Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ubudne gæster
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 14:23

Hej alvidende ænder :)

 

Jeg har fået fint besøg af nogle små, sort-hvid stribede biller i min vindueskarm, cirka 3 mm lange vil jeg tro.

 

Jeg kan simpelthen ikke regne ud om det er "farlige", eller om jeg blot skal lade dem være.

Jeg fandt 4-5 stk. liggende døde i min vindueskarm sidste år, også omkring denne årstid hvor det begyndte at blive varmere. Mere så jeg ikke til dem.

 

I dag fandt jeg så en død og to kravlende langs væggen i nærheden af mit vindue i soveværelset.

 

Kan i hjælpe mig i retning af artsbestemmelse? Jeg er helt på bar bund over hvad det er, så bare et prej i den rigtige retning kan være en hjælp.

 

Det er den fætter her:

 

Billede

 

 

Billedet er lidt for mørkt, rigtigt er de sådan sort/hvid-stribede, og ikke brune som dette billeder snyder lidt med.

 

De er meget små og kravler bare lidt rundt.

Vil ikke igang med det store skyts hvis de er harmløse og der ikke kommer flere, som sagt var der kun 4-5 sidste år og de døde, så det er ikke noget jeg føler mig generet af.

Vil bare gerne vide hvad det er for nogle små fyre, og om de evt. er skadelige :)

 

Ved ikke om det har relevans, men jeg bor i en gammel bygning fra slut 1800-tallet, og vinduerne er da ikke hvad de har været (de er af træ).


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 14:42

Hej Sophie.

 

Nu skriver du godt nok, at de mere er ovre i det sort/hvide, men jeg synes mest de ligner sådan nogle tæppebiller:

 

skadedyrene.dk/skadedyrsservice/ ?p=154

 

www.dpil.dk/dpil2005/HTML/ taeppebil.htm

 

 

Venlig hilsen Mitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 15:54

Hej Mitte,

 

Ja de ligner sørme lidt. Dog synes jeg de er meget tydelige sort/hvide, men måske er det en afart af den du linker til, for størrelsen og det generelle udseende passer.

 

Jeg er dog tryg efter at have læst dine links, der står bl.a.:

"Tæppebillerne er almindelige dyr, så en enkelt i ny og næ vil man kunne finde i ethvert hjem, uden at man behøver at foretage sig noget".

 

Jeg har heller ikke fundet huller i tesktiler, så de er nok bare kommet ind af vinduesprækkerne. Der står de tit lever i fugleredder og den slags, og at det er normalt at finde et par stykker.

 

Så er jeg ikke bekymret :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville nu nok
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 18:20

 

være lidt bekymret hvis jeg havde huller i mine testikler, eller risiko for at få det, men sådan er vi jo så forskellige

 

Jeg tror kun de er problematiske i stort antal (og f.eks bevæger sig rytmisk), så jeg ville vente med at panikke til jeg ser der dukker flere op, og så evt. anvende nordjysk beetle-man-ship (bms) på dem, fremfor at bruge gift indendørs. Er du fingernem og tålmodig kan du også bygge klapfælder og senere sætte dem fri i naturen - eller hos en støjende overbo

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 20:40

Jeg er slet ikke til gift indendørs, så det med billemanship lyder rigtig fornuftigt! Spændende hjemmeside. Hvis jeg nu kan finde flere med biller på besøg, så kan vi måske splitte transporten for billemanden, der er jo langt fra Nordjylland!

 

Jeg tror min overbo vil have glæde af dem faktisk, de må da være en hel del sjovere end actionfilm og Jeopardy, tænker jeg? Måske kan de lære tricks.

 

Jeg ejer faktisk ikke testikler, så der er slet ikke risiko for, at de bider hul i nogen. Men skulle man få besøg af folk, der er indehaver af noget sådant, så er det selvfølgelig i alles bedste, at der ikke er hul-lavende biller i lejligheden.

 

Jeg takker for hjælpen ;)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 12:00

Hej.

 

Det er almindelige tæppeklannere - det er ikke noget at være nervøs for. :)

De lever i de fleste gamle bygninger. Deres larver lever af støvet og når billerne så er voksne her i foråret, vil de gerne udenfor - derfor ser man dem ofte i vindueskarme.


Jeg boede selv i almennyttigt og ret nyt før. Der var ingen klannere. Nu bor jeg også i noget gammelt fra slutningen af 1800-tallet og jeg hjælper mange klannere udenfor hvert eneste forår! ;D I vores gamle lejlighed har vi endda 3-4 forskellige klannerarter, nogle af dem sjældne! ;D

Det er ikke til at undgå, selvom her er rent - de bor nede mellem gulvbrædderne og bag radiatorerne.

Så længe du ikke har livretterne; gamle arkivalier og sommerfuglesamlinger liggende, så skal du ikke være bekymret.
De ødelægger intet, så længe du blot har tæppeklanner, som du viser på billedet. Der findes også en brun en, der ligner meget, den hedder pelsklanner og er ligeledes uskadelig.



Heidi

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 13:57

Ej tusind tak, nu er jeg meget mere rolig!

 

Det passer perfekt, bygningen er fra slut 1800-tallet, radiatoren er lige under vinduet og hele lejligheden har ubehandlet trægulv med masser af revner og sprækker ;)

 

Så er jeg ikke bekymret. Hjalp et par stykker ud af vinduet imorges, har ikke set flere.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Plovbæstet
Forfatter: 
Dato:  28-04-2015 21:32

Ih, tak for den fine forklaring. Jeg vil også gå i gang med at hjælpe mine ud ad vinduet så :-) Det er nok lidt svært for dem, da de nederste vinduer er stripset til, og der er lidt langt op til de øverste. Kan de flyve?

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 16:01

Hej.

 

Ja, de flyver godt. :) Det er også derfor, du finder demi vindueskarmene. De flyver op mod lyset, men strander så, når de kommer til glasset.


Ofte ser de meget døde ud og ligger på ryggen, når du ser dem i vindueskarmen - men prik lidt til dem. De er tit levende, men har bare givet op.

 

Jeg sætter dem altid ud. Det virker måske latterligt, fordi det jo bare er små biller, egentlig kategoriseret som skadedyr, men jeg nænner nu ikke at slå de små dyr ihjel (selvom der nok alligevel ryger mange i støvsugeren!)

 

Hvilket minder mig om, at jeg faktisk så en lille bille, der lå på ryggen i en af vindueskarmene for lidt siden.. den må jeg hellere lige assistere! ;D

 

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 
 Haha Heidi
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 18:31

Jeg har lige i dag gelejdet den største og fedeste brumbasse ud ad et vindue. Det gør jeg også med fluer, myg, edderkopper og andet skravl, der kommer indendørs. Dog ikke hvepse - jo færre af dem, jo bedre! ;-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Findes der noget HN ikke ved?
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 12:13

 

Jeg kan lige forestille mig en moderne Dr Livingstone der har ligget 3m under våde trærødder i Amazonas i årevis, og ENDELIG opdager en ny billeart (efter at have mistet roen til nogle helt almindelige hovedjægere med egen wiki-side) ... han dokumenterer i hoved og bagdel, vender tilbage til civilisationen med et eksemplar og sin livsdrøm opfyldt, og BANG! hans selvlysende nifodede eukalyptusbolchebille har været diskuteret på HN i månedsvis, alle ved hvor mange gram bille der må være per meter hestehale i et staldmiljø, samt gavnlige bivirkninger i næringsværdien på jordfoldene. Nåja, og Taina & Plovbæstet har afholdt officielt dresur-DM i kombineret vinduesind- og udlukning.

 

4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider