Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 køb af grovfoder
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 18:44

Kære alle

 

jeg har brug for jeres indput omkring et lille dilemma vi har.

 

Vi sælger fra tid til anden grovfoder, når vi får lavet så meget at vi ikke selv kan bruge det, enten som hø eller wrap.

 

Hø har vi aldrig fået klager over eller haft problemer med og generelt set har vi heller ikke i forhold til wrap, får man en balle som er forholdsvis dårlig, får man en ny enten ub og er der blot enkelte pletter i ballen får man afslag i prisen, noget vi har syntes har virket fair indtil nu.

 

Nu har vi så over en lille periode solgt wrap til en og der har da været nogle dårlige baller mellem dem, enkelte har været over halvdelen som var dårlig andre måske en kvart balle, men så har hun fået en ny ub hver gang, nogle gange har hun leveret hele ballen retur andre gange blot det som ikke kunne bruges. Men nu er hun begyndt at komme hvis der bare er en mindre plamage, den sidste balle hun kom retur med var der en mug plet på størrelse med en knytnæve et enkelt sted i ballen, intet andet og der blev ikke mere, vi brugte den selv til vores egne i løbet af et par uger, selvom vi var stoppet med wrap for i år og gået over til hø.

 

Mit problem er lidt at jeg jo egentlig synes at det er og udnytte os at man kassere en balle med så lille en plet i, især fordi den jo ikke blev dårlig i resten af ballen og normalt afventer vi jo ikke med at åbne baller til vores egne for at høre om kunden er tilfreds, så der har været en del baller vi har fået retur hvor jeg har tænkt at 2/3 af ballen uden problemer kunne være brugt og resten så smidt ud = afslag i prisen, men hun kommer retur med dem og forventer en helt ny istedet.

 

Har vi gjort hende forkælet eller kan vi godt tillade os at sige at vil hun fortsætte med at købe wrap hos os, bliver det under lidt andre forhold, så som at det skal være mere end 1/3 af ballen der er dårlig for afslag i pris og mere end 1/2 af ballen for at få den ombyttet??

 

Vi forsøger altid at give den bedste service, inkl. udlån af vores trailer til hende, vi svarer på hendes beskeder sent på aftenen og giver hende gerne mulighed for afhentning når hun ønsker, så synes måske vi strækker os alt for langt i forhold til hvad vi måske bør, eller hvad tænker I?

 

Forløbet hvor hun har købt baller hos os har faktisk været en periode med tab for os pga de baller som er taget retur, og normalt har vi aldrig oplevet disse problemer blandt andre købere af vores grovfoder, det er også begrænset hvor mange baller vi selv har kasseret store dele af, selvom vi har taget dem fra samme omgang som hun har fået fra.

 

Skal måske tilføje at nogle af problemerne i år er opstået fordi ballerne blev pakket med to lag mindre end der egentlig var bestilt, hvorfor der kun var 7 lag istedet for 9, en fejl vi bestemt vil være obs på ikke sker igen.

 

mvh

Mie


Life is what we make it.

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 og ox hoppe fra februar 2012 sælges, se min profil for flere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd
 
 køb af wrap
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 19:58

Jeg synes, I er yderst large overfor hende og jeg tror, jeg ville tage en snak med hende, om hvad I synes der er rimeligt mht. tilbagelevering. Ellers må I jo bare give hende de nye betingelser, du selv nævner.

 

Gid jeg havde sådan nogle gode muligheder for tilbagelevering her hos mig. Jeg køber til et helt år ad gangen - 140 stk 50kgs baller. Jeg får intet byttet, men lider selv tabet, når en balle er dårlig og det sker da med jævne mellemrum, at jeg må kassere en hel balle. Jeg skal selv samle ballerne på marken, når de er blevet wrappet og den eneste service jeg får, er at jeg må opbevare dem i et hjørne af den mark, de er blevet slået på.

 

Så jeg ville da prise mig lykkelig for muligheden med tilbagelevering, når en hel balle er dårlig.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skimmelsvamp
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 21:22

Nu er jeg så mikrobiologisk laborant, dvs skimmelsvmp er en af min kompetencer. Hvis der er en synlig plet uden på, så vil en meget stor del af en balle være inficeret med skimmel og jeg ville aldrig turde bruge det til mine heste.

 

Vil du selv spise af et brød hvor der er mug på? Du kan bare fjerne pletten? Men hvis du spiser af det vil du oftest opdage at hele brødet faktisk smager af det.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hoppeplag og føl sælges

6
0
Svar på denne tråd
 
 Wrap med mug
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 22:52

tja.. Nu laver jeg kun wrap til egne heste og jeg kasserer altid hele ballen, hvis jeg ser den mindste mug el. Andet forkert i en balle. Hvilket også er grunden til at jeg kun laver de dyre 50 kg wrapballer..

 

Jeg har aldrig før kasseret så mange baller, som jeg har gjort af dem, jeg fik lavet sidste år..

 

Hvis jeg købte dem ude, så ville jeg være lige så "besværlig" som din kunde.. Da det jo nu engang er sådan, at når man køber et færdigt produkt, så skal det også være helt iorden.. Hvilket så også er grunden til at jeg kun laver wrap og hø til mit eget forbrug.. ?

3
0
Svar på denne tråd
 
 anden side af sagen
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 07:07

jeg gør det samme som TS dvs sælger ud af overskudsproduktionen hvert år.

 

jeg beholder selv 40 minibig til eget forbrug- resten sælges dvs jeg beholder ca ½ af 1.slæt.

 

Møder ikke dårlige baller blandt dem jeg selv beholder- men en bestemt jeg har solgt til et par gange møder mange dårlige baller- men andre der har købt af mig møder ingen dårlige baller. Så som sælger er min konklusion at denne ene person opbevarer dem et sted hvor plastikken kan blive beskadet feks af katte osv.

 

Karina

2
0
Svar på denne tråd
 
 grovfoder
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 09:07

tak for svar

 

vores baller opbevares indendørs og på paller så de udsættes ikke for de samme vejrlige omskiftninger eller fugle der morer sig med at komme ind til wrappen, men de 2 mindre lag plast har klart ikke været optimalt for dem.

vi laver altid minibig, det andet er alt for dyrt og besværligt når vi selv lan bruge minibig størrelsen i løbet af rimelig tid.

 

de mikrobiologiske laboranter jeg har talt med via arbejdet har hele tiden sagt at var det skimmelsvamp ville det brede sig hurtigt efter at der er åbnet for ballen og det er sjældent sket.

 

jeg forstår godt man som køber vil reklamere når store dele af produktet ikke er som det skulle men synes jo vi er meget large når vi slår af prisen/ombytter efter behov.

 

men kan godt lyde som om vi måske bare skal ændre praksis til at sælge ab mark og så må folk selv stå for at få det wrappet og opbevaret, når vi ikke kan lave hø.

 

mvh

Mie


Life is what we make it.

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 og ox hoppe fra februar 2012 sælges, se min profil for flere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svært med wrap
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 09:36

....da det kan være svært at afgøre om skaden er sket ved køber el. sælger.

 

Hvor meget service man vil yde og hvilken kvalitet køber kan forvente afhænger jo meget af prisen man tager. Har man underskud er prisen nok for lav. Jeg tager en forholdsvis høj pris for grovfoder, men til gengæld får man også følgende:

 

  • analyser på alle slet (hele pakken med foderværdier, makro- og mikromineraler)
  • vejemulighed, da mange, især sælgere, sætter vægten alt for højt, bevidst eller ubevidst.
  • faktura
  • bytning af evt. dårlige baller. Wrap byttes dog kun, hvis der ikke er små huller i folie fra katte el. fugle (kan ofte kun ses hvis man skiller folien og strækker den). Køber tilbageleverer selv baller og folie og betaler for vægtdifferencen. Betingelser for ombytning af wrap står på faktura og jeg har ikke ombyttet siden, hvorimod det skete af og til tidligere, ofte fra bestemte kunder, hvorfor det nok skyldtes forhold hos dem.
  • forsikring uden loft og selvrisiko (produkt/erhvervsansvar), hvis hesten bliver syg eller dør. Har man købt privat og/eller uden regning, kan man ofte kigge langt efter erstatning, hvis uheldet er ude. Omvendt kan man som sælger også risikere et monsterkrav fra køber, hvis man ikke har nogen forsikring.

Jeg sælger kun store baller, da der ofte er problemer med mug i de små wrapballer pga. for lille kompression i presseren. Bruger 5-6 lag folie og det fungerer fint.

 

Mht. skimmel, skal man nok ikke bruge wrap, hvis man ikke kan tåle en lille plet, hvilket man også bør gøre kunder opmærksom på. Der er nu engang sådan at wraphø, også med en mugplet eller to, indeholder langt mindre skimmmel end alm. hø. Skulle man være i tvivl om hvorvidt dette er sandt, så prøv at kigge på hhv. wrap og hø under et mikroskop, eller prøv at dyrke dem på en passende agar, så vil man erfare at tilsyneladende OK hø er fyldt med skimmel i forhold til wrap. Der er ikke altid det øjet ser der er det værste, kunsten er at forklare det til de uvidende .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

4
0
Svar på denne tråd
 
 sukkerudtræk
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 10:04

nogen har også svært ved at se forskel på mug/skimmelsvamp og hvide plamager med sukkerudtræk.

 

 

Karina

3
0
Svar på denne tråd
 
 Super service
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 11:11

Jeg syntes I yder en meget udvidet service!!

 

Jeg producerer ikke selv wrap men køber hvert år 30 baller hjem til mine heste.

 

jeg får alle baller leveret samtidig i sensommeren da det er billigst og jeg har ingen returret medmindre at en hel balle er gennmrådden.

Som min leverandør siger - han kan ikke vide hvor mange katte der har hvæset kløer i ballen osv osv.

 

Jeg vil tro at jeg ud af de 30 baller samlet smider 3 baller på møddingen iløbet af vinteren.

 

 

Ang. "mugpletter" så får mine wrap selvom der er enkelte små pletter. Jeg fjerner et godt område omkring "muggen" og bruger så retsen.

Hvis en balle er meget rådden elelr lugter forkert så smider jeg den ud.


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2014

Rockness - DV 2005

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider