Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Findes den gode arbejdsplads?
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 09:39

Hej allesammen

 

Siden jeg blev færdiguddannet for 4 år siden har jeg været på en række forskellige arbejdspladser i kortere eller længere tid. Jeg synes ikkke ligefrem, at mit indtryk af arbejdsmarkedet er specielt godt.

 

Min første arbejdsplads var en meget kort stilling, hvor jeg skulle undervise. Lønnen var ekstremt god, men der var ingen hjælp at hente hos den ansvarlige, andet end "det finder du nok selv ud af", hvis der var nogen opgaver, jeg ikke selv kunne greje. Heldigvis kunne jeg få hjælp hos en af de andre undervisere, men det var ikke særlig morsomt at stå foran 40 elever og så være usikker.

 

Herefter var jeg ansat i 14 måneder i et ok job hvor jeg passede mig selv det meste af tiden, men desværre delte kontor med den mest barnlige person, jeg nogensinde har mødt, og chefer som var fuldstændigt ligeglade med medarbejdernes ve og vel. Derfor var der også en lang historik for stress-sygemeldinger, og 1/3 af medarbejderne fandt nyt job imens jeg var der.

 

Derefter havde jeg et job i 6 måneder, hvor lederne selv betegnede det som en "svingdørsvirksomhed", fordi de ikke kunne holde på folk særlig længe. Og det var der ikke noget mærkeligt i, for der var 5 ejere af firmaet ansat i virksomheden, og de var ikke enige om noget som helst, så når man gjorde hvad den ene havde sagt, så flippede den anden ud. Det eneste de kunne blive enige om, var at ham der var direktør i hvert fald ikke gjorde det godt nok...

 

Nu har jeg så et fast job, hvor jeg har været i halvandet år. Jeg har ok arbejdsvilkår, men det hele går for stærkt og handler kun om, hvor mnge millioner firmaet nu har tjent. Jeg har to kollegaer, som er langtidssygemeldt, og to som er indlagt med alvorlig sygdom, som kan være stressrelateret. Det er et lille firma med 18 ansatte, så det er ret massivt... Min chef er ekstremt træls, hun har ingen tillid til sine medarbejdere, og man bliver altid mistænkeliggjort. Hun kan finde på at hive os med ind på et møde og "riste" os, bare for at vaske sine egne hænder - og det er naturligvis ikke noget, man kan være forberedt på. Ekstremt uproffesionelt, og de andre som deltager på mødet synes jo nok heller ikke det er sjovt. Hun flipper ud over de mindste ting, og man kan aldrig vide, hvad man må sige eller spørge sine kollegaer om, uden at hun bliver sur. Så alt i alt et ret stressende arbejdsmiljø, selvom tempoet på min pind ikke er for højt. Men det positive er, at jeg har kort transport til mit arbejde, jeg kan gå til tiden hver dag, og jeg tager ikke mit arbejde med hjem i hovedet - altså med mindre det er de dage, hvor hun har teet sig...

 

Og så tænker jeg bare: findes der egentlig gode arbejdspladser? Findes der steder, hvor chefen er sød, hvor man samarbejder og stoler på hinanden, hvor man passer godt på sine medarbejdere og ikke presser den sidste dråbe ud af dem inden de dejser om, og hvor det hele egentlig bare kører?

 

Jeg tænker meget over, at jeg selv skal have en positiv tilgang til tingene, at jeg ikke skal tage noget tungt og at "det bare er et arbejde" - men jeg er også bare et menneske ;)

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 10:13

Jeg ved ikke om den gode arbejdsplads findes, jeg har selv haft en del arbejdspladser både fuldtid og studiejobs gennem årene, og jeg er altid blevet samme sted i mange år, og kun stoppet hvis det var umuligt at fortsætte (f.eks. grundet studie). Så min relation til arbejdsmarkedet er god, selvom jeg heller ikke altid er enig med alle de andre :)

 

Jeg bider mærke i nogle ting ifht. dit indlæg:

 

Du er meget optaget af, hvad alle de andre gør, og skyder "problemerne" væk fra dig selv, ved at pointere at det er alle de andre den er gal med, ikke kan samarbejde etc.

Det gør du faktisk i alle 4 beskrivelser af dine jobs. Hvad hvis nu du vender den om, og ser lidt indad og tager ansvar for din egen trivsel istedet for at være så fikseret på at ledelsen etc ikke fungerer?

 

Du virker sygdomsfikseret og beskriver indgående hvor mange kollegaer der er sygemeldte og for hvad (stress), samt at de fik nye jobs, og at du selv har været sygemeldt for det samme. Hvorfor?

 

Især det med sygdommen og jobskifte hos dine kollegaer læser jeg som om, at du gerne vil bekræftes i at du enten har stress igen eller bør søge nyt job. Men jeg tror bare ikke det er løsningen, så længe du er så interesseret i alt andet end din egen position på arbejdsmarkedet.

 


Mvh Mie

 

7
5
Svar på denne tråd
 
 Mie....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 12:11

Mie; jeg tror du skal læse igen - jeg har ikke på noget tidspunkt været sygemeldt. Det er mine kollegaer, der bliver syge eller finder andet arbejde, fordi de også synes, det er en dårlig arbejdsplads - så dårlig at de jo bliver syge af det. Jeg er absolut ikke sygdomsfikseret, det er et faktum at mine kollegaer bliver syge pga. arbejdsmiljøet. Hvordan skulle jeg ellers kunne beskrive, hvad problemerne er??

 

Det har været tidsbegrænsede stillinger jeg har været i, så det er ikke fordi jeg er smuttet når det blev lidt træls. Sådan er det jo altså at være ansat i vikariater, så stopper det helt naturligt når vikariatet udløber ;)

 

Men jeg skriver jo netop for at blive klogere på, om det bare er sådan alle steder, eller om jeg bare har været uheldig på de arbejdspladser, jeg har været på.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Der er ingen tvivl om....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 13:40

.... at der findes rigtig mange arbejdspladser, som ikke er rare at være på - enten på grund af ledelsen, på grund af opgaverne - eller på grund af medarbejderne :)

 

Det er nemlig ikke så let at sætte en finger på, hvad der udgør en god arbejdsplads. Min erfaring siger mig, at det er ligeså forskelligt, som vi er som mennesker. Du kan let opleve to mennesker, som har de samme kolleger, de samme arbejdsopgaver, de samme arbejdstider - og den ene trives, mens den anden ikke gør.

 

Naturligvis skal vi have ordentlige arbejdsvilkår, og en ledelse med blot et gran af evner i forhold til opgaven - men resten afhænge altså af os selv. Vi kan italesætte en god arbejdsplads, eller vi kan tale det ned til den rene ynkelighed.

 

Ingen arbejdspladser og ingen jobs er lutter lagkage - der er ALTID "shitty" opgaver, men vi vælger selv, om vi ønsker at se glasset som halvt fuldt eller halvt tomt. VIL man fokusere på det negative, så findes det alle steder - men hvis man beslutter sig for det modsatte, så er der altid noget at være glad for.

 

Min arbejdsplads udgør mit halve liv, og jeg tilbringer faktisk mere tid med mine kolleger end med min familie - derfor VIL jeg også være glad for at vende næsen mod virksomheden om morgenen. Og her spiller jeg faktisk selv en stor rolle, dels med min attitude i forhold til kollegerne og dels med min tilgang til opgaverne. Ingen er lige lalleglade hver evige eneste dag, men jeg nægter at lade mig suge ind i en negativ spiral, og forsøger helt bevidst altid at fokusere på de positive ting.

 

Behøver jeg at sige, at ALLE mine arbejdspladser (der er ikke så mange) har været rigtig gode arbejdspladser? :)

 

Hilsen Sif

 


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

4
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 14:28

Jeg vil da gerne berette.

 

Jeg er studerende og har derfor kun haft studiejobs.

 

Mit første job var rædselsfuldt. Jeg havde aldrig arbejdet før, og jeg stod i mit sabbatår efter gymnasiet og ville have et job. Ikke engang Netto, McDonalds eller diverse caféer ville have mig, der var alt for mange unge til alt for få jobs, og jeg havde ingen erfaring jo!

Så jeg endte med telefonsælger. Rædselsfuldt.

Jeg kunne ikke sove om natten inden jeg skulle arbejde, jeg tog til og fra arbejde med ondt i maven og hjertebanken, osv. Det vat nogle unge "gutter" virksomheden havde ansat til at lede os, og det var bare frygteligt. Jeg har beskrevet det i tidligere tråde i detaljer.

 

Mit andet arbejde var fantastisk, og jeg føler at de har et af svarene på, hvad en god arbejdsplads er.

Jeg søgte ind hos IKEA i Taastrup, da jeg startede studie i København. Min far kendte nogen der arbejdede der, ellers havde jeg nok ikke fået det (grundet manglende erfaring stadigvæk).

Så jeg var meget taknemmelig, og endte med at elske jobbet. Det var 12 timer om ugen, men det passede fint da jeg i starten af studiet havde en hel dag om ugen uden undervisning, så jeg kunne godt få det til at passe ind.

Først og fremmest: man sagde altid hej, godmorgen, osv, og mange af mine kolleger spurgte om jeg havde det godt i dag, og alt sådan noget. Det skabte bare en rigtig dejlig stemning, det var dejligt at møde ind, og det smittede således at jeg også altid snakkede sådan til mine kolleger.

Der var en rigtig god kantine, det var med i lønnen. Man havde en halv time til at spise sin mad - men ingen sure miner hvis man kom et par minutter for sent!

Og de sørgede altid for mig - husk nu at gå op at spise, skal du have noget mad nu? Du kan bare starte med at spise, så gør jeg det bagefter.

Det avlede en taknemmelighed hos mig - således at jeg ofte sagtens kunne vente med at spise, jeg tog gerne nogle ekstra opgaver og lod de andre spise først, for de var altid så søde mod mig.

Det gav bare en rigtig god dynamik, hvor man tog sig af hinanden, det blev aldrig et ræs mod at få sin frokost, man tog gerne en ekstra tørn inden man spiste, for der var bare sådan et godt miljø og man havde LYST til at være en god medarbejder!

Jeg havde kun fantastisk søde kolleger.

 

Da jeg startede hos IKEA fik jeg også en rigtig god velkomst - en infoaften hvor man blev introduceret til virksomheden, jobbet og fik udleveret sit tøj. Sådan en aften er selvfølgelig kun muligt fordi det er en stor virksomhed! Men det gjorde at man følte sig velkommen.

 

Der var bare altid en god stemning. Jeg havde ikke arbejdet der mere end 2 uger før jeg fik en stor pose med hjem, med kaffe, et tøjdyr og chokolade, for det delte de ud til kunderne, og hvis der var nogle til overs fik vi det med hjem.

 

Det var med tårer i øjnene, da jeg sagde op- mest fordi jeg skammede mig over at sige op så tidligt, efter de havde taget SÅ godt imod mig og givet mig et fantastisk arbejde. Jeg fik nye fag på studiet, og det betød uni fra 8-17 mandag til fredag, herudover rigtig meget læsning. Det vil sige, mine 12-13 timer hos IKEA om ugen blev ikke muligt.

Jeg prøvede i starten selvfølgelig, men nåede ikke at læse det jeg burde og endte med at dumpe et fag, så jeg blev nødt til at stoppe.

 

I dag har jeg stadig et billede af, at IKEA må være en af de der rigtig gode arbejdspladser :)

 

Efterfølgende arbejdede jeg rigtig længe som piccoline hos et firma. Det var dejlig fleksibelt og opgaverne var til at overskue. Søde kolleger, men de var desværre ret stressede (og pligtopfyldende), de blev der til langt efter lukketid, og blev ved med at få flere opgaver hele tiden.

Jeg prøvede at overtage nogle af de mere basale opgaver, men virksomheden var i vækst og opgaverne hobede sig op, og chefen ville ikke ansætte en ny på fuldtid.

Så det var ikke så sjovt med stemningen i de helt pressede perioder, men det blev båret af at jeg altid blev behandlet med respekt trods min "lave" stilling, og kollegerne var altid rigtig søde mod mig!

 


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jajaja
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 19:59

Kort og godt - ja, den gode arbejdsplads findes Min arbejdsplads er helt fantastisk. Tror næsten ikke man kan finde meget bedre ledelse og kolleger Derudover er der rigtig gode muligheder for at komme videre inden for i organisationen.

Jeg arbejder i Krifa


Mvh.

Mia Sørensen

1
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte noget
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 20:01

Har forresten snart været ansat i 5 år


Mvh.

Mia Sørensen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Arbejde
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 20:36

Den findes helt sikkert. Jeg har så kun været i mit arbejde siden februar, og det er mit første arbejde ude blandt "fremmede". Jeg har ingen fritids-/studiejob haft før.

 

Jeg er elev i en lille virksomhed, hvor vi er 5 i alt. At jeg har det godt, er helt sikkert også afgjort af, at vi passer godt sammen, og derfor har det godt socialt. Selvom jeg er langt den yngste.

Der er skodarbejde ind i mellem, men det skal der vel være. Så står det sjove også i kontrast til. For eksempel, så stod jeg i går og pillede gammelt opmærkningstape (virkelig klistret efter en måneds tid) af kabler inden jeg lagde dem på plads. Det er da bestemt ikke ligeså sjovt som at være kameramand, men det skal gøres og var bestemt ikke slemt. Eftersom jeg er elev, er jeg også den der ved mindst. Derfor er jeg nødt til at spørge om ting for at lære noget nyt, men jeg har også prøvet tidspunkter hvor der er så travlt, at jeg bare må gøre det jeg skal uden at få at vide hvorfor.

Jeg har fornemmelsen af at de passer godt på mig: Jeg fik et opkald inden jeg startede, for at høre om jeg nu havde fundet noget at bo i; der bliver taget hensyn til at jeg render til kiropraktor efter et fald fra en hest, og jeg bruger min sygeforsikring fra dem; efter mange lange arbejdsdage, nævner de at jeg skal holde fri/møde sent.

Når vi er ude i landet, så minder vi hinanden om at få vand, spise og få de små pauser vi kan. For alle ved, at vi arbejder bedre i sidste ende, hvis vi husker det.

 

Jeg er i en branche hvor der nogle gange er vanvittige arbejdstider og i perioder pres på arbejdspladsen. Jeg lærte hurtigt at have en tandbørste, t-shirt og underbukser i tasken - for man kan få brug for det med meget kort eller ingen varsel. Sådanne vilkår ville nogen helt sikkert bryde sammen på, men sådan er det i den branche jeg har valgt. I andre brancher ville det sikkert være meget dårlige arbejdsvilkår.


 

- Pernille

Der er intet geni, uden en smule galskab

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Åh ja.....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 21:00

...jeg skulle måske også fortælle, at jeg har været på min arbejdsplads i godt og vel 21 år - gennem flere fusioner og gennem flere forskellige jobfunktioner Det er en halvoffentlig institution, så her er ikke høje lønninger, fri kantineordning eller andre frynsegoder - men der er så meget andet, og en stor del af de gode ting kommer fra OS, fra kollegerne og fra mig selv - det er nemlig hjerterum.

 

Det er slet ikke nødvendigt at længes efter kolleger som siger "godmorgen" eller "har du haft en god weekend". Man kan bare selv starte...

 

IKEA har i øvrigt et rigtig godt ry, ligesom JYSK og McDonalds.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 De findes
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 21:50

Jeg har prøvet en del forskellige arbejdspladser og der findes dem der er super gode - især pga kollegaer og ja man kan selv bidrage rigtig meget til den gode stemning. Men jeg har bestemt også været på arbejdspladser, hvor tingene bare ikke hang sammen - opgaver i forhold til personale og chefer der ikke var opgaven stor.

 

Jeg er nu på en arbejdsplads med udfordringer og tidspres og en del pressede kollegaer. Men da jeg startede for 5 år siden, fik jeg den der 'aaah her er rart at være' fornemmelse, og jeg er stadig glad for mit job. Jeg forsøger at møde med et smil på hver dag, selvom nogen dage kan være hektiske og har aldrig den der fornemmelse at jeg ikke har lyst til at komme på job. Jo jo vil da nogen gange hellere have fri og lege med min hest, men aldrig været ked af at skulle på job. Og det har enorm effekt på mig. Har selv været en tur nede med stress og sygemelding fra et andet job, selvom jeg også der forsøgte at være glad og på virke stemningen. Der er altså bare steder, hvor folk er så langt ude stressede at det er det, der får overtaget. Virkelig skræmmende.

 

Men der ER gode steder, og man KAN gøre en del selv, for at skabe en god arbejdsplads.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider