Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Dækkener nu?
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 12:56

Jeg synes det er enormt svært lige nu med dækkener.

 

Vores går i løsdrift og den store hoppe er en anelse kuldskær. Hun har fået dækkenet af i går aftes fordi de lovede 21 grader i dag og det ville jeg ikke byde hende at gå med dækken i. Men nu regner det en del og de næste par dage max 15 grader. Så får hun sit 200 gram overgangsdækken på igen.

 

Shetlandsponyen har ikke dækken på mere, medmindre det bliver heldagsregn pga hendes meget fine silkeagtige underpels.

 

Hvad har jeres på?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 13:05

 

Hej

 

Min har fået dækkenet af for ca 14 dage siden. Han gik med 100 gram og kampsvedte.

Han er endnu ikke helt færdig med at fælde (har haft pels som en islænder )

 

Dyrlægens tommelfingerregel siger 10 grader, så er det af med dækkenet.

De går pt ude fra ca 7:30 til 21-22 - de har et halvtag de kan gå ind under hvis de synes det regner for meget - men det benytter de nu sjældent

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mine går på..
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 13:10

døgnfold..

 

De har 150 gram på om natten og om dagen går de langt de fleste dage uden dækken, kun ved dagsregn går de stadig med dækken om dagen..

 

Regner det om natten kommer de ind, her har de ikke noget på i stalden til trods for at der er åben i begge ender af stalden..

 

Jeg er ikke bange for frisk luft, det værste er længervarende regn og evt. kombineret med blæst.. Der kommer en del heste fryse.. Selvom de har godt grovfoder til rådighed..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 13:23

Jeg kan vidst ikke helt bruge dyrlægens tommelfinger regel desværre. Hun er klippet 2 gange her til vinter, hun fælder. Men så snart det regner det mindste eller blæser så står hun og ryster.

 

Hun er enormt kuldskær. Den lille har en pels der er knap så vandtæt, men fryser ikke blot pga lidt blæst.

 

De har selvfølgelig hø og wrap.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger..
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 13:38

ikke rådet om de ti grader.. Jeg kigger i stedet for på vejret og hesten..

 

Lad os tage et par eksempeler:

 

5 grader, sol, tørvejr og ingen blæst -> Mine to vil ingen problemer have med at gå uden dækken, selvom de er klippet slut december..

 

10 grader, overskyet, tørvejr og ingen blæst -> Igen ingen problemer at gå uden dækken..

 

10 grader, skyer, regn og blæst -> De vil begge få dækken på, den ene vil helt sikkert begynde at fryse efter få timers regn..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken på
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 14:01

min har stadig dækken på. han har de sidste 14 dage bare gået men regndækken, men nu er han desværre blevet forkølet, så dyrlægen syntes jeg skulle ligge et 100 g på og så skulle han ind når det regnede meget. hun fortalte at der var rigtig mange heste, der pt er blevet forkølet, pga det skiftende vejr og dækken af og på. så min beholder de 100g på det næste dage med mindre det bliver 20 grader og inden blæst, så kommer regndækkenet på.

 


Lifewave er fantastik :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 18:09

 

Skifter rundt i dækkener hele året som det passer mig. Så de sidste 14 dage har pony haft både; insektdækken, 150 gram, regndækken og ingenting på. Jeg tilpasser det efter vejret.

 

Så i dag har hun fået regndækken på, det bliver også på i morgen, men som vejrudsigten ser ud så skifter jeg det nok ud med insektdækken torsdag og fredag.

Forår og efterår er en irriterende periode - især med min, der også går med insektdækken. Men sådan må det være.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 18:57

Min lille er også enormt kuldeskær, hun kan slet ikke tåle regn. Så hun får regndekken på ude om det regner, uden hvis det er sol og uden inde om natten


 

Berta - Blandet hoppe 2003. Part søges www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/325043/

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 19:13

jeg skifter imellem ingen dækken og regndækken. heldigvis står de hjemme hos mig selv

mine er på stald som de plejer, og stalden er pæn varm, så ingen dækner på inde.

men jeg kigger på hesten frem for alt andet. det er kun den som kan sige om den fryser eller ej.

 

har dog også brugt det med de 10 grader, men det har nu været som fast nattempertur. men det er bedre og nemmere at se på hvordan hesten har det, og hvordan ser vejret ud

 

 

 

jeg blev dog kraftigt snydt i dag. skulle nemlig til læge, og halvvejs deroppe ja så stod det ellers ned i stænger, og ingen af hestene havde dækner på. så jeg stod med to drivvåde heste, som så lige skulle en tur i mudderet

 



1
0
Svar på denne tråd
 
 UP: uden dækken
Forfatter: 
Dato:  13-05-2015 08:56

Som udgangspunkt går røde uden dækken nu, men igår stod vi og talte om at det ville blive regnvejr. Han er derfor udstyret med et regndækken i dag.

 

I en periode stod han uden dækken om dagen og fik et fleecetæppe på om natten, da der kan blive ret koldt i hans stald.

 

Venlig hilsen Signe


Med hesten Paragraff

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden dækken.
Forfatter: 
Dato:  13-05-2015 09:44

Alle mine går uden dækken og holder fint varmen. (de er vant til løsdrift). De som er klippet 1 gang i vinters smed dækkenet for bestandigt i slut marts, da de der har haft nok pels til at holde varmen.

 

De bruger nærmest aldrig deres læskurer (flere flokke/folde).

 

Min venindes hest har smidt sit dækken i april, og holder varmen.

 

Mit føl fra mors dag får dog dækken på i regnvejret, eller kommer ind og tørrer med fleece, da han er noget kuldskær i forhold til mit hoppeføl sidsteår (hun blev født dagen før vi fik godt med regnvejr i 3 dage og klarede sig underligt nok uden at fryse). Men hold da op, det er svært at finde et dækken som er lille nok. Jeg kommer desværre nok til at invitere i flere hundedækkener, da han skal ned i 45 cm i regn. Fleece i 55 cm kan gå, langt med sidder ok.

 

I har min dybeste sympati, hvis I stadig skifter dækkener med vejret. Det er bare noget af et arbejde.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken
Forfatter: 
Dato:  13-05-2015 09:55

Jeg troede at dækken sæsonnen var slut for vores vedkommende, men da jeg kom i stalden i går eftermiddags var hesten kold og våd. Så han måtte lige til tørre med tæppe og en gåtur til at varme ham op.

 

Så han fik sit 40 g dækken på i går og har det også på i dag. Regner dog med at det absolut kun er til dage med regn og blæst. Så af i aften, nu de lover fint vejr i morgen og fredag og så på igen, hvis nødvendigt i regn og blæst.

 

Min står stadig inde om natten. Håber dog at når vi er færdige med indgræsningen at temperaturen så også passer til døgngræs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 regndækken
Forfatter: 
Dato:  13-05-2015 11:26

ridehesten der har tynd pels og er kuldeskær går stadig med regndækken uden foer. Har endnu ikke observeret han har svedt under det ergo er det koldt nok til dækken for ham

 

de andre går uden dækken.

 

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2015 12:01

Min fik sit dækken permanent af for ca. 3 uger siden. På daværende tidspunkt havde hun regndækken på og havde haft det på et par uger. Hun er klippet en gang i vinter, og har ikke fået lang pels siden. Min musse kogte under sit dækken, hvorfor hun fik det af - også i regnvejr. Gav hende det på en gang efter hun egentlig havde fået det af pga regn, men hun havde det simpelthen så varmt under, at nu får hun det altså ikke på selvom det er regnvejr.


Vh

Jannie

 

*Uddannet D-dommer i spring*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2015 02:08

Uhhh, sukkerhesten har stadig 100g på og det var jeg glad for i dag.

Jeg klippede hende for en lille måned siden, men håber på lidt mere stabil varme, så ryger det.

Hun er desværre noget sart, frøs med 420g og hals i vinter.

 


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-05-2015 03:41

min første hest, var bare 5 mdr da jeg fik ham hjem. da havde han faktisk haft regneksem, fordi det stort set havde regnet hele sommeren/efteråret

så er lidt mere forpaslig med at de ikke bliver våde. nu kommer mine så ind hver dag, da de ikke kommer på døgnfold

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken skift!
Forfatter: 
Dato:  14-05-2015 07:59

Synes godt nok jeg kæmper med dækner lige nu.

De kom på døgnfold 10/5, for var af den holdning skulle der blive varmere om natten og tørvejr så kommer jeg vidst til at vente længe.

De to har ingen dækner på (shetlænder og fjordblanding)men DV hoppen nærmest uden pels får dækken på.
I Randers har det faktisk regnet uafbrudt siden 1/5, samtidig med der har blæst en del - og uden noget læ på folden er det altså en dårlig kompination.

De varme, men våde dage er der regndækken på, de koldere men våde og blæsende dage er der 150 g på. Og om natten hvor der stadig er koldt, vådt og blæsende der får hun 500 g med hals på. Det virker af meget men hun har en perfekt temperatur under om morgenen.

 

Jeg går hjemme, så skifter vejret til bedre eller værre så kan jeg hurtigt pille tøj af eller på.

 

Men synes godt nok det er øv vejr lige nu..


Mvh Kathrine

www.facebook.com/kathrineoghopperne

Med to smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

0
0
Svar på denne tråd
 
 tja.........
Forfatter: 
Dato:  14-05-2015 08:03

Indrømmer ærligt, at jeg er bedøvende ligeglad med hvad andre gør og mener når det gæder dækken. Her tages der altid hensyn til hver enkelt hest og dens behov. I øjeblikket har jeg en som har regndækken på om natten. Om den skal fortsætte med i en måned mere, afænger helt af vejr og vind.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  14-05-2015 10:52

Jubi. 15 grader og sol i dag. Den store skal til stævne, men har fået sit dækken af og den lille har heller ikke på. Hun fik den store strigletur igen og hun mega fælder :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 foråret
Forfatter: 
Dato:  14-05-2015 12:33

Jeg synes at foråret er noget lumsk pt og jeg tjekker dagligt dmi.dk for at være forud (og er ved at få grå hår af dækkenskift). Jeg har 2 fuldblodsdrenge og den ene har lige været alvorligt syg og i overhængende livsfare pga Colitis X, så ham er jeg lidt pylret over i øjeblikket!

Han har tabt sig drastisk pga sygdommen og ser virkelig træls ud og han har tydeligt svært ved at holde varmen. De er kommet på døgngræs for 14 dage siden, da Inchiline (der havde Colitis) nemt bliver stresset på stald og efter denne omgang, skal have ro omking sig. Så der skiftes mellem vinterdækken (hvis natten er kold), overgangsdækken, regndækken og inten dækken hvis de er 15+ grader og sol/vindstille.

Den anden, Divo har kun tyndt overgangsdækken på ved kolde nætter/blæst regn, ellers intet dækken. Så her er det ikke "sort/hvid", men der tages højde for vejret og "chillfaktoren". Som andre er inde på, så an 10 grader stadig føles temmelig kold, hvis det regner og blæser.

 


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kender sin hest
Forfatter: 
Dato:  14-05-2015 17:24

Man kender jo sin egen hest bedst, og hvis den behøver dækken, så er det sådan, det er.

Min sportshest på 17 år går dog uden dækken. Det blev taget af for en uge siden. Men det er bestemt heller ikke en kuldskær hest. Den bliver også kaldt islænderen


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2015 08:32

...2 fjordheste går i løsdrift og fik dækkenerne af for omkring en uges tid siden.

 

De har været klippet i vinters - 2 gange, tror jeg - men de klarer sig fint uden dækkenerne nu. De kan jo også gå i læ for regn og vind, hvis de vil.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider