Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Fra "junior" til "voksenhest". :)
Forfatter: 
Dato:  05-06-2015 07:04

For godt 6 år siden, (tror jeg nok), købte jeg mig en hest.. Det var en lille hest, og farven var HELT forkert, men til gengæld havde han det perfekte temperament til mit brug, da han var utroligt nervefast, og nem i al omgang, og jeg har haft enormt meget glæde af ham, og ligeledes har mange andre, feks. SFO-børn, små niecer osv. osv. osv.. For ca. 3½ år siden, havde jeg en pige fra rideskolen med derud, for at prøve en tur, og hun var helt ligeså vild med ham, som jeg selv, og hun har derfor haft en slags ride-part på ham, når hun havde tid og lyst, og de hyggede sig.. Hun fik hoppet ham over nogle gamle spring, vi legede med presenninger osv. og jeg havde egentlig aldrig forestillet mig, at han skulle videre nogensinde, da han på alle måder var perfekt for mig, bortset lige fra sine 154 cm i stang, som jeg dog aldrig har haft problemer med, med mine egne 184 cm..

Billede

 

Tiden gik, og part-låneren blev gladere og gladere for hesten, og jeg endte med at flytte ham på rideskole, da det var nemmere for pigen at komme dertil, end hans tidligere "bosted", da hun går i skolen i samme by, og hun der også ville få ridehal, veninder osv. tættere på.. Jeg "fadede" selv lidt i baggrunden, så hun bedre kunne få følelsen af "egen hest", og nøjedes med at have ham en gang om ugen i lang, lang tid, og deres forhold voksede og voksede, og denne udvikling gjorde også, at jeg gav lov til at hun måtte låne ham med på efterskole, nu her efter sommerferien i år..

Jeg havde efterhånden også fået et så godt indtryk af dem sammen, at vi havde aftalt at HVIS jeg engang ville af med ham, ville hun kunne købe ham for en temmelig favorabel pris, som vi aftalte for længe, længe siden, inden hendes konfirmation.. Til sin konfirmation, ønskede hun sig KUN penge, så hun ville kunne få sit ønske om den her grå hest opfyldt engang, måske, og der skete det at hun fik samlet nok sammen, og gemt til side, så hun lå inde med det aftalte beløb for hest, inkl. alt hans udstyr..

 

For et par måneder siden aftalte vi så at det ville være bedst at hun fik lov at købe ham, så de kunne fortsætte livet sammen.. Jeg var faktisk temmelig ked af det dengang, da jeg jo havde forestillet mig at skulle beholde denne lille, tykke, grå hest i al fremtid, ihvertfald indtil han ikke kunne mere, men samtidig var det SÅ tydeligt at han betød afsindigt meget for denne teenage-pige, som havde fundet en "klippe" i sit liv, som hun altid kunne støtte sig til, og som fortsat var med på alle de spøjse ting, man kan hitte på at udsætte heste for..

Jeg blev enig med mig selv om at jeg nok var nødt til at finde en ny hest at passe og pleje, både fordi jeg synes, det er et fantastisk dyr, men også for at få noget motion, og komme i stalden, snakke med de andre osv. og begyndte derfor at lede lidt rundt efter en brugbar erstatning. Som udgangspunkt søgte jeg kun efter en vallak, og bare én, der var en lille smule større, hvilket vil sige imellem 165 og 170 i stang..

Jeg søgte både herinde, på FB og andre steder, og synes at jeg havde skrevet meget præcist, HVAD det var jeg søgte, og at jeg kunne forestille mig at den nye hest måske godt kunne tænkes at skulle være en Oldenborg..

Via FB blev jeg så kontaktet af en dame fra Sønderjylland:

"Har læst din søgeannonce, og vi har LIGE hesten til dig stående!"..

Det lød jo umiddelbart ret godt, så man måtte jo hellere høre mere.. Det viste sig så at være en hoppe, og på 174 i stang, selvom jeg højst søgte efter en på 170. men stadig, så lød det til at alle andre søgekriterier var på plads, så der kunne jo ikke ske noget ved at køre ned og SE på den..

Det gjorde vi så forrige mandag, og jeg må sige at hoppen levede op til alt, de havde lovet omkring hende på forhånd. Gav dog ikke noget svar under besøget, men i bilen på vej derfra talte jeg med min kone om hesten, og vi nåede frem til, at det nu nok var værd at satse på, så vi talte med sælgeren igen, og lavede en aftale..

Jeg har sjældent mødt SÅ ærlige og behagelige mennesker som da vi talte med både rytteren af hesten, og ejeren, som så også selv havde avlet hesten, og det hele føltes bare rigtigt.. Til fremvisningen blev jeg endda opfordret til at ride en tur, hele vejen rundt om ejendommen, langs vej, over broer, igennem sumpet søbred, på en hest, jeg kun havde mødt 1 time tidligere, og det føltes bare SÅ rigtigt, at jeg tog stigbøjlerne af, og red med helt lange tøjler på turen. :)

 

Ejer og rytter indvilligede endda i at levere hesten på sit nye opstaldningssted, da de jo også gerne ville se, hvor hun skulle bo fremover, og hun blev leveret i søndags. :)

De ankom med hende, hun kom i sin boks, og faktisk fra første øjeblik, har hun bare lignet én, der er faldet til med det samme, og har opført sig eksemplarisk hele tiden, og gør det fortsat, og hun lægger sig virkelig bare i selen for at gøre en tilpas.. Jeg har naturligvis ikke haft redet hende så meget, faktisk kun 2 gange siden hun kom, da jeg synes det er vigtigere, hun får tid til bare at gå og hygge sig og falde helt til, men selvom vi ikke kender hinadne ridemæssigt endnu, går det bare supergodt, synes jeg. Hun bliver på ingen måde tvær eller hoppet, når hun ikke lige forstår hvad jeg mener, men prøver og prøver på at gøre det rigtige, og det er så dejligt. :) Ture rundt på vores ridestier går også som om hun altid har boet på stedet, den nye ridehal er der heller ikke noget som helst farligt i, så alt i alt er jeg super-tilfreds, og MEGET glad for vores nye hest, som både var et "forkert" køn og for stor.. Men tænk sig... Jeg mener hun er perfekt til vores behov alligevel. :D

 

Her er hun så: Madonna, en dejlig, brun Oldenborg-hoppe på 174 cm i stang.. :)

 

Billede

 

Tak fordi I kiggede med. :D


Michael

GO FOR IT!!



38
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2015 07:44

... med din nye hest. Hun ser rigtigt fin ud - og lyder som en dame med en skønt temperament. Jeg håber at I får mange gode år sammen - og det samme gælder den lille grå og hans nye menneske.

Jeg kender godt det med at man leder efter en type og så kommer der en anden ind og viser sig så meget bedre end det man ønskede sig. Så man skal passe på med at afvise en hest fordi den er en LILLE smule for lille eller stor..


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Ønskehest
Forfatter: 
Dato:  05-06-2015 08:46

Åh, jeg blev så rørt over historien med den unge pige og den lille grå hest, der endeligt blev hendes, at jeg måtte knibe en lille tåre

 

Men tillykke med den nye hest! Hun er vældig fin, og I passer godt sammen i størrelsen. Det er lige sådan én, jeg leder efter, den skal bare være 20cm mindre

 


 

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke....
Forfatter: 
Dato:  05-06-2015 09:25

Tillykke med den nye hest, både til dig og til den unge pige du har givet en fantastisk gave for livet.

 

Og så beskriver du jo smukt, hvordan kemi er vigtigere end "udgangs krav", når man som rytter køber hest :-) Det skal ikke være 5 cm fra eller til, som skal afgører om det er HESTEN for en, ej heller køn eller farve - men den der gode mavefornemmelse, som gør at man vil elske at være sammen med sin nye ven.

 

Jeg har lært det på den sjove måde, ved at jeg har købt to 1 års. Den ene er blevet en lavstammet småtyk kraftig oldenborgtype på 165 cm, den anden en højtstillet elegant slank langlemmet DV'er på 175 cm i stang.

Billede

 

Billede

 

Og omend jeg slet ikke er i tvivl om, hvilken højde, eksteriør og gangarter der er "bedst" og "mest ønskværdigt", så ELSKER jeg begge mine "drenge", og synes jeg er velsignet med at have "verdens to bedste rideheste" i min stald :-)

 

Held og lykke frem over med din smukke hoppe.

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, nogle gange...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2015 10:58

... ER kemien bare det der afgør sagen.

Sidst jeg skulle købe, var kravet 5-7 år, grundridningen på plads, ca 160 cm høj, ikke en rundkørsel, velpasset med alt og meget gerne en skimmel.

 

Jeg endte med en noget tynd, 3 års, kun ryttervant, broget ting på en 152 cm i højden - og af ganske ukendt herkomst.

Jeg har haft ham i 13 år nu og ville ikke bytte med nogen anden hest!!

 

Og han blev jo ikke ved med at være for lille, for ung, for tynd og for utilredet


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke da ....
Forfatter: 
Dato:  05-06-2015 11:14

... en dejlig historie :)

 

- og moralen må så absolut være, at vi i virkeligheden ikke aner hvad vi vil have/hvad der er godt for os på forhånd :)

 

God vind, både til dig og oldenborgeren, og til den lille grå og hans rytter!

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

4
0
Svar på denne tråd
 
 Du har altid været blødhjertet ;)
Forfatter: 
Dato:  05-06-2015 15:19

Tillykke med den nye hest, som jo har en helt forkert farve... Det har vi vist diskuteret til hudløshed :)

 

Håber Rikke og dig får en herlig tid med hende :)



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  06-06-2015 11:25

Tak for alle indlæggene.. Og ja, det er nogle sjove ting, der afgør om man falder for noget eller ej.. I mit tilfælde har det RIGTIG stor betydning, at man ligesom kan "se" noget i hestens øjne, som man kan lide.. Er der ikke "kontakt", eller hvad man skal kalde det, er det ligemeget, synes jeg..

 

Og nej, Anja.. Denne her har den HELT rigtige farve, synes jeg. :D (At hun så derudover er usandsynligt rar, og nem at ride, trække med, rykke med osv, er jo bare en mega-bonus. :) )


Michael

GO FOR IT!!



2
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt nyere billeder. :)
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 22:18

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Her er lidt nyere billeder af "damen". :)


Michael

GO FOR IT!!



8
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider