Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hyggelige "feel good"-bøger
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 12:55

Jeg fik for nylig at vide af en veninde, at hvis hun skulle læse de bøger, som jeg ynder at læse, så ville hun sidde og tude hele dagen Med andre ord er de nok lidt deprimerende - handler ofte om krig, depression, racisme og anden elendighed (det er altid de bøger, der fænger mig, og jeg føler, at det er vigtige emner at vide noget om - men jeg kan godt se, hvad hun mener). I går blev jeg færdig med The Book Thief af Markus Zusak og KÆFT, det er en god bog - men jeg fik også fældet mere end en enkelt tåre undervejs.

 

Så - kan I ikke lige anbefale nogle bøger, hvor man sidder med at smil på læben under (det meste af) læsningen? Jeg ved godt, at de fleste forfattere spiller på følelser, men hvis jeg kan undgå at komme helt ned i kulkælderen undervejs, ville det være alletiders

 

Jeg har endnu kun fundet ganske få fantasy- og sci-fi-bøger, som jeg brød mig om, så helst ikke i den retning. ALT for romantisk skal det helst heller ikke være og velskrevet frem for alt. Sjove bøger er velkomne - og kan man få et indblik i en anden kultur eller tidsalder (eller begge dele), så klapper jeg i mine små hænder.

 

Om de er på engelsk eller dansk er lige meget.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Terry Pratchet
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 13:20
Terry Pratchet.

Det er teknisk set fantasy, i en verden han selv har skabt i sin forunderlige hjerne.

Men læs ham og du glemmer forbeholdene.
Min personlige favorit er Hogfather, men også Going Postal er rigtig go.

Skrivestilen er helt forunderlig, og imellem linierne sker der noget magisk, så man forundres også over den verden man selv lever i. Og man får grinet undervejs.

Hvis du er til krig, og anerkender det er ubehageligt, så tag Intet Nyt Fra Vestfronten. Jeg husker ikke forfatteren, men, det er også en skide god bog.

Sherlock Holmes, den oprindelige novellesamling. Mere seriøs end Terry Pratchet, men beskriver også samtiden.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Skøn bog
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 13:57

Prøv Jonas Jonassons "Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt".

Skøn læsning der giver smil på læben ...

Mvh Anni

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 14:10

Du skal virkelig overveje Mig Før Dig af Joho Moyes. Man kommer igennem hele følsesregisteret og har faktisk også noget at tænke over når den er færdig.

 

Ellers kunne Dårlig Karma måske være noget. En kvinde der bliver genfødt som myrer og diverse andre bøger. Den skal kun læses for det den er, sjov underholdning og intet andet. Men man griner flere gange.

 

Stjerne uden land af Pia Tafdrup er virkelig velskrevet, er igang med den nu, så hvordan den udvikler sig er et godt spørgsmål.

 

Og til sidst, Cocktailklubben. Den er bare sjov, letlæselig og man griner og græder (mest griner) sammen med hovedpersonen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gerald Durrell
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 14:36

Mine ultimative 'Feel Good' bøger! Jeg læser dem ofte om vinteren, når jeg trænger til lidt solskin i sindet.

Gerald Durrells tre bøger om sine barndomsår på Korfu:

'Min familie og andre dyr', 'Min familie har finner, fjer og sko' og 'Gudernes have'.

Alene indledningen får mig altid til at småfnise. Hans familie var virkelig bindegale på den mest fantastiske måde, og øen var tilsyneladende befolket af herlige originaler!

Oversættelsen er fra den gang, hvor oversætterne faktisk kunne oversætte! Jeg har læst bøgerne både på dansk og engelsk, og det er lige før, at jeg faktisk synes, at den danske oversættelse er bedst.

Hans måde at beskrive natur og mad på er nærmest stofligt lækker og meget billedskabende, og der er så mange morsomme situationer.

 

Så klart en varm anbefaling fra mig

 

Venlig hilsen Mitte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak for
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 15:33

alle jeres forslag - hvor er I gode! Jeg vil undersøge dem alle!

 

Jeg har tænkt på at prøve Discworld-serien før - bare fordi så mange synes, at den er fantastisk. Kan være det er tid nu.

 

Jeg har læst "Den hundredårige..." og "Analfabeten..." af Jonas Jonasson og ja, de er ihvertfald afslappende underholdning

 

Gerals Durell lyder spændende!

 

Mig før Dig skal jeg ikke læse ifølge denne anmeldelse - se lige overskriften Ej, det er pjat - rørt må man gerne blive, det skal bare helst ikke føles som om verden er et forfærdeligt sted at være bagefter.

politiken.dk/kultur/boger/ skonlitteratur_boger/ECE1824945/en- dobbelt-askepot-faar-anmelderen-til- at-tude/

Minder den ikke meget om den franske film The Intouchables?


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan også anbefale...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 16:55

... gerald Durrells bøger. Ud over barndomserrindringerne, er der også to samlinger af korte historier - The Picknick and Suchlike Pandemonium og Marrying of Mother. Begge indeholder både historier om familien OG om andre mere eller mindre sære eksistenser.

Den første har dog OGSÅ en gyserhistorie til sidst - noget overraskende efter en række letbenede hyggehistorier.

Han har også skrevet en bog der hedder The Mockery Bird - på dansk oversat til Spøgefuglen. Masser af spøjse personligheder og en sjov fortælling - men samtidig en historie der vækker lidt til eftertanke.

 

 

Af andre bøger der er god underholdning, kan jeg også anbefale Jørn Riels arktiske skrøner - og Geroge Macdonald Frasers Flashman historier.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 18:07

Jeg tænkte overhovedet ikke i The Untouchables da jeg læste den. Og det er til trods at det er min yndlingsfilm og jeg har set den 20 gange.

Jeg kan ikke genkende den anmeldelse. Men vi er selvfølgelig forskellige personer og opfatter en skreven tekst på forskellige måder. Jeg sad ikke med nogen dårlig følelse efter at have haft læst den. Tværtimod vil jeg nemmere sige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Feel good
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 19:39

Jge er lige gået i gang med "Projekt Rosie", den er ret sjov. Om en professor med Asperger-syndrom der skal finde en kone.

 

Ellers er bøger af den finske forfatter Arto Paasilinna også vældigt sjove og mærkelige. Nærmest surrealistiske.

 

Og i morgen har de lovet regnvejr og jeg har fri.... så det bliver vist en læsedag på sofaen! :-D

 

Lene


Courage is being scared to death but saddling up anyway.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 John Nehm
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 20:37

Dansk forfatter med mange titler.

Jeg har kun læst hans 4 romaner om storbonden Mads.

Den 1. bog stater i 1914 og 4. bog slutter med enden af 2. verdenskrig.

Den handler om Mads' deroute samt andre skæve personer, man får desuden en masse viden om livet dengang.

Det er bøger man bliver klogere af, ingen tårer og ind i mellem hulker man af grin.

LÆS DEM .. De er det virkelig værd ...


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 08:10

Nu hopper vi over i en noget anden kategori, end der allerede er nævnt, men jeg synes at Nynnes Dagbog 1-4 også fortjener at blive nævnt. Det er sjældent jeg griner så meget, når jeg læser bøger, som når jeg graver mig ned i Nynnes kaotiske verden


Don't tell me the sky is the limit,

when there are footprints on the moon!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for flere
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 09:24

forslag Især ham finnen ser spændende ud! Jeg har lidt sværere ved at få fat i danske bøger, men John Nehm er bestemt også på listen nu.

 

The Intouchables er helt sikkert en god film "Me Before You" er nem at få fat i over amazon, så den ryger i kurven!

 

Nynnes dagbøger har jeg læst og ja, de er sååå sjove Hvis du kan lide dem, så er "Michael Laudrups Tænder" og "Charlie Hotel Oscar Kilo" (af Maise Njor og Camilla Stockmann) også til at sidde og fnise af!


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jan Guillou
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 09:58

Jeg vil anbefale alt af Jan Guillou. Især Arn-trilogien, som både er underholdende, spændende og lærerig - men vigtigst af alt: ender godt! Og det er ikke en spoiler alert, for det ved man lige fra starten. Det er så rart, at man ikke fra starten skal sidde og være bekymret for, om nogle af hovedpersonerne dør. VIRKELIG god trilogi!!


Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 En mand der hedder Ove
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 11:38

"En mand der hedder Ove", samt "Britt-Mari var her" - begge skrevet af den svenske forfatter Fredrik Backman.

 

Bøgerne er virkelig lune og morsomme og totalt feel-good, samtidig med at de efterlader en med lidt at tænke over.....

 

God fornøjelse :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak igen - de er alle
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 19:47

noteret

 

Den eneste Jan Guillou-bog, jeg har læst, var "Ondskaben" - virkelig god bog, men ja, igen bevis på hvilken genre jeg normalt bevæger mig i

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 "Feel good" bog! xDD
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 21:00

Jeg ville klart anbefale: En flænge i himlen, af John Green. Den handler om kræftramte, så self. er den da sørgelig, men på alle andre måder så gribende!!

Jeg har selv været lidt inde på John Greens bøger, men var allerede igang med en gribende roman serie, såå..

 

 

//Stephanie! <3


Always be youself

Unless you can be a

unicorn

Then always be a unicorn! <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har læst
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 21:19

"En Flænge i Himlen", og jeg var ikke begejstret desværre. Skrivestilen var for ung til mig, tror jeg.

 

Men tak for buddet!


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider