Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Holdbarhed - vær med til statistik
Forfatter: 
Dato:  11-08-2015 17:56

I mit arbejde med problemheste oplever jeg mange fortvivlede hesteejere med syge heste, der har forskellige skavanker, der gør dem uegnede til ridebrug. Jeg har også selv min egen del af den dårlige statistik.

Enten holder hestene til ganske få års brug, eller de bliver simpelt hen aldrig taget i brug, fordi de allerede under eller inden tilridning bliver halte, får konstateret uhelbredelige rygproblemer eller ligenende.

Der findes ingen statistik på, hvor gamle hestene bliver i brug og avlsforbundene har heller ikke materiale der beviser, hvor længe ridehestene holder. Men her på HN er vi så mange brugere, at vi må kunne lave noget statistik på det.

I første omgang vil det være interessant at vide, hvor mange 12-årige eller ældre heste, der stadig er rideheste uden skavanker. Altså heste, der er daglig ridning uden at blive skånet, og som kan tåle almindelig ridning; spring, dressur, skovtur uden at være pålagt restriktioner eller være dømt "skovturshest".

Har du lyst til at bidrage til statistikken, så oplys følgende:

 

Race/avlsforbund

Stangmål

Alder

 

På din ridehest på mindst 12 år. Så vil jeg prøve at gemme data og stille det op på en anvendelig måde. Jo flere, der vil deltage, desto mere anvendelige bliver oplysningerne.

 



Separationsangst, nervøsitet, uridelighed, frygt, stress, stereoptypier - få kvalificeret hjælp.

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-08-2015 18:14

Race/avlsforbund:

Dansk Varmblod - bl.a. af holstener og hannoveraner

 

Stangmål

1.66

 

Alder

18 år

 



 

1
0
Svar på denne tråd
 
 statestik
Forfatter: 
Dato:  11-08-2015 18:51

Kan kun give dig ret det fortvivlende at så mange kun holder til de er måske 7-8år :-(

 

Jeg har solgt en Welsh cob hingst til en kendt hestedyrlæge der ville have holdbarhed, og jeg får fler DV hopper til bedækning af samme årsag.

 

Welsh cob vallak

stang 142 cm

 

Køreheste

 

Alder 25 år, har lige været til kørestævne.

 

Welsh Cob hingst

 

stang 147 cm

 

17 år

 

Bliver både redet og kørt.

 

Nu har jeg også større hingste billedet er af en på 10 år, bare for at vise at voksne godt kan ride på en cob!

Billede

 


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

4
0
Svar på denne tråd
 
 Amerikaner.
Forfatter: 
Dato:  11-08-2015 19:44
Min gamle show hest. Bliver nu brugt som lærer(western) hest og bliver redet 4-5 gange om ugen.

American Quarter Horse.

161 cm

17 år


Sari

Charlies White Iron APHA
Vinder af Americanday quarter race på Jägersro 2010/2011

 

The Winner Is AQHA/APHA

1
0
Svar på denne tråd
 
 Korrekt...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2015 22:50

...at der ikke findes statistik på, hvor længe hestene er i brug - men Landscentret for heste har statistikker formden gennemsnitlige levealder, og den er 14 komma noget. Dette i øvrigt uden forskel på stor eller lille, ædel eller robust, raceren eller ej.

 

Jeg kan bidrage til statistikken med følgende

Fjordvallak, født 1997

Stangmål 1.42

Kørehest, konkurrencekørsel på landsplan

Bruges også lidt til ridning.

 

Hvis du kan bruge fortidige heste, så blev vores gamle medaljehoppe ( også fjordrace) 20 år. Hun blev brugt til det samme, lige til et halvt år før sin død i efteråret 2013.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Har to..
Forfatter: 
Dato:  11-08-2015 23:40
1: Traver, 155 cm og fra 2000 (Går kun som hyggegest, men fejler intet og kan bruges helt normalt)..

2: Dansk varmblod, 170 cm og fra 1998 (Primært skovturshest men ikke fordi han fejler en disse, men kan også snildt rides på helt normalt plan uden begrænsninger)..


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 et par til din statistik
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 08:19

Jeg startede stævner på min gamle DV (164 cm) da den var 16-17. Da den var 18 fik den dog en skade, og måtte aflives :-(
Min pony (141cm) er nu 20 og den nyder nu sit otium.

Min PA-varmblod (161cm) er 15 og rides jævnligt, dog ikke stævner.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 08:26
Blanding
Vallak
20 år
Har været brugt til LA dressur og LB spring. Går nu hyggedressur og spring 3 dage i ugen, ikke fordi han fejler noget, men fordi han har fået en ung efterfølger, så han har fortjent hans delvise pension.

Hedevang

 

Mangler du en flot festkage?

http://Kagetilkaffen.dk

 

 

 

 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mit bidrag:
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 08:59


Blandingsvallak

16 år

ca 160 cm

I øjeblikket i skånehensyn pga en forvridning, forventet i fuld træning igen om et par måneder. Vi går langsomt frem med genoptræningen aht alderen. Men forventer 100% heling.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Herkules
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 10:42

Blanding Fjordhest/Belgier

Født 1997

152 cm i stang

 

Stadig fuldt aktiv. Går LC distancer, mindre spring konkurrencer, dressur

1
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 12:08

Race/avlsforbund: Welsh Cob sec. D

Stangmål: 153 cm

Alder: 16 år

 

Hun har kissing spine, men det generer hende ikke. Hun går M og er lige blevet B hest i dressur.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dv hest
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 13:36

Min hest er blevet 18 i år. Han bliver kun brugt til skovtur og let ridning, da han for 2 ½ år siden gik på "pension", da han havde fået konstateret gigt/forandringer i halsen ved 5 halsvirvel. Han var dengang 15 ½ år gammel. Indtil da blev han brugt alm. uden hensyn og til alt.

 

Race: Holstener, fuldblod.

Afstamning: Far = Lobster, Farfar = Lagano,

Morfar = Locarno, Morfars far = Ladykiller,

Mormor' far = Flamingo

Stangmål: 167

Alder: 18 år.

 


Med hesten Lucifer-Sartor, født 1997, efter Lobster med Locarno som morfar og Flamingo, som mormors far.

0
0
Svar på denne tråd
 
 statistik
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 14:57

Hej

 

Hvis du skal lave statistik skal du bruge nogen flere informationer, de er ikke nok bare at lave en opgørelse over hvor mange rideheste der er over 12 år

 

Du bliver nødt til at finde ud af hvad grundmængden er - hvor mange heste er der i alt der er over 12 år

 

Hvor mange er aktive i sporten?

Hvor mange er aktive i avlen?

Hvordan defineres om en hest er holdbar - hvilket niveau skal den rides på før den kan betegnes ikke ridbar grundet skavanker.

 

Hvis man laver "stikprøvekontrol" så bliver man nødt til at have en så stor datamængde at den er repræsentativ for hele antallet af DK's heste. Ellers kan en sådan statistik ikke bruges til meget.

 

Jeg har selv en 22 årig, der indtil han blev 21 blev redet fuldtud uden begrænsninger.

 

Har dog det sidste års tid døjet lidt med en ligamentskade ved hovsenebenet.

Race: DV - Renomme (Holstener) / Mago xx (Fuldblod)

 

Hilsen Anne (der sidder med statistik/analyser til dagligt)


nu tilbage som "sandkasserytter"

5
1
Svar på denne tråd
 
 Bidrager gerne
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 15:15

 

 

New Forrest

146

15 år

 

Går p.t. LA på C-plan i både dressur og spring, og hun er, med tidligere ejere, B-pony i spring og dressur.

 

Efter min mening er opskriften på et langt og godt hesteliv:

Foder; kvalitetsfoder i rette mængder, tilskud, vitaminer, mineraler osv. lige fra føl(drægtig hoppe)

Smed; korrekt og rettidig

Fold/boks; godt tørt og passende udeliv(mængde/uden mudder/osv)

Dyrlæge; passet med tænder/ormekontrol/mv. wellness i form af massage osv.

Udstyr; tilpasset bid/sadel osv.

Træning; korrekt ridning og passende træning. herunder også banernes beskaffenhed.

 

Alle disse ting til sammen vil øge levestandarten(ikke at man altid har mulighed for at kontrollere processen) og at andre faktorer, evt. avlsmål osv. spiller ind.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 statistik
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 22:05

Jeg har en tinker på 13 år, 157 cm.

 

Han bliver brugt til lidt af det hele på hyggeplan.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 her kan jeg da
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 22:30

være med :)

 

Knabstrupper hoppe

160cm

16 år

Bliver brugt til blandet dressur, spring, TREC, ture på hyggeplan :)

 

Blandingspony

148cm

20 år

Bliver brugt som lære springpony til pige på 11 år - lige nu på let let plan. Går også ture og rides af voksenrytter let dressur og tur. Er erfaren springpony i L-klasserne. Nu må vi se hvor langt han kommer med sin nye rytter - vi har kun haft ham i 3 måneder :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pony.....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2015 08:57

Sort pony af ukendt herkomst, 132cm, er blevet brugt til dressur, spring, turridning, ringridning mm., nu pensionist, er 31år.

 

Shetlandspony, 87cm, bliver brugt som hygge pony og til trækturem børn, er 15år.

 

Har pt ingen store heste over 12år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 datatilstatestik
Forfatter: 
Dato:  13-08-2015 11:22

jeg har en hoppe på "grønne plader " (LU-brændemærket) araber/thrakener kryds. 22 år rides normalt dressur 2 gange ugenligt og i skoven for resten ( fordi tiden er knap for mig)

 

stod skadet i et år ( fra den var 15-16 år), men har ikke været påvirket siden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har
Forfatter: 
Dato:  13-08-2015 11:55

to heste.

1:

oldenborg/fulblod (forældre ikke kårede)

158 cm

den er nu 25 og bliver brugt til skovtur

fra den var 4-12 gik den dressurstævner op til LA4 fra den var 12-16 gik den springstævner op til LB.

har aldrig haft skader.

 

2:

DV (holstener)(Casir Ask og Calypso Ask)

167 cm

den er 12 iår den går som springstævner op til LC.

ingen skader men ikke så modig derfor det lave niveau.


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

venteliste oprettes hvis nødvendigt.

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine ældste mor og datter
Forfatter: 
Dato:  13-08-2015 13:28

Mor: 25 år. Ved kåring DOA 160 i stang. 50% oldenborgblod. Aldrig været skadet. Stadig frisk på en tur i det blå.

 

Datter: 19 år. Ved kåring DOA 161 i stang. 75% oldenborgblod. Aldrig skadet og stadig fit for fight.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 den gamle
Forfatter: 
Dato:  17-08-2015 08:29

Race/avlsforbund: Frederiksborgblanding

Stangmål: 169

Alder: 21

Aktiv dressur-tur-hyggehest... mest dressur

Har gået LA klasser i dressur på distriktsplan


Mvh

Charlotte

 

T-shirt-butikken.dk - også t-shirts med hestemotiv

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 10:27

Race/avlsforbund: Araber blanding

Stangmål: 152 cm

Alder: 25 år

 

Min nu afdøde hest blev redet helt normalt indtil hans 26. år hvor han begyndte at være urentgående. Jeg sprang 1-2 gange i ugen, og red dressur og ture de andre dage :-)

 

 

 

Race/avlsforbund: Dansk Varmblod

Stangmål: 174 cm

Alder: 13 år

 

Min nuværende hest jeg rider på, har ingen skavanker andet end et til tider iltert temperament ;-) Bliver redet normalt, spring en gang ugentligt og dressur/tur 3-4 gange ugentligt.




SigneKryger

Quando omni flunkus moritati

?

1
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2015 15:03

Blandet pony, Shetlænder og Islandshest

 

110 cm

 

12 år

 

Bøev tilredet som 5 års, har en skævhed i krysset men ikke noget man mærker. Bliver brugt hårdt og går spring (LA-MB), kørsel, western samt masser af ture. Aldrig været syg


 

Berta - Blandet hoppe 2003. Part søges www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/325043/

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2015 15:08

Kan lige tilføje at den skade hun har i krysset er på grund af manglende hovpleje i ung alder. Altså noget der kunne været undgået hvis de bare gad passe på hende.


 

Berta - Blandet hoppe 2003. Part søges www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/325043/

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider