Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Spørgsmål angående ryttervægt
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 23:46

Da jeg aldrig synes at have set dette skåret ud i pap, så ville jeg lige spørge:

 

Når I regner ud hvor meget rytteren må veje i forhold til hesten, tager I så udstyret med til ryttervægt?

 

Jeg tænker bare, at der nok er flere end mig, som vejer sig om morgenen inden morgenmad og bad (forfængeligheden er stor hos mig ;) ), men det er jo ikke helt den samme vægt, der senere smækker en omkring 10 kilos sadel på hesten, og som er iført (om vinteren) mange lag tøj og tykke tunge støvler, så tager I al denne ekstra vægt med, eller regner I bare med jer selv?

 

Hvis jeg tager al vægt med, altså sadel og tøj (og et par måltider), så kommer jeg op på omkring 85 kg, og iforhold til min egenvægt på 70 kg, så betyder det lige pludseligt at jeg lægger på de 15 % af min hests vægt i stedet for på 12,5% :/ Jeg har en ret gennemsnitlig varmblodshoppe, som ideelt vejer omkring 550 kg (måååååske er hun allerede lidt sommerrund :P ), så hvis man skal lægge udstyrsvægt oveni skal man lige pludselig ikke være meget overvægtig, før man overskrider de 15 %, som ikke skulle skade hesten...

 


Sagde Johanna

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Samlet vægt
Forfatter: 
Dato:  13-05-2015 06:28

Det er den samlede vægt, der er afgørende så alt incl. er det bedst for hesten at få maks 20% på.

 

Husk dog at en veltrænet hest, ligesom et veltrænet menneske både kan klare lidt mere fysisk og også vejer mere, fordi muskler fylder mindre end fedt og derved kan den reelt veje mere end den ser ud til.

 

Jeg synes de der vægtmålebånd er upræcise, da en veltrænet hypper kan måles slankere end en utrænet mage til. Så træner du din hest op til god form og rider den regelmæssigt, så er du da stadig indenfor grænsen.

 

Dem jeg altid reagerer på er dem, der skriver de vejer for meget men "kun vil ride et par gange om ugen" hvor hesten så resten af tiden blot går på fold. Der giver man ikke hesten chancen for at komme i form og kunne bære mere :(


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  13-05-2015 10:29

Tak Magnail/Karen, rart lige at få opklaret det :D

 

Jeg vil lige med min hest ikke overskride de 15% alt for meget uanset formen, da hun er lidt en mandags-model og reagere meget kraftigt hvis f.eks. sadlen ligger lidt skævt eller trænger til at blive tjekket, og så kan hun ikke gå med en sadel der er større end de 17" hun har, så en numse meget større end min størrelse 40/42, kan ikke rigtigt være der ;)

 

Men jeg synes altid man skal se på den enkelte hest og rytter, hvor jeg så er sikker på at min er liiiidt svagere end de fleste andre :P


Sagde Johanna

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 se denne
Forfatter: 
Dato:  17-05-2015 20:56

Billede

 

0
3
Svar på denne tråd
 
 Ærgeligt
Forfatter: 
Dato:  18-05-2015 05:46

Alexandre: Jeg synes det er lidt synd at du bliver ved at bringe det skema frem. Det kan ikke bruges uden vejledning, da det som du har sat det ind, blot giver mulighed for at folk tror at en overvægtig hest kan bære mere (hvor hesten faktisk kan bære mindre fordi man skal lægge overvægten til) og der ikke tages hensyn til hestens bygning, kondition/muskulatur.

 

Du gør det sikkert af en god mening, men det hjælper ikke hestene at sætte skemaet ind alene. :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

5
0
Svar på denne tråd
 
 skemaet
Forfatter: 
Dato:  18-05-2015 15:11

Alexandre: Tak for at dele skemaet, men man skal altid huske at den slags forudsætter en vis viden omkring brugen af det, da ukritisk brug af den slags skemaer kan medfører at de bliver misbrugt :-( men forudsat man kender betingelserne for at skemaet kan bruges er det udemærket :-)

Magnail/Karen: endnu en gang tak for dit indlæg, og jeg er (som du kan se lige over dette) enig med dig i at skemaet bør følges af nogle forbehold, men jeg er sikker på at Alexandre deler det i bedste mening :-) De forbehold er for mig at se, at hesten er sund og rask, i normalt huld og i nogenlunde form, PLUS der rides med en sadel som passer hest og rytter, og det ved de fleste her på HN også, men for god ordens skyld bør de inkluderes så tingene ikke bliver taget ud af kontekst ;-)


Sagde Johanna

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Det skrevne ord
Forfatter: 
Dato:  19-05-2015 16:43

Det skrevne ord er svært :) Så for at være sikker på at jeg forstår dig korrekt Putte1/Johanna, er det så din mening jeg angriber Alexandre?

 

Jeg skriver nemlig i mit indlæg at jeg er sikker på hun gør det af en god mening, men at det ikke hjælper hestene. Så er lidt i tvivl om din mening med din kommentar til mig :)

 

Grunden til at jeg så reagerer på at hun gør det, er at andre i andre tråde har kommenteret på det samme, med samme forbehold og derfor tillader jeg mig at skrive jeg synes det er synd hun deler det (igen).

 

Jeg beklager hvis nogen læste det som angreb :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider