Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hottentot Karrussel
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 13:17

 

Hvor går grænsen for racisme? Er det når der er en cowboy eller en indianer i Djurs sommerland eller er det når man møder en vaske ægte neger i sort plast i forlystelses parken?

 

nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-06-25- djurs-sommerland-anklages-for- racisme-er-det-her-over-graensen

 

Hele to underskriftindsamlinger er i gang... Hvem tror i får flest underskrifter?

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Vindott farvet Islænder hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Når man ikke har mere at brokke sig over
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 14:05

Dette er en indsamling af underskrifter på nedstående klage til Djurs Sommerlands direktør. Klagen drejer sig om deres degenererende tema-by "Vikingeland", stereotyper og karikaturer herfra. Djurs Sommerland er en børneforlystelsespark og har ansvar for at være hensigtsmæssig i de signaler de sender børn. Dette mener vi ikke "Vikinge-land" Afspejler.

Til Direktøren for Djurs Sommerland

Vi skriver på vegne af gruppen "Everyday Religious Persecution Project DK" og de X antal underskrifter som står inde for følgende klage. Vi vil stærkt opfordre jer til at genoverveje jeres tema-by "Vikingeland", da den indebære ekstremt daterede og nedladenede karikaturer af Det Nordiske Oldsamfund og stereotyper.

Jeres "Drageskibs" forlystelse tilføjer til et oversimplificeret billede af at Vikinger er uciviliserede, overtroende og barbariske.

Endnu mere problematisk er jeres "Thors Hammer", som fremstiller en oversimplificeret religion om et ægte trosfolk, Asetroende, og fremstiller dem med en barbarisk karikatur.

Denne type fornøjelser med tilhørende karikatur af mennesker var almindelige omkring århundrede skiftet, men er ikke i tråd med moderne standarder og giver en grim reference til Vikingetiden.

Vikingeland - Djurs Sommerland

Potræt af en viking, Solvang

At i heller ikke fremstiller noget andet positivt eller nuanseret billede af folket i oldtidens Scandinavien, begrænser jeres temaland til kun at give ét, negativt stereotypiserende billede af hvad det oldnordiske folk er. Samtidigt, fremstiller i Harald Blåtand som helten, som er med til at bidrage til en underliggende tanke i samfundet om, at den gamle verden er overlegen resten af den nye verden som kultur.

Vikingeland umenneskeliggøre folk og kultur, og da Djurs Sommerland er en børneforlystelsespark, svigter I dermed også danske børn med oldnordisk baggrund, i ikke at give dem et positivt billede af dem selv at spejle sig i.

Vi håber I vil overveje renoveringen af "Drageskib" og navneændring af den nedgørende "underholdning" ud med noget børnevenligt og ikke-diskriminerende hurtigst muligt.

Dette er ikke nye tider med "forbudssverige" som forbillede, men et spørgsmål om signaler og da samfundet som sådan ikke længere bruger dette sprogbrug så er der ingen grund til at implementere det i børn.


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

7
0
Svar på denne tråd
 
 tja...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 15:18

jeg synes godt nok man kan gå i meget små sko..

en gang drak vi sorte svin.. det må det ikke hedde

 

Pippi Langstrømpe er blevet boykottet fordi hun siger hendes far er en negerkonge... øhh det er en film der er efterhånden har nogle år på bagen..

Flødeboller må ikke hedde negerboller..

og nu kanibalgryden.. tja..

tænker det vil da være bedre at lære sine børn og noget godt kan hedde noget uden vi behøver at lægge en racistisk betydning i det..

 

hmmm hvornår må vi ikke kalde det københavnerbirkes eller jødekager mere..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

10
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 16:07

Jeg synes måske også det er liiige over toppen..

 

For mig handler det meget om at være i ond tro.

Jeg synes satire og humor i relation til religion, stereotyper osv er virkelig morsomt - intet må være så helligt, at man ikke må gøre grin med det ;)

 

På samme måde her - jeg tror altså ikke at nogen bliver racister eller får et forvredent menneskesyn, fordi en karusel har en neger på, eller fordi Pipis far er en negerkonge.

Jeg tror heller ikke folk synes holocaust er helt cool, fordi vi har jødekager som er bagt i gasovn.

 

Jeg tror heller ikke nogen ser ned på kvinder eller udvikler kvindehad, fordi vi brænder en heks af til skt. hans (se evt. en artikel om dette i Kristeligt Dagblad, det er interessant læsning).

 

Jeg tror racisme (og andre -ismer) kommer af frygt.

Hvis farmand sidder derhjemme over middagsbordet og fortæller hvor klamt det var, at to homoseksuelle kyssede med hinanden på en café, eller hvordan de sorte stjæler alle vores jobs, eller hvordan alle danskere elsker dyres*x fordi det er (var) lovligt her, så har man et problem.

 

Det udvikler tanker, som fx "hold da op, homoseksuelle og danskere lyder godt nok som nogle frygtelige mennesker", især hos børn der måske endnu ikke har mødt disse grupperinger.

Det er så vigtigt hvad forældrene stopper i hovedet på dem.

 

At de kører i en karussel med en kanibal.. Det tror jeg godt de kan skelne som underholdning? På samme måde med vikinge-eksemplet.

De ved det er "pynt" i sommerlandet, og ikke andet.

 

Hvis de propfodres med gode værdier hjemmefra, så tror jeg ikke man står med et problem.

 

-ismer stammer fra had, og had stammer fra frygt. Frygt kommer ikke af underholdningselementer.

Der er selvfølgelig "smagsgrænser", fx ser mange det som ikke OK at der gøres grin med holocaust. Men man bliver altså ikke nazist af jokes/"pynt" med dette tema.

 

Så ja, jeg tror det handler meget om ond tro. Sommerlandet har ikke gjort noget i ond tro, så jeg synes ikke de er racistiske.

De har nogle elementer som er kendte for børn fra diverse fortællinger (fx Pippi og Valhalla-tegneserien).

Det tror jeg altså godt de kan skelne, uden at være pædagog eller noget.

 

Og ja, så må der være grænser, jeg er heller ikke med på "forbuds-Sverige"-bølgen.

 

Racisme er for mig dediceret nedgøren og påsættelse af mindre værdi på grupper af minoriteter, blot fordi de tilhører denne minoritet.

Det ser jeg ikke i sommerlandet.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

9
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror bare nogle
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 17:01

 

har brug for at føle sig bedre end andre, men helst uden alt for krævende en indsats.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Misforstået
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 18:13

Det er godt nok misforstået

 

Er helt med på, at racisme trives i bedste velgående mange steder. Men altså, Djurs Sommerlands forlystelser har intet med det at gøre.

 

Jeg synes ikke at klagen har nok tiltro til børns dømmekraft.

Jeg er kommet i Djurs Sommerland hvert år som barn, og jeg husker da Afrikaland blev lavet og jeg husker den første tur i bananbådene. Det var fedt!

 

Men jeg vidste godt, at det ikke var sådan, der var i Afrika. Jeg vidste også godt, at det ikke var sådan, vi i vesten ser på Afrika længere. Jeg var faktisk godt klar over, at Afrikaland lavede sjov med den måde, som uoplyste vesterlændinge opfattede Afrika på i kolonitiden. Det er da derfor, det er sjovt. Det er da en kommentar til vores egen dumme opfattelse af det afrikanske kontinent før i tiden - og heldigvis er vi da blevet klogere.

 

Alt det var jeg godt klar over som barn. Men jeg havde selvfølgelig også allerede på det tidspunkt læst Tintin ;)

 

Venlig hilsen

Anna

10
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 19:26

jeg tror at folk tager lidt for meget fra usa.

her brokker man sig over alt - og gerne ting som man har haft i 100 år.

tænk på en balade der var over giraffen, hundeloven, og meget mere

 

jeg har skrevet under på at støtte djurs, og gør det gerne igen

da jeg var inde for max 5 min var der over 15500 til fordel for djurs

 



1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider