Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Til bryllup
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 10:06

 

Vi er inviteret til bryllup hos en genbo, men kan ikke komme.

 

Hvordan forholder man sig så lige mht. gave?

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Genboer
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 11:25

Er der ikke andre gen- / naboer, der er inviteret med? så kunne I måske slå jer sammen med dem.

 

Det afhænger også af, hvor meget I kender dem. Evt. ville jeg sende en blomst på dagen.

 


 

Lækkert oksekød, spegepølser og frankfurtere fra www.jyskfrilands.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nabo bryllup
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 12:29

 

Kirstine *Jenson*/ Ja, jeg tænkte også en blomst. :)

 

Vi har boet som genbo i knap 15 år, de første 5 - 8 år talte vi faktisk aldrig sammen... Jeg har kun sjældent været inviteret inden for, en enkelt gang til kaffe efter forrige ægtemand dødede.

Manden har barn i samme klasse som vores yngste og de leger indimellem når hun er hos ham.

 

Vi snakker ok sammen, og det sker at konen kører med ud og handler ellers har vi ikke ret meget kontakt.

 

Hun fortalte så at de KUN ønsker sig penge! Øhhh jow fint, men vil lige høre jer andre hvordan det er med gaver til et bryllup, hvor man er inviteret men ikke kan komme med..

 

Der er kun én anden nabo som måske (pga. helbred og alder) kommer.

 

Det er ikke fordi jeg ikke vil sende et telegram med XX beløb, men det virker på en måde forkert syntes jeg.

 

Er der en "Emma Gad kyndig"?


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, nej, nej
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 18:17

Man kan da ikke tillade sig at ønske sig penge til et bryllup !!! Og så kun penge

 

Hvad går der af folk? Man inviterer ikke andre med som gæster til ens fest for derefter at bede dem betale for at komme med.

 

Aldrig har jeg hørt mage.

 

Af samme grund synes jeg du skal glemme alt om takt og tone. - tror ikke lige, dine genboer ved, hvad det er. Excuse my French. Køb en lille blomst til en krukke eller lignende og aflevér den dagen før.

 

Hanne

3
0
Svar på denne tråd
 
 Normalt...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 19:48

Så giver man gave som svare til beløbet på den mad man får serveret, jo finere/ dyre en fest, jo dyre en gave giver man.
Men når dette er sagt, så giver vi ikke gaver til fester vi ikke Kan/ vil med til..
Sidste Nabo fest vi blev invitert til, var en 60år fødselsdag, naboerne var vi kun på hilse, små snak med, vi gav naboen en flaske gul gajol, fordi vi viste fra hans børn, at det kunne han godt lide,gaven blev afleveret på hans rigtige fødselsdag...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Og så igen
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 06:56

Den dér regel har jeg aldrig hørt om, admk. Hvordan ved man på forhånd, hvad festen koster? Spørger man simpelthen bare, når man svarer på invitationen, eller giver man gaven efter festen, når man har vurderet/ved, hvad kvaliten og prisen af det hele har været?

 

Pudsigt hvordan folk ser på det med gaver og fester. Efter min mening inviterer man gæster til sit bryllup/sin fødselsdag/jubilæum osv., fordi man gerne vil have, at de skal fejre det sammen med en. Gaven er vel mindre vigtig, når blot den gives med omtanke og tanke på modtageren.

 

Nå men jeg er nu også godt opdraget - måske er det bare det.

 

Hanne

4
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har nu..
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 09:16

også hørt den med at gaven skal afspejle den pris som festen koster pr. mand.. Det er dog ikke noget jeg går efter, jeg giver det vi har råd og lyst til.!

 

Jeg har den regel at er man inviteret, men kan ikke komme, giver man gave alligevel..

 

At man kun ønsker sig penge, ser jeg altså ikke noget forfærdeligt i.. Har du spurgt om det er fordi de vil ud og rejse for pengene eller en anden stor ting som pengene skal gå til.?

 

Jeg ville blot købe en blomst og putte lidt penge i en kuvert og aflevere..


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

2
0
Svar på denne tråd
 
 Gaveregn
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 11:21

Jeg tænker da også, at der er forskel på, om man er inviteret til bryllup på Clausholm Slot med den helt store menu, eller om det er en buffet i et lejet telt i baghaven, men derfor skal man jo alligevel give efter evne og formåen.

Hovedformålet med at have gæster til ens bryllup er vel også, at man vil fejre lejligheden med venner og familie, og omkostningerne ved festen kan næppe nogensinde dækkes af gaverne - med mindre det er daddy, der betaler

 


 

Lækkert oksekød, spegepølser og frankfurtere fra www.jyskfrilands.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 glem alt det
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 12:17

Glem alt om hvad "Emma Gad" og aller andre siger og synes og følg din lyst og fornemmelse.

 

Selvfølgelig skal man opføre sig "pænt", men man skal ikke lade sig diktere af et par der kun ønsker sig penge.

Man ved at konfirmanderne holder den stil, men et voksent par?, der synes jeg det er "lidt langt ude" og at de allerede dér selv bryder etiketten, så fordi du køber en blomst, æske chokolade , vin osv., det kan de altså ikke tillade sig at blive fornærmet over, tværtimod synes jeg det er en pæn tanke, til en nabo, som man slet ikke føler sig så tæt på, at man synes man bør være med til bryllup i første omgang.

 

så jeg synes du skal agere lige som du føler rigtigt og holde fast i den følelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 20:49

Jeg havde givet en flot buket blomster eller deslige.

Når man ikke kommer til festen, ja så synes jeg ikke der er grundlag for at give gave. Det har jeg aldrig forstået.

Jo, hvis det er meget tæt familie og man er forhindret i at komme, så giver man gave.

Men folk længere ude synes jeg på ingen måde er "under tvang" til at give gave, når de ikke deltager i festlighederne.

 

Som alle andre må pointen da være at samle venner og familie til en hyggelig dag, og ikke gaverne. Jeg forstår simpelthen ikke det med gaver altid skal gå sådan op i hat og briller, og det gælder både højtider og alt muligt.

 

Der er basale regler, fx at man medbringer en gave (pris efter evne) til en anledning. Kommer man ikke synes jeg det er HELT fint at give en blomst, for at sige "tillykke"!. Synes det er noget underligt noget at skulle ud og investere flere hundrede kroner i en fest man ikke kan komme til.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Op og ned.
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 21:58

 

Ja, var det noget nemmere, hvis det var familie eller nært bekendtskab. Har ingen kvaler ved at finde på gave normalt.

 

Syntes flere x her i området, at jeg har hørt om at folk ønsker sig penge.. Tænker skal festen være en forretning..

 

Til en rund fødselsdag i vinter gav vi en flaske hjemmeblandet bjesk, selvom der "kun" blev ønsket penge.

 

Brudeparet (som begge er 55+ (og jeg tvivler på at de har forældre der betaler! ) de er dansk - polsk.) de var til en fest i vinters, hvor de fik kuvertprisen oplyst med en bemærkning om at det var dét man gav for og så ønskede de sig også penge...

Kirke og fest i telt i baghaven. Det er okay at holde det nede på jorden.

 

Det virker til at de "bare" har kopieret dette. De har ikke noget formål at ønske sige penge til ud over dagen og vejen. Syntes ikke vi kan komme med en kasse pilsner og en fl. vodka....

 

Vi vil da gerne give en personlig ting, men jeg er blank. Der er ikke endgang nogle interesser at tage udgangspunkt i.

 

I gamle dage, før min tid som fodermester hørte jeg at når man førhen i Sdr. Jylland inviterede til fest, så medbragte gæster selv bestik og tallerkner, dertil blev serveret gåsevin.. Det har garanteret været fantastiske fester der blev afholdt på den måde.


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 egen holdning
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 22:24

Men i virkeligheden er det måske også ofte én selv der gør det til et "problem".

Jeg har da aldrig tænkt - mærkeligt at "x og x" ikke sendte en gave, når de nu var inviteret og ikke kom eller lignende.

 

Og jeg står så absolut heller ikke og regner på hvad gaverne kan have kostet. Jeg bliver glad, hvis man kan se at giver har tænkt, at det er liiiiiiiige "mig" .

 

Altså en gave med omtanke gør glad, uanset pris.

 

Men i forhold til naboer, der synes jeg altså en hortensia eller lignende til en krukke, en sød buket eller en god flaske vin er rigtig fint, mere personlig er jeg i hvert fald ikke med mine naboer.

 

Jeg tænker også altid over, når jeg bliver inviteret til en "højest uventet fest". Jamen, har jeg selv tænkt mig at invitere disse mennesker til en kommende fest, for ellers takker jeg pænt for invitationen, men nej tak og slut.

 

Man kan jo blive ved og ved at udvide "kredsen" hvis man ikke lige tænker på, om det er mennesker der rent faktisk har så stor betydning, at man også ønsker dem med til personlige fester fremover og gør man ikke det, så har jeg det sådan, at så siger man også selv nej.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider