holdt inde, er der flere kolik tilfælde fordi man så synes de lige skal have lidt ekstra hø i boksen, og de får ikke rørt sig som vanligt. Måske det kunne overføres til den omtalte hest? Har den stået inde pga skaden...


Venlig hilsen

Mie Jensen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-09-2015 19:08

havde på et tidspunkt en venninde som mistede sin hest pga tarmslyngel. to dage før havde den haft dyrlæge hvor den blev syet på ryggen, efter den havde rullet sin oven på en sten.

her mente dyrlægen at det var eftervirkningene efter at den skulle blive inde i en periode.

den måtte nemlig ikke komme på fold da der ikke måtte komme skidt i såret.



0
0
Svar på denne tråd
 
 traume traume
Forfatter: 
Dato:  18-09-2015 18:40

Håber det går bedre med din hest?

 

Man kan vel ikke udelukke at en hest reagerer kraftig på en type medicin, men hesten kan vel også have fået et chok i forbindelse med skaden?

 

Spiste hesten normalt i boxen? Drak?

 

Ved i hvordan skaden opstod?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 pdkmvksdmvsdk
Forfatter: 
Dato:  20-09-2015 15:47

TAK for alle jeres svar!

 

Hesten er ikke min, men blot en jeg har haft i ridning og nu har opstaldet. Ejeren valgte IKKE at operere. Operationen kostede ca, 30.000 plus moms, og efter reseach på nettet, fandt ejeren ud af at kun 80% vågnede fra fuld narkose og heraf var det kun 60%, der ville være fuldt ud fuktionsdygtige. Derefter var der 3 måneders boksro i vente samt anvanceret genoptræning for hånd. Det var ejeren ikke villig til at udsætte sin hest for. Derfor valgte hun medicinsk behandling. HELDIGVIS kunne vi igår hente hesten. Den er kun lige begyndt at få kraftfoder, men dyrlægerne var meget overraskede over, så hurtigt den kom sig. Så det er bare SÅ skønt! Hesten må nu trappes op på normal foder, og ellers få alt det hø den kan spise samt alt det foldtid, der er muligt. Ejeren giver hesten fri i et par uger og starter herefter stille op.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-09-2015 16:06

Dejligt, at det endte lykkeligt!

Fandt dyrlægerne ud af, hvad den egentlig fik kolik af?


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider