Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 tips eller blogs om haver
Forfatter: 
Dato:  17-08-2015 20:36

Hej ænder

Jeg er fornylig flytttet ind i en stuelejlighed, og til den hører et par højbede. Det er så skønt, men jeg aner absolut intet om hvordan man passer en have, hvornår diverse ting skal sås osv.

 

Derfor søger jeg med lys og lygte efter nogle havetips. Jeg tænkte, at jeg måske kunne finde et par gode blogs at følge, og det er her, I kommer ind i billedet: Hvem skriver om havebrug for almindelige mennesker? Jeg skal ikke have en japansk eller grønlandsk inspireret have; jeg vil bare gerne vide, hvornår jeg skal så jordbær og hvordan man passer jorden bedst -en slags havebrug for dummies!

 

Jeg håber, I kan hjælpe mig...


 

 

Stengaard

- En partner til toppen og en ven for livet!

Følg os på Facebook:

www.facebook.com/pages/Stengaard/ 397894633580913

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Er selv...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 01:14

...havemongol - jeg kører efter princippet "er det grønt må det blive"

 

MEN - var ved at dø af grin over "hvornår jeg skal så jordbær" - her i huset vælger jeg ihvertfald den nemme løsning og køber stiklinger hvorefter jeg PLANTER dem

 

I øvrigt så NYD dine højbede - jeg har selv 4 stk. 1 med jordbær (som sikkert både står for tæt og skævt og alt muligt ), 1 med porrer (som jeg konsekvent glemmer at "hyppe" så de kun er ½ så hvide som de kunne være ), 1 med persille og purløg (som gror som ukrudt! ) og et bed med en række salat, en række radiser, en række gulerødder og så en rosmarin + en anden krydderdimsplante (det gik fint til den ukendte krydderdimsplante overtog beddet )

 

Men - bag på poserne med frø står der hvornår man skal plante, forspiring er ikke nødvendigt, man skal bare så lidt senere, så skal det nok komme op...

 

Trine (Faxa)


2
0
Svar på denne tråd
 
 Bakker
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 08:33

 

Du kan tilmelde dig nyhedsbrev fra Bakker http://www.bakker.dk/

De indeholder tips og info om hvad der sker i haven lige nu og hvad man bør gå i gang med.

 

Jeg har altid været vildt imponeret af Bakker og deres flotte katalog samt nu hp. Min have bærer delvist præg af det.

 


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Opdateret. Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Islænder hoppe sælges.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Søren Ryge Petersen
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 10:02

ER en mand, der har brugt en levetid på at forvandle en kæmpe grund til en frodig have. Da det var gjort, købte han et stykke mark.

 

Gå i genbrugsbutikker og køb et par gamle havebøger. Fx med Søren Ryge Petersen. Han går ikke feminimt-politisk- indretningsarkitektonisk amok, han har en stille og rolig tilgang.

Jeg har en bog fra 70'erne som hedder Køkkenhaven, det er nok min yndlings, fordi den gennemgår hvad de forskellige planter kan lide af dyrkningsforhold og hvad man kan forvente at få ud af dem, inkl opbevaringsteknikker fra en tid før alle købte alt altid. Det er sjov læsning.

Jeg kan forestille mig at nyere bøger om "byhaver" kan give dig fif du kan bruge om sjov dyrkning af få kvadratmeter.

 

Men generelt:

Haven er et lukket system. Dvs hvis du hjælper afklippede plantedele til at kompostere, har du ikke brug for at tilføje noget. Fjerner du ting, fx høster du store mængder grøntsager ved intens dyrkning, skal du tilføje. Fjerner du blade osv og kører på forbrændingen er du selv ude om jorden mister humus indhold... (Men fjerne dog gerne rødder fra skvalderkål og alt fra kvikgræs, den smule biologisk materiale vil du ikke beholde, det er meget besværlig ukrudt) Humus er planterester, som helt eller halvt er omsat til kompost. De er gode, for de binder vand og næringsstoffer, så de ikke vasker ud. Derfor bruger folk kompost, hestemøg og andet organisk materiale.

 

Nogle planter, fx roser skal beskæres. Gør det som anført. De fleste planer skyder igen når de klippes ned. Du gør meget sjældent skade med en saks.

 

Når du køber planter, så se på pakningen og hvor meget sol, hvilke jordtype osv. Køb kun ting der passer ind i din have, dvs kan lide de forhold som du kan tilbyde.

 

Personligt synes jeg et er til grin, at folk har travlt med at produktionsjord skal dyrkes politisk korrekt, jeg mente økologisk, men de sprøjter og bruger urealistisk store mængder kunstgødning i egen have, som folk har for sjov. Bruger du naturens egne gamle trick, er det slet ikke nødvendigt. Og @!#$ det, hvis det ser lidt sjovt ud i hjørnerne, hey, det er jo for glæde og som hobby.

 

Udstyr:Er det kun et par højbede, så er et par handsker, en rosensaks og måske en spade sikkert udstyr nok. Evt potter og vandkande kan du købe når du får brug for det.

 

Find ud af hvad du kan lide. Farver? Plant blomster, evt med lange blomstringer eller remonterende, dvs blomsterer igen senere på sæsonen. Vælg gerne blomster der blomstrer forskudt. Fx forår, forsommer, sommer, efterårsblomster. Og evt noget med sjove blade, evt der får skønne farver når de visner om efteråret. Husk, at mange planter skifter udseende hen over året, det kan være ret smukt.

Er du til duft og smag, sæt krydderurter. Fx citronmelis, basilikum, rosmarin. Mynte spreder sig ekstrem villigt, dvs plant den kun i krukker. Krydderurer klipper man bare af.

Tænker man sig lidt om, kan man få mange grøntsager ud af et par kvm have.

 

Planter kan såes, købes i potter, eller podes/stiklinger.Evt graves op i venners haver. Hvad der er smart, afhænger af hvad det er for planter. Og hvad du synes er sjovt at nørkle med. Jeg er havenørd, men køber de fleste planter færdige i potter eller graver op hos venner.

 

Men det vigtigste er:

Nyd livet! Og haven! Det er derfor vi har dem!

2
0
Svar på denne tråd
 
 havetips
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 20:39

Tusind tak for nogle simple, men meget brugbare råd. Jeg vil straks gå i gang! Hvem ved, måske smider jeg lige et par billeder ind af resultatet ;)


 

 

Stengaard

- En partner til toppen og en ven for livet!

Følg os på Facebook:

www.facebook.com/pages/Stengaard/ 397894633580913

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ELSKER have
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 21:03

Og jeg kan ikke nære mig for at vise lidt billeder af min 10m2 store have, som jeg desværre skal forlade da jeg snart skal flytte. Kvaliteten er desværre ikke så god her på HN, men her kan du se hvad jeg har nået at lave siden april.

Enten står planterne i krukker, højbede eller i bede gravet ud ved at fjerne nogen af fliserne.

90% af planterne kan spises :-)

 

Trods den lille størrelse har jeg redekasse til fugle og et fuglebrædt. Var jeg blevet boende skulle jeg også have haft et lavt fuglebad. Det er som DR Who skriver vigtigt at tænke på dyrene i haven. Giver man plads til nyttedyrene får man færre problemer med skadedyr.

 

Jordbær og andre flerårige planter kan med fordel plantes nu og de næste par måneder.

Billede

 

Billede

 

Billede

 


 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Inges havetips
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 21:21

Jeg har en gammel ven, som er haveartitekt og gebærder sig lidt i haver for almindelige mennesker. Hun har både en hjemmeside www.havetip.dk/inges-havetips/ og en FB-side www.facebook.com/havetips?fref=ts, hvor man kan stille spørgsmål.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hoppeplag og føl sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nytte dyr
Forfatter: 
Dato:  20-08-2015 09:56

 

Ej, det vil jeg da ikke stå tilbage for, omend de kræver en smule plads.

 

Hønemor Maren med sinen 8 kyllinger. (farmand i baggrunden)

Billede

Vores hyrdehund har endelig fundet sin plads i livet og han er en dygtig og kærlig kyllingevogter. Han sørger for, at ingen bliver væk, kommer bagud eller bliver kede af det. Han er bagved og ved siden af dem hele tiden og ligger og kikker på dem når de sandbader eller hviler sig.

 

De spiser insekter som myg, klæg, fluer osv. og larver af disse.

 


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Opdateret. Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Islænder hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider