Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 R.I.P Faxa
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 13:25

Så blev det desværre min tur til at aflive min hest

 

Beklager hvis det næste er noget rodet - er lidt udenfor mig selv pt

 

Faxa blev i går aftes aflivet - formodentlig pga. en svulst i leveren. Fandt hende da jeg kom for at fodre kl. 11 (de går i løsdrift), der lå hun ude på folden - fik en MEGA dårlig fornemmelse, og hvorfor ved jeg virkelig ikke, for de ligger tit og flader ud på den måde på det tidspunkt. Det føltes bare helt forkert.

 

Kaldte på hende, hun kom på benene og galoperede ind som hun plejer, hvorefter hun smed sig i boksen og fik sig lagt fast. Fik hende fri og ud igen, ringet efter dyrlægen som kom og gav hende 50/50% chance - for hun kunne simpelthen ikke afgøre om det var en gevaldig omgang luft (hun var noget opspilet i højre side) eller om det var tarmslyng der lå så langt fremme at hun ikke kunne nå det.

 

Eftersom 50% chance jo er ganske rimeligt, fik hun noget beroligende og smertestillende og så var der jo kun at vente og se tiden an .

 

Allerede efter 1 time lagde hun sig, men virkede egentlig bare træt. Dyrlægen ringede efter et par timer, og vi aftalte at se tiden lidt an, for om ikke andet var hun smertedækket (skulle vare 24 timer). Men, 2 timer senere begyndte hun at blive urolig og jeg kunne ikke holde hende på benene. Ringede derfor til vagtdyrlægen som desværre havde 1 times kørsel, hun var dog rigtig flink til at ringe et par gange og orientere om at hun havde talt med min faste dyrlæge, og at hun var på vej.

 

Sad hos hende hele tiden (var slet ikke væk fra hende fra jeg fandt hende) og rejste jeg mig blev hun med det samme "søgende", så håber og tror på at det har hjulpet hende at jeg var hos hende - på trods af mit tuderi...

 

Faxa havde det SLET ikke godt, ikke fordi hun ville rulle sig en masse, men hun var "væk" og lå bare med lukkede øjne. Hun svedte ikke og pulsen var fin, slimhinderne var dog "træslse" - så var forberedt på at min grimme anelse kom til at holde stik

 

Vagtdyrlægen kom og undersøgte, gav mere smertestillende og blev ret hurtigt enig med sig selv om at det tyede kraftigt på en svulst/tumor i leveren siden al medicin var nærmest virkningsløst. Jeg blev enig med hende om at det var tid til at stoppe.

 

Vi trak Faxa ned hvor Daka ville kunne få fat i hende, hun fik lov til at græsse lidt, og så fik hun 2 ml. beroligende. Kunne med det samme se at beslutningen var rigtig, for hun blev da lidt dopet, men hun plejer at være TOTALT væk efter 0,5 ml... Hun fik de 3 blå sprøjter og lagde sig pænt ned, dog med lidt forsinkede reaktioner i form af benspjæt - men ikke noget vildt.

 

Derefter var der lidt praktisk arbejde, da jeg jo skulle have fat i en foldkammerat til den unge (Faxa´s afkom på 8 år). Ringede til en god ven som har en god flok heste, og selvom han havde gæster, arrangerede han straks at jeg kunne hente trailer og hest

 

Så nu har jeg fået en rød vallak på gæstevisit, han er supersød og røde og ham hygger sig allerede - heldigvis, orkede ikke hvis jeg skulle til at bøvle med det også...

 

Daka har lige været og hente Faxa, og selvom det er rart at hun er væk, så er der bare så tomt så tomt Kan slet ikke forstå at jeg aldrig mere skal se hendes skønne blide ansigt, skridte hende en tur eller se hende fjolle rundt sammen med røde

 

RIP min smukke dejlige højt elskede hoppe

 

Billede

 

Trine (Faxa)

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 13:41

Det gør mig rigtig ondt at læse af din søde hyp skulle i hestehimlen :( Det gør simpelthen så ondt.

 

Men det var den helt rigtige beslutning når nu ikke medicinen virkede og hun ikke blev bedre.

 

Jeg har selv været sådan et forløb igennem med vores Shetlandspony. Hun ville heller ikke reagerer ordenligt på det smertestillende og havde stærke koliksymptomer. Hun blev indlagt på klinikken hvor de tog en masser prøver. Prøverne viste af hun havde anæmi i stor grad, kroppen var ved at lukke ned og noget af tarmen var ved at dø. Hvorfor fandt vi aldrig ud af :(

 

Vi gav også hende fred, hun skulle ikke igennem mere.

 

Tag den tid det tager at komme dig over ckokket og sorgen. Det er okay at være ked af det, jeg stortudede også selv da jeg aflivede min tidligere hest, tror jeg sad og tudede en hel uge.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hest i himlen
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 13:47

Åh for pokker - mange tanker herfra Jeg har selv stået med en hest, som jeg havde haft i 11 år, der blev syg og døde fra mig inden for 24 timer. Det er et chok uden lige.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 RIP Faxa
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 15:02

Det var da alt for tidligt hun blev genforenet med sin brune bamserne

 

 

 

Kram til dig..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kondlerer
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 15:34

Åh nej, det var en trist nyhed.

 

Det er så svært at sige farvel, og sværere jo mere man holder af dem, men det var tydeligvis det eneste, der var at gøre. Godt du og dyrlægen agerede så hurtigt.

 

Jeg føler med dig. Heldigvis har du så stadig hendes fantastisk smukke datter med den store personlighed

 


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Møgdag!
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 22:10

 

Jeg er virkelig ked af at høre om din smukke og skønne Faxa.

 

Hun havde jo slet ikke alderen til at skulle herfra endnu. Hvor er det dog rart at du så hurtigt kunne låne en anden hest.

 

Stort trøstekram til dig. Jeg håber du får det godt beabejdet og finder alle de gode minder frem i fremtiden. Hun var en meget smuk hest!

 


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Imponerende Welsh Cob vallak 5 år/160cm

Islænder hoppe sælges/byttes

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trøstende ord
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 13:07

Puha, jeg føler virkelig med dig. :(
Det er svært at vide hvad man skal skrive, men tag dig tid til at sørge og mindes hende. Det er mere end ok at være ked af det. :)

Jeg har endnu ikke (7-9-13) måtte aflive en hest, men når dagen kommer, så håber jeg inderligt at jeg er stærk nok til at være der gennem det hele og få sagt ordentligt farvel.
Jeg synes det er utrolig smukt at du har været der for hende helt til det sidste og at du hjalp hende godt over regnbuebroen.

R.I.P smukke Faxa


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til alle...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 14:02

...en lille opdate...

 

Tuder stadig i tide og utide , jeg vidste godt at Faxa var noget helt helt helt specielt for mig - men er faktisk noget skræmt over hvor hårdt jeg tager det. Trods alt er hun jo ikke den første hest jeg har aflivet... Måske er det fordi hun var frisk og glad lige til dagen før, var slet ikke forberedt, de andre har trods alt haft et forløb op til aflivningerne

 

Heldigvis har jeg en arbejdsplads som (indtil videre) er meget forstående, så jeg afspadserer ugen ud og så må vi se... Kan slet ikke overskue noget, og er stadig helt ved siden af mig selv, kan slet ikke mærke hverken sult, tørst eller behov for søvn - hovedet ved det godt - men kroppen er out of office... De par gange jeg har talt med arbejdet, er det endt med tuderi i løbet af no time, så tænker lidt at de har luret at jeg nok ikke er den rette til at tage telefoner pt

 

Jack - den nye foldkammerat til røde har vist sig at være alletiders lille hest. Når jeg får en af de helt store tudeture, så kommer han med det samme og står og nusser mig og "passer på", hvis ikke man vidste bedre, så føles det som om Faxa har sendt ham for at tage sig af mig (og så tuder hun igen... )

 

Tusind tak for alle trøstekrammerne - selvom de er virtuelle så betyder hver og en noget!

 

Trine (Faxa)


4
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 14:41

Det gør mig ondt at læse. Kram til dig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 til vi ses igen....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 22:41

Jamen altså... jeg kan slet ikke fatte hun er væk...!

 

Jeg er så ked af at læse, at du har mistet din vidunderlige, sære, smukke Faxa.

 

Jeg er også sikker på, det bliver meget hårdere og komme igennem, når det sker så pludseligt. Som jeg læser det, gik der ikke så mange timer fra du først "mærkede" det, til hun var væk.

 

Jeg ville sådan ønske jeg kunne lette din sorg, det er bare så svært.

 

At græde sit farvel er kærlighed.. det kan man aldrig gøre for meget.

 

Jeg håber du får spist og passet på dig selv.

 

Jack lyder som en skøn hesteprins... ham glæder jeg mig til at møde.


 

Rytter af konetypen

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Det gør mig ondt :-(
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 08:05

Hej Trine

 

Det gør mig ondt med Faxa. Det er godt at høre du var ved hende til det sidste, men puha det var sørgelig at læse.

Jeg håber alt går dig vel og du trives :-)

 

Sender dig en masse positive tanker og ved hvor meget hun betød for dig.



Hilsen

Bitten

 

RIP Gp Pocostar Dancer.

 

 

 

 

Hvad nytter den skudsikre vest,

 

 

 

når døden kommer fra hjertet!

 


Når jeg skriver "krikke" er det kærligt ment!!!:o) ...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 smukke
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 21:10

Det gør mig ondt, at du har mistet din skønne Faxa alt for tidligt

 

R.I.P Smukke hesteengel

 

Sender også tanker og trøstekram her fra


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 RIP......
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 11:39

STORT trøstekram efter tabte af smukke Faxa.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jeg ked af at høre
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 10:26

Rip fine Faxa


 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider