Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ondt i ryggen af ridning
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 09:23

Jeg har altid fået lettere ondt i ryggen af at ride, og efter en diskusprolaps i dec., er det blevet værre.

ALLE siger ridning er godt for ryggen, og flere fysioterapeuter har sagt, at jeg burde jo få bedre ryg af det.

Men når jeg sådan rigtig rider dressur, hvor jeg skal sidde "tungt" og sætte hesten i samlede øvelser, er min lænd smadret i flere dage. Det passer min lænd bedst at ride letridning og skridt.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der findes andre end mig, der ikke kan klare hård ridning pga ryggen. Synes det er lidt deprimerende at få at vide, at det BURDE være godt, når det ikke føles sådan.

Måske nogen har nogle ideer/træningsmetoder, som gør det nemmere for mig at holde til ridning.

Turridning/hyggeridning er ikke et alternativt, da jeg er dressurrytter med stort D. Så det er lidt alt eller intet for mig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffff
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 09:30

Min veninde har samme problem og har måtte opgive dressurridning.

 

Jeg rider derfor hendes hest i dressur, konkurrenceridning, uddanner den også for hende. Hun nøjes med at ride ture i skoven og hygge.

 

Så desværre ikke lige positivt :(

 

Men jeg har selv skoliose (men det er jo langtfra det samme) og det hjælper min ryg at ride. Hvis ikke jeg rider 4 dage kan jeg mærke det og får smerter i ryggen.

 

Har du en sadel der passer til dig? Jeg tænker; med den støtte du har brug for? Er hesten meget stort gående/eller meget småt gående, det har også en hel del af sige. Bruger hesten ryggen korrekt i nedsidning (tager dig med) Hvis ikke, så får du jo netop stød op igennem ryggen i nedsidning i forhold til letridning.

 

Er din hest hård ude fortil i din hånd?

 

Jeg har selv problemer med heste der lægger så for hårdt på tøjlen, det kræver alt for mange kræfter af mig at ride så. En hest der er let, passer i str til rytteren, med en god sadel med ordenlig støtte. En hest som tager en med over ryggen i nedsidning. Nogle foretrækker stort gående med meget rygsving og nogle omvendt. Jeg foretrækker midt i mellem eller stort rygsving. Absolut ikke småt da jeg så total smadre ryggen.

 

Måske du skal have det omvendte? En med et lille rygsving.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 rygproblemer
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 09:46

jeg har ikke selv rygproblemer men kender en der har..

Hesten måtte udskiftes, da ryggen ikke kunne holde til at hesten var for vågen.. så da hesten var solgt gik jagten på en ny hest... og der måtte prøves mange, selv gode heste duede ikke, hvis ryggen brokkede sig..

Det endte med en varmblods, der var redet klassisk og let fortil.. lavede ingen ballade og det har så hjulpet at styrke ryggen at det har hjulpet på problemerne..

så det kan muligvis være din hests måde at arbejde på din ryg ikke kan lide..

jeg tænker en hest med taktfaste men ikke prangende og derved ikke voldsomt rygsving kan være optimalt..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 09:48

Jeg rider heste for andre, så jeg kan desværre ikke selv vælge hestens sving og udstyr. Men det er helt klart de heste med stort rygsving, der giver mig flest bank i ryggen. Mindregående heste er faktisk bedre (og kedeligere ) at ride.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 10:28

Til info så har jeg ellers en meget stærk ryg. Kan fælde træer og lægge fliser mm uden problemer . Det virker som om, det kun er dressurridningen der volder problemer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg får..
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 12:10

ondt i ryggen hvis jeg rider småtgående heste og/eller en sadel der ikke passer til mig..

 

Det er selvfølgelig svært at undgå når du rider andres heste, men om problemet kan løses ved jeg ikke.. Jeg rider jo blot min egen og har droppet at holde veninders heste i gang hvis de skal på ferie..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øvelser...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 12:29

Av, det lyder ikke rart.

 

Hvordan er din opstilling? Et lille svaj bagud i lænden kan lægge vildt stort pres på musklerne og leddene, det samme hvis man sidder med hoften for meget ind under sig. Når lænden på den måde skal absorbere stød ved stort rygsving (og, tænker jeg, også heste der ikke alle bruger sig hensigtsmæssigt, siden de er i ridning - det kan godt gøre et stort rygsving til en meget 'stødende' oplevelse hvis hestens ryg også er spændt) - så er det supervigtigt at ryggen er 'lige' og at der ikke er låsninger.

 

Mit bedste bud vil være at få et øvelsesprogram af en fys der kender lidt til ridning, så du ved hvordan du gør de små muskler klar til at bære dig bedst muligt.

 

Og så at strække ud - hver gang.

 

Held og lykke, det må ikke være rart når det er dit erhverv!

 

I

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 12:59

Jeg har svaj i ryggen og det er helt sikkert, at hvis jeg ikke tænker på at hule/runde lænden, SÅ gør det ondt.

Det med at strække ud skal jeg vist lige prøve at huske - det har ryttere vist en ide om, at de som de eneste sportsudøvere ikke skal gøre ;-)

Jeg rider med lændestykke og overvejer faktisk at købe et korset. En fysioterapeut vil sige, at så styrker jeg ikke musklerne. Men på den anden side...hvis alternativet er nul ridning....

Det er ikke mit erhverv heldigvis - bare en kæmpe stor del at mit liv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 13:05

Du kan også prøve Centeret ridning ved Eva Tirstrup :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 13:43

Tak for input men klassik ridning har ingen interesse ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 14:41

Mit bedste bud vil være undervisnig af en centreret ridning instruktør. Det har hjulpet mig helt vildt, at få korrigeret små ting, som var uhensigtsmæssige ift. min ryg og bækken.

 

Og CR instruktører behøver altså slet ikke at have noget med klassisk ridning at gøre. De findes indenfor alle slags ridning.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 14:49

Okay. Måske skulle jeg prøve at kontakte en gammel veninde, som underviser i ARR.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 15:10

Måske Claus Toftgaard kan hjælpe dig? http://claustoftgaard.dk/lang/dk/

 

Alternativt findes der også mange bøger om pilates for ryttere mm. Måske er det vejen at lægge lidt arbejde i?

 

Selv har jeg haft brækket lænden og nakken, og jeg nyder helt klart godt af pilates og yoga.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ssssssssss
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 15:49

Eva Tirstrup underviser altså ikke i klassisk ridning nødvendigvis-

 

Hun kan nøjes med at undervise DIG som rytter og give dig nogle redskaber til at komme til, at ride smertefrit.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrif
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 17:58

Du har allerede fået nogle rigtig fine råd.

ridning er godt for ryggen, men flere undersøgelser har vist at ryttere rent faktisk har rigtig mange diskusprolapser. (Man skal huske at de fleste diskusprolapser er uden symptomer). Derfor kan det jo desværre godt være at du ikke har godt af at ride. Bevægelserne op og ned i spec trav er faktisk temmelig voldsomme, også selvom hesten går korrekt. Dette betyder ar dine discus får enormt mange tryk.

Ridning er dog godt for stort set alle andre typer af rygsmerter.

 

jeg har selv døjet en del med rygsmerter, og disse forværres nemt ved ridning, især hvis jeg kommer til et svaje en anelse i lænden. Mit problem er at mine tre nederste lænde hvirvler ikke kan bevæge sig i forhold til hinanden. Det der har hjulpet mig var at træne mave muskler (jeg var svag i de øverste mavemuskler men meget stærk i de nedre) og lave nogle enkle Rygøvelser.

efter at mine mavemuskler blev bedre har det været meget nemmere at sidde korrekt med lænden og derved er rygsmerterne aftaget gevaldigt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke svaje
Forfatter: 
Dato:  23-07-2015 13:31

Jeg tror det altid er fornuftigt ind imellem at have en til at se på dig ind imellem for at få stoppet eventuelt dårlige vaner i opløbet - og måske har man ikke lige et stort spejl til rådighed der hvor man rider så man kan tjekke op på det selv...

 

Hvis det er "alt eller intet" for dig - altså dressur eller ingenting må du prøve at få det til at fungere - så det er nok godt givet ud af finde en fys med lidt rytterforstand til at hjælpe, også med noget fornuftig opvarmning og udstrækning...

Og måske en underviser der har forstand på jordarbejde så du kan forberede hesten også inden du sætter dig op så den er klar til at tage dig bedst muligt med måske...

 

Bare et par tanker herfra - held og lykke med det!

 


 

Støt Politihestens Venner!

Se www.politihesten.dk

 

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  23-07-2015 14:02

Tak for mange gode input.

Jeg synes, jeg har prøvet meget allerede. Pilatesøvelser gennem ca 6 mdr. med arbejde på at centrere de dybe mavemuskler, masser af fys behandling, behandling ved Rikke Riis som er heste/rytter fys. i stil med Claus Tofte, ridning med lændebælte og så har jeg næsten altid redet med en gelepas bag bagsvidslen (det har nu mest været for hestens skyld).

Min skræk er nok lidt, at ZZ har ret i, at jeg måske bare ikke kan tåle at ride "hård" dressur mere. Jeg er bare stadig ikke klar til at acceptere dette endnu...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dårlig ryg.
Forfatter: 
Dato:  23-07-2015 15:33

Jeg skiftede fra at ride store heste til islændere, fordi min ryg ikke kunne holde til de store rygsving. det gjorde underværker for min ryg.

 


Med venlig hilsen Tina

 

 

Gør livet til en fest - rid islandsk hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2015 21:43

Jeg har slidgigt i lænden.

Jeg har min gamle, nu pensionerede Trakehner hoppe, frisk, spændt og med rygsving.

Hende ka jeg ik rigtig ride nedsidning på, gjorde jeg det, ku jeg ligeså godt gå i seng.

Hver gang jeg havde redet, havde jeg i større eller mindre grad ondt.

Da jeg så sku ha ny, gik jeg specifikt efter en hest, der ku fungere med lænden.

Jeg fandt en, der faktisk (desværre) ik har meget trav, og rygsving.

Jeg har så sjælden ondt efter ridning, måske 1 hver 2. måned.

Men den dag i dag, savner jeg noget "vildere" trav, men tror dog ik jeg ka holde til det i længden.


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridning og dårlig ryg
Forfatter: 
Dato:  28-07-2015 18:27

Hej

 

jeg er opereret for 3 diskusprolapser og 12 andre operationer ifm kræft, så min kroppen træt men specielt ryggen er svag.

jeg har solgt min dressur hest som gik med stort ryg sving og istedet købt 2 spring heste som er småt gående.

 

For mig er det kombinationen af ridning og træning 3-4 gange om ugen med tilknyttet fys der gør at jeg kan holde mig oprejst. Hvis jeg ikke rider og træner ligger jeg i sengen med store ryg smerter.

 

Måske du skal indstille dig på ikke at kunne det samme som før, men prøv at kombinere med træning efter aftale med fys.

 

Pas på dig selv, held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sadlen.....
Forfatter: 
Dato:  28-07-2015 19:07

Jeg har leddegigt, og en ryg der er meget ødelagt pga det.

I en lang periode fik jeg mere ondt af at ride, selv om jeg også hele tiden fik besked af diverse behandlere, at det ville styrke min ryg og gøre godt, så fik jeg bare mere og mere ondt.

Ind til min sadel skulle stoppes om, og jeg i den periode red i en "lammefætter"

Så forsvandt alle rygproblemer som dug for solen.

Da jeg fik min sadel retur, startede alle smerterne igen.

Jeg fandt ud af, at det dybe sadel, der fik min ryg til at svaje på en anden måde, eller rettere, det skubbede lænden ind, var det der gjorde hele forskellen.

Lige så snart jeg sad i en sadel med mere plads, altså uden det dybe sæde, så var der ingen problemer overhovedet.

Det var svært i starten, for jeg syntes jo ikke der var nogen støtte, men i dag er mine sadler skiftet ud med dressursadler uden dybt sæde, og jeg har aldrig mere ondt i ryggen, og kan ride al det dressur jeg har lyst til.

Det var da værd at prøve, om det også gælder for dig....


Hilsen Mette

Der har spist sig rask fra leddegigt


Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag


og barfodstrimmere burde forbydes....


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lammefætter
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 08:46

Gud sådan en har jeg da liggende. Den skal prøves. Hvorfor har jeg ikek tænkt på det...Har for år tilbage brugt den for dårlig ryg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øv det da træls
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 15:27

Jeg har ikke læst alle svar, kort om mig jeg har 3 prolaps ( er opereret uden held ) har 4 sammenfald og gigt, ovni har jeg en Tarm sygdom ( chron sygdom ) da jeg i sin tid ødelagde min ryg red jeg ved en berider som sidder i køre stol, han blev altid sur hvis nogen sagde "jeg kan ikke" .. Min professor der er indover min ryg sagde havde jeg ikke redet hele livet havde jeg ikke kunne gå idag så slem er min ryg, så der ikk noget der hedder jeg kan ikke, jeg SKAL og ja det er med tåre voldsomme smerter og masser af medicin hver eneste dag, og nej det aldrig så godt som jeg gerne vil ha det, MEN jeg gør det og jeg har mærket hvad det gør hvis jeg IKKE gør det jeg har fået syet en albion sadel til min ryg ( 35.000 kr ) har 2 korset og så har jeg en kæreste der ordner ALT ! - udelukkende for at jeg kan bevare den lille smule livskvalitet, jeg rider øvelser til PSG dog er programmerne alt for lange for mig derfor starter jeg ikke stævner, du er velkommen til at skrive privat hvis du har spørgsmål

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider