Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Stødhegn og Børn
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 08:54

Hej allesammen.

Jeg er virkelig bange for at mine børn får stød. Vi har nogle store marker med en masse søde heste, og det er virkelig svært at holde især min dreng på to år, fra at gå direkte ind i hegnet.

Hjælper det at han har gummistøvler på? Eller skal jeg holde ham helt fra hegnene?

http://www.slettebjerggård.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Learning by doing
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 09:16

Har han prøvet at få stød?

 

Ellers må du jo holde øje med, st han ikke går i hegnet.

 

Vi har ikke haft problemer her med at holde børnene fra hegnet.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad sker der?
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 10:17
Jeg har et modspørgsmål?

Hvad forventer du at der sker?

Er der farligt? Næppe.

Er det ubehageligt? Ja. Og så husker man det!

Jeg husker tydeligt, da jeg stod for tæt på hegnet og rørte med hagen. 2 år? 3?!
Og så havde jeg ellers en naturlig sund respekt for at røre hegnet.


Jeg ville være faster fra Helvede. Skrue ned for strømstyrke og forklare tydeligt, at det måtte man ikke pga det gør ondt at røre. Gøre det fristende at bryde advarslen og forvente barnet fatter det i første hug.
8
3
Svar på denne tråd
 
 Lad dem røre ved hegnet
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 10:59

Som en anden skriver så sker det nok kun en gang eller to. I modsætning til at falde i vandet eller gå ud foran en bil er det også totalt ufarligt .

 

Gummistøvler gør ingen forskel .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
2
Svar på denne tråd
 
 Heldigvis...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 11:19

... er stødhegn jo ufarlige. Ubehagelige - men ufarlige!

 

Så det at få stød (gerne lige efter at far eller mor har sagt at man IKKE må røre) vil være en god ting. Det vil det lære barnet at der er en grund når far eller mor siger nej - på en ufarlig måde. Måske han endda husker det en dag I siger nej til noget der reelt ER farligt.

Børn tager ikke skade af en ubehagelig (men ufarlig) oplevelse. Det er jo bare lærdom.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

11
3
Svar på denne tråd
 
 Hold da op!
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 13:41

 

Jeg er overrasket over jeres pædagogik!

 

Vi har måske været overbeskyttende over for vores børn, men stødhegn er forskellige og de er altså farlige! Vores nabo har et "GODT" gammelt hegn, som altså slår folk omkuld! Tror sq ikke jeg har lyst til at se det rammer en person med dårligt tik-værk!

 

Gummistøvler isolere imod strøm, men det kommer an på kvaliteten. Jeg har mange x trådt hegnet ned med gummistøvler og får ikke stød. Flere gamle bønder jeg har mødt tager også gladeligt fat i hegnet bare de har deres røjser på.

 

Vi har som ts også altid været vildt bange for, at børnene skulle få stød og har slukket for hegnet, hvis vi er gået ud til hestene.

Desuden er der ind mod haven også sat et træhegn op. Børn i den alder forstår ikke nødvendigvis, hvis de får stød og jeg ville til enhver tid skærme rollingerne imod hegnet. (Ligesom jeg ville forhindre at de gik ud til hestene uden voksne. De har fortsat forbud imod at gå ud til hestene alene uden at få lov selvom den yngste er 7 år. )

 

Da vores ældste begyndte at stille spørgsmålstegn ved hegnet, så fik han vist, hvordan man tager et græsstrå og lægger på hegnet og langsomt rykker hånden tættere og tættere på hegnet til det "kilder" i fingerne. I dag har de alle helt styr på det og ingen af dem har nogensinde fået stød ved direkte at røre hegnet.

 

Jeg husker tydeligt første gang jeg fik stød, da var jeg faldet i en å på min barndomsrideskole og havde hængt de våde strømper til tørre på hegnet... hold da op jeg fik et kæmpe chok da jeg tog den igen..


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/342805/

Islænder hoppe sælges.

3
4
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 13:58

Almindelige hestehegn er ikke farlige. Jeg har sgu fået min andel af stød som barn på rideskolen :)

Når det regnede gik strømmen nemlig i jernlågerne også, så når man skulle hente heste ind fra fold i regnvejr, så fik man rap over nallerne hvis man ikke slap lågen hvert sekund hele tiden, indtil man havde fået leddet åbnet.

Gummistøvler hjalp i øvrigt INTET, jeg ved ikke hvor den myte kommer fra. Jeg er med på at gummi kan aflede, men det har aldrig virket for mig, alle de gange jeg har fået stød har jeg haft gummistøvler på.

 

Kan du ikke bare sige at det er farligt og at man får stød? Jeg havde kæmpe respekt for stødhegn som barn, fordi min mor fortalte man kunne få STØD, og det lød jo vildt farligt!

Men jeg var også et meget autoritetstro barn, så det har nok også hjulpet.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

4
1
Svar på denne tråd
 
 Farligt
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 14:22
Tjoe.

Når folk rører får stød af el installationer består behandlingen af at tage et ekg, se at det er normalt.
Se hvor de rørte, konstatere heller der ikke er brandsår og sende folk hjem.

Min logik er, at man undgår ikke at børn rører hegnet. Så lad det i det mindste ske under kontrollerede forhold så det ikke er så slemt, kun lige slemt nok til at det ikke gentager sig

4
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 16:34

min lillebror har 3 drenge fra 2-8 år og alle ved godt at man ikke må rende ud til hestene. de må gerne snakke med dem ude fra den anden side.

i starten blev der slukket fra strømmen, men det gør vi ikke mere. Dels fordi de to store godt ved at hegnet giver stød, og dels fordi alle 3 godt ved at man ikke render inde hos hestene.

 

der er ikke nogen som er død af el el-hegn. hellere ikke den gamle type. har selv prøvet det flere gange. også af den gamle type

ja det er en god ting med gummistøvler, men der sker altså ikke noget. andet end et rap. og nej det er ikke sjovt, hverken for børn eller voksne, men man lærer så længe man lever.

 



3
0
Svar på denne tråd
 
 Ufarligt for raske mennesker
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 18:00

Spændingen på en hegnstråd er normalt ikke over 8.000 - 10.000 volt tæt på spændingsgiveren, og falder så noget, jo længere væk fra denne, og da stødet impulsen rammer med, ikke må vare over 0,05 sek. er det ganske ufarligt.

 

Problemet opstår, hvis man af en aller anden grund bliver hængende i hegnet, og ikke kan komme væk. Så får man så mange stød, at hjertet ikke kan finde sin rytme igen.

 

Det går så ud over lungerne, så man ganske enkelt dør ved kvælning.

 

Vedr. stød fra el installationer, blev man indlagt til observation i 24 timer - i hvert fald før i tiden, da det kunne på hjerterytmen.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Påvirke
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 18:02

skulle der stå til sidst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ONDE mennesker!
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 18:11

...er jeg sikker på der er mange forældre af nyere dato der sidder og tænker . Nu har jeg jo ikke børn og bør derfor ikke udtale mig - meeeen here I go

 

"Vil man ikke høre, så må man føle" - det er altså ikke løgn!

 

INGEN tager skade af at lære! Noget kan man lære på den "gode" måde - andet må man føle før man fatter at forældrene ved bedst, that´s life - for alle...

 

Jeg synes bestemt heller ikke det er sjovt at få et rap over nallerne af mit hegn - men jeg tager ikke VARIG skade, og det gør børn heller ikke.. I øvrigt - børn der larmer fejler ikke noget dødeligt

 

Jeg ville nok ikke ligefrem tage ungen og give en omgang "kan du så se det gør ondt" stød - men når man som forældre HAR sagt at man ikke skal pille ved hegnet fordi det kommer til at gøre ondt, ja så er selv små børn (med ører) med på den i teorien.

 

Noget andet er så når de tåger rundt og leger. DER glipper det nogengange at huske teorien og så er det plan B træder i kraft: HUSK det man har fået at vide, ret sig efter det og ikke glem det bare fordi man tåger... ELLERS får man en sjov snurren i nallerne den næste time

 

Vælger barnet så alligevel at grille sig selv gentagne gange så må det jo kunne lide det... de fleste får nok af en omgang "smæk"

 

Trine (Faxa)


11
1
Svar på denne tråd
 
 Ufarligt?
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 19:17

Man kan ikke bare sige at det er ufarligt. For hvis man af en eller anden grund bliver hængende i hegnet så man får flere gentagne stød, så kan man altså risikere at dø af det. Jeg har oplevet det med et får som var faldet og havde fået det ene ben ind under tråden. Det lå og hoppede i takt med stødene, og da jeg hurtigt fik slukket for hegnet, så stoppede hjertet ganske enkelt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hoppeplag og føl sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 19:22

Jeg har bare lært min datter på nu 4 år, at man ikke skal røre ved hegnet, for så kan man få stød, og det gør ondt og man bliver forskrækket, men er ellers ikke farligt.

 

Hun er en forsigtig pige, så hun passer på. Nu er børn jo forskellige, og hvis Naia var en mindre forsigtig pige ville hun nok have fået stød, og fred være med det. Men det har nu ikke været "nødvendigt". :)


 

[ Min skønne Pobhart ]

 

... og min fantastiske datter Naia fra 2011

samt elskehundene Sascha og Nellie

1
0
Svar på denne tråd
 
 tjaa.............
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 20:12

Enten må du holde øje med ungerne og holde dem 100% væk fra hegnet så de ikke kommer tæt på hegnet, eller så må du tage tingene som de kommer.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 Børn og hegn
Forfatter: 
Dato:  14-09-2015 13:11

Hej,

 

Jeg var netop omkring de 2, da min 7 år ældre storebror syntes det kunne være sjovt at se, hvad der skete, hvis han fik mit til at gå hen og røre ved hegnstråden om en mark med køer. Jeg har nok vækket hele sognet op af middagsluren den søndag eftermiddag, men jeg tog ikke skade ud over at jeg den dag i dag hader at få stød og jeg skulle nok dy mig for at komme i nærheden af hegnet igen! Hvilket var en lettelse for min mor, der i ånden kunne se, hvad der skete, hvis jeg gik ind til køerne!

 

Jeg tror, at det er mindre farligt, at børn får et stød, end at de går ind til en flok nok så søde heste, hvis man har vendt ryggen til et øjeblik. I øvrigt mener jeg at huske, at der nu om dage er sat skrappere regler for, hvor stærkt et hegn må støde, end der var tidligere, så effekten er nok ikke ligefrem livstruende, hvis hegnet er relativt nyt.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

4
0
Svar på denne tråd
 
 Tænker som ....
Forfatter: 
Dato:  14-09-2015 14:04

... Inger og Jette, at der nok er grænser for, hvor farligt det kan være.

 

Enten så er ungerne ligeglade - og det er der mange børn der er, inklusive mig selv som barn - eller også får de en slem forskrækkelse, og så bliver der nok brug for et lommetørklæde ;)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen nem udvej
Forfatter: 
Dato:  14-09-2015 19:04

For at svare på spørgsmålene - nej, det hjælper ikke at han har gummistøvler på - ja, du bliver nød til at holde ham helt fra hegnet for at være sikker.

 

Håber den bette hitter ud af at hegn er ubehagelige uden alt for stort drama - er helt med på at de i den alder ikke kan ressonere sig frem til hvad der kan ske ved at røre ved det - han må stole på sine forældre :)

 


 

Støt Politihestens Venner!

Se www.politihesten.dk

 

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Må ikke ske hos mig...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2015 12:09

Ja, jeg er nok en hønemor, men vi har altså smæk på hegnet skulle jeg hilse og sige fra både mand og hund som begge har rørt det en enkelt gang . Sikken en henholdsvis banden og hylen...

Det vil jeg ikke udsætte et lille barn for!

Vi har valgt at have lægtehegn + fårehegn de steder hvor børnene (+ deres legekammerater) kommer.

Desuden må jeg indrømme at vi oftest har slukket for strømmen , hestene har altid noget at spise på folden og vi har hippolux tråd om resten af foldene, som de ikke lige kan rende igennem.

 

Og ja - mine heste er for tykke. Der arbejdes på sagen

 

Billede

 

/Kirsten

2
0
Svar på denne tråd
 
 Pugdahl
Forfatter: 
Dato:  16-09-2015 12:37

God ide at holde børn og heste adskilt med fårehegn - men jeg håber at du har noget mellem hestene og fårehegnet! Fårehegn kan være ret farligt for heste.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

3
1
Svar på denne tråd
 
 Fårehegn...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2015 12:58

Jep - tænkte nok den kommentar ville komme

Har ikke noget imellem og det har fungeret fint i flere år - men har også store folde og få heste der trives godt sammen. Har aldrig set dem rulle sig i nærheden af hegnet. De har en sandbunke til formålet midt på vinterfolden,

Må desuden blankt indrømme at børn og hundes sikkerhed vægtes højest hos mig. Sorry....

 

/Kirsten

2
4
Svar på denne tråd
 
 Heste vs børn
Forfatter: 
Dato:  16-09-2015 16:08

Hvis heste kan finde ud af/lære at de ikke skal røre ved hegnet, kan børn vel også? De har endda den fordel, at få fortalt, at det gør avs, så modsat hestene behøver de ikke lære via erfaring, men kan bare høre efter, hvad de voksne siger.


1
2
Svar på denne tråd
 
 bumbum....
Forfatter: 
Dato:  16-09-2015 18:40

Jeg har hverken børn eller mit eget hegn, og derfor ikke noget at basere en holdning på, men jeg er nødt til at sige, at det er ret interessant at se hvad folk svarer i tråden her - sammenholdt med om de selv har børn... ;)

 

Jeg tror ikke på 'så kan du lære det'-pædagogik, ikke hvis barnet rent faktisk ikke forstår hvad der sker og hvordan. Så er det bare en unødigt skræmmende oplevelse.

 

Men derudover har Inger jo nok ret - du må se hvad der sker og tage det som det kommer :)

 

 

I

0
0
Svar på denne tråd
 
 Have børn eller
Forfatter: 
Dato:  16-09-2015 22:36
Hm.

Jeg læser ikke indlæggene somom det er folk med/uden børn. (Hvordan skal man kunne se folks familie status?)


Derimod, så antager jeg at man først tager børn med hen til store dyr (som er farlige hvis man ikke kan basis til at omgås dem), når børnene er gamle nok til at de kan forstå og efterkomme en mundtlig besked.


Kan de forstå, at kradser man geden mellem hornene, så stanger den, så det gør man ikke, så kan de vel også rumme beskeden om elhegnet?

Jeg antager, at børnene i debatten er gamle nok til at medtages i en stald uden tæt mandsopdækning. Det vil sige, kan forstå og efterkomme en besked.
Er børnene ikke modne nok til det, så kommer de jo kun med i stalden under mandsopdækning. Og så er spørgsmålet om elhegnet irrelevant?

Faren ved elhegn er til at overse, men et dyr kan uforvarende gøre meget reel skade.

Præmissen MÅ være at børnene er modne nok til at forstå.
Deraf svaret : "Børn kan forstå en besked. Og trodser de din besked, er elhegnet ikke det værste".
10
0
Svar på denne tråd
 
 Svar med barn...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2015 23:28

dog på 21 ;-) - jeg syntes, at hvis barnet skønnes klar til at forstå den med et "forsigtigt" græsstrå, var det en god mulighed, og hvis så samtidig man har et sted, hvor man kan høre hegnet slå, hjalp det måske også.

 

Jeg mener at have læst, at små børn, som griber om el-hegn, ikke kan "finde ud af" at slippe igen. Måske husker jeg forkert.

 

Man kan ikke sammenligne el-hegn fra "gamle dage" 60'erne og 70'erne og de som bruges i dag. Det er korrekt, at der er lovgivet om max. effekt, men det er ikke det samme, som at de ikke bruges alligevel. Som barn kunne jeg tage direkte på tråden når jeg samlede leddet op. Det kildrede, men var ikke slemt. Det skal jeg ikke nyde noget af i dag.

 

Har jeg Crocs på, får jeg ikke stød, hvis jeg rammer tråden når jeg bukker mig under den.


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu handler
Forfatter: 
Dato:  17-09-2015 13:25

indlægget sig primært om en to årig dreng, og dertil vil jeg sige, at ham skal I naturligvis holde øje med. (han er jo kun 2 år!) Han skal ikke være i nærheden af de marker alene - hegn eller ej. Tænker mere hvis han kommer ind til hestene, og hvor farligt det kan være Hvis I sørger for, at I holder øje med ham, I har givet ham besked om, at han skal holde sig fra hegnet og hestene, så kan I ikke gøre mere. Hvis han alligevel skulle nå at gribe fat i hegnet, selvom I siger nej, så må han jo lære det på den måde. Hvis hegnet direkte skulle være farligt med alt for høj styrke, så må I prøve at få en bariere (en hæk, træhegn, andet) op i mellem jer og marken.

 

Mvh, Trine - som selv har fået min andel af stød, men samtidig mener, at min datter skal forskånes til hun er stor nok, og håber hun får respekt for det (som jeg aldrig fik ).

 

 

....

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  18-09-2015 02:41

Man skal høre meget før ørene falder af...

Her kommer lige lidt fakta man kan forholde sig til.
Det er ikke spændingen, altså hvor mange Volt man bliver udsat for der er farligt, det er strømmen, altså Amperene.
Man kan sagtens blive slået ihjel af at røre ved så lidt som et 12 Volt bilbatteri hvis man er meget uheldig. Det eneste der skal til er at der kommer så god kontakt gennem hjerteregionen så strømmen overstiger o,o6 til o,o7 Ampere.

Jo højere spændingen er jo mere kan den overvinde og dermed lede en strøm. Menneskehud er en meget meget dårlig leder og pels endnu ringere. Det er derfor at elhegn typisk afgiver 8 til 10 tusinde Volt for at kunne overvinde modstanden så der går en strøm.
Det der strømmen man mærker - ikke spændingen.

Så nu har jeg altså¨presenteret to faktuelle oplysninger:
Et elhegn giver 8.000 til 10.000 Volt

Man skal have 0,06 til 0,07 Ampere gennem sig for at dø af det.

 

Dem af jer der kan huske jeres fysikundervisning svagt vil måske genkende formlen for effekt:

Volt gange Ampere = Watt

 

Hvis vi sætter tallene ind - og lad os bare sige at det er et kraftigt elhegn og en svagelig person, så giver det:

 

10.000 * 0,06 = 600 Watt

 

Elhegnet skal altså være på 600 Watt før det er livsfarligt.

 

Hvor kraftigt er et elhegn så? Ja hvis vi kikker på et af de allerkraftigste der kan købes for penge så er det vel Elephant M85-D som koster 4000Kr.
Det har et forbrug på 15 Watt.. Ja sølle 15 Watt ikke 600 Watt som der skal til for at slå et menneske ihjel under "normale" omstændigheder.

Hvis vi bruger formlen igen og regner baglæns ser det sådan her ud:


10.000 * ? = 15 Watt => 15 Watt / 10.000 = 0,0015 Ampere

 

Altså 40 gange mindre end der normalt skal til for at slå et menneske ihjel!

 

Hvis der overhovedt var nogen der skulle have haft tvivl... Vi bor trods alt i Danmark, det er ikke engang tilladt at køre uden cykelklokke - regnede i med at det ville være lovligt at bruge dræbende elhegn???


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

20
0
Svar på denne tråd
 
 Elhegn
Forfatter: 
Dato:  18-09-2015 10:36

 

Jens/ Du glemmer en meget vigtig detalje, nemlig at de elheng der hænger rundt omkring ikke er købt d.d. Nogle har hængt i 40 - 50 år og de virker fortsat upåklageligt, ja ofte bedre end nye, selvom de nu sikkert er forbudt.

De såkaldte gode gamle elhegn, dem skal ingen hverken børn eller voksne rører ved hvis man har lidt omløb i hovedet.

 

Er det samtidig torden vejr så går det nemt helt galt!

 

Hegnet gjorde marken elektrisk..

www.avisen.dk/ni-koeer-draebt-af- lynnedslag_130733.aspx

 

vejret.tv2.dk/artikel/id- 17877846.html


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/342805/

Islænder hoppe sælges.

1
3
Svar på denne tråd
 
 Børn og elhegn
Forfatter: 
Dato:  18-09-2015 11:01

Hmm min søn på 3 år (15,5 kilo) her altid gummi røjser på og jeg har sagt sådan ca en million gange lad hegnet være! Men han rør det ofte og får tilsyneladende ikke stød - ærligt tanken om mit eget barn bare var små retarderet var der da

men så var venindes datter med (17 kilo) og fik heller ikke stød.

 

staldudlejer sagde så hendes egne unger heller ikke fik stød da de vende under en hvis antal kilo. Så måske har det også noget med sagen at gøre?

 

Men ja learning by douing er et godt udtryk bare ikke når det er noget der måske er farligt


Nu Med Egen Hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har da
Forfatter: 
Dato:  18-09-2015 11:41

altid fået at vide, at gummistøvler tager stødet. Og husker det også som om, at det virker.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 varmblod
Forfatter: 
Dato:  27-09-2015 08:02

griner havde de samme tanker om min søn da han var lille

han fik virkelig ikke stød af vores hegn tog engang fat i det med begge hænder og holdte fast han var en lille uopdragen unge griner men jeg tænkte :ejj er der noget galt med ham så han ikk mærker det eller godt kan lide det men han er nu en helt normal 18 årig :-)


hilsen jeanett

0
0
Svar på denne tråd
 
 "Os med børn & hest"..
Forfatter: 
Dato:  28-09-2015 10:54

Jeg ved ikke, om der er så stor forskel på svarene fra hhv. dem med børn og dem uden.
- Jeg tror nærmere, det handler om hvordan man selv er opvokset - sådan by/landbarn...

 

Anyways...

 

Jeg synes ikke det giver nogen mening at "lade børnene gøre deres egne erfaringer", hvis de endnu ikke er gamle nok til at forstå sammenhæng og konsekvens.
- Jvf. min knægt på 1 år og et par måneder... Han er stadig ved at lære, man ikke kan rejse sig op under sofabordet. Heller ikke selv om man prøver gentagne gange (skidtet flytter sig nemlig ikke), og effekten af et nej, har stadig ikke en levetid på mere end et par minutter.

Kort sagt bliver han stadig holdt væk fra stødhegnet og de spændende heste, indtil han kan forstå, man ikke går derind uden en voksen, og at elhegn gør pokkers niller-naller.

 

Så... Når han runder de 2-3 år, får han lov til at gøre sine egne erfaringer. Først prøver vi at mærke med et græsstrå, når det kildrer i fingrene, og hvis han derefter stadig er for nysgerrig, så er det jo ris til egen røv.
- Lur mig om han ikke som alle andre raske drenge på et tidspunkt i sin opvækst skal prøve at tisse på et elhegn... :P


Sagde Ladybird...

http://www.byens-traepleje.dk
- Fældning, beskæring & rådgivning. Speciale i træer tæt på bebyggelse. Danmarks nok flinkeste "Træmænd", der kører over hele Sjælland :)

3
0
Svar på denne tråd
 
 Husk Jens....
Forfatter: 
Dato:  28-09-2015 14:06

Jens: Når man gerne vil belære folk og fortælle dem at de er gal på den, så er man jo også nød til selv at komme med korrekte fakta.

 

Din beregning er forkert af den simpel årsag, at der sidder en kondensator inde i el-støderen. Det optagende forbrug som du taler om er netop et optagende forbrug jævnt fordel i en time og siger ikke noget om hvordan det kommer ud i den anden ende. Det kommer jo en impuls af opladet energi/effekt. Imellem stødende er energi = 0.

 


- Hilsen Micro -

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift/PP vandrefoldssystem tilbydes til heste

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 LuckyBen
Forfatter: 
Dato:  28-09-2015 14:48

Det har du fuldstændigt ret i. Der er dog det ved det at man ikke rigtigt ved hvor mange Joule energi der skal afsættes i hjertet for at give en hjertearytmi - der er sjovt nok aldrig lavet nogen forsøg hvor man har skruet gradvist op for strømmen til folk er faldet om med hjertestop.

Det man dog ved ret godt er at med en pacemaker giver man stød med op til 50 Joule direkte i sinus nerven og med en defilibrator som sættes på med "padler" udvendigt ligger minimumstyrken på 200 til 300 Joule for at påvirke hjerterytmen hvis man filibrere.
Der skal altså betydeligt mere energi til end de 8,5 Joule som Elephanthegnet kan give, kondensator eller ej.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider