Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Vis mig dit hønsehus
Forfatter: 
Dato:  21-08-2015 11:33

Hejsa

 

Jeg har i længere tid ønsket mig et hønsehus, så jeg med god samvittighed kan hente gode æg, hos høns jeg ved der har et godt liv :-)

 

Vi bor på et nedlagt landbrug og har masser af plads. Vi har en gammel carport som ikke bruges, og der er et stykke græs omkring det, som jeg tænkte at hønsene kunne bruge.

Der skal være hegn omkring selvfølgelig, da jeg ikke syntes det er så fedt med hønse-høm-høm over det hele.

Min plan var at lave selve huset og foderplads i carporten, som har fast bund, og så lave en indhegning ude på græsset hvor hønsene kunne komme ud i dagtimerne.

 

Er der nogen som har argumenter for og imod et hønsehus ?

Hvor mange høns skal man bruge til en husholdning på 6 personer, som elsker æg, æggekage, bage kager og boller :-)

Og hvor meget plads skal de helst have - her tænkes udenoms-plads - for jeg går ud fra at der i hønsehuset skal være samme antal redepladser som antal høns ?

Hvor meget øges risikoen for rotter ? Vi har heste hjemme, og dermed også et par rotter i stalden/møddingen hvert år, men har aldrig haft rotte-reder. Der er sat rotte-kasser op og foder opbevares i lukkede tønder.

Hvor højt skal hegnet omkring græs-delen være ? tænker at jeg vil lave hegn fra bund til loft i carporten, og så en lavere indhegning ude ved græsset (giver det mening ?)

 

På forhånd tak for jeres svar

/Helena


Helena

Part søges til unghest - Skanderborg

 

23 års foldbums afstemning ukendt :-)

5 års hoppe e. BH Romanov/BH Leredo/BH Romancier

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 redekasser
Forfatter: 
Dato:  23-08-2015 00:51

Rigtig god ide at holde høns.

 

Jeg har selv 3 høns og en hane.De bor i et gammelt legehus,har en hønsegård,men går frit rundt det meste af tiden.

De elsker at sidde på terrassen sammen med os,jeg synes ikke hømhømmerne er så stort et problem,det er god gødning,så bare ud i buskadset med det.

Høns behøver ikke en redekasse hver,ofte vil de alligevel ligge og hygge sig sammen.

Jeg synes du skal kigge på fjerkrae.dk,der kan du finde alle oplysninger og se eksempler på hvordan folk har gjort.

Hvis du er på facebook kan jeg anbefale gruppen høns i haven.

 

6 personer,og I bruger mange æg,så ville jeg sige ca 5 høns.I perioder får du 5 æg om dagen og ind imellem kun et par stykker.

Og så alt efter hvilken slags høns du vælger.

Skal det være ægproducenter,skal du vælge hybridhøns.Men hvis du fx ønsker kyllinger på et tidspunkt eller gerne vil have forskellige farver æg,så skal du have racehøns.

Rigtig god fornøjelse.


Nu uden hest

1
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vil
Forfatter: 
Dato:  24-08-2015 08:57

også rigtig gerne have høns, jeg er bare så bange for at blive invaderet af rotter.

Hvordan holder i dem ude?

alternativt at de kun er i hønsehus, det ville jeg måske kunne leve med :-)


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

venteliste oprettes hvis nødvendigt.

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 Høns og rotter
Forfatter: 
Dato:  24-08-2015 09:55

 

Vi bar høns, katte, hunde og heste og INGEN rotter.

 

Har passet MANGE høns engang i mine unge dage både rød amerikaner og hvid italiener.

Italienerne var bange, sky og fik nemt stress mens amerikanerne var snu, hurtige og handlekraftige.

De hvide slukkede vi lyset hos når der skulle strøs da de kunne dø af chok, hvis vi gik i gang og ved de røde lurede vi, hvor de var inden vi kørte ind med fodervognen og vi nåede aldrig ned til de bageste automater inden der sad høns på på vogne OG personen... De røde slog også rotter ihjel, hvis de så en. En gang var de i gang med en, troede jeg for de var alligevel lidt tilbageholdende så jeg gik hen og fandt ud af at det var en lille kattekilling..

(Stoppede den forøvrigt i lommen og tog den med hjem, hvor mine forældre havde den i mange år.)

 

I dag har vi 5 høns og en hane. De går frit og det kan vi bestemt se på antalet af insekter, især hestebremser er reduceret i antal.

Hønsene får brødrester og bare vi husker at smide det uden for terassen så skider de ikke der, men sker det, så tører det hurtigt og blæser eller regner væk.

 

Man siger 4 - 6 høns pr. redekasse. De skal ikke have en hver.

De lægger ét æg hver dag, sjældent 2 men oftere springer de en dag over. Vores høns lægger ca. 200 æg pr. år +/-.

 

Vi startede ud med 4 høns for 2 år siden og det var rigeligt til en familie på 5 som bruger mange æg til bagning, is, kogte æg, spejlæg osv, osv + vi har givet oceaner af æg væk til naboer, familie og venner. Selv den vinter, hvor vi kun havde 2 høns (naboens hund slog 2 ihjel..) kunne vi holde os selv og en nabo forsynet med æg. Fik nye høns men møgkøteren kom tilbage i Juni og slog endnu en høne ihjel og skambed endnu en anden, det chok er de ikke kommet sig over endnu. Vi får pt. 1 - 2 æg pr. dag fordi nogle af hønsene stadig er i chok og så har en af hønsene fået kyllinger. Det er super hyggeligt.

 

Vi holder meget af vores høns og syntes de er skønne dyr som gogger rundt og hjælper med at holde haven pæn og fri for kryb.

I foråret gik der forøvrigt lang tid inden vi skulle klippe græs, for det klarede de også..

Billede

 

Vi får forøvrigt høns herfra: www.raunsmed.dk/ugens-tilbud/ og har kun fået gode og sunde dyr + han har varer tur en gang i mellem så vi kan hente høns ved motorvejen efter aftale.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/342805/

Islænder hoppe sælges.

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-08-2015 10:16

På facebook er der en gruppe med høns hvor der er mange billeder og spørgsmål/svar det får du nok mere ud af.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Plads.
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 11:02

 

Mht. til plads så er høns ikke spor pladskrævende.

 

Det er op til folks samvittighed, hvor meget plads de giver deres høns (hvor meget plads de høns skal have som man spiser æg fra...!) Dog ses og smages det på æggene, så jo mere plads høns har, jo bedre æg giver de.

 

Industri høns fodres med foder tilsat grønt så blommen er blevet gulere' hvorimod vores høns henter en del rundt om i haven og stalden. Blommerne er knald-skrig-gule.

 

Til en husholdning på 6 vil jeg mene at 4 - 5 høns er passende.

 

Det her er mit første hønsehus og det var SUPER velfungerende!

 

Billede

Det er bygget af et palletårn fra træ som jeg fik af en nabo, ja i det hele taget rester og ting fra gemmerne. Købte kun metal automaten til foder. Kassen tv. er der 2 reddekasser i så vi kunne stå udenfor og samle æg. Bemærk det lille kuk-hul så vi kunne se om der lå en på reden så vi ikke forstyrede og en stub og sten så børnene kunne nå.

 

I dag har jeg undulater i det og vi ser stadigvæk hønsene nu og da hoppe op og kikke ind i DERES hus.

 

Billede

Af vores første 4 høns er der kun én der stadigvæk lægger æg.

 

Min far byggede så dette store fine hønsehus som fungere fint, men desværre ikke har den samme charme.. (selvom de har fået lidt plakater på væggen. )

 

Billede

 

For mange år siden, nok 25 år, havde vi et par høns i et rum i en bygning, også hvor de gik frit. Det fungerede også fint, og der var el / lys (hvilket vi ikke har nu) og det var tørt osv. Hvad man vil have er en smagssag, høns kan godt tåle kulden og dør ikke fordi det fryser, men man skal selvfølgelig sørge for at de får vand også i frostvejr.

 

Vi har en lille hønsegård nu, men de gider ikke bruge den og flyver ud over hvis vi lukker døren, så for at holde dem inde så skal der tag på da jeg absolut ikke vil klippe flyvefjerene af! Hegnet er ca. 160 cm. højt. Hanen ynder at sidde på kanten og gale om morgenen...

 

En hønsegård er godt, hvis i har meget trafik, ræv eller omstrejfende hund(e). Laver du en lavere indhegning så husk at der skal være højt nok til at du kan gå derind, hvis der er brug for det.

 

Da vi fik kyllinger gik de i en mindre indhegning, men en rovfugl slog ned i den og angreb kyllingerne så vi fik fluks lavet det om til noget med tag på. Min ene nabo har også et sindsygt flot hønsehus med stor voliere så måren ikke kan komme ind da han bor op ad en skov. Han har sokkel rundt om volieren og fundament og beton gulv i huset for bl.a. at undgå rotter.

 

Mange ting at tænke på. :)

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/342805/

Islænder hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 JjjjjJjj
Forfatter: 
Dato:  30-08-2015 22:01

Desværre intet billede, men vores hønsehus er hævet over jorden, også for at undgå rotter. Og så skal man ikke give dem flere rester (brød, grønt, ris, m.m.) end de kan spise 'nu'.


Venlig hilsen

Mie Jensen

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider