Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hest ødelægger dækken
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 16:49

Den hest min hest går sammen med, ødeløgger hans insektdækken Han fik det på Mandag sidst på eftermiddagen (smurt godt ind i bidstop, både på spray og det man pensler på), og allerede onsdag ved frokost tid, var der 2 store flænger i. Jeg havde godt lidt på fornemmelsen at det ville ske, da det også var et problem i vinters, men jeg var villig til at give det en chance, men 1½ døgn er altså for kort tid, og der er jo grænser for hvor mange gange man kan reperere det.

De er desværre nød til at have dækken på, da der er mange insekter, og ejeren af stedet ikke vil have dem ind om natten... Har foreslået ejeren af den anden hest, om hun ikke kunne prøve en mundkurv, og evt. lave hullet lidt større, men det vil hun under ingen omstændigheder gå med til... Idag har jeg så flyttet min hest til en lille fold stortset uden græs, men syntes jo det er synd han skal gå der. Hvad ville I gøre?

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 18:25

Hvis du skal undgå insekter, er det om dagen ikke natten hesten skal ind.

Jeg kender ikke de forskellige bidstop produkter, jeg har altid brugt bentjære (hed hjortetaksolie i gamle dage)det har altid virket for mig. Det både stinker og smager forfærdeligt. Du kan købe det ved Matas.

 


Suldudu

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skrev forkert
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 20:55

Mente også at hun ikke ville have dem inden om dagen og ude om natten, det gik vist bare lidt for hurtigt med at skrive det

måske jeg skulle prøve det du skriver, tror bare ikke den når at smag det, da den er ret hurtig og nærmest "hugger" efter min. Det var også et problem i vinters, så havde godt forudset problemt ville komme, men syntes jeg ville give det en chance... Men har ikke råd til at købe nyt dækken minimum en gang om ugen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 21:20

det er noget øv når det sker....Jeg måtte tag dækkenet af min IC i vinters, da der var en anden pony der ødelage hans dækkener, lige meget hvad jeg sprøjtede på. Men efter 4 uger med 5 dækner opgav jeg og han fik det af. Heldigvis har det været en mild vinter og jeg havde ikke baraberet ham.
Ved godt det ikke er løsningen med insektdækken, men hvis det var min hest så heller fold med minimalt græs og med dækken end den anden, dette selv om jeg så skulle fodre på den.


Ejer af: Lagsi fra Møllegård (islænder)

Nasi frá Dánjalstrøð (islænder)

Tranegildes Lakrids (shetlænder)

Beer's sir Malthe (irish cob)


RIP: Mickey (islænder fra 1985) august 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækken
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 23:03

Insektdækken kan jeg desværre ikke hjælpe med. Men jeg ville nok også enten adskille hestene eller finde en løsning så hesten kunne gå uden dækken, tektonic, hvidløg, spray eller andet, men det er vel ikke nok, hvis den er generet?

 

Mikki: prøv Premier equine dækkenerne i 1680 denier balistic nylon. De er seriøst holdbare. Ikke et af mine dækkener har antydningen af et hul og jeg har altså en rigtig bulderbasse af en vallak, der f.eks. ikke kan gå med grime på fold, da han så ødelægger 3-4 stk. om måneden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er prøvet
Forfatter: 
Dato:  04-07-2015 08:38

Alverdens insekt spray er prøvet, men virker ikke nok. Er bare så træt af det skal gå ud over min hest, at den anden ikke kan lade være med at bide!

Min sætter pels som en islænder om vinteren, så er desværre nød til at klippe ham. Investerede i er premiere eguine sidste efterår, men der blev der også bidt små huller i, så der fik jeg trumfet igennem, at de blev skilt ad, nu er den vallak min gik sammen med så imellem tiden blevet aflivet så gik med til at prøve igen.

Lige nu har jeg svært ved at se en løsning på det, andet end jeg flytter min hest, hvilket jeg bare syntes er rigtig ærgerligt, at det skal være fordi en anden hest ikke kan opføre sig ordenligt. Har stået 12 år samme sted, "problem hesten" kom først til sidste sommer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Burde ikke være dit problem...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 19:01

Helt ærligt, så kan jeg ikke forstå at det er din hest der skal flyttes på en lille fold uden græs. Efter min mening burde det være den hest der ikke kan opføre sig ordentligt, der må gå dér. Hvad siger ejeren af den bidende hest? Tilbyder hun at reparere eller erstatte de dækner hendes hest ødelægger? Det burde hun gøre eller selv flytte sin hest til en anden fold, så den ikke generer andre heste på folden. Staldejeren burde også kunne sætte nogle regler op for hvad I gør når to heste ikke fungerer sammen.


 

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Kunne ikke være mere enig
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 21:14

Hvor er jeg glad for du skriver sådan Lnilsson. Det er lige netop sådan jeg syntes det burde være! Ejer af den anden hest har tilbudt at reperere det i hånden og putte tabasco på, hvilket jeg ikke tror den når at smage, da den hapser små hurtige bid. Plus der er grænser for hvor mange gange og hvor meget man kan reperere det.

Savner også at staldejer træder i karakter... Kan helt ærligt ikke se hvad der skulle ske ved en mundkurv, den kan jo godt få noget græs med sådan en på...

Grunden til at de siger min skal gå på en lille fold uden ret meget græs er, at de ponyer ikke kan tåle mere græs... Men hold nu k... Jeg blev sur... Fortalte at hvis det var sådan det skulle være, blev vi der ikke!

Lige pt går de sammen, men min uden dækken på, og så har de sagt de giver dækken på og skiller dem ad hvis der kommer insekter. Men ser jo allerede problemet vil komme igen til vinter...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 08:41

Heste slås og heste leger, hvilket uundgåligt vil medføre ødelagte dækkener, grimer, sår og skader, det ved vi når vi lukker heste sammen og derfor kan en hesteejer heller ikke stilles til ansvar når hendes hest ødelægger noget. Ejeren af den hest der har ødelagt dit dækken er faktisk flink når hun tilbyder at lave det, det er ikke noget du kan kræve af hende.

 

Af det så er sindsygt ærgeligt når det sker er noget helt andet, jeg har selv mistet 5 dækkener på et år (og en sparkeskade der krævede dyrlæge) da mine står sammen med et par unge hingste og der bliver leget lidt vildt, men jeg ville da aldrig (og kan heller ikke juridisk) kræve erstatning af ejeren hingstene.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sådan en talerken
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 09:51

hejsa

 

Et sted jeg stod opstaldet var der også to vallaker som gik sammen og den ene fik konstant ødelagt dækkener.

 

Her købte de sådan en slaks tallerken/ skål som man satte under mulen og monterede på grimen. Det virkede super godt. Hesten kunne stadig spise stråfoder på folden. Jeg ved ikke hvordan det virker ift hvis den skulle græsse på kort græs, men det er vist værd at prøve.

 

Desuden skal man lige være opmærksom på at hestene drikker af kar og ikke af vandkopper da den nok vil være forhindret i at få mulen ned i en vandkop.

 

Har lige prøvet lat lave en hurtig googlesøgning men kunne ikke lige finde den.

 

MVH Kristina


Cand. Agro.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er den....
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 11:35

Jeg er den heldige ejer af to legesyge vallakker, og lever også med ødelagte dækner.

 

MEN nu kommer det sjov - ham som får bidt dækner i stykker, er den mest møgirriterende krampe af dimensioner. Og ham som ender med at bide fra sig i "hurtige hak" som flænser et hvert alm dækker gør det i ren og skær desperation, over at møgbunken bliver ved med at generer ham.

 

Nu er de jo så heldigvis begge mine heste, så jeg holder jo af dem begge, og må bare leve med, at skal de gå sammen og have dækken på, ja så skal det være i 1680 denier.

 

Så det er altså ikke nødvendigvis den med det ødelagte dækken, som er den "uskyldige" i dette spil :-)

 

Når det er sagt, så er der nok ikke anden mulighed for at undgå ødelagte dækner, at skille de to kamphaner ad. Og hvis du kan se, at det ikke kommer til at fungerer, ja så må du jo flytte.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 insektdækken
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 12:11

Jeg vil bare lige give dig en for at du insisterer på at give din hest insektdækken på, når den nu ikke må komme ind om dagen.

Det er altså forfærdeligt for dem uden! Vores heste står i løsdriftsområdet indtil klokken 20-21 om aftenen, hvor de kommer over på græs. Når vi skal hente dem klokken 10 om morgenen er de fuldstændigt svedige og løber rundt for at flygte fra insekterne. Så selvom vi tager inde i dagtimerne, har vi nu alligevel besluttet os for at købe insektdækkener til natte- og morgentimerne på græsfolden. Vores heste spiser (indtil nu) heldigvis ikke dækkener, men jeg kender også en der havde den der "kop"/"tallerken" monteret på grimen af en dækkenspiser og den virkede!

 

Hvis jeg var dig ville jeg nok købe det allermest holdbare jeg kunne opstøve, så har du ligesom vist din velvilje, og desuden er det jo lettre at reparere små huller i et dækken af god kvalitet, end lange flænger i et tyndtvævet.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider