Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Langtidshævet valnøddebrød?
Forfatter: 
Dato:  24-07-2015 10:04

Hej

Jeg sidder med en opskrift på valnøddebrød, som med succes er afprøvet flere gange. Nu kunne jeg tænke mig at lave dejen om aftenen og så bage brødet om morgenen.

 

Kan jeg mon umiddelbart gøre det ved blot at reducere mængden af gær? Der står 25 g gær til 1 brød i opskriften. Jeg opbevarer dejen køligt natten over.

 

Ellers er der blandt andet fuldkornshvedemel og naturligvis valnødder i dejen.

 

På forhånd tak for jeres svar!

Hanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 langtidshævet brød
Forfatter: 
Dato:  24-07-2015 10:17

nu er jeg af den holdning valdnødder ødelægger alt brød, så derfor har jeg ikke lige prøvet med valnøddebrød , men når det er sagt laver jeg nærmest ikke andet end langtidshævet brød..

 

når jeg laver langtidshævet brød bruger jeg koldt væske og ikke lunken og så kun ganske lidt gær i ja..

 

Derudover har jeg erfaret at hvis du sætter dit langtidshævet brød i en kold ovn og tænder, så hæver det rigtig meget under opvarmningen af ovnen..

skal du have brød med noget rigtig "gods" i så prøv at lade det hæve op til to dage...

langtidshævede brød smager af mere men er mere seje i strukturen og jeg synes skorpen bliver mere sprød..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 abcdefghijk
Forfatter: 
Dato:  25-07-2015 09:09

- mange tak for svar. Det må jeg prøve.

 

Valnødder er noget af det skønneste; jeg bruger det i kager, brød, salater m.m., men vi har så også 6 valnøddetræer i haven :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 valnøddebrød
Forfatter: 
Dato:  28-07-2015 04:11

Hanne, man kan da ikke komme med sådan en teaser, uden at vedlægge en opskrift? ;)

 

hilsen Valnødde-elskeren


 

 

Stengaard

- En partner til toppen og en ven for livet!

Følg os på Facebook:

www.facebook.com/pages/Stengaard/ 397894633580913

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ok - her er den så
Forfatter: 
Dato:  28-07-2015 20:13

Opskriften er tyvstjålet fra et eller andet sted på nettet, så jeg tager forbehold for stavefejl, dårlige formuleringer osv...

Det er til 1 brød:

Ingredienser
85 g valnøddekerner
25 g gær
2½ dl vand
50 g smør
1 tsk salt
1 spk sukker
100 g fuldkornshvedemel
250 g hvedemel

 

Fremgangsmåde
Start med at koge noget vand i en elkedel og skold valnødderne med det. Lad vandet dække nødderne i et par minutter.

Hæld vandet fra og dup dem tørre med noget papir eller et rent viskestykke.

Smuldr gæren ud i en røreskål og rør det rundt med 1 spsk. af de 2½ dl. vand.

Imens hakkes valnødderne groft med en skarp brødkniv.

Kog det resterende vand op sammen med smørret og sukkeret, til smørret er smeltet. Rør derefter jævnligt rundt i det, til det har fået en lunken temperatur.

Vej melet af i 2 forskellige skåle. Når vandet er kølet ned, hældes der i gærblandingen under omrøring og derefter tilsættes salt og fuldkornsmel - fortsat under omrøring.

Når du har fået en ensartet dej, tilsættes 3/4 del af hvedemelet og de hakkede valnødder.

Det kan godt være at det ikke er nødvendigt at anvende alt hvedemelet, da det afhænger meget af hvilken mel man bruger.

Stop med at tilsætte mere mel, når dejen er let klistret, men slipper let.

Rul dejen ud på bordet i en klump - drys lidt hvedemel over og dæk det med et rent viskestykke eller lidt husholdningsfilm.

Lad dejen hæve i 60 minutter (gerne længere, hvis du har tid til det) - slå den derefter op til et aflangt brød, rids toppen af brødet og lad det hæve i 30 min på en bagepapirsbeklædt bradepande.

Imens forvarmes ovnen til 210 grader ved almindelig varme.

Brødet bages midt i ovnen, og i bunden af ovnen kan det være en rigtig god idé at sætte en skål med vand, så brødet løbende får vanddamp under bagningen (hvis du ikke har en ovn, der selv kan regulere dette).

Sprøjt evt. også brødet let med vand før og under bagningen. Det giver en sprød og flot gylden skorpe og overflade på brødet.

Bag brødet i cirka 30 minutter. Lad det derefter køle af på en bagerist.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider