Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Fejlejring af den bløde gane
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 09:04

Hej piger!

Min hest har i fredags fået konstateret fejlejring af den bløde gane.

Hun skal ind og have lavet en endoskopi på Højgård hestehospital her i Aarhus, i næste uge. For at vurdere hvor slemt det egentlig står til. Sygdommen giver sig mest til kende ved at hun begynder at snorke (mislyd) når jeg slår over i trav, eller galop. Så hoster hun voldsomt og jeg kan ride lidt igen, indtil jeg måske kommer til at samle hende for meget, og det så begynder igen. Der er en operation mod det, men den er så vidt jeg kan forstå meget dyr og der flere hvor det ikke har virket og hesten måtte aflives.

 

Er der nogen som har erfaring med denne sygdom og træning af den, hvis man vælger at gå uden om operationen? Jeg har smidt næsebånd og rem for at give hende mulighed for at åbne munden, når hun ikke kan få luft, det hjalp lidt.

 





Kærlig Hilsen

Charlotte ..

- hende der aldrig troede hun skulle eje en traver..

Nu med Panic Hanover <3

R.I.P Buller - 20.05.10 <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 strubepibning
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 09:26

det er vel det der kaldes strubpibning, nogle heste kan fungere med det andre ikke. Nogle heste har helt vildt meget lyd men ikke generet af det.. andre slår meget fra så snart de samles..

 

operationen har jeg hørt koster omkring de 12-15.000 kr incl undersøgelse og da undersøgelse med endoskopi under bevægelse koster omkring de 5000 kr (har jeg hørt).

 

Succesraten er så til gengæld omkring de 80-90% og husker man den strenge boksro og genoptræning kan hesten være i normal ridning efter 4 måneder..

 

Jeg ved Højgård har det transportable endoskopi så den tjekkes under ridning, gælder det også i Århus eller er det blot kikkert i stående tilstand?? i min verden er det vigtigt at der tages endoskopi i ridning ellers kan det nøjagtige problem ikke ses..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke strubepibning
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 11:09

Nej, det har ikke noget med strubepipbning at gøre.

Det er et slap ganesejl. Normalt sidder den bløde gane fast nede under struben, men den kan blive slap, så den flytter sig op over strubehovedet, som gør at hun ikke kan få luft, så hun åbner munden, i dette tilfælde hoster hun, fordi hun fejlsynker og det irritere hende, hun hoster den på plads og kan derfor fortsætte og mislyden forsvinder i det øjeblik alt er på plads.

de skal så via endoskopien finde ud af, hvorfor den klapper op og ned, om den er for lang eller kort og jeg ved faktisk ikke hvordan det fungere, kun at den her endoskopi, kan mere end min dyrlæges eget normale endoskopi. Changem for at operationen virker er 60%.





Kærlig Hilsen

Charlotte ..

- hende der aldrig troede hun skulle eje en traver..

Nu med Panic Hanover <3

R.I.P Buller - 20.05.10 <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 11:19

Jeg synes næsten det siger sig selv.

 

Hvis ikke du vil opererer din hest så skal du overveje at aflive hende eller lade hende gå som foldbums hvis hun kan klare det.

 

Det er virkelig synd at fortsætte med at ride på en hest som ikke kan få luft :( Tænk hvis du selv løb en lang tur og ikke kunne få luft efter få meter.

 

Har desværre ingen erfaring ellers, men overvej virkelig hvad der er bedst for hesten i dette tilfælde.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 chancer
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 13:27

At gå efter en chance på 60% er vel ikke så ringe. Om jeg ville gøre det, ville afhænge af prisen. Og....sorry to say..... hvilket niveau jeg brugte hesten på.

 

Min far havde en travhest, som fik samme diagnose. En fin hoppe, som kunne tordne derudaf, for så pludselig at "dø" i hænderne på kusken. Den blev opereret, blev helbredt og gik siden løb igen - også med sejre. Prisen har jeg aldrig hørt.

 

Jeg har selv haft en strubepiber, som også fik mere lyd på efterhånden, som han gik højere dressurklasser. Men han hostede aldrig, blev ikke forpustet eller hev efter vejret. Det var slet ikke så voldsomt, som det en fejllejring giver.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tina*turpin*
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 16:09

Hun er den hest jeg har været mest glad for. Men den hest, der har kostet mig mest! Der har været noget stortset hele tiden i de to år jeg har haft hende. Jeg blev desuden gjordt opmærksom på ved køb, at hun havde en mislyd ved galop, men der blev sagt at det var tjekket og at der ingen anmærkning var. jeg har givet for meget for hende, i forhold til hendes værdi. Jeg er ikke villig til at smide en helvedes masse penge i operationen, hvis den ikke virker og hun alligevel ender med at skulle aflives. Jeg rider dressur, men kun på hygge niveau. Men som det er nu, kan hun ikke engang det, uden at hoste. Jeg kæmper for at finde en anden trænings metode det ville kunne fungere, men det er ikke nemt.





Kærlig Hilsen

Charlotte ..

- hende der aldrig troede hun skulle eje en traver..

Nu med Panic Hanover <3

R.I.P Buller - 20.05.10 <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Operation eller ingen ridning...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 18:33

Jeg er helt enig med Sandra. Hvis ikke man vil bruge pengene på en operation bør hesten aflives/pensioneres. Jeg mener det ville være helt forkert at ride videre på en hest der har svært ved at få luft.


 

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Slapt ganesejl
Forfatter: 
Dato:  19-08-2015 20:29

Min hest har slapt ganesejl men dog kun i mindre grad. Det giver sjældent problemer andet end om sommeren, hvor han får lidt allergi, eller hvis han spænder vildt op. Så vær opmærksom på, at det måske kan forværres af f.eks. allergi.

 

Min hest får om sommeren medicin, som udvider luftvejene (strammer op), og det hjælper til en vis grad. Det er helt klart værst, når det er både varmt og høj luftfugtighed.

 

Det skal også lige nævnes at min hest er opereret for strubepiben, og jeg ved ikke om, det gør en forskel i forhold til at få luft.

 

Min hest går dressur på M niveau dog ikke om sommeren, hvor han bliver hygge- og skovturshest. Hvis vi rider dressur bliver det i en meget lang ramme.

 

Men en arbejdsendoskopi vil helt klar gøre dig klogere på, hvor slemt det er. Og det skal være under rytter for at give mening.

 

Jeg ved ikke om du kunne bruge det til noget. Held og lykke med det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  21-08-2015 10:07

der er en del travheste der har det, og de funger ok, er det meget slemt bliver de opereret, og de fleste får det ok, så jeg vil, hvis det var min hest , få den opereret.( jeg har trænet en traver der lød som en gris, det var meget meget slemt, han blev opereret, og har vundet en del idag, og sådan kan jeg fortælle om en del, de fleste får det godt.)

når den begynder og ralle hjælper det og give noget tøjle, så den kan få hovedet frem.

Anja.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slapt ganesejl
Forfatter: 
Dato:  21-08-2015 14:52

Hun har også allergi, og det er simpelthen ikke til at finde ud, hvornår hun reagere på hvad. Men typisk hoster hun, når hun begynder at ralle, men der er et mønster i det. Det er altid når jeg begynder at trave og når jeg galopere. Men ved min halvpart er det i stedet i trav, og når hun skridter af.

selvfølgelig vil jeg ikke ride, når hun ikke kan få luft, det er lige netop det mit indlæg går ud på.. Det er ikke hele tiden hun ikke kan få luft. Jeg ved ikke hvad det er for en endoskopi hun skal have lavet, men den koster 3000.





Kærlig Hilsen

Charlotte ..

- hende der aldrig troede hun skulle eje en traver..

Nu med Panic Hanover <3

R.I.P Buller - 20.05.10 <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-08-2015 20:43

Dem fik vi faktisk et par stykker af, da jeg havde rotation inde på KVL.

Dyrlægerne derinde kalder det ganesejlslammelse, eller DDPM (dorsal displacement of pallatum molle), og symptomerne er som du beskriver dem (og har absolut intet med strubepibning at gøre).

 

Jeg var selv med ude og endoskopere en hest sammen med en af dyrlægerne. Det er smart at kunne gøre det i hestens vante omgivelser, og så kunne vi stå og se på skærmen hvornår ganesejlet klappede op over strubehovedet, mens hesten blev redet rundt.

 

Jeg var også med inde og se selve operationen. Det er faktisk ikke et voldsomt indgreb, udover at hesten selvfølgelig er i fuld anæstesi. Der åbnes lidt hen over struben, og så laver man en såkaldt tie-forward operation.

 

De tager 11.000 kr for den operation. Den dyrlæge jeg var med sagde, at de havde en rigtig pæn succesrate på de operationer (husker ikke det præcise tal. Her i tråden nævnes 60%, men jeg mener altså det var mere end det).

 

Men ja, få først og fremmest lavet den dynamiske endoskopi, hvis du ikke allerede har. Håber du kunne bruge lidt af denne info omkring operationen.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 slapt ganesejl
Forfatter: 
Dato:  21-08-2015 23:12

kan komme af en ubehandlet infektion, jeg købte for år tilbage en hest med denne lidelse og fik den opereret.

 

Den kom sig helt og var i fuld ridning med stævner osv

 

det var ikke noget voldsomt forløb, ej heller prismæssigt ...min blev opereret på Bakkegård dyrehospital,-

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider