Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Praktikplads - lærer ingenting
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 06:29

Jeg er i virksomhedspraktik som en del af min uddannelse som ICT-ingeniør. Det er en form for software-ingeniøruddannelse, så det indeholder jo helt naturligt en hel del kodning af diverne applikationer og mikrochips og den slags.

Jeg blev tilbudt denne praktikplads som værende attraktiv, et godt sted at være hvor man kunne lære en masse. Men nu sidder jeg her to en halv uge inde og her ikke lært noget som helst.

Den egentlige årsag til at jeg tog denne her plads frem for et par stykker af de andre er, at jeg her kunne komme til at arbejde sammen med en anden praktikant og udvikle et helt nyt produkt selv, med supervision fra overhovedet fra afdelingen. Det tænkte jeg ville være super, eftersom man jo har mulighed for at lære en masse ved at udvikle noget fra scratch, i stedet for at lave det slavearbejde ingen andre gider.

 

Og vi er skam også gået i gang med at udvikle det her produkt, men ... Dere r nu gået to en halv uge, og jeg har ikke lært en flyvende fis. Hele afdelingen virker så fortravlet, de svarer gerne på spørgsmål, men de tager os ligesom ikke ind under deres vinger. Det føles lidt som værende i junglen hvor jungleloven gælder, der svares på spørgsmål men derudover er man overladt til sig selv. Chefen har rygende travlt, og selvom vi i fredags uploadede materiale til godkendelse - som vi skal have feedback på før vi kan komme videre - så har han endnu ikke haft tid til at kigge på det. I går sad jeg en hel dag og læste artikler (studierelevente i det mindste), fordi de havde for travlt til at give mig noget at lave. Jeg ved godt, at når man udvikler noget ny så skal der jo lige laves et koncept og så videre INDEN man går i gang med at kode noget, men den her følelse af at jeg ikke får noget som helst ud af det gør mig virkelig ked af det. Jeg synes jeg prøver at henvende mig - jeg har ikke dirkete spurgt "kan du ikke fortælle mig lidt om det eller det" eller "må jeg se med når du koder" eller sådan noget, for det tør jeg simpelthen ikke. Alle virker så afvisende og forjagede, at jeg bare føler mig i vejen.

 

Jeg må indrømme at jeg er SÅ skuffet. Der er ingen der virker villige til at lære fra sig, og jeg er så bange for ikke at få noget ud af det. Nu, efter to en halv uge, har vi stadig ikke skrevet EN ENESTE linie kode, og vi har simpelthen ikke evnerne til at kode hele det her projekt vi er i gang med selv. Vi er jo stadig under uddannelse, og at lave sådan et helt system selv, det er vi bare ikke dygtige nok til endnu. Jeg gruer for, hvordan det bliver når vi kommer til at skulle kode noget, for jeg har fået fornemmelsen af, at vi kommer til at stå med det hele selv.

Jeg overvejer , om jeg skal kontakte min skole og få skiftet praktikplads - men omvendt har jeg heller ikke lyst til at give op. Jeg er bare så ked af tanken om, at jeg måske ikke får lært noget (eller kun meget lidt) i løbet af de her 20 uger som praktikforholdet varer.

 

Hvad pokker skal jeg gøre? Jeg er helt grædefærdig, og har slet ikke lyst til at tage afsted. Skal jeg prøve at tale med chefen?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tal med venner
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 10:14
Jeg havde talt med studievenner og studievejleder.

Og så havde jeg ellers arbejdet videre. Under antagelse af det i gør er den rigtige retning.

Det lyder for mig som kulturchok.

Din chef tænker nok, if it works, don't fix it, og så forventer han i fortsat har det gode hoved i havde første dag og arbejder videre og når han kommer er opgaven bare at nikke de rigtige steder og klappe jeres skulder.
Send ham evt en mail om i savner feedback og vil have bekræftet i gør det rigtige.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Bla bla bla...
Forfatter: 
Dato:  30-08-2015 21:40

Jeg har været ude for noget lign. Dog ikke helt præcist, men kan udemærke genkende det, du beskriver.

 

Jeg er færdig uddannet som IT supporter, og tror jeg brugte de første 6 mdr. på at sidde og tage telefoner alle dage. Selve uddannelsen, indeholder mange andre mere tekniske ting end blot at sidde som telefonslave...

Da jeg begyndte at bryde frem, blev det fantastisk modtaget, selvom de virkede temmelig lukkede i starten.
Jeg fik intet forærende, jeg var selv ude og hente på mine interesseområder som, bl.a. indeholdt script(Powershell) og C#

 

Mine råd til dig er : hver frembrusne, snus rundt, spørg ind, vær nysgerrig.

 

Kan forstå din frustration hvis de begynder at sige nej. De sidder sikkert med den følelse at " De må sgu komme og spørge hvis de vil vide noget".- Det var det jeg hørte efter jeg begyndte at åbne munden. De har jo deres 37 timer, (Hvis ikke mere), og har måske ikke ovrskuddet eller initiativet fordi det måske er deres 20. elev eller lign.

Så afsted, spørg, spørg og spørg. Mon ikke de vil hjælpe, hvis de kan mærke du er engageret. ?

 

I dag arbejder jeg som systemadministrator, med hh. Udvikling, sharepoint og daglig drift - i samme virksomhed. :)

 


Hilsen 007

Som er blevet lidt af en kodeNørd ;)

Border collie Diesel
Chihuahua Shake

Lækkert hus i nordjylland, et klik værd!

www.edc.dk/sag/9631-gedsted/ korsholmvej-153-vesterb%C3%B8lle- 96400720/

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider