Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Mave-/tarminfektion og indlagt på KVL
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 23:18

Suk....Jeg føler mig lidt hårdt ramt pt og meget uheldig. De seneste 14 dage er ved at køre mig ned emotionelt, da begge mine heste har været/er syge og det helt tunge "dyrlæge-skyts" er trukket frem.

 

For lidt over 14 dage siden fik jeg en ny hest, en "aflagt" galophest på 9, der skal nyde sit otium hjemme hos mig. I de år jeg har kendt Inchi, har jeg altid har været meget betaget af ham og drømt "Wendydrømme" som en anden 12-årig. Han er en meget speciel hest, sensitiv og en bestemt herre, men en personlighed som jeg sjældent har set mage til igennem min snart 30 år med heste. Så da ejer spørger om jeg vil have ham, da jeg har forståelse for hans fortid og har et godt tag på ham, er glæden selvfølgelig stor!

 

(Inchi i havet for første gang, hvilket han synes var skønt! )

Billede

 

Mit uheld starter så ugen efter den nye mule er kommet hjem til mig og min anden meget søde, men meget "unge" urutinerede 6-års fuldblod Divo bliver forskrækket på staldgangen. Han kaster sig tilbage i opbindingerne, får sparket et bagben gennem en boksvæg, hoven kommer til at sidde fast og han får revet huden omkring kodebenet ret meget op. Han ryger på hestehospital et døgns tid, da vi er bange for at der siver synovial-væske ud af et punktérsår i koden.

Men Divo er sej og selvom såret sad et farligt sted, var der ikke heldigvis ikke hul i leddet og han kommer hjem igen, men må have boksro et par dage med forbinding. Da jeg kun har de 2 fuldblodsknægte og Inchi slet ikke kan holde ud at stå inde, så har han gået på fold og Divo stået på boks. Begge heste kan være alene og selvfølgelig er der stress-stemning, når den ene skal ud og den anden blive inde, men det gik uden at den ene styrtede rundt på folden og den anden i boksen.

 

Men da Divo et par dage senere må komme med på fold igen med sin nye buddy og jeg tror at alt igen ånder fred og idyl, ja så får Inchi (den nye) diarré. På 2. dagen får jeg akut-dyrlæge ud som behandler ham og dagen efter kører jeg ham på Faxe Dyreklinik, hvor han er hele dagen til undersøgelser og bliver medicineret for mave-/tarminfektion (colitis). Om aftenen henter jeg ham med oral medicin til 5 dage, men da han dagen efter om formiddagen (altså 4.dagen) stadig har diarré trods medicinen, bliver jeg urolig og får igen dyrlæge ud. Hun råder mig til at køre ham på KU Life og 2 timer senere blev han indlagt der.

 

Inhi har været der siden torsdag i isolation og dyrlægerne kæmper med at holde ham hydreret og smertedækket og tilstanden har været "kritisk stabil". Jeg fik dog et ring for lidt siden, at han nu nippede til lidt hø og virkede mere klar i øjnene -så jeg har et spinkelt håb om at han klarer skærene. Selvom han er sensitiv i visse henseender, så er han sej med høj smertetærskel og har løbet super trods div. skader.

 

Men hold nu op en emotionel rutchetur at have 2 gange alvorlige dyrlægeforløb på 14 dage! Jeg gennemgår hele forløbet med især Inchi om og om igen i mit hoved og tænker om jeg kunne have gjort noget bedre/anderledes... Jeg kan ikke lade være med at føle mig dybt ansvarlig for Inchi´s helbred og tænke om han mon er blevet syg pga stress i forbindelse med flytning og have stået alene da Divo overnattede på dyreklinikken og måtte have boksro da han kom hjem.

Jeg har drøftet det med alle behandlende dyrlæger og de siger at der kan være mange faktorer der har haft indflydelse på hvorfor han er blevet syg. Jeg har aldrig stået med en diarré-hest (jo et uge gammelt føl, men hun blev frisk efter 1x behandling), så jeg vil selvfølgelig gerne vide om jeg skal ændre noget i mit hestehold, så jeg undgår dette i fremtiden. Men dyrlægerne fortæller at "nogle gange sker Colitis bare" og man kan ikke sætte en finger på det. Orm har også været diskuteret, da der muligvis har ligget orm i dvale og som er brudt infektiøst ud, da hesten bliver stress-påvirket i forbindelse med flytning og at det også i de dage han blev syg, var de første rigtig varme dage vi havde (orm kan vågne af dvalen når vi når temperaturer på 15-20 grader).

 

Tidligere ejer er ret meget op og køre, da hesten også betyder meget for ham, så har også skullet "håndtere" det ved siden af min egen bekymring... Gosh jeg er virkelig udkørt. Jeg har nærmest konstant hjertebanken, ryster og har kastet op flere gange af ren og skær stress.

Dyrlægeregningerne hober sig op til et semi-gastronomisk beløb -Divo 8.000 kr og Inchi 26.000 indtil videre og for hvert døgn Inchi er på KVL, koster de omkring 5.000 kr! De er begge sygeforsikret op til 10.000, så der skal alligevel findes en god slat penge et sted til resten af Inchi´s behandling og jeg ved ikke engang om Inchi i det hele taget klarer den!

 

Jeg ved andre har oplevet lignende -hvordan har i kunnet holde jer oppe, når jeres hest har været syg og indlagt, regningerne hober sig op og man ikke engang ved om hesten kommer hjem?

Hvis I har erfaring med især Colitis, behandling af dette og håndtering af rekonvalesens efter sådan en omgang, tager jeg imod al viden med kyshånd (har selvfølgelig googlet i tiiiimer, men det kan være at nogen ved noget jeg ikke har læst om ).

 

Ps: Kryds fingre for min dejlige "Wendy-hest" Inchi, for jeg kan slet ikke magte alternativet at han ikke kommer hjem, når nu han endelig er min...

 


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 23:54

sådan er det at have hest/heste - er man lige ved at sige

 

et godt råd har jeg da:

prøv at kontakt Lise Bang Hansen

www.alternativdyrlaege.dk/ kontakt.html

super dygtig dyrlæge som kører i hele dk. hun samarbejder med din egen dyrlæge, så ikke noget hokus pokus der. hun kan klare rigtig mange ting (ikke lige det økonomiske...desværre)

 

jeg har nu også været uheldig flere gange. min første basse, blev aflivet på sin 1 års fødselsdag efter leg på folden hvor han endte med et brækket skulderblad.

så købte jeg en ny dame, det gik nogenlunde, når man tænker på at det var en 1 års. Året efter købte jeg så hendes halvbror på sammme alder. 14 dage efter sparkede han hende midt i hovedet. der blev hul ind til bihulen, og hun måtte syes 18 sting. I 4 mdr viste jeg ikke om hun ville overleve eller ej.

men den dag det skete var hun både mega sulten og på fold, så jeg viste godt at hun er en stærk hest. hun overlevede selvfølgelig også, og er da lige blevet 14 år.

heldigvis er de blevet mere fredelige efterhånden som tiden er gået, så nu går de bare og hygger sig sammen.

 

du må have god bedring med de to hypper. Knus herfra.



1
4
Svar på denne tråd
 
 Ikke miste modet
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 10:36

Jeg fik en regning på 59.666 kr for en akut livsredende oreration og det var ikke sjovt, min forsikring dækkede dog næsten halvdelen

 

Hvilke sygeforsikring dækker kun op til 10.000

 

Håber det bedste for jer og krydser alt

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 11:53

Sikke en omgang :(

 

Colitis er noget værre møg. Og det kan komme af alverdens ting, og gerne flere ting på én gang, altså det er multifaktorielt. Det gør det jo ikke mindre frustrerende, at man aldrig ved præcist hvad der har udløst det.

 

Og ja, det koster en mindre formue at have hest indlagt på hospital i isolation. Jeg håber virkelig han klarer det.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 15:11

Anja: Det er også det jeg tænker -man må tage det sure med det søde! Men det der skulle være "happy days" med den nye drømmehest, blev et mareridt og 2 syge heste i rap, plus en forsikringssag på 300 kvm oversvømmet kælder ugen før, gør at man bliver lidt godt og grundig gammeldaws træt! Og megastresset!

Men det er da dejligt at høre en solstrålehistorie om en kritisk skadet plag, der overlever og har det godt så mange år efter!

Jeg vil lige prøve at se nærmere på dit link og se om det er noget for os, hvis jeg får hesten hjem i live.

 

Alexandre: Nøj en grum én! Jeg har det helt dårligt over den dyrlægeregning og der er meget at afbetale, når forikringen har dækket op til de 10.000 (hesten er livsforsikret for 10.000 og derfor dækker de ikke mere end summen for liv). Men tænker også at det jo "kun er penge" og når KU Life indvilliger til en afbetalingsordning, ja så løser det sig jo over tid.

 

Sophie: Ja det er nemlig noget møgtricky noget og det er vanvittig frustrerende at man ikke kan finde en primær årsag og derfor kun kan symptombehandle og håbe på det bedste når og hvis hesten kommer hjem igen. Det er også virkelig træls at han ikke kan få besøg i isolation, for det er sørme ikke nemt at skulle beslutte sig mht behandlinger, når man ikke selv kan se hesten.

 

Nu må dyrlægen altså godt snart ringe med dagens update, for jeg er træt af at knuge min telefon til brystet og have hjertet oppe i halsen...

 


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Been there
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 15:49

Been there and got the t-shirt

 

Min fjord hoppe havde diarre i lang tid, Doktor Dyr var inde over hele tiden og vi provede alt: aendrede wrap til ho, forskellige slags medicin etc. endte op med en tur paa klininken, hvor vi scoped begge ender, da de ogsaa havde mistanke om mavesaar. Men naae nej hun har en salmonella infektion. Hvilket heldigvis var nemt behandlet.

 

Jeg har ogsaa provet de "dejlige" regninger fra Doktor Dyr. Jeg tog min unghest til kliniken for en routine operations af hasen og endte op med en serios omgang lungebetaendelse - 8 ugers indlaeggelse (og her 1 1/2 aar senere er vi stadig paa medicin) at betale £15.000 (og ja jeg fik en god rabat). Har brugt over £35.000 paa en gratis hest indtil videre (kasseapparatet taeller skam stadig dagligt med £10 i medicin hver dag). However jeg vil aldrig gi' min lille elsket nutter af en hoppe op, saa saga'en forsaetter.

 

TS haaber du har opbrugt alt din portion of uheld og at Doktor Dyr har ringet med gode nyheder

 

Cheers

Pony, Saffi & Charlotte

 


Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 update!
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 09:20

Charlotte: Gosh du har da også fået lov at betale dyrlægeregninger hvis tallene i BP er rigtige!

Min kæreste er liiidt træls over regningerne og synes bare at de der fuldblod er sarte og "åndsvage kamikaze-dyr" (han er mere til lidt tungere og knap så livlige trækdyrsracer ). Han sagde faktisk "få dig et par fjordheste -de bliver aldrig syge"! Så at du kommer med en historie om din fjord med diarré, understøtter netop min forklaring om at ingen heste er så hårdføre, at de ikke kan blive syge eller komme galt afsted, hvis uheldet er ude!

 

 

Dyrlægen ringede igår aftes -nøøøøj det var hårdt at vente hele dagen, men som de sagde til mig ved indlæggelse: "intet nyt er godt nyt".

Inchi havde det bedre og havde ikke haft koliksymptomer som de andre dage, hans blodtal som ved indlæggelse var oppe på 60 (normalt ca 35), var kommet ned omkring 37-39. Hans protein-tal er heldigvis også steget en smule og han har nippet lidt til noget hø og mash. De har skruet den intravanøse væske ned til et niveau "under vedligehold" og hvis han fortsætter med at være i bedrng, vil de prøve at stoppe væsketilførsel i løbet af idag.

 

Puha tør næsten at håbe på at jeg kan få min fantastiske hest at se igen i live!

 


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Den kaere Doktor Dyr
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 22:56

Desvaerre er tallene korrekte

Forsikringen tog de forste £12.000 resten er af egen lomme.

Jeg ved ikke om Doktor Dyr herover (Skotland) koster mere end i Danmark, da det er over 11 aar siden min Fjord og jeg rejste til Scotland.

Men ja det er sku' mange penge

 

Fingers crossed at din lille pruhest er paa rette vej og er hjemme igen snart

 

Charlotte


Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 update!
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 18:07

Så er det på tide med en update -for dem der har tænkt på Inchiline!

De første tre døgn på KU Life var virkelig kritiske og vi vidste ikke om han kom sig eller det endte med aflivning. Dyrlægerne kæmpede, Inchi hang i og fik intravenøs væske, hardcore medicin og smertestillende og så begyndte det ENDELIG, ENDELIG at gå den rigtige vej! Da først de fik styr på hans dehydrering og smerterne, gik det faktisk stærkt og efter lidt over 5 døgns indlæggelse kunne jeg hente en noget friskere knægt, end ham jeg afleverede!

 

Inchi netop læsset i trailer til hjemturen! Hans sædvalige, vågne blik gjorde mig så glad, så glad!

Billede

 

Inchiline ser temmelig mølædt ud ovenpå denne omgang og har selvfølgelig tabt sig meget. Men i samråd med dyrlægerne, får han nu kornfrit foder (Pavo Care4Life), Muhldorfer Heu Cobs i meget små mængder adskillige gange dagligt, samt hø og langsom indgræsning på det nye græs, så hans mave får struktur og slimhinderne mulighed for at komme sig.

Derudover mente dyrlæger og jeg at det ville være bedst at han også kom på døgnfold/løsdrift, da boks stresser ham meget. Han har været væddeløbshest og bliver hurtigt stresset hvis der sker for meget omkring ham i hverdagen, samt hvis han ikke kan få lov at bevæge sig meget. Èn af grundene til at tidligere ejer forærede ham til mig var nemlig, at Inchi har nogle specielle behov for at trives og da jeg kun har 2 heste ialt og 12-14 timers foldtid normalt, kunne jeg give ham en rolig hverdag.

Jeg render og tjekker hans gødning flere gange om dagen, står og iagtager ham en hel masse, for hele tiden at holde øje med om hans tilstand er ok og normal (læs: paranoia!! ).

Jeg krydser alt hvad der krydses kan, for at han fortsætter i bedring og forhåbentlig ligner en sund og rask knægt igen om 2-3 måneder!


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

13
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 21:18

Ej hvor er det godt at høre! Jeg var selv på KVL i dag og tænkte faktisk på ham, og håbede han havde det godt.

Så er det jo fedt at komme hjem og læse det du skriver!

 

Godt at dyrlægerne fik ham på rette køl, så var det jo det hele værd! Han ser frisk og vågen ud i øjnene synes jeg, han skal nok komme sig helt!

Han er heldig at have en så omsorgsfuld ejer (paranoia eller ej ;) )


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Inchiline
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 22:04

Sophie: Ja jeg var godtnok ikke helt sikker på om jeg nogensinde så ham i live igen! Det var hårdt med isolationen og at skulle tage stilling til div. behandlinger uden at kunne se hesten i øjnene og selv have syn for sagen. Men han fik alle muligheder og selvom en gratis hest blev "knap så gratis", så er jeg virkelig glad for at jeg havde is i maven og lod behandlingen fortsætte, selvom regningen hastigt voksede og det så sort ud alt for længe! Men Inchi er ikke bare "en brun Musse" -han har simpelthen så vild en personlighed og er bare den type hest, der ikke er mange af!

Han er virkelig en fighter og har haft et hårdt liv på banen med en del store sejre. Bla. Dansk Derby 2009 som han vandt:

Billede

 

Billede

 

Billede

Jeg er virkelig så utrolig lykkelig for og lettet over at det lykkedes at redde hans liv -for er der nogens liv der er værd at redde, så er det hans!


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

8
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  14-05-2015 16:24

Inchiline hygger herhjemme på græs og vi er stille og roligt igang med projekt "opfedning".?

Han tabte sig jo en hel del efter sådan en slem omgang, men med kornfrit foder, græs og ro skulle han gerne komme sig.

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

10
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-05-2015 08:20

Hvor er jeg glad for at høre at det går så godt med ham og hvor ser han godt ud! Slet ikke som jeg havde forventet efter din historie. Flot i pelsen, glimt i øjnene og så ser hans vægt slet ikke helt galt ud (måske det bare er vinklen på billedet)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svarer..
Forfatter: 
Dato:  18-05-2015 17:58

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Anino: tror det er vinklen på billedet. Det har virkelig været en udfordring at finde kornfrit foder som kræet vil æde, men nu har jeg vist endelig "knækket koden" og han er ved at blive kørt ind på Hippolyt Solo Pellets, HP performance Fiber, Equimall Forte, Muhldorfer Heucobs og døgngræs. Desværre er han ikke den glubske og sultne type, så selvom han nu går på døgngræs, så er det ikke helt nok.

Jeg håber godtnok at han begynder at tage på, når han er kørt op på fuld ration foder.

 

Ps: forstår ikke hvorfor de billeder vender forkert -det hør de ikke når jeg vælger dem på telefonen.


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 12:41

Hvor godt at høre han er kommet hjem

 

Jeg tror du bliver glad for SOLO... Min Lotus med forbrænding af en anden verden, holder fint huld på sine 1,8 kg SOLO pellets om dagen, oveni hans ad libitum grovfoder

Og så er han helt pjattet med de piller


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 svarer li
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 15:05

Jeanette: Hippolyt Solo Pellets er heldigvis ret populære her på matriklen! Gudskelov! For jeg var virkelig ved at løbe tør for kornfrie produkter som vi kunne prøve Det er dælme svært at tilvænne en hest med maveproblemer til foder uden korn, når den er vant til shitlaods sukker og stivelse.

Jeg har dog kæmpe problemer med at skaffe Muhldorfer Heucobs som jeg bruger som yderligere supplement, da firmaet har ret ustabile leveringsbetingelser og kan ikke finde et matchende produkt der stadig er i pilleform og ikke skal blødes op. Han gider ikke "fnuller" såsom fx snittet lucerne eller vådt foder.

Han går jo på døgngræs nu, men de der fuldblod spiser bare ikke ret meget -de bruger meget tid på at bevæge sig og "spejde efter sabeltandtigere og cukler/fodgængere" (vi bor ude på lars-tyndskids men der kommer et par mennesker forbi i ny og næ). Jeg har haft stillet en balle wrap på folden til fri afbenyttelse i tilfælde at interessen er der, men næ nej den gider de ikke.

 

Men nu spiser han i det mindste når jeg er ude med foder 3x daglig og Hippolyts produkter er ret gode, fordi der er meget næring i små portioner. Han orker ikke at spise mere end max 1 kg pr fodring og mange foderprodukter skal jo udfodres 4-6 kg pr dag, hvilket jo ikke kan lade sig gøre på 3 fodringer når en hestens mavesæk ikke har godt af at få mere end ca 1,5 kg pr fodring.

Jeg vil prøve meget langsomt at tilføre hans foder lidt olie, for så kan jeg "hente nogle FE" på dén konto, hvis han kan lokkes til at spise det.

Noget der også har hjulpet på appetitten er Hippolyt´s Equimall Forte. I starten ville han ikke spise det og jeg måtte sprøjte det direkte i munden ved hver fodring. Men nu har han vænnet sig til smagen og spiser det fint.

 

Nu er det næste problem så at han bliver ret så ked af det når jeg tager den Divo (min anden fuldblod) ud for at arbejde med ham. Pt holder jeg mig på ridebanen klods op af folden, så Inchi ikke bliver alt for stresset, men vil jo gerne videreudvikle træningen med den anden og tage til undervisning. Inchi plejer godt at kunne være alene, når han fx tages ind for at blive røgtet og redet, men når man kun har 2 heste, så bliver de irriterende afhængige af hinanden.

Jeg plejer gradvist at vænne dem til tingene såsom fx at være alene, da det er en vigtig ting at kunne, men denne omgang har virkelig sat mig en skræk i livet og han var så tæt på at dø af det som man kan være. Så der går lige lidt før jeg tør stole på at han godt kan tåle en smule stress (hvilket er uundgåeligt til en vis grad ved indlæring mht at håndtere ting der stresser dem). Så tænker lidt om jeg skulle prøve med en selskabspony, men jeg ved sku´ikke hvor godt det ville gå med så forskellige typer i og med fuldblod skal have en masse græs og ting at spise, hvor imod en selskabspony jo nemt bliver for tyk og jeg vil frygte lidt af de to store kanaljer måske muler en lille en!

 

Ak og ve, nogle gange er der godtnok mange bekymringer.

 


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bare en tanke
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 11:46

Det er dejligt, at det går godt med dine heste igen. Så har du forhåbentlig haft din portion af uheld for en rum tid.

 

I forhold til en selskabshest, så er der jo af og til folk, der søger otium til deres fuldblods eller travere med samme fordringer til fodring som dine. De behøver ikke koste alverden hverken i anskaffelse eller daglig drift, bare fordi de ikke er små, fede ponyer.

 


 

Lækkert oksekød, spegepølser og frankfurtere fra www.jyskfrilands.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 23:32

Må jeg anbefale at du giver Linustar (gule hørfrø fra Hippolyt) istedet for olie? Så slipper du for bøvlet med tilvænningen af olien

Mangler du proteiner siden du giver heucobs? For så har Hippolyt lavet Performance Fibre HP som ved lav mængde giver en god, sund proteinkilde

Puha ja, der er nok at tage hensyn til med sådan en sart fuldblodsfætter... Har været møllen igennem selv med 2 ex galoppere

Vil anbefale en aflagt, mindre, væddeløber istedet for pony, så går det op i en højere enhed med foder behovet


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt det går fremad!
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 18:43

Skønt at høre det går fremad med smukke-hesten! Jeg vil dog lige advare om at fodre nogen former for hø-cobs tørt, da du nemt risikerer en spiserørsforstoppelse (dér har jeg i hvert fald været uheldig med høcobs, og har haft en del kunder, der også var uheldige)


Har du set min hesteblog: http://www.hestezonen.dk ?

blog - produktanmeldelser -spørgehjørne - faglig info - video

0
0
Svar på denne tråd
 
 svarer li
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 23:02

kirstine: Ja jeg synes også at jeg har været uheldig til de næste par år. Men det går rigtig fint med ham nu og han tager lige så stille på. Jeg har også tænkt på en ældre større (løbs-)hest med samme behov, men det er også en stor ekstra udgift som jeg ikke rigtig har plads til i budgettet pt. Selvom mine heste står hjemme, så bruger jeg 2500-3000 i foder pr md pga deres specielle behov og en 1000 kr+ kan jeg ikke rigtig klare oveni på nuværende tidspunkt.

Jeg har forhørt mig ad vedr at låne en welshpony (når græssæsonen er slut) og så er der bedre mulighed for at styre ponys madindtag når det gælder vinterfodring, så den ikke bliver overvægtig.

Jeg håber at få mulighed for at købe en lusitano i portugal, når min økonomiske situation ændrer sig, så håber at kunne klare mig med de to og evt en lånepony indtil da.

 

Jeanette: Har overvejet Linustar da han ikke rigtig gider olie, men pt får han også Equimall Forte, så skal lige sikre mig at det ikke kommer til at skabe ubalance med de forskellige produkter.

Han får skam HP Performance Fibre, men grunden til at han fik Heucobs var at det var det eneste han ville æde, lige da han kom hjem fra KVL. Han ville virkelig ikke røre noget som helst og Equimall Forte´n sprøjtede jeg direkte i munden på ham 3x daglig, da det er yderst virksomt til ødelagte slimhinder og er appetitvækkende. Nu er han blevet så glad for SoloPellets og HP Performance at han ligefrem ikke skal "nødes" hele tiden og spiser selv.

 

Louise: Normalt skal Heucobs også blødes op og Muhldorfer Heucobs er det eneste hø-cobprodukt jeg kunne finde, som ikke skal blødes op. Jeg har trawlet nettet tyndt, da han jo nægter det våde foder og Muhldorfer er meget ustabil i sine leveringer, så vil gerne have købt et lignende produkt, der var nemmere at få fat i, men det kunne ikke lade sig gøre.

 

 

 

 

 

Idag trænede vi for første gang noget dressur for hånd (hvilket han jo er HELT grøn i) i et kvarters tid, da vi stille og roligt skal have bygget musklerne op igen. Så er det jo godt at lave noget arbejde for hånd, så han kun skal koncentrere sig om at bære rundt på sin egen krop i første omgang.

Han var smadderdygtig og man kunne ligesom se på udtrykket i hans fjæs, at han havde lysten og energien til at lave noget, hvilket er KÆMPE sejr når han har været så smerteplaget, trist og modløs og på dødens rand.

Han er også generelt ved at blive sit "glade, ivrige jeg" og tager sig nogle gode løbeture med bukkespring og kasten med hovedet.

 


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-05-2015 15:58

Hvor dejligt at høre!! Så er det det hele værd, når de liver sådan op igen

Linustar kan snildt gives uden det rykker på foderplanen


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 fuldblods
Forfatter: 
Dato:  30-11-2015 11:57
Hej😊

Jeg genopliver kortvarig denne tråd!

fuldblods Hej interessant læsning og hvor er det godt at Ichi har det godt igen!

Jeg købte i starten af juni smukke Ice Duchess. 6 års fuldblods hoppe der netop hade afsluttet aktiv karriere på galop banen..Samme historie om smuk og særdeles speciel, Wendy drømme og det hele. Jeg har rigtig mange års erfaring med heste, har haft med heste at gøre i over 30 år og har haft adskillige varmblods gennem årene.

Men!!!!! hold da op det har givet udfordringer at købe en fuldblods med masser af erfaring fra banerne!

At skifte foder på en hest der er vandt til sukker og stivelse i astronomiske mængder gav kontant afregning i form af både diarré og
udslet! skiftet til hippolyt solo, høcobs fra Hippolyt, glyx Mash og antistress også fra Hippolyt har været rigtigt godt! men det tog tid Før hendes mave var med på den ændring. Nu begynder hun at se pæn ud. Hun var meget meget tynd og stresset da hun kom til mig. Hovene så heller ikke just pæne ud.

Dyrlæge regninger: væltet ind siden Duchess blev en del af husstanden!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider