Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 "Naboens" shettere - nøj jeg er gal
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 10:48

Nabogården til den gård hvor mine heste står har nu for 3. år i træk fået shetterføl - og mistet det igen. Om det også er sket tidligere ved jeg ikke, da jeg ikke ved, hvor længe de har haft dem.

 

De har en hoppe og hingst gående sammen, hvilket resulterer i et føl hvert år. For 2 år siden tilbød min staldejer at de kunne låne en boks til hoppe og føl, fordi den ikke helt kunne finde ud af det med patten og ikke var helt på toppen. De havde ikke selv mulighed for at lukke dem fra for hingsten. De takkede nej til tilbuddet og mente ikke det var nødvendigt - 2 dage efter var føllet dødt.

 

Sidste år var hoppen synligt i fol, her nåede vi dog aldrig at se et føl - men ingen tvivl om det var på vej, og er afgået ved døden.

 

I år fik de så det smukkeste lille røde hoppeføl - en lækker lille sag, som så ud til at klare sig fint ved mor - men desværre stadig med hingsten i samme fold. Min staldejer opdagede så efter nogle dage, at føllet lå dødt i folden med hovedet hængende ind over den nederste tråd og en krop der lå på maven, så det var ganske tydeligt, at den havde kæmpet med bagbenene for at komme væk - der var tydelige "panik-spor" efter bagbenene.

 

Min staldejer ringede til dem om fredagen (de var ikke hjemme) og fortalte dem, at det lille føl desværre lå dødt i hegnet og at hun havde trukket det udenfor folden. Svaret var "jamen den var godt nok lidt slap i morges"..!!!!! Og så for øvrigt ikke et ord om, at de rent faktisk var taget til Sjælland til konfirmation og først kom hjem tre dage efter!!!

 

For fanden da - hvorfår får man ikke aflivet/solgt/kastreret eller hvad ved jeg??? Nu er der så godt et par uger, så ingen tvivl om, at hoppen igen er bedækket i følbrunsten. Problemet er, at det rent faktisk ikke er ulovligt at have hoppe og hingst gående sammen.

 

Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves...!!!!!!


 

Formidler af billetter incl transport t/r til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland.

 

Se mere på http://www.karkon.dk.

 

Pt har vi Queen samt Paul Simon/Sting i webshoppen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestehold
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 11:29

Hvor er det trist, og hvor må det være svært at være vidne til. Jeg kan godt forstå din frustration, men der er vist ikke det store at gøre

 

 

Hvad gør de egentlig med de døde føl? De bliver vel næppe hentet af DAKA...

 


 

Lækkert oksekød, spegepølser og frankfurtere fra www.jyskfrilands.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ved det ikke
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 12:37

 

men føj det er trist!

Et shetlænder føl kan vel "bare" kommes i skraldespanden..?

 

Er der papirer på hoppe og hingst? Ellers kunne man måske kontakte landscenteret for at få et råd?

Føllet bør under alle omstændigheder indberettes.

 

De virker til at være ret lige glade med dyrene, hvorfor så overhovedet have dem?

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 meld dem
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 12:50

Hvorfor er de mennesker ikke blevet meldt endnu?

 

stakkels dyr!


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 13:12

Få hingsten kastereret, mens de er til konfirmation..

Sikke nogle klaphatte!



2
0
Svar på denne tråd
 
 Trist...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 13:19

Ja, det er sgu trist - fatter ikke hvad de vil med dem, når de ikke gider tage sig af dem.

 

Jeg aner ikke hvor de har gjort af føllet - men tvivler på DAKA har været involveret nogle af gangene. Ungerne på gården hvor mine står, kunne jo bare konstatere i flere dage, at føllet stadig lå uden for hegnet, hvor min staldejer træk den hen og at ejerne først kom hjem flere dage efter. Men ja, den er nok bare lagt i et hul i haven.


 

Formidler af billetter incl transport t/r til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland.

 

Se mere på http://www.karkon.dk.

 

Pt har vi Queen samt Paul Simon/Sting i webshoppen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hingst og føl sammen...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 15:32

Der er jo flere problemer i det.

 

1) enten at hingsten ikke kan gå med føllene (jeg kender mange hingste som kan og er gode ved føllene, eks. ham jeg leasede sidste år, var meget kærlig, hengiven og respektfuld omkring hopper og føl).

 

2) at hingst/hoppe ikke kan producere sunde levedygtige føl.

 

3) at hoppen ikke er dækket ind, til at producere gode føl.

 

og så selvfølgelig at man ikke bare skal avle for at avle.

Jeg avler selv små heste, og endda uden papir, men jeg bruger ugevis på at finde hingst/hoppe kombinationen og på at vurdere det afkom jeg så har fået inden jeg vælger igen. - for selvfølgelig ikke at sige pleje af hopper og afkom.

Jeg tror jeg har det som alle seriøse avlere, hobby som proff. Ikke om vi forstår, hvorfor man lave tilfældige føl, men dit eksempel kan så endda ikke engang dække over de normale hygge argumenter jeg har hørt i gennem tiden for at avle:

 

Det kunne være så hyggeligt,

føl er så søde

Det er synd for hoppen, hvis hun ikke må få føl

Hingsten har brug for at blive brugt

Vi vil gerne beholde føllet.

 

Ikke alle er enige i mig, med min avl, fordi det ikke er ride- eller show/udstillings heste jeg avler (vi kører dog gerne vogn med dem), men når folk hører, hvor mange tanker jeg gør mig (og hører om pengene det rent faktisk koster, for med penge kommer åbenbart respekt ), og ser resultaltet, plejer jeg alligevel at vinde deres forståelse. Dem i dit eksempel er desværre med til at stemple os andre, som avler små sunde dyr.

I kan desværre nok ikke gøre mere end de flotte tilbud I er kommet med. Jeg ved ikke om det hjælper at melde det, at købe enten hoppe eller hingst efterlader jo bare dels en ensom hest, og dels muligheden for at skaffe sig en ny.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider