Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 "Dyrker du HMS med din hest?"
Forfatter: 
Dato:  31-08-2015 11:48

Hej.


Jeg så lige afstemningen ude i siden, om hvorvidt man dyrker horsemansship med sin hest.
I går sad jeg og kiggede salgsannoncer og så en rytter, der skrev, at hendes hest var trænet med horsemansship.

 

Er det begreb efterhånden ikke ved at være så udvandet, at man ikke rigtigt kan bruge det længere?

 

Hvis jeg havde hest, ville jeg ikke kunne svare på afstemningen. For på ja-siden, så bruger jeg altid meget tid på at træne en hest, der er "uopdragen"/uerfaren fra jorden. Hesten skal kunne følge mig på ridebanen, når den er løs og stoppe, når jeg stopper. Den er nem at håndtere fra jorden og forstår mine signaler, uden jeg behøver at forstærke dem særlig meget. Men - er det ikke bare almindelig opdragelse?
Jeg gør det forøvrigt også kun med heste, der er problematiske at håndtere. Når jeg senere i dag skal ud at ride på 29-årig Vöggur, så starter jeg ikke med at træne ham i, at han skal følge mig rundt og stoppe på små signaler. Det kan han.

Når jeg hører ordet horsemansship, så tænker jeg mest på Monty Roberts. Wikipedias definition lyder: "Natural horsemanship, colloquially known as horse whispering, is a collective term for a variety of horse training techniques [...] The techniques vary in their precise tenets but generally share principles of developing a rapport with horses, using communication techniques derived from observation of free-roaming horses, and rejecting abusive training methods."

 

Men hvis det er hms, så var den hest, jeg så i salgsannoncen, bestemt ikke "trænet med hms", for den blev da redet rundt på en dressurbane, holdt stramt i en kunstig holdning. Det var der ikke megen "rejecting abusive training methods" over!

 

Så nej- derfor kalder jeg ikke det, jeg laver, for horsemanship. Det er bare træning. Jeg henviser ikke til nogen bestemt guru, det er 16 års erfaring, som jeg bruger. (Okay, da jeg var 13, var jeg stor beundrer af Hempfling og har da hans bog om at danse md heste ;) ). Men efterhånden som man bliver mere erfaren og får læst en masse så tager man jo bare det, man kan bruge fra de forskellige træningsmetoder og tilføjer derudover sin egen erfaring.

 

Så jeg mener faktisk ikke engang, at man kan sige, at man "dyrker horsemansip" eller "træner horsemanship" - for hvad er det efterhånden?

Mvh

Heidi

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har svaret...
Forfatter: 
Dato:  31-08-2015 11:57

... og efter lidt overvejelser, svarede jeg "nej" :)

Egentlig kunne jeg ligeså godt have svaret "ja" - men jeg tolker, at spørgsmålet handler om den moderne "bymenneske-møder-dyrene-i-naturen"- fortolkning, også kaldet HMS - og den dyrker jeg ikke. Jeg ejer hverken en hat med bred skygge, en orangefarvet pind eller et langt reb, lavet af helt usandsynligt dyrt materiale...

 

For mig er horsemanship noget, man som menneske kan være i besiddelse af (og gerne skulle være), noget som handler om empati, følsomhed, fornemmelse for dyrene - og evnen til at sætte hestens behov/velbefindende over egne ønsker/ambitioner, hvis behovet herfor skulle opstå. Også akut, fx på en stævneplads. Selvom man har betalt for starten, så kan hesten godt blive for træt, eksempelvis.

 

Hilsen Sif

 


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

10
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har for nylig
Forfatter: 
Dato:  31-08-2015 13:58

Tænkt over det samme, efter jeg gentagende gange har læst i diverse annoncer at hesten er trænet i horsemanship.

I min verden er det helt misfortolket. Man træner ikke horsemanship, det er hele måden man omgås heste på og den fremtoning man har overfor hesten. Jeg tænker primært monty Roberts, Pat parelli og til dels ute lehmann.

Det er som regel "bare" tricks der bliver forvekslet med horsemanship. Eller helt basal jordarbejde.

 


min daglige lykkepille er et par timer ved hesten:)

 

Følg med på min fb-side Kathrine og Kastanielunds Znif :)

7
0
Svar på denne tråd
 
 Horsemanship....
Forfatter: 
Dato:  01-09-2015 09:32

Horsemanship er blevet et diffust begreb. Når man taler om godt horsemanship betyder det jo i virkeligheden bare "hensigtsmæssig og korrekt omgang med hesten med hensyn til denne og dens natur".

 

Når det bliver formuleret som det gør i salgsannoncer og i testen tror jeg folk mener træning fra jorden som f.eks. kan være træning med pressenninger og andre "farlige ting" og derudover træning ud fra diverse ideologier (Monty Roberts, Parrelli osv.).

 

Jeg er dressurrytter, men har altid gjort meget ud af at miljøtræne min hest. Min 3 års er netop sendt i tilridning hos en der bruger både træning med plasticposer osv. som en del af tilridningsprocessen. Jeg træner min hest i rebgrime og jeg tilbyder træning i trailerlæsning, som ligeledes foregår i rebgrime efter metoden "pres/fjern pres".

 

Så ja, jeg bruger vel "horsemanship" som en del af min træning, men samtidig er jeg enig i at det også er en del af ganske almindelig opdragelse. Når min hest er tryg ved paraplyer, plastic osv., er det jo ikke noget jeg bliver ved med at træne hver dag. Jeg er jo egentlig bare helt almindelig dressurrytter der gerne vil konkurrere. Men render jeg på et problem undervejs i hestens liv, som kan trænes væk, så gør jeg naturligvis det.

 

Jeg oplever også at helt simple øvelser fra "jordtræningsprocessen" er gode at anvende når hesten er i pressede situationer for at skabe tryghed og kontrol (f.eks. på stævnepladsen), så det er vel bare en del af min daglige omgang med hesten...


*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Forkert oversættelse
Forfatter: 
Dato:  01-09-2015 10:15

Jeg synes at horsemanship er blevet forkert oversat, for det er IKKE alt mulig omgang med heste.

Når man træner hund, hedder det at man er hundefører = "dog handler" på engelsk, ikke dogmanship. Måden man træner hund og hest på i dag er stort set den samme.

Så mange mennesker er i deres omgang med heste "horse handler". Vi bestemmmer hvor hvor, hvordan og hvorledes hesten skal gøre. Dette kan gøres på mange forskellige måder: Med vold, tvang, negativ/positiv forstærkning, godbider, nus osv. Bare fordi det det er med nus og godbider, gør det ikke til horsemanship.

 

For mig er horsemanship at man kommunikere med hesten via sit kropsprog. Dvs at man bruge hestesprog til at kommunikere med hesten med. Så får man heller ikke en signalforvirret hest.

F.eks. mange longere ved at bruge pisken til at få hesten til at gå fremad, men samtidig siger deres krop STOP til hesten. Derved får man en hest som er nød til at lukke øjnene for hvad vi beder heste om med vores kropsprog. Bruger man sit kropsprog til longering, kan man øge/sænke tempo, stoppe hesten, ændre gangart med ganske lidt bevægelser med sin krop. Jeg har en pisk med, men som signalgiver. Det er horsamanship i min verden. Og så får man en mere glad og lyttede hest.


- Hilsen Micro -

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift/PP vandrefoldssystem tilbydes til heste

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Horsemanship
Forfatter: 
Dato:  01-09-2015 12:14

For mig er Horsemanship menneskets omgang med heste på alle måder; fra nybegynderen, der skal lære at bevæge sig rundt om en hest uden at bringe sig i fare til fodring og plejning af hesten.

Og kan slet ikke forstå at man kan træne en hest i/med Horsemanship?!

Så er der et andet begreb; Natural Horsemanship, som vel egentlig er opfundet af "Hestehviskerne" i USA og betyder at man træner heste efter en bestemt slags metode?

Og så er der begrebet; at være en Horseman, som, I mine øjne, er de mennesker som træner/arbejder med heste; både fra jorden og i sadlen.

Bare mine tanker...


Mange hilsner
Melina

 


Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nyt begreb
Forfatter: 
Dato:  01-09-2015 12:25

Nu har man håndteret heste i flere tusinde år.

Ordet Horsemanship i meget nyt ud fra det synpunkt. Da det kom frem, var det fra folk som kommunikere med hesten i deres træning.

 

Slå med en pisk er ikke "kommunikation" i den sammenhæng.

 

I øvrigt bruger Garderhusarne ordet "grooming" (mener det er sådan det staves) om alm. omgang med hesten så som striglning, pleje, og andet håndtering fra jord osv. Det ord er blevet brugt væsentligt længere tid end horsemanship.

 


- Hilsen Micro -

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift/PP vandrefoldssystem tilbydes til heste

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Horsemanship
Forfatter: 
Dato:  01-09-2015 13:55

Mig bekendt optræder ordet Horsemanship for første gang i 1584, i den første engelske oversættelse af Xenophon's "On the Art of Horsemanship" - og såhutjeghvisker så inkluderer denne bog alt omkring heste; køb, træning, ridning (både til galla og krig), fodring, pleje osv...

Men er så, i min verden, blevet taget over af det amerikanske og mere som beskrevet ovenfor - måske er jeg "farvet" af at mine engelske samarbejdspartnere ikke rigtig bruger ordet, men at mine amerikanske gør og derfor ender med at definere det sådan?!

Uanset, så vil jeg nu holde fast på at man træne et menneske, men ikke en hest, i horsemanship

Mange hilsner
Melina


Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-09-2015 14:00

For mig er brugen af ordet horsemanship noget, der dækker over Pat Parelli, Monty Roberts osv., og den slags dyrker jeg ikke. Altså trænings-"systemer", horsemanship sat på formel.

 

Brugen burde efter min mening være en anden, nemlig al omgang og træning med og af hesten. Men det er næppe dét, der menes, når der i en annonce står, at hesten er trænet i horsemanship.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2015 14:15

Det kan du godt have ret i. Jeg synes bare det er sjovt at der på ingen måde er nogen samligne i forhold til hunde, hvor alt er nøjagtigt det samme man gør (træning og plejemæssigt). Men har aldrig hørt ordet dogmanship. Kun dog handler.

 

Og ja, vi er meget enige om at mennesker skal lære horsemanship.


- Hilsen Micro -

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift/PP vandrefoldssystem tilbydes til heste

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Trykfejl
Forfatter: 
Dato:  01-09-2015 14:18

Ramte en forkert tast.

Du kan godt have ret i at udtrykket første gang optræder i den bog.

Jeg har ikke læst bogen og kender ikke deres deffinition.


- Hilsen Micro -

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift/PP vandrefoldssystem tilbydes til heste

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 For ca 100 år siden...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2015 22:46

... i min grønne ungdom - da dækkede begrebet "horsemanship" over god behandling af hesten, intet andet.

 

Et konkret eksempel var et springderby på Tjele Gods, hvor en rytter (Kevin Bacon så vidt jeg husker) trak sig fra en omspringning i en klasse af betragtelig højde, hvor han faktisk havde gode chancer for at gå med i pengene - med den begrundelse, at hesten var træt, og havde præsteret nok. DET var godt horsemanship, hvilket den pågældende rytter i øvrigt fik meget ros for.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Horsemanship
Forfatter: 
Dato:  01-09-2015 22:49

I øvrigt - og nu luft jeg så lige en mine private fordomme - så kunne det nemt få mig til at skippe en ellers lovende annonce, hvis der står at hesten er "trænet i horsemanship".

Så er jeg nemlig ret sikker på, at kræet er uopdragent og ikke i stand til at udvise respekt for mennesker

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Begrebsforvirring
Forfatter: 
Dato:  02-09-2015 09:24

Begrebsforvirringen er vel opstået, fordi vi tager et engelsk ord til os uden at rigtigt at forstå, hvordan det bruges.

 

Jeg tvivler på at man i engelsktalende lande ville bruge ordet 'horsemanship' alene som betegnelse for træningsmetoder, netop fordi ordet alene dækker over al 'omgang med heste' eller 'hold af heste' og dermed også om man passer dem med ormekure og hovpleje.

 

Hvis man googler 'horsemanship' via google.uk får man resultater som:

Inteligent horsemanship

Natural horsemanship

Hart's horsemanship

Positive horsemanship

og mange flere

 

I de fleste af disse tilfælde dækker 'horsemanship' nok over hestetræning og knap så meget over 'hold af heste', men ordet står ikke alene, fordi det i sig selv ikke siger noget præcist.

 

På det britiske kongehus hjemmeside er der en side om prinsesse Anne, der har overskriften: Horsemanship:

www.royal.gov.uk/ ThecurrentRoyalFamily/ ThePrincessRoyal/Horsemanship.aspx

Her beskrives prinsessen liv med heste, konkurrencer, deltagelse i Olympisk Kommite mv - og altså ikke noget med jordtræning og rebgrimer.

Og jeg svarede i øvrigt: hvad er det? i afstemningen - og jeg træner endda med klikker og gulerødder noget af tiden


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nyt ord tak
Forfatter: 
Dato:  02-09-2015 15:49

Hej,

 

Jeg ville ønske, man kunne finde noget nyt at kalde det, der nu kaldes HMS/horsemanship. I min verden er ægte horsemanship, at man tilsidesætter egne behov for hestens. D.v.s. hvis hesten er træt, stopper man, selv om det kunne være "sjovere" at fortsætte, og hvis man er øm og forslået efter en uventet afsidning, sørger man alligevel først og fremmest for hesten, før man tager sig af sine egne skavanker. Sådan er jeg opdraget.

 

Jeg har imidlertid stor respekt for de forskellige HMS-retninger og den betydning, de har haft for vores hesteverden. Tænk på alle de hest-menneske-relationer de har hjulpet på, fordi hesteejere har været forvirrede, bange for deres heste, ikke uddannede til at håndtere heste eller bare frustrerede over manglende samarbejde. På den måde har de helt bestemt deres berettigelse, og jeg er sikker på, at de har skånet mange heste for dårlig behandling.

 

Jeg kalder ikke selv mine træningsmetoder for HMS, når jeg "leger med farlige ting" eller træner hesten i at bevare roen under vanskelige forhold. For mig handler det om at sætte sig ind i hestens psyke og bruge den metode, der passer bedst til netop min hest. Heste er jo forskellige og vi hesteejere har hver vores ønske om, hvordan samarbejdet med hesten skal foregå. Hvad der er rigtigt for den ene er det ikke nødvendigvis for en anden.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  02-09-2015 16:41

For mig virker det på en måde fuldstændigt intetsigende at læse at en hest er trænet med "horsemanship", for der er jo både god og dårlig horsemanship... Så hvad slags horseman er det egentlig der har foretaget træningen og var den god eller dårlig?

 

Der er nogen produkter på markedet som ret nøjagtigt beskriver typer af horsemanship; f.eks. Parelli Natural Horsemanship eller Monty Roberts Natural Horsemanship som er to forskellige produkter man kan købe i form af undervisningsmaterialer og derefter træne ved hjælp af.
Om nogen af de ovenstående så er god eller dårlig horsemanship vil jeg lade stå usagt.

 

Personligt træner jeg mine heste med J.S. Horsemanship og det fungere for mig.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

3
0
Svar på denne tråd
 
 måske, måske ikke.
Forfatter: 
Dato:  05-09-2015 19:23

Måske lidt et sidespring, også måske ikke alligevel.

 

En spændende dokumentar jeg så for nylig, og kom til at tænke på igen nu her.

Synes det er meget tankvækkende når nu TS skriver om en hest holdt stramt i en kunstig holdning.

 

Jeg vil anbefale at man ser hele videoen, men alternativt kan man (hvis man har nerver til det) hoppe ca. 22:40 ind i den.

 

www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider