Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Starte hestekollektiv i Midtjylland?
Forfatter: 
Dato:  14-08-2015 18:32

Hej HN!

Det er godt nok længe siden jeg har været herinde i ryttersnak, men nu er jeg efter en del overvejelser altså lige nødt til at høre om ikke jeg kan finde nogle ligesindede..

Jeg flytter til Midtjylland lige om lidt, fordi jeg har fået elevplads i Randers. Jeg har kun en midlertidig boligløsning, for jeg vil aller helst ud på landet og bo. Jeg har aldrig kunne se mig selv i en lejlighed i byen... Problemet er bare at dét der med at leje en landejendom i et naturskønt område med plads til hest og gode turmuligheder, og hvad der ellers hører til, er relativt urealistisk for én person på elevløn MEN, hvad nu hvis man var flere om det? Flere med samme drøm om at være omgivet af lækker natur, og som man kunne dele hesteriet med? Et kollektiv eller bofællesskab af en eller anden art med hold af heste... det må kunne lade sig gøre! Eller er der nogen der kender et allerede eksisterende ét af slagsen? Jeg synes i hvert fald det lyder ret fantastisk

4
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2015 20:13

Åh Gud... jeg har haft PRÆCIST de samme tanker. Virkelig, til punkt og prikke. Jeg står dog ikke til at flytte dyrene lige nu. Måske. Jeg bor i Midtjylland, og har pt ingen anden indkomst end en SU (er stadig studerende, så jobsituation ved jeg heller intet om), så pengene er også små hos mig. Jeg har også lige fået en lejlighed, som jeg ikke har planer om at flytte fra.

Jeg er ikke fantasisk god til at bo med andre, så at dele tag ved jeg ikke, om jeg ville kunne. Men ellers, så kunne man måske bare leje et stykke jord, som man har hestene på. Det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger for, hvad man må gøre med jorden...

Jeg synes det er en FANTASTISK ide, og jeg ville vildt gerne engagere mig i det, hvis ikke det var fordi jeg pt. har gratis opstaldning og ny lejlighed. Men måske, engang i fremtiden...

Har længe drømt om at bo i Nærheden af Silkeborg - alle de bakker! ;D


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-08-2015 14:51

Hej.

 

Jeg har også tænkt den tanke tidligere - hvorfor var der ikke en form for hestebofællesskaber? Hvor man havde egen lejlighed, men også en masse fællesarealer.

 

Det ville have mange fordele! Man kunne være fælles om at passe hestene og der ville aldrig være langt ned i stalden, når man kom sent hjem fra arbejde. Man ville bo sammen med ligesindede og kunne lave en masse hyggelige arrangementer. Med god samvittighed kunne man blive i stalden til 10 med sine rideveninder, fordi lejligheden var kun 25 meter væk! ;D

Jeg tænkte meget på det tidligere, men jeg må alligevel indrømme, at med tiden har fået lidt "kolde fødder" ved tanken...

Prøv at tænk på hvor intrigante hestepiger er. I mange af de stalde, jeg har været, har det været sådan, at samtaleemenet altid var den rytter, som der ikke lige var i stalden og hendes måde at passe hest på - hvilket selvfølgelig altid var den forkerte måde!

 

Og tænk lige, hvis man i et kollektiv skal blive enige om, hvad hestene skal have at spise...! I en stald jeg var, var det diktatur, men alligevel blev foderplanen ændret hveranden måned, fordi et nyt produkt skulle afprøves.
Så må den ene hest ikke få græs, så skal den ene hest ud om natten og ind om dagen - så skal den anden det modsatte. Man kan ikke blive enig om smed, fordi den ene vil have nogle særlige sko, den anden vil være barfordshest. Så er der hø, halm, wrap, træspåner, træpiller, tørv, hamp, løsdrift, bokse, bidløs, klassisk, spring, skovtursryttere...

Bare tanken om at være 5-6 mennesker, der skal nå til enighed om pasningen af deres heste - når man så samtidig BOR sammen med de mennesker!

Jeg tror kun, at jeg har mødt én eneste person, hvor jeg var enig om måden, man skulle passe hest på i min tid som rytter!

Så skulle man i hvert fald have et manifest, som man virkelig holdt sig til helt fra starten. F.eks. at det var en "hippiestald", hvor der var løsdrift og barfodsheste og man skulle jævnligt holde møder.


Men tanken om at bo sammen med hestemennesker og alle deres fasttømrede idéer hele dagen lang... den er alligevel svimlende! ;D Og måske er det netop derfor, at der ikke findes bofællesskaber!

Heidi

6
0
Svar på denne tråd
 
 Hestekollektiv
Forfatter: 
Dato:  17-08-2015 09:50

 

Der var en gang et udsendelse af Søren Ryge hvor han besøge et kollektiv (mener det var nær Århus) hvor studerende boede i et kæmpe stort stuehus, med stor køkkenhave og holdt høns osv. De følte de fik så meget mere end deres kammerater som boede i bymidten. Den kan sikkert findes frem og ses gratis som inspiration. :)

 

Et hestekollektiv tror sagtens det kunne lade sig gøre.

 

Der er naturligvis altid dem der har svært ved at rette ind og falde til uden at skabe splid, men de fleste heste mennesker drives af kærligheden til hesten og ønsker at gøre det bedste for deres hest og det er ikke sikkert at det tiltrak konkurrence ryttere med tårnhøje forventninger og dårlig tilpasningsevne.

 

Forskellen er nok også om det er et hestekollektiv eller et studenter-hestekollektiv ts har i tankerne.


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Opdateret. Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Islænder hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har
Forfatter: 
Dato:  17-08-2015 16:49

Jeg har tit tænkt det samme! Og jeg flytter snart til Hobro, som ikke ligger så langt fra Randers. Så jeg kunne måske være interesseret. Jeg har dog ikke hest pt.


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 lyder fedt!!
Forfatter: 
Dato:  17-08-2015 19:25

Og lige sådan noget som en Randers Studerende som mig kunne finde på!

Jeg bor dog et fantastisk sted og ekstremt billigt (hjemme) - i lige præcis de omgivelser du snakker om.

Lille gård, plads til 3 heste og 3 ponyer, tæt på skoven og rideklub med super faciliteter, 130 km2 bolig og så "lade".
Og ja så giver vi kun 4000 + forbrug.

Og bo med min far vil du nok næppe- og ved heller ikke om jeg ville kunne indskrænke mig
Jeg har mit eget hestekollektiv lige her :D

Men lyder fedt! og det skulle da være muligt, vi er rigtig mange hestefolk i randers :D

 

Og så bare fordi jeg er SOLGT til "mit" sted:

Billede

 

 

 

Billede

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Mvh Kathrine

www.facebook.com/kathrineoghopperne

Med to smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

0
0
Svar på denne tråd
 
 God ide...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 11:52

... men jeg tror at man skal have en meget klar vision og tydelig ledelse af sådan et sted.

Jeg har tit tænkt på at det ville være fedt med en eller anden form for heste"fællesskab" - ikke lige i form af kollektiv, som jeg ikke ville kunne holde ud, men mere som en form for andelsforening, hvor man f.eks. købte en større gård og indrettede individuelle lejligheder. Og med dertilhørende individuel andel af udenomsarealet.

 

På den måde kunne man have sin hest og sin egen fold - og selv stå for pasningen af det - eller lave aftaler med sine naboer om fællesskaber med dem der nu fungerede bedst sammen med en.

For det er jo ingen hemmelighed at hestefolk er meget forskellige - og at hver hesteejer er stensikker på at hendes/hans måde at holde hest er "den eneste rigtige".

Som i alle andre andelsforeninger skulle der selvfølgelig være en husorden - og her så også bare en fælles aftalt staldorden - og aftale om et antal arbejdsdage til fælles projekter.

 

Personligt ville jeg langt foretrække at have mine egne 2-3 værelser og 1½ hektar at passe. Og så være fælles om det ydre - og evt lave private foldfællesskaber med dem i foreningen jeg nu passede bedst med.

 

Men derfor kan man jo stadig godt have f.eks. et større fællesrum der kunne bruges når man var samlet (eller til private fester), fælles arbejdsredskaber og andre fælles ting.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kollektiv
Forfatter: 
Dato:  20-08-2015 21:10
Jeg har heller ingen hest lige pt, men det er da min plan inden for den nærmeste fremtid.. Lige pt bor jeg i en campingvogn i Randers, så der er en del der skal på plads inden :b
Det kan godt være det ville blive svært at blive enige om hestehold - jeg kender også kun meget få som jeg er enige med, men man behøver jo heller ikke at gøre alt på samme måde bare fordi hestene står det samme sted? Jeg har mest haft mine heste hjemme, så jeg har aldrig rigtig været indblandet i hestepigers intriger ;-) men det kan godt være man skulle have den samme grundlæggende retning- er vi konkurrence ryttere med hestene på stald om natten eller er vi skovtursryttere med løsdrift.. Personligt er jeg mest til det sidste ;-)
Jeg ved heller ikke om jeg vil kunne bo i et decideret kollektiv hvor absolut alt er fælles, men samtidig kan jeg heller ikke bo helt for mig selv, for det bliver sgu for ensomt! Men en god blanding tror jeg ville være godt ;-)

Bissen: gratis opstaldning og ny lejlighed er nu heller ikke sådan at kimse af ;-) og ja, der er virkelig en fantastisk natur omkring Silkeborg!!! :-D

Kathrine: jeg kan godt forstå du er godt tilfreds med dit sted! :-)


1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider