Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Trænger dressursporten til en make-over?
Forfatter: 
Dato:  08-06-2015 18:27
Indsat fra nyheden Trænger dressursporten til en make-over?:

Dressursporten har behov for større masse-appeal, siger FEI, for at række bredere ud til medier og publikum. Men hvordan kan denne målsætning nås, uden at ødelægge sporten? Hvad siger sportsorganerne og hvad synes I?

 

Olympisk vision 2020

Den olympiske komite (IOC) har defineret en 2020 vision om at skabe mere attraktive, moderne TV og tilskuer venlige sportsgrene, for at kunne tiltrække en ny generation af fans. Denne vision omfatter også hestesportslige discipliner. FEI følger denne tråd op og vil give hestesporten en bredere masse-appeal, med bl.a. kortere konkurrenceridt og mere opdaterede reglementer om krav til beklædning under konkurrencer. Men spørgsmålet er, om disse tiltag bringer sporten tættere på målet, og hvilke implikationer ændringer i rammerne vil betyde for sporten og dens udøvere?

 

Begrænsede forslag

Til mIlitary sporten har inført meget radikale forslag til at opdatere disciplinen, men foreløbig er de forslag der er fremkommet til en modernisering af dressursporten begrænset til teknologi, kortere grand prix programmer og et opdateret reglement for beklædning under konkurrencer.

 

FEI vil ændre sporten

Frank Kemperman fra FEI dressur komiteen siger til det canadiske hestemagasin Horsetalk: "Vi har behov for flere historier, mere drama og større stjerner!" En udtalelse, som i sig selv kan være lidt selvmodsigende eller en vanskelig balance i relation til hans næste udtalelse: "Vi har behov for status quo, men vi har samtidig behov for et yngre publikum. Der er behov for at vi moderniserer sporten samtidig med at vi bevarer kerneværdierne".

 

Vanskelig balance

Kemperman påpeger selv, at det er en vanskelig balancekunst mellem at bevare de traditionelle hæderkronede principper i dressursporten og samtidig gore sporten mere attraktiv og sexet, og han giver et eksempel på, hvorledes vore holdninger kan flytte sig over tid: "Dressur er en traditionel sport, men vi skal være klar til at bevæge os fremad. Hvad ville dressursporten være I dag uden Freestyle, som for blot 25 år siden var komplet uhørt. Så ville du have sagt, at jeg ville få at vide, at jeg havde jord I hovedet, hvis jeg fortalte dem at freestyle ville blive finale programmet!"

 

Behov for en bredere appel

"Det er langt mere underholdende at betragte en sportsgren, hvis man ved hvad der foregår", udtaler Chris Hodson, der er præsident for hestesporten i New Zealand. Han mener at de enkelte landes rideforbund, er nød til at bruge midler på at få publikum til at forstå reglerne, om det så er forsimplede regler eller teknologien der skal tages til hjælp. Kemperman mener yderligere, at sporten skal give tilhørerne mulighed for at være mere kreative og mere interaktive med sporten. "Måske er det ved hjælp af apps der giver publikum mulighed for at agere som med-dommere og med mulighed for at sammenligne deres vurderinger med de egentlige dommere", foreslår han og fortsætter: "Eller måske ved at anvende flere skærme. Vi er nød til at anvende alle former for mulig teknologi, for at levere konceptet. Det er vores job at forklare dressur. Vi skal sælge sporten", udtaler Kemperman. Jason Brautigam fra det britiske dressurforbund er enig heri "Vi ved at moderne teknologi er vigtig når det gælder om at tiltrække det yngre publikum".

 

Hvorfor ser folk dressur?

En undersøgelse som blev gennemført af et marked research bureau I efteråret 2014, fandt frem til at 86% af publikum, bliver tiltrukket af dressur på grund af dens skønhed og elegance, forholdet mellem rytteren og hesten, hesten isoleret set, foruden sportens grasiøsitet, elegange og estitik. Derimod svarede blot 24%, at de var tiltrukket af disciplinen, resultatet af træning af hesten og control aspektet. "Vi er nød til at at åbne op for ny innovation og lære at gore tingene bedre. Der er et ungt publikum derude og vi har brug for dem. De har iPhones og iPads og de følger alt der foregåe I nuet on-line. Det er deres verden og vi er nød til at være en del af det", kommenterer Kemperman resultaterne med.

 

Er kortere konkurrenceridt vejen frem?

Et andet fremsat forslag er, at afkorte længden af de enkelte grand prix ridt - omend dette har fremkaldt kraftige reaktioner fra ryttere. Hertil siger Kemperman "Ingen TV kanal vil vise 10 timers dressur". Tesen er at de kortere programmer skulle kunne fjerne gentagelserne, fx i passage eller fri trav, således at det kun vises en enkelt gang fre for to gange eller mere. Blandt rytterne sætter bl.a. Anky Van Grunsven sig imod denne ide: "Vi har behov for at øge spændingen uden at rykke på det helt centrale i sporten. Venligst undlad at ændre konkurrencen", siger hun. "Jeg kan ikke se hvorledes nogen som helst kan udføre et godt ridt på tre minutter. Fodbold er 90 minutter, tennis kan fortsætte i timevis - seks minutter er ikke lang tid til at se på og udføre et godt ridt". Wayne Channon fra International Dressage Riders Club er enig og tilføjer: "Af den undersøgelse vi udførte fremgik det, at kun 6% af de 3.2.34 besvarelser vi modtog ønskede kortere konkurrencer".

 

Er smartere tøj, det der skal til?

Er vejen så frem at ændre påklædningen, og at vise stærke farver, kortere jakker og mere 'bling'? Dette tiltag er blevet bedre modtaget blandt ryttere - også hos Anky Van Grunsven. "Jeg kunne godt tænke mig at ændre beklædningsreglementet - blot så længe det er til gavn for tilskuerne og ikke er noget der indgår I bedømmelsen. Ellers ville det blot introducere endnu en af mange subjektive faktorer i sporten", udtaler Anky.

 

Man kan argumentere for, at der allerede i forvejen eksisterer uoverensstemmelse eller disharmoni mellem de strenge regler om neddæmpede farvetoner på ridetøjet, mens det I dag er vanskeligt at finde en ridehjelm, der ikke er peppet op, skinner eller har 'bling'. "Jeg synes kombinationen af en moderne hjelm og en gammeldags dressurjakke med pingvin vinger er pudsig" siger Kemperman.

 

Springryttere benytter generelt mere moderne materialer I deres påklædning, som tillader dem øget bevægelsesfrihed og brug af flere farver. Dette kan promovere en teamånd og identitet og give øget indsigt ind i en individual rytters personlighed, hvilket både medier og tilskuere tilsyneladende synes om. "Sikkerhed er vigtigere end tradition. Der skal være mulighed for at bære en kort jakke, hvis man har lyst til det. En mere afslappet stil vil være godt for dressursporten og det skulle være tilladt at ryttere kan udleve deres personlige individuelle præference i denne henseende" , mener Kemperman.

 

Hvad diskussionerne i dressursporten ender med, er der ingen der ved på nuværende tidspnkt, men at der eksisterer mange forskellige holdninger om emnet, er der nok ingen tvivl om.

 

Hvad mener HN's læsere?

Hvad mener I, Heste-Nettes læsere, om hvad der skal til for at øge interessen for dressursporten I al almindelighed?

  • Skal længen af ridt afkortes I dressurkonkurrencer og skal det være tilladt at ride med andet end den traditionelle dressurbeklædning til konkurrencer? Hvad mener I?
  • Er det, det der skal til for at gøre sporten mere attraktiv for medier herunder TV stationer, for sponsorer og publikum i al almindelighed, eller skal der helt andre og mere radikale tiltag til, at gøre sporten mere attraktiv? I så fald, hvad skal der til?
  • Eller skal man bare acceptere at sporten er det den er og holde sig til traditionerne, med deraf eventuelle ( og i så fald hvilke?) forventede følger?

Hvad synes I? - deltag I debatten på hyggesnak eller på Heste-Nettets Facebook side.

 

 

Billede

 

Brittiske Carl Hester er blandt de ryttere, der rider med spraglende strålende ridehjelme og den traditionelle kjole og hvidt, når der rides dressurkonkurrencer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trænger dressursporten til forandringer?
Forfatter: 
Dato:  08-06-2015 18:28

Hvad mener HN's læsere?

Hvad mener I, Heste-Nettes læsere, om hvad der skal til for at øge interessen for dressursporten I al almindelighed?

  • Skal længen af ridt afkortes I dressurkonkurrencer og skal det være tilladt at ride med andet end den traditionelle dressurbeklædning til konkurrencer? Hvad mener I?
  • Er det, det der skal til for at gøre sporten mere attraktiv for medier herunder TV stationer, for sponsorer og publikum i al almindelighed, eller skal der helt andre og mere radikale tiltag til, at gøre sporten mere attraktiv? I så fald, hvad skal der til?
  • Eller skal man bare acceptere at sporten er det den er og holde sig til traditionerne, med deraf eventuelle ( og i så fald hvilke?) forventede følger?

Hvad synes I? - deltag I debatten på hyggesnak eller på Heste-Nettets Facebook side


Avler af kvalitetsheste - trakehnere og varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 Well.......
Forfatter: 
Dato:  08-06-2015 19:42

?Det som jeg ser som værende et stort, faktisk meget stort, problem for ridesporten er indvielse af udefrakommende.

 

Især dressur lider under, at man skal vide, hvad det er man kigger efter, og det er meget, meget svært at forklare for folk, der ikke har sat sig ind i dressurens reglementer, og os der har, undrer os så meget over, at de ikke bliver overholdt, men det er så en anden snak, som jeg senere kommer til...

 

Jeg har siddet nogen gange med min storebror og set dressur, når der var OL og selv med Bjarne der forklarer og medværten der stiller "de dumme spørgsmål", så syntes min storebror, at det var meget svært at sætte sig ind i - både med hensyn til øvelser, begreber og at finde den generelle spændning i det.

 

For mig er dressur gået hen og blevet en dårlig joke for noget, der engang var smukt og elegant at se på. For mig, er toppen af poppen blevet noget, jeg faktisk ikke ønsker at se, og det er jo lidt mærkeligt med en sport.

 

Mange vil sikkert argumentere for, at så kan jeg da bare glo væk - lige præcis - det er nok, hvad der er problemet for dem, der er inde i det. Protesterer man mod det, der foregår i toppen af ridesporten og det man ser på dressurbanen, så skal man bare lukke og smutte tilbage til Epona-hippierne, der kun ønsker at ødelægge folks forretning, medmindre man kan gøre det selv. Den respons har jeg aldrig mødt, når "almindelige" mennesker kommenterer fodbold, tennis eller håndbold...

 

Så skal man kikke på noget i dressursporten, skulle det i mine øjne være det moralske spektrum overfor dyrene...


I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

17
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-06-2015 20:06

Jeg tror også, en del af problemet er, at ridning - måske især dressur - kan være en svær sport at forstå. Jeg tror klart, at mere underholdning og nyskabelse kan bidrage til at gøre den mere interessant, men jeg tror, en del af det kommer af sig selv - generationerne skifter og musikken i kür bliver mindre klassisk og der kommer mere show, personlighed og "charme" indover programmerne. Jeg tror også, at det at man kan følge karaktererne for de enkelte øvelser undervejs gør det mere spiseligt. Og på tv skal der speakere til, der kan forklare, hvad der sker på et sprog, der ikke er for internt, så "almindelige" ikke-hestefolk kan forstå det, men så det heller ikke bliver kedeligt for heste-folk.

 

Jeg tror i øvrigt også, at MERE dressur på tv vil hjælpe. Jo mere man ser det, jo mere KAN man også se, hvad der sker og så bliver det interessant. Teknologien kan måske bidrage endnu mere - jeg ville fx personligt gerne kunne sammenligne to rytteres øvelser og se, hvor de små nuancer ligger.

5
0
Svar på denne tråd
 
 dressur...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2015 20:45

Må indrømme at jeg næppe nogensinde kommer til at sidde i timevis og se dressur. Jeg ser gerne den håndfuld ryttere jeg kan lide, men jeg synes ganske enkelt ikke dressur er spændende nok som tilskuer, til at jeg gider se samtlige ryttere ride -eller bare flertallet af dem.

Så at ikke-hestefolk ikke sætter sig sig og ser dressur, forstår jeg godt.

 

Deres snak om beklædning kan jeg slet ikke følge -jo, de kan da godt tillade flere farver og mere bling, men jeg tvivler da godt nok på at det på nogen måde får indflydelse på hvor mange der kigger.

-og egentligt ville jeg synes det var ærgerligt hvis man bare giver stort set friet tøjler. Jeg synes jo netop noget af elegancen osv, kommer fra den tradition og stil der er i beklædningen. Skal der til at gå "pony-pige" i den?

 

Nå, men vil man gøre det mere spiseligt for flere mennesker, tror jeg osse der skal gøres mere brug af den teknologi man allerede bruger andre steder.

F.eks. som allerede nævnt af en anden, at man viser 2 rytteres udførelse af en øvelse til sammenligning, at man får fat i nogen gode speakere (det betyder altså MEGET for forståelsen hos de knapt så inkarnerede hestefolk hvem der speaker), at man kan se hver enkelt dommers karakter for hver øvelse, at kravene til klassen forklares (sådan lidt let -men så man ved hvad det er man skal til at se) osv.

 

Som det er nu, er det jo oftest bare flere timers film af ryttere på en bane, uden at der egentligt fortælles ret meget om hvad der foregår, og uden at man finder ud af hvorfor den ene ryttere placerede sig bedre end den anden.

-i gymnastik, skøjteløb og og hvad har vi, kan man da se hvad hver enkelt fommer har givet for ting som "programmets" sværhedsgrad, udførelse osv



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

5
0
Svar på denne tråd
 
 Så længe man
Forfatter: 
Dato:  08-06-2015 21:30

 

giver høje karakterer til dyr der bevæger sig mekanisk og anspændt, og lavere karakter til gladere dyr med flydende bevægelser, og i tilgift sætter speakere på der ævler løs med fremmedsproglige fagudtryk for at (bort)forklare pointgivningen, så mister man alle dem der ikke allerede er indfanget i hesteverdenen.

 

At satse på teknologifetichisme vil i bedste fald betyde at en app først skal skrives om efter et år, i værste fald være et totalt ressourcespild. Jeg forventer at de prøver alligevel.

 

Udklædning ... tjah, det vil flytte fokus fra ridningen, den flotteste og mest afklædte vil vinde, og de sidste mænd vil blive jaget ud af hesteverdenen. Kontrastfarver der tydeliggør hånd, sæde og schenklers indvirkning, tak. Resten skal være uniformt.

 

Hvis man skulle gøre noget konstruktivt skulle man holde kæften lukket om hvem der kender hvem og havde uvedkommende resultater på uvedkommende heste i en uvedkommende fortid, så det ikke virker så indspist og indforstået: Og så skulle man først og fremmest vise begynder- og mellem-klasser sammen med top-klasserne, så udenforstående kan se forskelle og grundprincipper i simple øvelser, inden de bliver forevist en kompliceret "fransk film" hvor de hverken kan tyde indvirkning eller effekt, (ride)programmet er for svært at forstå, og øvelsernes formål ukendt.

 

VI bruger et helt liv på at lære det her og træne os selv og vores heste - og kan ikke blive enige om ret meget. Den viden forsøger vi så at formidle på 5-30 minutter via en konkurrence, til andre der ikke aner hvordan et hesteskelet ser ud, eller hvorfor man rider dressur (eller andre discipliner). Det SKAL være umuligt hvis man springer det grundlæggende over.

 

(Personligt tror jeg IOC & FEI tager grundlæggende fejl. Hvis de udelukkende fokuserede på kvalitet i stedet for at insistere på kronisk stigende kvantitet år efter år, så tror jeg automatisk folk ville interessere sig for det - men det kræver de tør si mange fra, både sportsudøvere og sponsorer.)

8
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 09:40

En ting jeg synes kunne være interessant, var at inddrage den måde hesten var trænet på i kommentatorens talestrøm. Altså beskrive hvordan man kan se hvilken måde denne hest har været trænet på og hvad det gør ved hesten. Jeg tror mange ville finde det spændende! Det kræver selvfølgelig en indviet kommentator som ved noget om ridning, biomekanik og adfærd men som ikke har noget i klemme nogen steder, så man forår at være så objektiv som muligt. Det ville også anspore den generelle debat.

En anden ting kunne være at drage paraleller og sammenligninger med de gamle mestre, både de helt gamle, men måske også de "semi" gamle som Klimke m.v.

 

Jeg synes bestemt ikke vi skal ud i en "pop-cificering" af ridesporten, det vil virke plat og useriøst. Ridning er en seriøs sport, men den skal også være god for både øjne og sjælen, og derfor synes jeg det centrale indhold man skal promovere skal være indsigt i sund og etisk forsvarlig ridning som opbygger hesten i stedet for at nedbryde den, som det desværre ses meget i dag.

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 eeeeeeeeeeee
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 11:20

Jeg er en af dem der gerne ser deressur, i hvertfald et par stykker, for så keder det mig. ikke så meget selve ridningen ellers deres tøj der er uintrassant. men speakerns ævlen og kævlen og hvilke legandariske hingste den er af, og hvilke avler der har lave bla bla. det er sk. mig temmelig uintrassant. forelsker jeg mig i en hest, og kunne tænke mig at hvide hvem der er efter eller kommer fra, er googel min ven.

Spekerne, bruger et sprog som kun indspiste dressurrytter forstår, og intressere sig for.

 

Jeg ville heller høre om hvordan sådan en hest trænes, hvordan den pågældene rytter holder heste og planlægger deres træning, og udvikler hesten.

Det vil vække intressen for nye i sporten. og så vil det også få nogle skeletter ud af skabene for nogle af udøverne, og dermed også en holdningsændring blandt publikum. Når man kan se og høre, at bare fordi en ekvipage ser super godt ud på dagen, er det ikke altid fordi rytteren er den bedste. For måske bruger vedkommen ufine træningsmetoder, og derved kommer dressurrytterne i højre grad til at stå til regnskab for deres ridestil/træningsmetoder, i hverdagen. Og ikke kun i de 6 minutter hvor dressurprogrammet vises.

 

Jeg ser da meget smukt dressurridning, men jeg ved jo også godt at der er mange der er kommet til deres resultat, med ufine metoder. det er vel det sammen som at dømmes for doping !!

Og udelukkes rytter der bevisligt benytter uaccaptable træningsmetoder. Så vil vel en del store navne udgå, men pyt, så vil der blive plads til en håndfuld ny ekvipager, for fornyelse i flokken, det ville det skam heller ikke tage skad af....

 

Konklution:

Dårlige/ufine/skadelige træningsmetider, skal dømmes som doping.

Så vil der opnås fair og fornuftig ridning.

Samt programridning på almindelig trense, skal dømmes med tillægsprocent i karaterne ( lidt som at have udvidet fag på gym. )

Det sammen skal gælde for rytter er evner at ridning uden spore.

 

Jeg ville elske at se flot dressurridning uden kandar og spore.

 

Jeg er ikke bare en sur mokke ang dressur, jeg har selv haft hest der gik MB klasser, men det er flere år siden og jeg er ikke stolt over sportens udvikling, hverken den gang eller nu, og det bliver kun værre....


:O)

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 11:56

Mine tanker om emnet:

 

Det under mig at tilgængeligheden var så svær til EM i Aachen, det var kun tyskland der havde adgang til at set konkurrencen fra nettet. Jeg måtte omdiregere min ipadresse for at kunne se det, underligt hvis FEI vil nå ud til flere publikummer Det virker meget lukket og snobbet, kun adgang for rige mennesker.

 

Jeg kunne godt tænke mig at kravet om kandar blev droppet.

 

Hver gang man hører noget om dressur i medierne, er det næsten altid i forbindelse med en hest har blå tunge eller lign. Det er virkelig dårlig reklame for sporten, og hvis man læser folks kommentarer, så vil mange have det forbudt, for det de ser er ikke fair over for hestene. Så mere håndhævelse af regler for at beskytte hestene ville klæde sporten og i sidste ende måske redde den.

 

Fek.s at Anna Kazperzak(staves) red for danmark selvom hun havde brækkede ribben, var jo super sejt gået, men der var mere fokus i medierne på blå tunger fra andre equipager.

 

Måske man skulle skære ned på antal ryttere per land for at det ikke tager et døgn for at nå igennem, jeg må indrømme at jeg ikke kan se alle ryttere, det bliver for ensformigt selv for en som interesserer sig for dressur.

 

Så kunne man måske spille lidt mere på de nationale følelser ved at feks rytteren eller hesten bærer landets flag så man tydeligt kan se hvem de rider for.

 

 

Man kunne måske også vise heste på andre måder inden dressuren går igang, for det ser jo skide nemt ud på skærmen og mange mener at det er hesten der er atleten og rytteren egentlig ikke gør sælig meget for at hesten gør sådan. Der kunne man måske vise en pony der går egne veje til en ridetime eller heste i fuld fart på folden med buk og stejl, så folk uden viden om heste får et bredere indblik hvad en hest egentlig er for en størrelse.

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 12:35

Jeg hørte intet om blå tunger eller blod i munden eller halte heste fra andet end hestemedier her fra Aachen. Til gengæld bragte flere "almindelige" medier artikler og interviews om Anna Kasprzaks uheld og Carl Hesters ditto, ligesom der blev vist interviews med de danske ryttere efter deres ridt flere steder.

 

Faktisk syntes jeg, at der har været forbløffende lidt fokus på at Edvard Gals Undercover havde blod i munden, eller at Patrik Kittel måtte opgive osv. En smule fokus på Totilas' halthedsridt er nærmest det eneste negative, der har været i fokus.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 12:50

... at der er mange ting der kunne gøres for at skabe mere interesse.

For dem der ikke er så hestekyndige, vil det helt sikkert gøre en stor forskel med noget forklaring på hvad det er der foregår. Man kan eventuelt vise flere ryttere i samme øvelse samtidig, så man kan SE forskellen. Det med påklædningen synes jeg er mindre vigtigt, men kan sagtens se at det VIL gøre en forskel hvis man netop ikke ser så meget ridning. Jeg kan da huske da der var OL i London at et par af mine kollegaer påpegede at et var "hende er red med hjelm" der vandt. Måske en friere påklædning vil gøre at man bedre kan skelne mellem rytterne. Jeg er sikker på at dommerne sagtens vil kunne se bort fra det og fokusere på ridningen!

Hestens udstyr synes jeg også sagens man kan gøre mere frit. Hvis man KAN udføre samme øvelser (på samme niveau) med mindre udstyr - så vil selv en uøvet da kunne se forskellen - og kontstatere at det måske er mere imponerende.

Viser man ridningen i fjernsynet, ville jeg også mene at det var en god ide med nogle portrætter af de forskellige ryttere - lidt fra træningen, lidt om hvem de er og hvordan de arbejder emd dyrene - det skaber en menneskelig relation til dem, og gør at man måske mere kan forholde sig til dem.

Ser man pludselig XX rytter som "ham med den lille hund, hende der fik grineflip over ditten/datten, ham der også går vildt op i sine høns, hende der også træner til at løbe marathon " eller HVAD et portræt nu ellers vil vise - så VIL det jo være en anden person end "ham/hende med de sorte støvler, hvide bukser, sort jakke og høj hat - i ved - på den brune hest"


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 12:59

Rettelse: Jeg mente det med Edward Gals hest og tortillas, ikke blå tunger. Og der har været fokus på det i ekstra bladet og rigtig meget i grupper på FB og også et internationalt hestemargasin, kan ikke huske hvad det hedder.

 

 

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selviscenesættelse...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 13:09

... er måske ikke så populært her i Jantelovsland - men det virker.

Nu ved jeg godt at der er en vedtaget regel om at "vi kan ikke lide Tina Lund, for hun var dum nok til at begå en rigtigt grim fejl da hun var 16 år OG DET BELV FILMET - og i øvrigt har vi også hørt fra en venindes fætters kollegas datters klassekammerat, at hun i virkeligheden er en dum kælling" - men ikke desto mindre var det en markedsførings genistreg af hende at være med i Vild med Dans. Nogle vil måske sige at det var "useriøst" - for i ridesporten skal vi jo være SÅ seriøse - HELE tiden.

 

Men resultatet er at hvis "hr og fru danmark" hører ordet "ridning" - så tænker de "Tina Lund".
Det stensikkert også givet flere sponsorpenge til hende ;)

 


Hvis man siger Dressur vil de færreste kunne sætte et navn på en dansk rytter. Måske kan de huske at "hende prinsessen" vist rider dressur - men det er så det.

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Altså jeg ved ikke ret meget om det men
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 13:35

Jeg tror det skal gøres mere spiseligt,hvis jeg istedet for fodbold skulle sidde og kigge på dressur. Hvordan det ved jeg ikke nok om til at prøve at gøre mig klog på,men når min kæreste viser mig billeder af Rullkur,så står jeg helt af og synes det er synd for de heste.

 

Hun rider vist nok noget andet slags dressur. Det ser meget mere sundt ud for hesten,men jeg skriver som jeg har forstand til,prøver at lære noget mere om heste og alle de ord i bruger.


Jeg ved ikke så meget om heste,men må jo lære da min kæreste har en hest som er hendes et og alt før eller efter mig? Det ved jeg faktisk ikke.Ha ha

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tag dressur af programmet
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 21:29

Dressursporten har betydelig større problemer end at prøve at finde ud af, hvordan den kan appelere til et bredere publikum.

 

En sport som ikke kan holde fast i egne nedskrevne fordringer og etiske regelsæt skal simpelhen pilles af programmet.

Der ses så meget usmagelig ridning, som går ud over hestene, at det ikke kan forsvares længere. Hvis et bredere publikum får øje på det, så bliver der ramaskrig og så er dressursportens dage talte.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

5
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-08-2015 02:49

Jeg synes gerne der må komme en opdatering omkring påklædning.

JA, det ser skide smart ud med det totalt traditionelle, især for en disciplin som har en stor og lang historie bag sig...

Men se hvad der virker i andre sportsgrene: nationalisme (på den gode måde!) og team spirit.

Hvis nu en stakkels fodboldtosse får forvildet sig ind på en tv-kanal, hvor 1 stk dressurrytter tonser rundt med fædrelandets flag på hjelmen/underlaget/andet, så kan det være han hænger ved lige lidt længere end ellers..

For der er jo pludselig noget fra ens eget land, så må man hellere lige se hvad det er for noget og om de klarer sig godt.

 

For dem der følger sporten bare en anelse mere, kan team spirit også øge gejsten og lysten til at følge med.

Ikke så mange fine fornemmelser - gør det tydeligt, at der er tale om en konkurrence! Man dyster mod hinanden, og man skal kunne se hvem der er fra hvor.

De der fede flag-hjelme fra springkonkurrencer, de må da altså gerne komme med, er min mening.

Det er klart, jeg synes ikke man skal komme i pink outfit og sygt bling, for det tager fokus væk fra hestens bevægelser, rytterens opstilling og øvelsernes udførelse. Men lidt piftet op må de altså gerne være! Det er blikfang.

 

Derudover har jeg tit tænkt på, at når dressuren ruller hen over skærmen, så mangler der altså en lille boks i hjørnet, der benævner øvelsens navn, sammen med en tændstik-tegning af øvelsens korrekte udførelse.

Gerne kombineret med en app, der fortæller mere om øvelsen, indeholdende en videosekvens med korrekt og ukorrekt udført øvelse.

Bjarne er skide god til at forklare, men lidt flere hjælpemidler på selve skærmen kan give ham "plads" til at bruge mere tid på at forklare hvad øvelen går ud på og hvad dommerne dømmer efter, frem for hvad øvelsen hedder.

Jeg tænker altså en lille fin boks, med en stregtegning af øvelsen samt øvelsens navn (versade, piaffe, arbejdsgalop osv).

Så kan publikum bag skærmen nemmere følge med.

 

Der skal en reformation til - selv jeg som er (var) dressurrytter, kan ikke holde til at sidde og se det en hel dag. Det er simpelthen for ensformiget og der er ikke nok spænding.

Springning er nemmere at tiltrække ikke-hestefolk til: reglerne er overskuelige, der er fart på, og man kan se hvornår de laver fejl uden at være hesteekspert.

 

Derudover er man NØDT til at få ryddet op i etikken. Dressuren får et grimt omdømme grundet de sager der har været. Slå ned med hård hånd og giv dressuren et friskt ansigt.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider